وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

قسم به عشق

قسم به عشق


دلِ کتاب های من اکنون گرفته می باشد

چنانکه باغچه از غم سرشته می باشد

اگر به گل ننشیند سحر به بانگ اذان

چه فایده دارد، غزل شکفته می باشد

غروب طلعت یارم اگر ادامه می یابد

چه سود زین همه ایام رفته می باشد

بیا که آینه ها در تلاطم تکفیر

هنوز چون دل دشمن نشُسته می باشد

فغان که نیست غباری به چهرة مزدور

اگر نشسته، به گلهای شسته می باشد

درون وسوسه ها، خارها نمی پوسند

هزار پند بدان در همین نکته می باشد

 حرامیان سفر در حریم فاصله ها

عیان نشسته ولی نقشه ها نهفته می باشد

قسم به عشق که دیگر زعشق کاری نیست

مگر که دل به تمنّا شکسته می باشد


حسن بشیر

تهران-سه شنبه- 27/3/1393

قسم به عشق

قسم به عشق


دل کتاب های من اکنون گرفته می باشد

چنانکه باغچه از غم سرشته می باشد

اگر به گل ننشیند سحر به بانگ اذان

چه فایده دارد، غزل شکفته می باشد

غروب طلعت یارم اگر ادامه می یابد

چه سود زین همه ایام رفته می باشد

بیا که آینه ها در تلاطم تکفیر

هنوز چون دل دشمن نشُسته می باشد

فغان که نیست غباری به چهرة مزدور

اگر نشسته به گلهای شسته می باشد

درون وسوسه ها، خارها نمی پوسند

هزار پند بدان در همین نکته می باشد

 حرامیان سفر در حریم فاصله ها

عیان نشسته ولی نقشه ها نهفته می باشد

قسم به عشق که دیگر زعشق کاری نیست

مگر که دل به تمنّا شکسته می باشد


حسن بشیر

تهران-سه شنبه- 27/3/1393

معرفی کتاب : شش گفتار روابط عمومی نوین

معرفی کتاب : شش گفتار روابط عمومی نوین

یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 - 19:11:21 | کد مطلب: 259788 چاپ

کتاب  ، چاپ‌ اول - همشهری آنلاین:

کتاب «شش گفتار روابط عمومی نوین» اثر دکتر حسن بشیر عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) است توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی عرضه شده است.

کتاب «شش گفتار روابط عمومی نوین» مشتمل بر شش گفتار «روابط عمومی ایوانجلیسم بر پایه کالاییسم»، «روابط عمومی الکترونیک و نظام‌های اطلاع‌رسانی»، «ارتباط تصویری: تحول پیام‌ها و برداشت‌ها در روابط عمومی»، «ارتباطات عمومی همگرا: مدلی برای مدیریت نوآورانه روابط عمومی الکترونیک سازمان، شهر و شهروندان»، «نقش هنر خلاقیت و تصمیم‌گیری در توسعه روابط عمومی انسانی» و «درآمدی بر کاربرد نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی» است.

دکتر حسن بشیر در این کتاب، دیدگاه خود درباره روابط عمومی نوین را چنین اعلام نموده است:

 

ادامه مطلب ...

سلام آقای من

سلام آقای من


سلام آقای من، آمدم برای دیدن تو

زبان به عشق گشودم، ‌برای سرودن تو

نبود عالم و آدم اگر وجود تو نیست

هر آنچه هست، هست همیشه زبودن تو

دلم گرفته از این وادی سیه آفاق

دلم گرفته آقا، از این نبودن تو

چه وقت، صبح ظهورت دمد بر این عالم

که باز شود این قفل دل، با گشودن تو

نه آفتاب شکوفا، نه گل، نه باد صبا

همه به رقص در آیند با دمیدن تو

تو چهره نما، تا نمود ما شود کامل

بیا که نور رخ  دوست، در نمودن تو

حسن بشیر

تهران، جمعه، نیمه شعبان 1435

23/3/1393

 

دست در دست یار

دست در دست یار

دوست دارم که در مصاف زمان

همچو حلاج، دار خود باشم

دوست دارم که در کشاکش عمر

بی محابا، به کار خود باشم

دوست دارم که در سیاهی عصر

در میان غبار خود باشم

دوست دارم که چون غروب شود

همرهش، داغدار خود باشم

دوست دارم که در نهایت عمر

زیر آوار و بار خود باشم

دوست دارم که چون به مرگ روم

دست در دست یار خود باشم

دوست دارم که چون به دوست رسم

در پناهش، قرار خود باشم

حسن بشیر

تهران- سه شنبه- 13/3/1393

بشیر: «خبر» از دیدگاه قرآن کریم دارای «شفافیت واقعی»‌ است

بشیر: «خبر» از دیدگاه قرآن کریم دارای «شفافیت واقعی»‌ است


خبرگزاری ایکنا (خبرگزاری بین المللی قران)

سه شنبه 13 خرداد 1393

یک شنبه 11 خرداد 1393 11:27 شماره خبر : 1412881

گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: خبر قرآنی، یک خبر مستند است که منبع آن مشخص است و ریشه آن شناخته شده است؛ بنابراین ویژگی خبر طبق دیدگاه قرآن کریم از «شفافیت واقعی»‌ برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حسن بشیر، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در نشست علمی که در مؤسسه آموزش عالی رفاه بهارستان برگزار شده بود، اظهار کرد: «خبر» از دیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی یعنی پیام‌رسانی آگاهی‌دهنده، عبرت‌انگیز و مفیدی که حرمت افراد و جامعه را مورد توجه قرار داده و امانتداری در انتقال اطلاعات را بر اساس اخلاق فضیلت محور اسلامی ملاک عمل قرار دهد.

وی به تشریح اهمیت «خبر» در عصر حاضر پرداخت و اظهار کرد: اهمیت مطالعات میان رشته‌ای در این زمینه می‌تواند بسیاری از ابهام‌های موجود میان علوم اجتماعی و ارتباطی با رویکردهای اسلامی را مرتفع سازد و زمینه‌های تعالی این علوم را با در نظرگرفتن دیدگاه‌های اسلامی در این رابطه غنی‌سازی نماید.

وی با استناد به کتاب «خبر» از مجموعه «مفاهیم بنیادین علوم انسانی اسلامی» که توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است، چگونگی بکارگیری روش مطالعه میان رشته‌ای برای درک معنای خبر، ویژگی‌های خبر، ارزش‌های خبر و نهایتا آسیب‌های خبر از منظر علوم اجتماعی و قرآن کریم و روایات معصومین (ع) را توضیح و فرآیند نوینی را در این زمینه ارائه کرد.

نویسنده کتاب «خبر»، با تشریح کارکردها و رویکردهای محتوایی قرآن کریم که شامل سه حوزه کلان «احکام»،‌ «موعظه»‌ و «اخبار»‌ است، ادامه داد: قرآن کریم شامل بسیاری از اخبار مختلف از گذشتگان بوده که ذکر این همه اخبار نه تنها برای عبرت‌آموزی است، بلکه اساسی برای تحلیل تاریخ و فهم سنت‌های خداوند در جهان می‌تواند در نظر گرفته شود که متأسفانه دراین زمینه کمتر کار شده است. از منظر دیگر، قرآن کریم با طرح چگونگی خبردهی در مورد گذشتگان «سنت خبردهی» را تشریح کرده و اصول آن را مورد تبیین قرار داده است.

وی تأکید کرد: واژه مهمی که قرآن کریم در مورد خبر بکار گرفته است، واژه «نبأ» به معنای «پیام خبری» ‌است که این واژه در چهار حوزه به عنوان اساس رویکرد «نبأ قرآنی» آمده است که این چهار حوزه شامل «اخبار یقینی، اخبار حقیقی، اخبار پنهانی، اخبار بزرگ» است و برای هر کدام نیز آیه‌های متناسب با آنها قابل ذکر است.

بشیر در ادامه با تشریح ارزش‌های هفت‌گانه خبر در حوزه ژورنالیسم یعنی «دربرگیری، شهرت، اختلاف و درگیری،‌ استثنا و شگفتی، بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار،‌ مجاورت،‌ تازگی»، این ارزش‌ها را با ارزش‌های خبر از دیدگاه قرآن کریم یعنی «ارزش‌های ایجابی خبر قرآنی» و «ارزش‌های سلبی خبر قرآنی» مورد مقایسه قرار داد و افزود: حداقل 15 ارزش ایجابی و 12 ارزش سلبی قرآنی در این زمینه به دست آمده است که «نیکوگویی، آگاهی‌بخشی، عبرت‌آموزی، بشارت‌دهندگی و انذارگویی، مخاطب‌پروری، اخلاق‌پروری، مستند‌سازی، فضیلت‌محوری، روئیت‌پذیری، واقعیت‌گرایی و حقیقت‌گویی،‌ حق‌گویی، فصیح‌گویی، گزیده‌گویی، برجسته‌سازی،‌ صداقت‌گویی» از ارزش‌های ایجابی است.

این استاد ارتباطات بین‌الملل با اشاره به ارزش‌های سلبی خبر قرآنی گفت: تحریف و دروغ‌گویی، افشاگری، استهزاء و سُخره کردن، تجسس، حاشیه‌گرایی، گمان بد،‌ گمراه‌کنندگی، افترا زدن،‌ دشنام و ناسزاگویی، غیبت کردن،‌ جهل‌گرایی و عیب‌گویی از ارزش‌های سلبی خبر قرآنی به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: گر چه برخی از ارزش‌های خبری که در حوزه ژورنالیسم مانند «شهرت» وجود دارند که شاید با «برجسته سازی»‌ قرآنی تشابه داشته باشد، اما این دو واژه با دو رویکرد نسبتا متفاوتی مطرح شده‌اند و نمی‌توان این ارزش‌ها را شبیه یکدیگر دانست. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در این زمینه مورد تأکید قرار داد، این است که ارزش‌های خبری قرآن کریم، یک مجموعه واحد و منسجمی را تشکیل می‌دهند که باید همگی در «تولید خبر» مورد توجه قرار گیرند در حالیکه معلوم نیست در شیوه خبردهی کنونی طبق رویکرد ژورنالیستی ارزش‌های مندرج در آن همگی مورد توجه قرار گیرند، از طرف دیگر روح حاکم بر خبر قرآنی، روح آگاهی‌دهندگی، فایده‌رسانی، ابهام‌زدایی، دوری از تهمت و دروغ و بهتان بوده و بالأخره در جهت تعالی افراد و جامعه اسلامی است، در حالی‌که نمی‌توان این ویژگی‌ها را در حد مطلوب در رویکردهای ژورنالیستی که تقریبا در همه جهان حاکم شده‌اند و ما نیز متأثر از آنها هستیم، مشاهده کرد.

بشیر اضافه کرد: به عنوان مثال گرچه «مستند‌سازی»‌ و «منبع‌دهی»‌ در ژورنالیسم ‌مورد تأکید قرار گرفته است، اما دیده می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، بنگاه سخن پراکنی بی بی سی بسیاری از اخبار خود را بر خلاف مانیفست خود، بدون منبع و با اتکا بر فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی یا به صورت اشخاصی ناشناخته گرفته شده، منتشر می‌کرد، زمانی هم که به این بنگاه اعتراض شد که بر خلاف مانیفست خود که به آن افتخار می‌کند عمل کرده است، ضرورت زمان و منافع سیاسی را مطرح و به ابهام‌گویی اکتفا کرد. در حالیکه قرآن کریم به شدت بر «مستندسازی خبر»‌ تأکید می‌کند.

وی بیان کرد: خبر قرآنی، یک خبر مستند است که منبع آن مشخص است و ریشه آن شناخته شده است؛ بنابراین ویژگی خبر طبق دیدگاه قرآن کریم از «شفافیت واقعی»‌ برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: در روایات معصومین (ع) نیز بر همین اصول، البته با تشریح بیشتر، اشاره شده است که اگر این اصول و ویژگی‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد، می‌توان سالم‌سازی خبری را به شکل جدی در کشور ایجاد کرد.

بشیر تصریح کرد: اگر جامعه خبری ما با این دیدگاه نسبت به تولید و نشر اخبار اقدام کند، مسلما ما نه فقط با پدیده «رسانه‌های زرد»‌ یا «سیاه‌نمایی رسانه‌ای» و یا «بداخلاقی‌های خبری»‌ روبرو نخواهیم شد، بلکه در جهت تعالی خبر و خدمت به جامعه اسلامی و جهانی گام خواهیم برداشت و این حوزه مهم را «سالم‌سازی» خواهیم کرد.

وی یادآور شد: خبر، پیام‌رسانی آگاهی‌دهنده، عبرت‌انگیز و مفیدی است که حرمت افراد و جامعه را مورد توجه قرار داده و امانت‌داری در انتقال اطلاعات را بر اساس اخلاق فضیلت‌محور اسلامی ملاک عمل قرار دهد.

یادآور می‌شود؛ کتاب «خبر» که از مجموعه «مفاهیم بنیادین علوم انسانی اسلامی»‌ در سال 1392 توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در 272 صفحه و شش فصل منتشر شده است که می‌توان به فصل اول: خبر در چارچوب مطالعات میان‌رشته‌ای، فصل دوم: مفهوم‌شناسی و اهمیت خبر در حوزه ارتباطات، فصل سوم: خبر از دیدگاه قرآان کریم، فصل چهارم: خبر از دیدگاه روایات، فصل پنجم:‌ اخلاق خبر در اسلام و فصل ششم: آسیب‌شناسی خبر در اسلام اشاره کرد.

لینک های خبر در

خبرگزاری ایکنا

http://www.iqna.ir/fa/print/1412881

همشهری آنلاین

http://www.hamshahrionline.ir/details/261241/Communication/journalism

 

زندگینامه خودم (حسن بشیر) از زبان همشهری آنلاین

زندگینامه خودم (حسن بشیر) از زبان همشهری آنلاین


زندگینامه : حسن بشیر (۱۳۳۳ - )

همشهری آنلاین: حسن بشیر متولد ۱۳۳۳ ، از جمله فعالان و اساتید ارتباطات خراسانی است که عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام است.

حسن بشیر را بیشتر با تخصص او در جامعه‌شناسی ارتباطات بین‌الملل می‌شناسند. او از جمله ارتباطاتی‌هایی است که در مقطع کارشناسی رشته‌ای غیر از ارتباطات تحصیل کرده است. بشیر حدفاصل سال‌های 1352 تا 55 مقطع کارشناسی را در رشته مهندسی کشاورزی در دانشگاه جندی شاپور اهواز گذرانده و قریب دو دهه پس از اتمام مقطع کارشناسی، رشته روابط بین‌الملل را برمی‌گزیند و برای تحصیل در مقطع  کارشناسی‌ارشد به انگلستان می‌رود.

«وب نما» وبگاه شخصی دکتر حسن بشیر

بشیر، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته روابط بین‌الملل را از سال 1374 در دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان آغاز و در سال 1375 از پایان‌نامه خود با عنوان «تاثیر مشاهده تلویزیون بر فعالیت‌های اجتماعی- فرهنگی در جامعه ایرانیان لندن: مطالعه نمونه‌ای» دفاع کرده است. 

دکتر حسن بشیر همچنین مقطع دکتری را حدفاصل سال‌های 1377 تا 1379 در رشته جامعه‌شناسی ارتباطات بین‌الملل در دانشگاه لیستر انگلستان گذرانده است. البته بشیر علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، دارای تحصیلات حوزوی نیز است. وی تحصیلات حوزوی را به مدت شش سال تا بخشی از مرحله سطوح ( بخشی از کتاب لمعه) ادامه داده است.

تدریس روش پژوهش در علوم اجتماعی ، زبان‌شناسی و نشانه‌شناسی، روش‌های تحقیق و آمار، نوسازی و دگرگونی سیاسی، فرهنگ و ارتباطات، نقد و تحلیل برنامه‌های رادیو و تلویزیون و ارتباطات بین‌المللی و میان فرهنگی در مقطع کارشناسی؛ تدریس روش پژوهش در علوم اجتماعی، نظریه‌های فرهنگ و ارتباطات، فرهنگ و ارتباطات، نقد و تحلیل برنامه‌های رادیو و تلویزیون، توسعه و جهانی‌سازی، روش‌های پژوهش خبری، ارتباطات بین‌المللی و میان فرهنگی، تحقیق در رسانه‌های جمعی و کارگاه پژوهش در فرهنگ و ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد در سوابق تدریس بشیر قابل ملاحظه است.

روش پژوهش در علوم اجتماعی و ارتباطات، ارتباطات بین‌الملل، زبان تخصصی برای دکتری، روش‌های پژوهش در فرهنگ و ارتباطات و درس سیاست‌ها و مسائل فرهنگ و ارتباطات جهان از جمله دروسی است که بشیر برای دانشجویان مقطع دکتری ارائه می‌دهد. 

در کنار سوابق آموزشی، مسئولیت‌های علمی و دانشگاهی حسن بشیر عبارت هستند از:

 

رئیس موسسه مطالعات اسلامی لندن (2004-2003)

مدیر آکادمی آکسفورد برای مطالعات عالی- آکسفورد- انگلستان (از 2000 تا 2004) (وابسته به دانشگاه پورتسموث انگلستان برای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری)

معاون پژوهشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) (2 سال)

مدیر گروه ارتباطات و دین، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) (2 سال)

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) (3 سال)

سردبیر نشریه "ارتباطات و دین"، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) (از سال 1385 تا 1387)

سردبیر فصلنامه علمی- تخصصی "نامه صادق" (نام جدید: دین و ارتباطات) در مباحث میان رشته‌ای دین، فرهنگ و ارتباطات، مرکز تحیقات و با همکاری دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) (از سال 1387 تا کنون)

عضو هیئت تحریریه فصلنامه علمی - پژوهشی "مطالعات فرهنگی و ارتباطات" دانشگاه تهران

عضو هیئت تحریریه فصلنامه جهانی "گلوبال مدیا ژورنال"

عضو هیئت تحریریه فصلنامه فرهنگی - اجتماعی "خط اول" ( نام جدید: رهیافت انقلاب اسلامی)

عضو هیئت تحریریه فصلنامه "مطالعات آفریقا"

عضو هیئت تحریریه فصلنامه «مطالعات فرهنگی ایران» پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری.

مدیر مسئول سایت علمی سه زبانه "دین، فرهنگ و ارتباطات" به زبانهای: فارسی، انگلیسی و عربی، دانشگاه امام صادق (ع)

مدیر مسئول مجله الکترونیکی "دعوت" صادره از انجمن علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع) (برای 2 سال)

مدیر مسئول و سردبیر چندین نشریه در لندن از جمله: (Discourse) به زبان انگلیسی، (Open Harts) به زبان انگلیسی، (شئون اسلامیه) به زبان عربی، Iqra: Quran in Focus) نشریه قرانی به زبان انگلیسی.

از جمله آثار تألیف یا ترجمه دکتر حسن بشیر می‌توان به تألیف کتاب‌های «هویت اسلامی در قرن بیست و یکم: چالش تجدد»، «ریشه‌های انقلاب اسلامی در ایران: نگاه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی»، « تروریسم : تعریف، ریشه‌ها، راه حل‌ها»، «قدس: شهر ادیان ثلاثه و حاکمیت اسلام»، «تعامل فرهنگ و سیاست: از تئوری تا واقعیت»، «تعامل دین و ارتباطات»، «اصول و رهیافت‌های هنر اسلامی در کلام رهبری»، «نقش مطبوعات در فرآیند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه»، «واژه‌نامه روش پژوهش در علوم اجتماعی»، «خبر: تحلیل شبکه‌ای و تحلیل گفتمان»، «" تعزیه " از مجموعه: مفاهیم بنیادین علوم انسانی اسلامی » و «رسانه‌های بیگانه: ‌قرائتی با تحلیل گفتمان» و ترجمه کتاب‌های «مرزهای نو در ارتباطات بین‌الملل»، «گفتارهایی درباره فرهنگ، ارتباطات و توسعه» و «رسانه‌ها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس » اشاره کرد.

 

 

 

باید با حمایت و تقویت دولت سازمان نظام روابط عمومی شکل بگیرد

 دبیر کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی خبر داد: باید با حمایت و تقویت دولت سازمان نظام روابط عمومی شکل بگیرد

 

شار- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران

کد خبر: 10789 دوشنبه، 29 اردیبهشت 1393 - 12:01

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دبیر کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی گفت: باید با حمایت و تقویت دولت سازمان نظام روابط عمومی شکل بگیرد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دبیر کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی گفت: باید با حمایت و تقویت دولت سازمان نظام روابط عمومی شکل بگیرد.

به گزارش شارا به نقل از فارس، حسن بشیر در دومین نشست اساتید و مدیران روابط عمومی اظهار داشت: بحث ارتباطات بحث شیرینی است و امیدواریم جامعه با ارتباطات بهتر به اهداف خود برسد و در دولت تدبیر و امید امیدواریم هم تدبیر و هم امید تجلی بهتری پیدا کند.

وی به دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی که سال گذشته برگزار شد اشاره کرد و گفت:‌ امیدواریم امسال نیز این کنفرانس به نحوه بهتری برگزار شود. در سال گذشته روابط عمومی یکپارچه را مطرح کردیم و باید کم‌کم به بحث‌های اجرایی نسبت به نظری بپردازیم.

دبیر کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی با اشاره به اینکه باید از آرمان‌گرایی بی‌خود دور شویم، گفت: باید به واقعیت‌های جامعه بپردازیم ما باید تلاش کنیم در آینده نظریه‌پردازی را تقویت کنیم.

وی گفت: معنای کنفرانس‌ها در سایه بحث جدی نظری و عملیاتی روابط عمومی و ارتباطات شکل می‌گیرد. در بحث مجله و فصل‌نامه کارهای جدی صورت گرفته است.

بشیر با اشاره به اینکه اقدامات اصلی فصل‌نامه روابط عمومی الکترونیک انجام شده است، گفت: با این فصل‌نامه می‌توانیم اقدامات کلیدی بیشتری را انجام دهیم.

دبیر کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی بیان داشت: باید از هر دانشگاهی یک موضوع کتاب و مقاله درباره ارتباطات به کمیته روابط عمومی ارائه شود تا مورد بررسی و نظریه‌پردازی قرار گیرد.

وی گفت: یازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی اقدامی جدید است و کمک می‌کند تا تحولاتی در مباحث عملیاتی، کاربردی و اجرایی حوزه روابط عمومی داشته باشیم.

لینک خبر:

http://www.shara.ir/view/10789

دیدگاه بی بی سی و رادیو فردا درباره انتخابات88 تحلیل شد

با انتشار کتابی تازه از حسن بشیر

دیدگاه بی بی سی و رادیو فردا درباره انتخابات88 تحلیل شد


4 خرداد 1393 ساعت 11:21

خبرگزاری کتاب ایران

تهیه کننده:‌ ساره گودرزی

کتاب «رسانه های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان» اثر تازه بازار نشر است که به قلم حسن بشیر، یکی از مدرسان و فعالان حوزه ارتباطات نوشته شده است. این اثر در هفته ارتباطات رونمایی شد.

دکتر حسن بشیر، استاد ارتباطات بین الملل، نویسنده کتاب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این اثر جلد سوم مجموعه «تحلیل گفتمان رسانه های جهان» است که نگاه رسانه های مختلف جهان را درباره حوادث مهم جهانی، منطقه ای، جهان اسلام و ایران تحلیل کرده است.

وی افزود: این مجموعه سه جلدی، به تدریج در ماهنامه «مدیریت ارتباطات» در سال های 89، 90 و 91 منتشر شده اند و کتاب سوم شامل مقالاتی می شود که در این زمینه در سال 1391 منتشر شده اند.

نقشه دیپلماسی عمومی و جهانی

بشیر با اشاره به ویژگی های این کتاب، توضیح داد: تحلیل این مقالات و گزارش ها با «روش عملیاتی تحلیل گفتمان» (پدام) صورت گرفته است زیرا به کارگیری روشی عملیاتی برای این شیوه از تحلیل موجب رسیدن به نتایج مشخص و عینی می شود.

وی با بیان این که در این کتاب فرایندی از مسایل جهان بررسی شده است، عنوان کرد: این موضوع می تواند نقشه دیپلماسی عمومی و رسانه ای جهان را ترسیم کند و چنین اقدامی نه تنها برای زمان کنونی اهمیت دارد بلکه برای سال های بعد نیز می تواند منعکس کننده موقعیت حال به شمار آید که قادر است در قرائت و کشف گفتمان های بعدی تاثیرگذار باشد.

این مدرس حوزه ارتباطات همچنین درباره زبان نوشتاری متن کتاب نیز گفت: در این مجموعه تلاش شده برای تحلیل علمی و تخصصی از مباحث با زبانی گویا و قابل فهم برای عموم مردم استفاده شود. کتاب با این ویژگی می تواند برای دانشجویان، پژوهشگران و استادان این گونه مطالعات و تحقیقات نیز مفید باشد.

کتابی کاربردی، درسی و تحقیقاتی

بشیر این اثر را کتابی کاربردی، درسی و تحقیقاتی دانست و یادآور شد: شیوه بررسی و تحلیلی که در این کتاب به کار برده شده یکی از روش های مهم کیفی برای تحلیل متون رسانه ای است. افرادی که با این روش آشنایی دارند می دانند که این روش با چه مشکلاتی از نظر عملیاتی کردن آن مواجه است. در حقیقت تهیه این تحلیل ها به معنی در اختیار گذاشتن مصادیق عملی است که می تواند برای یادگیری، آموزش و تحلیل مفید فایده باشد.

وی همچنین درباره ضرورت نگارش این کتاب، اظهار کرد: بسیاری از کتاب های تحلیل گفتمان و شاید همه آن‌ها، عمدتا، به مباحث نظری پرداخته اند و حداقل می توان گفت در این

تحلیل این مقالات و گزارش ها با «روش عملیاتی تحلیل گفتمان» (پدام) صورت گرفته است زیرا به کارگیری روشی عملیاتی برای این شیوه از تحلیل موجب رسیدن به نتایج مشخص و عینی می شود

زمینه روشی عملیاتی و کاملا فرایندی را ارایه نداده اند. قرائت روشی از شیوه تحلیل اگر چه با محورهایی مشخص شده است اما بیشتر به تحلیلگر وابسته است که چگونه و به چه مقدار آن را پیاده کند.

بشیر تاکید کرد: به همین دلیل دانشجویان و پژوهشگران، در بسیاری مواقع با پیاده کردن این روش با مشکلات زیادی روبه‌رو می شوند. نگاهی به پایان نامه هایی که در این زمینه نوشته شده، بیانگر طیفی وسیع و متنوع از فهم حتی یک روش مشخص از تحلیل گفتمان است که معلوم نیست روایی آن‌ها در چه سطحی است.

وی درباره چرایی انتخاب این روش تحقیق برای کتاب خود نیز توضیح داد: برای این‌که وضعیت روشنی در این زمینه داشته باشیم، «روش عملیاتی تحلیل گفتمان» (پدام) را انتخاب کردم که تا کنون در مقالات متعدد علمی-پژوهشی و نیز پایان نامه های دانشگاهی تا اندازه قابل قبولی روایی آن مورد تایید قرار گرفته است. این روش، بر خلاف روش‌های دیگر که از ویژگی کلی گویی و تا اندازه ای پراکندگی برخوردار هستند، تلاش کرده به شکل فرایندی، مرحله ای و با بکارگیری، «متن»، «فرامتن»، «زمینه»، «بینامتنیت» و «بیناگفتمان» مسایل مختلف را تحلیل و به دنبال کشف ناگفته های مرتبط با متن و زمینه های خلق متن باشد.

جایی برای رصد تحولات جهان

بشیر مهم‌ترین دلیل برای نگارش این کتاب را رصد کردن تحولات جهان در مورد مسائل مهم و ارائه تحلیلی قابل فهم درباره آن‌ها اعلام کرد و گفت: تلاش کردم مهم‌ترین حوادث جهان که بر  جامعه جهانی و به خصوص در رابطه با جهان اسلام و ایران باشند مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، از طرف دیگر همان گونه که گفته شد، تحلیل گفتمان روشی مفید و لازم است و باید به شیوه ای مناسب انجام شود تا بتوان معانی نهفته ورای این حوادث و اخبار مربوط به آنها کشف شوند.

وی درباره منابع مورد استفاده کتاب نیز توضیح داد: اغلب آن ها از طریق اینترنت و نشریات مختلف داخلی و خارجی تهیه شده اند، امروزه دسترسی به اخبار و گزارش های خبری کار مشکلی نیست. مهم این است که چگونه این اخبار و گزارش ها گزینش شده و مورد تحلیل قرار گیرند.

بشیر با بیان این که یکی از مشکلات موجود در این زمینه معمولا مساله گزینش است، عنوان کرد: در این زمینه نیز تلاش شده بدون جهت گیری و تقریبا همه جانبه به مطالعه و انتخاب مهم‌ترین اخبار که منعکس کننده نوعی از سیاست خبری است پرداخته شود.

ضرورت تالیف کتاب های بیشتر

وی همچنین درباره مدت زمان تهیه و گردآوری کتاب، گفت: با توجه به این که تحلیل های کتاب به صورت ماهیانه تهیه و تدوین می شدند، جمع آوری مطالب این کتاب یک سال طول کشیده است، البته تلاش شده است به گونه ای غیر سوگیرانه و تقریبا همه جانبه به مطالعه و انتخاب مهمترین اخبار که منعکس کننده نوعی از سیاست خبری است پرداخته شود

مقالات تکمیلی دیگری نیز در کتاب آمده اند که قبلا منتشر شده اند و برای آنها نیز زمان صرف شده است.

بشیر همچنین درباره محدودیت منابع و کتاب در حوزه تحلیل گفتمان، عنوان کرد: مهم‌ترین کمبودها در این زمینه عدم آشنایی با زبان، عدم شناخت کافی در مورد رسانه های مهم، نشناختن شیوه ای مناسب گزینش اخبار و گزینش های خبری و بالاخره انتخاب شیوه و روش مناسب تحلیل است. فراتر از آن ها نیز باید گفت عشق به مطالعه و تعمق نگری و تلاش برای قرائت آنچه که ورای خطوط نوشته شده در رسانه ها، از مسائل مهمی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

وی در پاسخ به سوال که آیا نمونه ای از این کتاب، تاکنون منتشر شده است نیز گفت: ‌معمولا در این زمینه همیشه تحلیل هایی ارائه می شود، امروزه سایت های بسیار زیادی در داخل و خارج کشور وجود دارند که در این زمینه همیشه و به‌طور مداوم اخبار و گزارش های خبری را تحلیل می کنند. آنچه که مهم است انتخاب شیوه و روش مناسب تحلیل است که بتواند هم به صورت مناسب کار تحلیل را انجام دهد، از نظر علمی مورد تایید باشد و هم به نتایج ملموستر و قابل دفاع برسد.

مروری بر کتاب

به گزارش خبرنگار ایبنا، کتاب سوم «تحلیل گفتمان رسانه های جهان» از سیزده فصل و سیزده تحلیل تشکیل شده است. سه تحلیل اول، تحلیل هایی است که در فصلنامه های علمی و پژوهشی منتشر شده اند. 10 فصل (تحلیل) بعدی، تحلیل هایی هستند که به تدریج هر ماه در ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده اند.

فصول سیزده گانه تحلیل های این کتاب نیز شامل بازنمایی انتخابات ایران در رسانه های غرب: تحلیل گفتمان اخبار سایت های بی بی سی فارسی و رادیو فردا پیرامون دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری (خرداد 1388)، بیداری اسلامی و ایران هراسی: تحلیل گفتمان مطبوعات غربی (از اسفند 1389 تا اردیبهشت 1390)، بازنمایی و مدیریت رسانه ای بحران در بحرین: تحلیل گفتمان نشریات عربی زبان خاورمیانه (از 7 مارس تا 8 ژوئن 2011)، گفتمان سازی هسته ای، ناشکیبایی دیپلماتیک و بسته شدن پنجره دیپلماسی، جنگ های اطلاعاتی و بیداری اسلامی، سیاست گفتمانی رسانه های بیگانه و رمزگشایی پیروزی اخوان المسلمین و دیپلماسی جریان سازی خبری، دیپلماسی تعهد یا سیاست عدم تعهد می شوند.

همچنین موضوعاتی مانند دیپلماسی سازگار و دیپلماسی ناسازگار، شیوه های گفتمان سازی بین المللی: تحلیل دو حادثه و دو گفتمان، جنگ غزّه و قدرت هوشمند ایران، سوریه: از دیپلماسی بحران سازی تا بحران دیپلماسی و یک سال گذشت: از «ناشکیبایی دیپلماتیک» تا «پذیرش دیپلماتیک» در فصول کتاب بررسی شده اند.-

کد مطلب : 200286

لینک خبر:

http://www.ibna.ir/vdcfcxd0vw6dx0a.igiw.html

           

گزارش کامل/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با جمعی از فعلان روابط عمومی

گزارش کامل/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با جمعی از فعلان روابط عمومی:

یک «شبکه رسانه ای بر علیه دولت» شکل گرفته که هیچ کاری جز مقابله با دولت ندارد



 

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 - جمعی از فعالان روابط عمومی با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در حوزه روابط عمومی و تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات، گفت: فعالیت های بخش خصوصی در ارتقاء روابط عمومی های کشور بسیار اثر گذار بوده است.

علی جنتی اضافه کردند: تشکل ها و موسسات روابط عمومی می توانند نقش بسیار ارزنده ای در بالا بردن فرهنگ عمومی کشور داشته باشند بویژه امسال که سال فرهنگ است مسئولیت های ما نیز بیشتر شده و همه باید تلاش کنند تا هویت و فرهنگ عمومی کشور تقویت شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نقش روابط عمومی ها در سازمان ها و موسسات دولتی افزودند: روابط عمومی در همه موسسات و سازمان ها وظیفه دارند مسائل و خواسته های مردم را به مسوولان منتقل کنند تا در جهت تصمیم گیری و بهینه سازی فعالیت ها از این نظرات و دیدگاه ها استفاده شود

 جنتی در مورد توجه ویژه به مقوله آموزش در حوزه روابط عمومی و ارتباطات گفت: دولت انتظار دارد در تقویت روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی به مساله آموزش توجه ویژه شود که این امر می تواند در اصلاح رویکردها، وظایف و عملکردهای مجموعه روابط عمومی ها بسیار موثر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر برقراری ارتباطات بین المللی در این حوزه افزود: با برقراری ارتباطات بین المللی با حوزه های روابط عمومی سایر کشورها می توان از تجربیات آن ها استفاده کرد و در این بین ممکن است همکاری های فیمابین شکل گیرد که در آینده به همکاری های منطقه ای و بین المللی منجر شود در عین حال موجب انتقال تجربیات روابط عمومی کشور به سایر کشورها می شود.

وی تصریح کرد: روابط عمومی ها تلاش کنند در مجامع بین المللی حضور بیشتری پیدا کنند و دیپلماسی عمومی و فرهنگی می تواند نقش موثری در مدیریت تصویر کشور داشته باشد.

جنتی در ادامه پیرامون فعالیت های صورت گرفته در حوزه نشر، اظهار داشت: در حوزه انتشارات کارهای ارزنده ای صورت گرفته است. البته باید توجه داشته باشیم آثار قابل ترجمه زیادی در این حوزه و سایر حوزه های تخصصی وجود دارد که با ترجمه آن ها می توان به ارتقای سطح علمی روابط عمومی ها کمک کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که در راستای ارتقای سطح فرهنگ عمومی، روابط عمومی ها می توانند نقش اثرگذاری داشته باشند، تصریح کرد: ما در کشور با دو نگرش سروکار داریم؛ یکی نوگرایی مبتنی بر آینده نگری و درک شرایط جهانی و مسایل بین المللی است و دیگری سنت گرایی مبتنی بر حفظ وضع موجود. موسسات و تشکل های روابط عمومی در جهت تقویت روحیه نوگرایی می توانند کمک کنند.

وی با انتقاد از برخورد ایجابی با شبکه های اجتماعی، افزود: ما هنوز درگیر برخی مباحث پیش پا افتاده هستیم. هنوز بحث ما این است که آیا از شبکه های اجتماعی می توانیم استفاده کنیم و یا نمی توانیم؛ در حالی که اینترنت ظرفیت های زیادی برای ما ایجاد کرده و از فضاهای مجازی می توانیم بهره برداری های زیادی داشته باشیم.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار کمک و حمایت جدی نهادهای روابط عمومی از دولت شد و تصریح کرد: متاسفانه امروز در کشور کسانی تلاش می کنند دولت را زمین بزنند و شکل گیری یک «شبکه رسانه ای» در کشور برای تخزیب دولت، حکایت از همین امر دارد. نهادهای روابط عمومی با اندیشه و فکر جدید و خلاقیت باید در برابر این تحرکات روشنگری کنند و کمک به دولت برای پیشرفت کشور را وجهه همت خود قرار دهند.

وی افزود: همه باید تلاش کنیم در کشور فضای باز فرهنگی و سیاسی ایجاد شود تا همه سلایق بتوانند حرفشان را بزنند بدون این که تخریبی صورت گیرد و یا این که منافع ملی به خطر بیفتد. متاسفانه بسیاری از نقدهایی که صورت می گیرد از جنس تخریب است به طوری که یک «شبکه رسانه ای بر علیه دولت» شکل گرفته که گویا هیچ کاری جز مقابله با دولت ندارد.

 

روابطعمومی، یک حرکت انسانی است

در ابتدای این نشست، «دکتر محمد مهدی مظاهری»، رئیس کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با اشاره به اهمیت این کنفرانس اظهار داشتند: این کنفرانس به عنوان بزرگترین رویداد علمی روابط عمومی در کشور، نیازمند همکاری و تلاش های بیش از پیش مسئولین و کارگزاران روابط عمومی است.

مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزودند: روابطعمومی، یک حرکت انسانی برای گسترش میان سازمان وجامعه است که محورهای اصلی آن «چگونگی ارتباط» و «نتایج ارتباط»است. چنانچه این محورها مکمل یکدیگر و در راستای تقویت یکدیگر باشند، میتوانند حوزه روابطعمومی را از منظر یکپارچه بودن در سطح متعالی آشکار سازند.

 نمی توان درعصر ارتباطات از نقش روابطعمومی غافل ماند

«دکتر هادی کمرئی» رییس انجمن متخصصان روابط عمومی نیز عنوان کرد: اگر بخواهیم در روابط عمومی و افکار عمومی تاثیرگذار باشیم، باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی افزود: اگر روابط عمومی کار خود را دقیق، علمی و کارشناسی شده مدیریت کند، دیگر هیچ شبکه مجازی قادر به مقابله با این نوع مدیریت نخواهد بود. بنابراین باید با تغییرات و تحولات جهان پیش رفت و مواظب بود که دچار روزمرگی نشویم.

کمرئی گفت: نمی توان در عصر ارتباطات زیست ولی از نقش روابطعمومی درجامعه دستخوش آن همه تغییرات پرشتاب و درهم تنیده غافل ماند.

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی تصریح کرد: جامعه امروز ایران به سوی گشودگی، حقوقمداری و مشارکتجویی هر چه بیشتر پیش میرود. دراین میان همکاری نهادهای علمی و تخصصی و سازمانهای اداری و اجرایی درسطوح دولتی و غیردولتی کارساز است که در عرصههای اطلاعرسانی،تبلیغات وفرهنگسازی،متناسب با دانشنو به مدونسازی فعالیتها برمدار یکپارچگی،عنایت مضاعفی داشته باشند.

وی ادامه داد: ارتباط مستمر میان حلقههای زنجیره فعالیتهای روابطعمومی ضرورتی گریزناپذیر است ومیتوان با مدد کارشناسان و کارگزاران فعال روابطعمومی وتشریک مساعی،سطح توانایی این نهاد را در کشور به عنوان نهادی موثر و هدایتگر ارتقا داد.

گفتمان روابط عمومی شفاف و صادق باید به گفتمان ملی تبدیل شود

دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی کننفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت: بنظر می رسد که سخنان جنابعالی در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که در سال گذشته برگزار شد (1392) و بر روابط عمومی شفاف محور، با صداقت و به دور از تملق و گزافه گویی و دروغ تاکید گردید، تاثیرات خوبی بر فضای ارتباطی این حوزه در کشور داشته است. این گونه مسائل مربوط به روابط عمومی و پالایش کردن آن از بداخلاقی های ارتباطی باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود. بنابراین شاید لازم باشد که هر از چند گاهی جلساتی در این زمینه برگزار کرد و به این گفتمان ملی به شکل مناسب و به دور از کلیشه های معمول دامن زد.

وی افزود: مساله دیگری که اهمیت دارد، حمایت عملی دولت از حوزه روابط عمومی و خانواده بزرگ روابط عمومی هاست. روابط عمومی ها در کشور، اعم از دولتی و غیر دولتی می توانند به کمک دولت آمده و در جهت تحقق اهداف آن بیش از پیش گام بردارند. این مساله نیازمند تعامل دو سویه دولت با روابط عمومی ها به ویژه روابط عمومی های غیردولتی است که بنظرم گاهی از روابط عمومی های دولتی به دلیل گستردگی آنها از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

بشیر در ادامه پیشنهاد کرد: ایجاد یک نظام حمایتی از روابط عمومی مساله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. هدف از این نظام ایجاد یک نظام دولتی که بار ناخواسته ای بر دوش دولت بگذارد نیست، بلکه اتفاقا جریان مردمی حاکم بر ساختار روابط عمومی، راه درستی است که باید همچنان ادامه یابد، اما این جریان نیازمند حمایت قانونی و نظامند از طرف دولت است.

دبیر کمیته علمی کننفرانس بین المللی روابط عمومی ایران تصریح کرد: روابط عمومی ها می توانند بخوبی به مراکز اطلاع رسانی، پیام سازی و مشارکت دهی مردم در جهت تحقق اهداف نظام در سطوح مختلف باشند و گر چه هم اکنون تا آنجا که مقدور هست به وظایف خود عمل می کنند اما می توانند با حمایت و تعامل متقابل به این همکاری ها سرعت بیشتری بخشند.

قدرت روابط عمومی در اثرگذاری بر مخاطبان مغفول مانده است

محمود مختاریان استاد دانشگاه به نقش روابط عمومی‌ها که می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی بخش فرهنگ در کنار دولت و وزارت ارشاد باشند، اشاره کرد و خواستار بسترسازی وزارت ارشاد در «به روز» شدن روابط عمومی‌های کشور، آموزش روابط عمومی در سراسر کشور در دوره‌های کوتاه‌مدت - که نیاز امروز مدیران ما در این بخش است - شد.

 

وی با اشاره به تفکر دولت اعتدال و امید در مورد تک‌صدایی نبودن گفت: هم‌اکنون 50 هزار کودک زیر 10 سال در کشور دارای وبلاگ شخصی هستند، همچنین 20 میلیون جوان ایرانی در فیس‌بوک فعالیت می‌کنند و بر‌اساس آمار 50 درصد جمعیت کشور از اینترنت استفاده می‌کنند، با این اوصاف روابط عمومی‌ها می‌توانند با استفاده از شبکه مجازی پیام دولت اعتدال را به مخاطبان در ایران و جهان برسانند.

مختاریان تأکید کرد در ایران همچنان قدرت روابط عمومی در اثرگذاری بر مخاطبان به عنوان نقطه ارتباط مردم، رسانه و سازمان مغفول مانده است.

حرفه روابط عمومی باید در طی سال های آتی در رده پنج شغل اول مهم کشور قرار گیرد

ناصر رزاق منش مشاور انجمن متخصصان روابط عمومی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر  طرح اندیشه نو و فضای جدید در عرصه فرهنگی کشور قدردانی کرد.

وی افزود: این رویکرد که با جرات و شجاعت تمام مطرح گردیده بدون تردید تاثیر بسیار مثبتی در روابط اجتماعی داشته وخواهد داشت. همچنین نگاه بین المللی و جوامع دیگر دنیا را به ایران وایرانیان تغییر و به سمت وسوی مثبت قرهنکی گرایش داده است.

مدیر کل روابط عمومی سازمان راهداری گفت: موضوع دیگر که باید مطرح گردد این است که نگاه فعالان روابط عمومی به ویژه مدیران روابط عمومی دستگاه های دولتی و حاکمیتی به سمت وسوی شخص جنابعالی به عنوان مسئول ارشد وزارتخانه ای که احساس می شود مسئولیت اصلی فرهنگی واجتماعی کشور را بر عهده دارد،می باشد.

رزاق منش در پایان گفت: بنده و همکارانم در حوزه روابط عمومی در جهت ارتقاء جایگاه سازمانی، حصول مطالبات صنفی و مسائل مشابه به جای اینکه از مجموعه شورای اطلاع رسانی دولت و یا حوزه رسانه ای دولت انتظارداشته باشیم از جنابعالی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع حمایت و پشتیبانی را داشته، با این امید که حرفه روابط عمومی در طی سال های آتی جایگاهی همچون کشور های توسعه یافته و در زمره پنج شغل اول مهم کشور قرار گیرد.

 مسئله بازنشستگی پیش از موعد شاغلان روابط عمومی باید تسریع شود

در این نشست، محمد صراف زاده مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) گفت: تقویت و ایجاد ارتباط با نهادهای دولتی و خصوصی،مراکز تصمیم ساز و تاثیر گذار و ارتباط مردمی از عمده راهبردهای این نهاد حرفه ای است.

صراف زاده پیشنهاد کرد در کشور شرکت ها و موسسات روابط عمومی شکل بگیرد تا برای کارفرمایان در حوزه های مختلف کارهای روابط عمومی بطور تخصصی انجام گیرد و از این رو حمایت وزارت ارشاد را خواستار شد.

وی افزود: توجه به روابط عمومی در نهاد ها و موسسات خصوصی با رویکرد پاسخگوئی از ضروریات است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران اظهار داشت: با عنایت به اینکه فعالیت های روابط عمومی بسیار گسترده و شبانه روزی است فشار مضاعفی بر نیروهای شاغل در این حوزه وارد می شود بنابراین چندی پیش مسئله بازنشستگی پیش از موعد آن مطرح شده بود که از مقام عالی وزارت درخواست دارد که در تصویب آن تسریع نمایند.

نیازمند تغییر نگاه مدیران ارشد به روابط عمومی و تغییر فعالیت روابط عمومی ها از سنت به مدرنیته هستیم

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروپارس در دیدار جمعی از فعالان روابط عمومی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حرفه روابط عمومی را کاری پر مشغله و پر استرس دانست.

مهندس میرباقری با اشاره به سابقه هشت سال کار در بخش فنی و مهندسی شرکت پتروپارس در مناطق عملیاتی خشکی و دریا، تصریح کرد: استرس و فشار کاری در آن هشت سال با وجود سختی فراوان کار در گرمای 50 درجه و رطوبت 90 درصد جنوب کشور و دوره های زمانی دو ماهه دور از خانواده، به اندازه دو سالی که در روابط عمومی مشغول به کار هستم نبود.

وی افزود: همکاران شاغل در روابط عمومی به دلیل آنکه در اتاق شیشه ای کار می کنند و در معرض قضاوت عموم مخاطبان قرار دارند، بسیار آسیب پذیر اند و از طرفی چون هیچ ابزار و اهرم قدرتی ندارند، طبیعتا مظلوم واقع شده و در داخل و خارج سازمان انگشت اتهام به سوی آنها دراز است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروپارس با تاکید بر آنکه تنها پشتوانه روابط عمومی ها، حمایت، پشتیبانی، اعتقاد و توجه سازمان و در راس آن مدیر ارشد سازمان است، خاطرنشان کرد: اگر در بدنه فنی یک اشتباهی رخ دهد، حتی اگر هزاران دلار خسارت به بار آورد، کسی متوجه نمی شود و بازتاب چندانی ندارد؛ اما اگر در روابط عمومی اشکال کوچکی بوجود بیاید و از 100 درصد هر کاری، 99 درصد آن انجام شود و فقط یک درصد باقی بماند، همه آن یک درصد کمبود را مورد بازخواست قرار داده و روابط عمومی در مقابل همه باید پاسخگو باشد.

وی تغییر نگاه مدیران ارشد را مهمترین عامل بازگشت روابط عمومی به جایگاه خود دانست و اذعان داشت: مدیران با حمایت از روابط عمومی ها و بها دادن به نوع کاری که در حال انجام است،‌ باید جایگاه مدیران روابط عمومی ها را در حد مشاور و دستیار ویژه عالی ترین مقام آن سازمان ارتقا دهند که این امر می تواند موجب ارتقای جایگاه روابط عمومی شده و فراگرد دو سویه انتقال پیام میان سازمان و ذی نفعان را تسهیل نماید و از رهگذر آن مزایا و منافع بسیاری دریافت گردد.

میرباقری با اشاره به ضرورت تغییر نگاه روابط عمومی ها از فعالیت های سنتی و روزمره به سمت مباحث مدرن و روز دنیا در این حوزه اظهار داشت: وظیفه روابط عمومی ها خروج از پوسته ستنی و حرکت به سمت مفاهیم جدید در حوزه روابط عمومی و خلاقیت در این زمینه است.

 در پی ارتقای جایگاه علمی روابط عمومی ها باشیم

علیرضا مهدوی شاهرودی مشاور فرهنگی استاندار و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران با تاکید بر اینکه هدف ما اطلاع رسانی است افزود:یکی از نکات مهم در روابط عمومی آن است که در پی ارتقای جایگاه علمی خود باشیم. روش های قدیمی دیگر پاسخگو نیست زیرا در حال پشت سرگذاشتن دوران مدرن هستیم.

وی افزود: یکپارچگی از دیگر نکات مورد اشاره است. معنا ندارد که در یک سازمان از هر طبقه آن یک صدا بلند شود و این یکپارچگی نیازمند تمرکز در اطلاع رسانی است و اگر در هر سازمان بخش های مختلفی متولی اطلاع رسانی باشند نمی توان به هدف رسید.

 ایجاد یک تشکل فراملی در حوزه روابط عمومی الزامی است

دکتر شهاب اکبریان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جامعه نیازمند روابط عمومی حرفه ای است؛ اگر بخواهیم در راستای اهداف عالی کشور گام برداریم باید این مسیر را هموار کنیم.

وی افزود: افرادی که اینجا هستند دغدغه روابط عمومی دارند و به نظر می رسد ایجاد یک تشکل فراملی در حوزه روابط عمومی که بتواند تصویر ایران را در جهان مدیریت نماید از الزامات این دوره باشد و می تواند بازوی توانمندی برای دولت تدبیر و امید باشد.

آموزش و ارتقای سطح علمی مدیران روابط عمومی غیرقابل اجتناب است

همچنین در این جلسه، مهندس قربانعلی تنگ شیر با تاکید برلزوم توجه بیشتر دولت به روابط عمومی ها، گفت: در سال های اخیر بخش خصوصی در توسعه فعالیت های روابط عمومی نقش بسزائی داشته و به همین دلیل توجه دولت و مدیران ارشد سازمان ها به روابط عمومی ها بسیار ضروری به نظر می رسد.

نائب رییس انجمن متخصصان روابط عمومی افزود: ارتقاء سطح علمی مدیران روابط عمومی و همکاری صدا و سیما در معرفی توانمندی ها و جایگاه روابط عمومی در معادلات اجتماعی، سیاسی و سازمانی از مواردی است که توجه ویژه می طلبد و لازم است در این زمینه با کمک دولت، برنامه ریزی های خاصی صورت گیرد.

اظهار امیدواری رییس موسسه کارگزار روابط عمومی از پویایی حرفه و صنعت روابط عمومی در کشور

در پایان، مهدی باقریان دبیرکل کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه روابط عمومی ارائه کرد.

رییس موسسه کارگزار روابط عمومی انجام بیش از 50 پروژه پژوهشی و مشاوره‌ای، انتشار بیش از 50 عنوان کتاب در حوزه روابط عمومی، برگزاری بیش از 80 دوره آموزشی روابط عمومی و راه اندازی شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران با عنوان «شارا» را به عنوان مهمترین فعالیت های این موسسه در سال های اخیر نام برد.

وی ادامه داد: یکی از مسوولیت های کلیدی موسسه کارگزار روابط عمومی، ارایه برنامه های آموزشی با کیفیت بالاست. کارگزاران روابط عمومی با شرکت در دوره های آموزشی دانش پذیر و دریافت اطلاعات حیاتی می توانند در عرصه فعالیت های حرفه ای و سازمانی چهره موفقی از خود نشان دهند.

به گفته باقریان، دبیرخانه دایمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران تاکنون بیش از 100 موقعیت آموزشی در حوزه های مختلف روابط عمومی در دو سطح داخلی و بین المللی فراهم آورده است.

وی در خصوص فعالیت های موسسه کارگزار روابط عمومی در حوزه نشر گفت: تاسیس انتشارات کارگزار روابط عمومی، انتشار فصلنامه “ کارگزار روابط عمومی”، دو فصلنامه «روابط عمومی الکترونیک»، نخستین سالنامه تخصصی روابط عمومی ایران، انتشار نخستین «سرود روابط عمومی»، دایره المعارف روابط عمومی در دو جلد نفیس، نخستین فرهنگ جامع روابط عمومی، انتشار نخستین تمبر روابط عمومی در ایران، انتشار کتاب «استانداردهای روابط عمومی»، و ... از جمله اقداماتی است که موسسه کارگزار روابط عمومی موفق به انجام آن شد.

باقریان، برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی در ایران و برگزاری ده دوره آن تا سال 1392، هفت دوره آموزش بین المللی برای کارگزاران روابط عمومی ایران در مالزی به عنوان نخستین دوره های آموزشی روابط عمومی ایران در خارج از کشور، نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در مالزی توسط موسسه کارگزار روابط عمومی و دانشگاه اسلامی مالزی در کوالالامپور(1390)، دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در ایران، نخستین دوره آموزشی اینترنت در روابط عمومی در ایران، نخستین همایش بین‌المللی روابط عمومی دو (PR 0.2) نخستین همایش زن و روابط عمومی و برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز تولد صنعت روابط عمومی در جهان در ایران را به عنوان فعالیت های آموزشی موسسه کارگزار روابط عمومی در داخل و خارج کشور عنوان کرد.

بنیانگذاری جایزه دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران، دریافت اعتبارنامه بین‌المللی روابط عمومی (ARR) برای نخستین بار در ایران، دریافت نخستین جایزه روابط عمومی کشور های اسلامی از نخست وزیر مالزی، برگزاری دومین دوره جوایز ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، پیشنهاد بنیانگذاری “ نشان عالی روابط عمومی” و برگزاری نخستین دوره آن در تالار وحدت، امضای نخستین تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی روابط عمومی ایران بین موسسه کارگزار روابط عمومی و کمپانی گلوبال تائیتیم (ترکیه)، امضای نخستین تفاهم نامه بین المللی با موسسه روابط عمومی مالزی، انجمن روابط عمومی اندونزی و آکادمی بازاریابی کره جنوبی، امضای تفاهم‌ نامه دوجانبه همکاری بین موسسه کارگزار روابط عمومی و خبرگزاری رسمی مالزی «برناما» در کوالالامپور از دیگر فعالیت های این موسسه است.

باقریان ضمن تشکر صمیمانه از استقبال و حمایت های جدی مدیران و کارشناسان روابط عمومی از جریان های علمی به ویژه موسسه کارگزار روابط عمومی اظهار امیدواری کرد در سال های آتی شاهد استمرار این حمایت ها و همچنین پویایی و رشد بیش از پیش حرفه و صنعت روابط عمومی در کشور باشیم.

گفتنی است در این جلسه جمعی دیگر از فعالان روابط عمومی در خصوص مسائل مختلف حوزه روابط عمومی گزارشی را خدمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردند.

 

روابطعمومی، یک حرکت انسانی است

در ابتدای این نشست، «دکتر محمد مهدی مظاهری»، رئیس کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با اشاره به اهمیت این کنفرانس اظهار داشتند: این کنفرانس به عنوان بزرگترین رویداد علمی روابط عمومی در کشور، نیازمند همکاری و تلاش های بیش از پیش مسئولین و کارگزاران روابط عمومی است.

مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزودند: روابطعمومی، یک حرکت انسانی برای گسترش میان سازمان وجامعه است که محورهای اصلی آن «چگونگی ارتباط» و «نتایج ارتباط»است. چنانچه این محورها مکمل یکدیگر و در راستای تقویت یکدیگر باشند، میتوانند حوزه روابطعمومی را از منظر یکپارچه بودن در سطح متعالی آشکار سازند.

 نمی توان درعصر ارتباطات از نقش روابطعمومی غافل ماند

«دکتر هادی کمرئی» رییس انجمن متخصصان روابط عمومی نیز عنوان کرد: اگر بخواهیم در روابط عمومی و افکار عمومی تاثیرگذار باشیم، باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی افزود: اگر روابط عمومی کار خود را دقیق، علمی و کارشناسی شده مدیریت کند، دیگر هیچ شبکه مجازی قادر به مقابله با این نوع مدیریت نخواهد بود. بنابراین باید با تغییرات و تحولات جهان پیش رفت و مواظب بود که دچار روزمرگی نشویم.

کمرئی گفت: نمی توان در عصر ارتباطات زیست ولی از نقش روابطعمومی درجامعه دستخوش آن همه تغییرات پرشتاب و درهم تنیده غافل ماند.

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی تصریح کرد: جامعه امروز ایران به سوی گشودگی، حقوقمداری و مشارکتجویی هر چه بیشتر پیش میرود. دراین میان همکاری نهادهای علمی و تخصصی و سازمانهای اداری و اجرایی درسطوح دولتی و غیردولتی کارساز است که در عرصههای اطلاعرسانی،تبلیغات وفرهنگسازی،متناسب با دانشنو به مدونسازی فعالیتها برمدار یکپارچگی،عنایت مضاعفی داشته باشند.

وی ادامه داد: ارتباط مستمر میان حلقههای زنجیره فعالیتهای روابطعمومی ضرورتی گریزناپذیر است ومیتوان با مدد کارشناسان و کارگزاران فعال روابطعمومی وتشریک مساعی،سطح توانایی این نهاد را در کشور به عنوان نهادی موثر و هدایتگر ارتقا داد.

گفتمان روابط عمومی شفاف و صادق باید به گفتمان ملی تبدیل شود

دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی کننفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت: بنظر می رسد که سخنان جنابعالی در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که در سال گذشته برگزار شد (1392) و بر روابط عمومی شفاف محور، با صداقت و به دور از تملق و گزافه گویی و دروغ تاکید گردید، تاثیرات خوبی بر فضای ارتباطی این حوزه در کشور داشته است. این گونه مسائل مربوط به روابط عمومی و پالایش کردن آن از بداخلاقی های ارتباطی باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود. بنابراین شاید لازم باشد که هر از چند گاهی جلساتی در این زمینه برگزار کرد و به این گفتمان ملی به شکل مناسب و به دور از کلیشه های معمول دامن زد.

وی افزود: مساله دیگری که اهمیت دارد، حمایت عملی دولت از حوزه روابط عمومی و خانواده بزرگ روابط عمومی هاست. روابط عمومی ها در کشور، اعم از دولتی و غیر دولتی می توانند به کمک دولت آمده و در جهت تحقق اهداف آن بیش از پیش گام بردارند. این مساله نیازمند تعامل دو سویه دولت با روابط عمومی ها به ویژه روابط عمومی های غیردولتی است که بنظرم گاهی از روابط عمومی های دولتی به دلیل گستردگی آنها از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

بشیر در ادامه پیشنهاد کرد: ایجاد یک نظام حمایتی از روابط عمومی مساله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. هدف از این نظام ایجاد یک نظام دولتی که بار ناخواسته ای بر دوش دولت بگذارد نیست، بلکه اتفاقا جریان مردمی حاکم بر ساختار روابط عمومی، راه درستی است که باید همچنان ادامه یابد، اما این جریان نیازمند حمایت قانونی و نظامند از طرف دولت است.

دبیر کمیته علمی کننفرانس بین المللی روابط عمومی ایران تصریح کرد: روابط عمومی ها می توانند بخوبی به مراکز اطلاع رسانی، پیام سازی و مشارکت دهی مردم در جهت تحقق اهداف نظام در سطوح مختلف باشند و گر چه هم اکنون تا آنجا که مقدور هست به وظایف خود عمل می کنند اما می توانند با حمایت و تعامل متقابل به این همکاری ها سرعت بیشتری بخشند.

قدرت روابط عمومی در اثرگذاری بر مخاطبان مغفول مانده است

محمود مختاریان استاد دانشگاه به نقش روابط عمومی‌ها که می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی بخش فرهنگ در کنار دولت و وزارت ارشاد باشند، اشاره کرد و خواستار بسترسازی وزارت ارشاد در «به روز» شدن روابط عمومی‌های کشور، آموزش روابط عمومی در سراسر کشور در دوره‌های کوتاه‌مدت - که نیاز امروز مدیران ما در این بخش است - شد.

 

وی با اشاره به تفکر دولت اعتدال و امید در مورد تک‌صدایی نبودن گفت: هم‌اکنون 50 هزار کودک زیر 10 سال در کشور دارای وبلاگ شخصی هستند، همچنین 20 میلیون جوان ایرانی در فیس‌بوک فعالیت می‌کنند و بر‌اساس آمار 50 درصد جمعیت کشور از اینترنت استفاده می‌کنند، با این اوصاف روابط عمومی‌ها می‌توانند با استفاده از شبکه مجازی پیام دولت اعتدال را به مخاطبان در ایران و جهان برسانند.

مختاریان تأکید کرد در ایران همچنان قدرت روابط عمومی در اثرگذاری بر مخاطبان به عنوان نقطه ارتباط مردم، رسانه و سازمان مغفول مانده است.

حرفه روابط عمومی باید در طی سال های آتی در رده پنج شغل اول مهم کشور قرار گیرد

ناصر رزاق منش مشاور انجمن متخصصان روابط عمومی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر  طرح اندیشه نو و فضای جدید در عرصه فرهنگی کشور قدردانی کرد.

وی افزود: این رویکرد که با جرات و شجاعت تمام مطرح گردیده بدون تردید تاثیر بسیار مثبتی در روابط اجتماعی داشته وخواهد داشت. همچنین نگاه بین المللی و جوامع دیگر دنیا را به ایران وایرانیان تغییر و به سمت وسوی مثبت قرهنکی گرایش داده است.

مدیر کل روابط عمومی سازمان راهداری گفت: موضوع دیگر که باید مطرح گردد این است که نگاه فعالان روابط عمومی به ویژه مدیران روابط عمومی دستگاه های دولتی و حاکمیتی به سمت وسوی شخص جنابعالی به عنوان مسئول ارشد وزارتخانه ای که احساس می شود مسئولیت اصلی فرهنگی واجتماعی کشور را بر عهده دارد،می باشد.

رزاق منش در پایان گفت: بنده و همکارانم در حوزه روابط عمومی در جهت ارتقاء جایگاه سازمانی، حصول مطالبات صنفی و مسائل مشابه به جای اینکه از مجموعه شورای اطلاع رسانی دولت و یا حوزه رسانه ای دولت انتظارداشته باشیم از جنابعالی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع حمایت و پشتیبانی را داشته، با این امید که حرفه روابط عمومی در طی سال های آتی جایگاهی همچون کشور های توسعه یافته و در زمره پنج شغل اول مهم کشور قرار گیرد.

 مسئله بازنشستگی پیش از موعد شاغلان روابط عمومی باید تسریع شود

در این نشست، محمد صراف زاده مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) گفت: تقویت و ایجاد ارتباط با نهادهای دولتی و خصوصی،مراکز تصمیم ساز و تاثیر گذار و ارتباط مردمی از عمده راهبردهای این نهاد حرفه ای است.

صراف زاده پیشنهاد کرد در کشور شرکت ها و موسسات روابط عمومی شکل بگیرد تا برای کارفرمایان در حوزه های مختلف کارهای روابط عمومی بطور تخصصی انجام گیرد و از این رو حمایت وزارت ارشاد را خواستار شد.

وی افزود: توجه به روابط عمومی در نهاد ها و موسسات خصوصی با رویکرد پاسخگوئی از ضروریات است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران اظهار داشت: با عنایت به اینکه فعالیت های روابط عمومی بسیار گسترده و شبانه روزی است فشار مضاعفی بر نیروهای شاغل در این حوزه وارد می شود بنابراین چندی پیش مسئله بازنشستگی پیش از موعد آن مطرح شده بود که از مقام عالی وزارت درخواست دارد که در تصویب آن تسریع نمایند.

نیازمند تغییر نگاه مدیران ارشد به روابط عمومی و تغییر فعالیت روابط عمومی ها از سنت به مدرنیته هستیم

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروپارس در دیدار جمعی از فعالان روابط عمومی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حرفه روابط عمومی را کاری پر مشغله و پر استرس دانست.

مهندس میرباقری با اشاره به سابقه هشت سال کار در بخش فنی و مهندسی شرکت پتروپارس در مناطق عملیاتی خشکی و دریا، تصریح کرد: استرس و فشار کاری در آن هشت سال با وجود سختی فراوان کار در گرمای 50 درجه و رطوبت 90 درصد جنوب کشور و دوره های زمانی دو ماهه دور از خانواده، به اندازه دو سالی که در روابط عمومی مشغول به کار هستم نبود.

وی افزود: همکاران شاغل در روابط عمومی به دلیل آنکه در اتاق شیشه ای کار می کنند و در معرض قضاوت عموم مخاطبان قرار دارند، بسیار آسیب پذیر اند و از طرفی چون هیچ ابزار و اهرم قدرتی ندارند، طبیعتا مظلوم واقع شده و در داخل و خارج سازمان انگشت اتهام به سوی آنها دراز است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروپارس با تاکید بر آنکه تنها پشتوانه روابط عمومی ها، حمایت، پشتیبانی، اعتقاد و توجه سازمان و در راس آن مدیر ارشد سازمان است، خاطرنشان کرد: اگر در بدنه فنی یک اشتباهی رخ دهد، حتی اگر هزاران دلار خسارت به بار آورد، کسی متوجه نمی شود و بازتاب چندانی ندارد؛ اما اگر در روابط عمومی اشکال کوچکی بوجود بیاید و از 100 درصد هر کاری، 99 درصد آن انجام شود و فقط یک درصد باقی بماند، همه آن یک درصد کمبود را مورد بازخواست قرار داده و روابط عمومی در مقابل همه باید پاسخگو باشد.

وی تغییر نگاه مدیران ارشد را مهمترین عامل بازگشت روابط عمومی به جایگاه خود دانست و اذعان داشت: مدیران با حمایت از روابط عمومی ها و بها دادن به نوع کاری که در حال انجام است،‌ باید جایگاه مدیران روابط عمومی ها را در حد مشاور و دستیار ویژه عالی ترین مقام آن سازمان ارتقا دهند که این امر می تواند موجب ارتقای جایگاه روابط عمومی شده و فراگرد دو سویه انتقال پیام میان سازمان و ذی نفعان را تسهیل نماید و از رهگذر آن مزایا و منافع بسیاری دریافت گردد.

میرباقری با اشاره به ضرورت تغییر نگاه روابط عمومی ها از فعالیت های سنتی و روزمره به سمت مباحث مدرن و روز دنیا در این حوزه اظهار داشت: وظیفه روابط عمومی ها خروج از پوسته ستنی و حرکت به سمت مفاهیم جدید در حوزه روابط عمومی و خلاقیت در این زمینه است.

 در پی ارتقای جایگاه علمی روابط عمومی ها باشیم

علیرضا مهدوی شاهرودی مشاور فرهنگی استاندار و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران با تاکید بر اینکه هدف ما اطلاع رسانی است افزود:یکی از نکات مهم در روابط عمومی آن است که در پی ارتقای جایگاه علمی خود باشیم. روش های قدیمی دیگر پاسخگو نیست زیرا در حال پشت سرگذاشتن دوران مدرن هستیم.

وی افزود: یکپارچگی از دیگر نکات مورد اشاره است. معنا ندارد که در یک سازمان از هر طبقه آن یک صدا بلند شود و این یکپارچگی نیازمند تمرکز در اطلاع رسانی است و اگر در هر سازمان بخش های مختلفی متولی اطلاع رسانی باشند نمی توان به هدف رسید.

 ایجاد یک تشکل فراملی در حوزه روابط عمومی الزامی است

دکتر شهاب اکبریان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جامعه نیازمند روابط عمومی حرفه ای است؛ اگر بخواهیم در راستای اهداف عالی کشور گام برداریم باید این مسیر را هموار کنیم.

وی افزود: افرادی که اینجا هستند دغدغه روابط عمومی دارند و به نظر می رسد ایجاد یک تشکل فراملی در حوزه روابط عمومی که بتواند تصویر ایران را در جهان مدیریت نماید از الزامات این دوره باشد و می تواند بازوی توانمندی برای دولت تدبیر و امید باشد.

آموزش و ارتقای سطح علمی مدیران روابط عمومی غیرقابل اجتناب است

همچنین در این جلسه، مهندس قربانعلی تنگ شیر با تاکید برلزوم توجه بیشتر دولت به روابط عمومی ها، گفت: در سال های اخیر بخش خصوصی در توسعه فعالیت های روابط عمومی نقش بسزائی داشته و به همین دلیل توجه دولت و مدیران ارشد سازمان ها به روابط عمومی ها بسیار ضروری به نظر می رسد.

نائب رییس انجمن متخصصان روابط عمومی افزود: ارتقاء سطح علمی مدیران روابط عمومی و همکاری صدا و سیما در معرفی توانمندی ها و جایگاه روابط عمومی در معادلات اجتماعی، سیاسی و سازمانی از مواردی است که توجه ویژه می طلبد و لازم است در این زمینه با کمک دولت، برنامه ریزی های خاصی صورت گیرد.

اظهار امیدواری رییس موسسه کارگزار روابط عمومی از پویایی حرفه و صنعت روابط عمومی در کشور

در پایان، مهدی باقریان دبیرکل کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه روابط عمومی ارائه کرد.

رییس موسسه کارگزار روابط عمومی انجام بیش از 50 پروژه پژوهشی و مشاوره‌ای، انتشار بیش از 50 عنوان کتاب در حوزه روابط عمومی، برگزاری بیش از 80 دوره آموزشی روابط عمومی و راه اندازی شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران با عنوان «شارا» را به عنوان مهمترین فعالیت های این موسسه در سال های اخیر نام برد.

وی ادامه داد: یکی از مسوولیت های کلیدی موسسه کارگزار روابط عمومی، ارایه برنامه های آموزشی با کیفیت بالاست. کارگزاران روابط عمومی با شرکت در دوره های آموزشی دانش پذیر و دریافت اطلاعات حیاتی می توانند در عرصه فعالیت های حرفه ای و سازمانی چهره موفقی از خود نشان دهند.

به گفته باقریان، دبیرخانه دایمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران تاکنون بیش از 100 موقعیت آموزشی در حوزه های مختلف روابط عمومی در دو سطح داخلی و بین المللی فراهم آورده است.

وی در خصوص فعالیت های موسسه کارگزار روابط عمومی در حوزه نشر گفت: تاسیس انتشارات کارگزار روابط عمومی، انتشار فصلنامه “ کارگزار روابط عمومی”، دو فصلنامه «روابط عمومی الکترونیک»، نخستین سالنامه تخصصی روابط عمومی ایران، انتشار نخستین «سرود روابط عمومی»، دایره المعارف روابط عمومی در دو جلد نفیس، نخستین فرهنگ جامع روابط عمومی، انتشار نخستین تمبر روابط عمومی در ایران، انتشار کتاب «استانداردهای روابط عمومی»، و ... از جمله اقداماتی است که موسسه کارگزار روابط عمومی موفق به انجام آن شد.

باقریان، برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی در ایران و برگزاری ده دوره آن تا سال 1392، هفت دوره آموزش بین المللی برای کارگزاران روابط عمومی ایران در مالزی به عنوان نخستین دوره های آموزشی روابط عمومی ایران در خارج از کشور، نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در مالزی توسط موسسه کارگزار روابط عمومی و دانشگاه اسلامی مالزی در کوالالامپور(1390)، دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در ایران، نخستین دوره آموزشی اینترنت در روابط عمومی در ایران، نخستین همایش بین‌المللی روابط عمومی دو (PR 0.2) نخستین همایش زن و روابط عمومی و برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز تولد صنعت روابط عمومی در جهان در ایران را به عنوان فعالیت های آموزشی موسسه کارگزار روابط عمومی در داخل و خارج کشور عنوان کرد.

بنیانگذاری جایزه دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران، دریافت اعتبارنامه بین‌المللی روابط عمومی (ARR) برای نخستین بار در ایران، دریافت نخستین جایزه روابط عمومی کشور های اسلامی از نخست وزیر مالزی، برگزاری دومین دوره جوایز ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، پیشنهاد بنیانگذاری “ نشان عالی روابط عمومی” و برگزاری نخستین دوره آن در تالار وحدت، امضای نخستین تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی روابط عمومی ایران بین موسسه کارگزار روابط عمومی و کمپانی گلوبال تائیتیم (ترکیه)، امضای نخستین تفاهم نامه بین المللی با موسسه روابط عمومی مالزی، انجمن روابط عمومی اندونزی و آکادمی بازاریابی کره جنوبی، امضای تفاهم‌ نامه دوجانبه همکاری بین موسسه کارگزار روابط عمومی و خبرگزاری رسمی مالزی «برناما» در کوالالامپور از دیگر فعالیت های این موسسه است.

باقریان ضمن تشکر صمیمانه از استقبال و حمایت های جدی مدیران و کارشناسان روابط عمومی از جریان های علمی به ویژه موسسه کارگزار روابط عمومی اظهار امیدواری کرد در سال های آتی شاهد استمرار این حمایت ها و همچنین پویایی و رشد بیش از پیش حرفه و صنعت روابط عمومی در کشور باشیم.

گفتنی است در این جلسه جمعی دیگر از فعالان روابط عمومی در خصوص مسائل مختلف حوزه روابط عمومی گزارشی را خدمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردند.