وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

ضرورت تشکیل کمیته عالی ارزیابی مسائل رسانه‌های دیجیتال


ضرورت تشکیل کمیته عالی ارزیابی مسائل رسانه‌های دیجیتال

خبرگزاری ایکنا

چهارشنبه 10 مهر 1392 09:17:33             شماره‌ خبر :1297166

بشیر پیشنهاد داد:

ضرورت تشکیل کمیته عالی ارزیابی مسائل رسانه‌های دیجیتال



گروه فضای مجازی: بشیر، استاد حوزه ارتباطات پیشنهاد داد تا کمیته عالی ارزیابی مسائل حوزه رسانه‌های دیجیتال در کشور با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، حقوقدانان و متخصصان آی‌تی تشکیل شود.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تجلیل از هیئت داوران نخستین جشنواره مجازی خلیج فارس، عصر روز گذشته، نهم مهرماه با حضور حسن نجفی‌سولاری، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اداره‌کل ارشاد استان تهران برگزار شد.

حسن بشیر، رئیس کمیته داوران نخستین جشنواره مجازی خلیج فارس با اشاره به بررسی جامعه‌شناسانه تکنولوژی اظهار کرد: 10 سال پیش زمانی که اینترنت به روستاها ورود یافت، از متولی امر پرس‌وجو کردم که آیا این موضوع از نظر جامعه‌شناسی بررسی شده است و آیا در جریان آثار منفی این موضوع هستند؟ باید ببینیم که چگونه می‌توانیم راه‌های استفاده این تکنولوژی را به جامعه منتقل و آموزش دهیم.

وی افزود: ما باید نظام دیجیتال شبیه نظام مهندسی و نظام پزشکی را در این حوزه تأسیس کنیم. کارهای کلان مهم کشور، راه‌اندازی سایت نیست گرچه این موضوع هم به نوبه خود مهم است. بنابر این باید نظام دیجیتال را بر مبنای نظام مهندسی تعیین شود.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: باید رابطه میان جامعه‌شناسی، فرهنگ و رسانه را جدی بگیریم چرا که سبب توسعه فرهنگی و دین‌داری می‌شود. باید به ارزش‌گذاری، تعیین ارزش‌ها، جابه‌جایی ارزش‌ها و حضور در اینترنت را مدنظر قرار دهیم نه فیلترینگ.

وی بیان کرد: کمیته عالی ارزیابی مسائل حوزه رسانه‌های دیجیتال در کشور باید تشکیل شود تا از حضور اساتید، حقوقدانان، دینداران و متخصصان آی‌تی بهره‌مند شویم. متأسفانه شورای عالی فضای مجازی هنوز نتوانسته به خوبی این حوزه را سازماندهی کند.

یارانه مطبوعات باید به رسانه‌های مجازی اختصاص یابد

در ادامه احسان قاضی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران، با اشاره به عملکرد مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: مرکز یکی از نقاط مهم و کلیدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، شاید در ظاهر تلقی این باشد که مرکز در عرصه فنی به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اقداماتی را انجام می‌دهد اما در تولید عرصه فرهنگ با برگزاری نمایشگاه‌ها و تشکیل خانه‌های فرهنگ نقش بسزایی دارد.

وی افزود: در دو سال گذشته، سعی کرده‌ایم در تمامی جشنواره‌ها، فضای رسانه‌ای مکتوب را به معاونت مطبوعاتی ارشاد واگذار کنیم و فضای مجازی را در ارشاد استان تهران در دست بگیریم. ما چند جشنواره همچون جشنواره قرآنی آیات، خلیج فارس و جشنواره فرهنگی، هنری امام رضا(ع) را برگزار کردیم که دبیرخانه جشنواره خلیج فارس زیر نظر وزیر ارشاد تأسیس شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران تصریح کرد: ما آمادگی داریم بخشی از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را برعهده بگیریم. نشر الکترونیک نمایشگاه کتاب امسال زیرنظر ارشاد استان تهران بود.

وی بیان کرد: فضای کشور در حوزه رسانه به سمت رسانه‌های مجازی می‌رود، توسعه اینترنت در کشور فراگیر، خدمات اینترنتی ارزان و دسترسی آن شبانه‌روزی است. بنابراین اگر یارانه‌ای که به مطبوعات می‌دهیم باید به سایت‌ها اختصاص یابد.

قاضی‌زاده اظهار کرد: سایت‌ها بودجه حمایتی ندارند و ما هم نمی‌توانیم از آنها حمایت مناسبی به لحاظ مالی داشته باشیم. اگر بتوانیم مراکز مجازی فعال و شناخته شده را حمایت کنیم توانسته‌ایم اقدامات خوبی را انجام دهیم.

وی افزود: سطح آگهی در سایت‌ها به نسبت مطبوعات حتی به یک بیستم هم نمی‌رسد زیرا حمایت نمی‌شود بنابر این نرخ‌شان پایین است.

لینک خبر خبرگزاری ایکنا


http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1297033

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد