وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

برای آن آشنای «آشنا»

 

برای آن آشنای «آشنا»

جمعه گذشته برای دانشجوی خوبم، محمد حسین شعاعی، برای همتی که در ارائه پایان نامه اش در کوتاهترین زمان ممکن، نشان داد ابیاتی بر زبانم آمد که با دانشجویان و خوانندگان عزیز در میان گذاشتم.

این جمعه نیز به یاد روزهای گذشته افتادم که در لندن مقیم بودم و در ملاقاتی با دکتر حسام الدین آشنا، توفیقی برای من رقم خورد که هدیه الهی می دانم.

علیرغم اینکه دوستانی در دانشگاههای دیگر داشتم که مرا ترغیب می کردند که به آنجا بروم و نرفتم، اما صداقت، صمیمیت، قاطعیت و محبت «آشنا» در دعوت کردنم به دانشگاه امام صادق (ع) مرا برای بازگشت به وطن مصمم تر کرد. در مدتی کوتاه، هر چه از راحتی دنیا در غرب بود به آن واگذاشتم و سر بر آستان دوست نهادم و خدمت بنیانگذار این دانشگاه یعنی حضرت آیت ا...مهدوی کنی، معلم بزرگ همه دانشجویان و استادان آن، رسیدم و با ایشان بیعت کردم. هنوز این بیعت همچنان ادامه دارد و خواهد ماند.

اما همه این توفیقات که با حضور در این دانشگاه نصیبم شد، که همیشه هم با خوشی ها مقرون نبوده و نیست، را مدیون همان ملاقات با دکتر آشنا می دانم. نفس گرم و صداقت ایشان بر جانم نشست و هر چه امروز در این دانشگاه دارم، از برکت همان دیدار است. لذا اگر نوشته ام «هر چه من دارم، زنامش آشنا است» در همین راستا است و چیز دیگری نیست.

می گویند «من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق»، یعنی: اگر از مخلوق [برای کار خوبی که انجام داده است] تشکر نکنی، گویی از خالق جهان تشکر نکرده ای. به عبارت دیگر: این خدای جهان است که خوبی را بر زبان و رفتار دیگران جاری می کند و در حقیقت شکرگذاری اصلی متعلق به اوست. اوست که سزاوار شکرگذاری است.

و من با تشکر از «آشنا» در حقیقت از «خدای آشنا» تشکر می کنم و شکرگذار او هستم.

این جمعه نیز جمعه خوبی بود. هیچگاه فکر نمی کردم در این ایام روحم اینچنین مترنم شود و مرا به سرودن وا دارد. سالها بود که شعر را به صاحبان آن سپرده بودم و خود را از آن با هزاران زحمت رها کرده بودم. اما می بینم هنوز اسیر آن هستم. بهر حال هر چه نوشتم، زمزمه ای برای خودم بود که با دیگران در میان می گذارم. خواه با من همراه شوند و خواه آن را رها کنند.

آنچه که در اینجا می آید، تفسیر همان شکر است. تفسیر شکر از مخلوق در راستای شکرگذاری از خالق است.

با همدیگر با این شکرگذاری، «آشنا» شویم.

 

هر چه من دارم، ز نامش «آشنا» است

                                    چون که روحم، با روانش آشنا است

آشنا، با ناکســـــان، نـــا آشـــنا

                                    لیک با خوبـــان، کیانش آشنا است

آشـــناتر می شــود آن «آشــــنا»

                                    با روانـم، چون زبـانـش آشنا است

شـکر مخلوق ار کنم، خالـق پسـند

                                  می شود، چون میزبانش «آشنا» است

ای خــــدا، ای آشنــای آشنـــا

                                 لطف ها کن، ز آنکه جانش آشنا است

هر چه گفتم، باز می گویم، بلنـــد

                               هر چه من دارم، ز نامش «آشنا» است

از «بشیر» این جمله می ماند به دهر

                                  آشنـایم من، ز آنـش «آشنـا» است

 

حسن بشیر

جمعه- تهران

29/6/1392

 

مصاحبه با خبرگزاری کتاب: رسانه‌ها با نگاه اسلامی ایرانی خبر را تزکیه کنند

حسن بشیر مولف کتاب «خبر»:

رسانه‌ها با نگاه اسلامی ایرانی خبر را تزکیه کنند

20 شهریور 1392 ساعت 14:12

خبرنگار : مریم سلطانی، خبرگزاری کتاب (ایبنا)



حسن بشیر، استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به تالیف کتاب‌ «خبر» با رویکرد اسلامی گفت: رسانه‌ها با نگاه اسلامی ایرانی باید به‌طور مستمر آسیب‌شناسی خبری را در فهرست کارهای مهم خود قرار دهند تا خبر تزکیه شود. این یکی از نیازهای ویژه در خبردهی و اطلاع‌رسانی است و می‌تواند بر معیارها و ارزش‌های اجتماعی نیز تاثیرگذار باشد.-

به گزارش خبرگزای کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «خبر» از تالیفاتی است که بر اساس عملیاتی کردن طرح‌ مباحث میان ‌رشته‌ای با تاکید بر معارف اسلامی در حوزه علوم انسانی تدوین شد. طرح تحقیق، تولید و انتشار مجموعه مفاهیم بنیادین علوم انسانی اسلامی در قالب پروژه‌های راهبردی دانشگاه امام صادق(ع) تعریف شده و از نیمه سال 1389 در دستور کار اداره کل پژوهش این دانشگاه قرار گرفته است.

کتاب «خبر» علاوه بر مقدمه و نتیجه‌گیری پایان کتاب شامل پنج فصل اصلی است. فصل نخست با عنوان «خبر در چهارچوب مطالعات میان‌رشته‌ای» در پی امکان‌سنجی مطالعات میان‌رشته‌ای درباره خبر و اطلاع‌رسانی است. فصل دوم با نام «مفهوم‌شناسی و اهمیت خبر در حوزه ارتباطات» در صدد ایجاد فهمی و معناشناسانه از مفهوم خبر در حوزه ارتباطات است.

 

ادامه مطلب ...

به بهانه یک شعر برای یک دانشجو

به بهانه یک شعر برای یک دانشجو


نه اینکه همه دانشجویان برای من یکسان نیستند که قطعا هستند و باید چنین باشد. اما بهر حال همانطور که انگشتان یک دست مثل هم نیستند دانشجویان هم با همدیگر تفاوت دارند و این تفاوت می تواند بر اطرافیان و از جمله خودم، به عنوان یک معلم، تاثیر بگذارد.

معیارهایی نیز برای این تمایز و تفاوت قائلم که گر چه بر نمره و درس و ارزیابی تا اندازه زیاد تاثیر ندارد و تلاش می شود، در هر شرایط خوب و بد،  هیچگاه تاثیر نگذارد، اما تمایزها و تفاوت ها در این موارد خلاصه نمی شوند. اصلا در این ساحت، نمره و امثالهم را راهی نیست.

یکی از همین تمایزها، کاری است که اخیرا دانشجوی خوب و با استعداد دانشکده، آقای محمدحسین شعاعی، در نگارش پایان نامه خودش نشان داد. برای کار ایشان حتما باید نوعی از تمایز را قائل شد. این تمایز به دلیل اینکه راهنمای ایشان هستم، شاید به اندازه داوری که برای کار ایشان تعیین شود، نباشد، اما بهر حال تمایزی است که باید به آن ارج گذاشت.

بهمین منظور، وقتی روز جمعه گذشته (22/6/92)، در آغاز صبح، کار ایشان را دیدم، قبل از اینکه وارد بحث ایشان شوم برای اعلام وصول ناخود آگاه در جواب ایملیشان نوشتم: «با سلام و احترام ای نازنین» و این خود آغاز یک شعری شد که بیش از آنکه ادعایی برای آن باشد، بنظرم مالامال از صدق و صفا و محبت است. دقایقی برای این کار صرف کردم و آنچه گذشت همین ابیات متواضعانه برای دانشجوی خوبم هست که امیدوارم معنای آن سرلوحه سایر دانشجویان خوب و عزیزم قرار گیرد.

دانشجویان باید بدانند که واقعا آنها را دوست داریم. عین فرزندان خودمان می مانند. بلکه حتی نزدیکتر به دلیل اینکه بیش از آنها با آنان زندگی می کنیم، با آنان حرف می زنیم، در تماس هستیم و وقت آنها را گاهی هم با کارهای رنگارنگ می گیریم که خود باعث ارتباط بیشتر آنان و ما با ایشان می شود.

بهر حال برای «محمدحسین شعاعی» اینگونه نوشتم. امیدوارم که در راهی که دارد موفق باشد و در آینده شاهد موفقیت های بیشتر وی باشیم.

باسمه تعالی


با سلام و احترام ای نازنین

در دل ما جای کردی بعد از این

زحمت علم و تعلّم، لذت است

قدرت حق است و عین رحمت است

در امیدم پای بر مرکب نهی

تا عروج قلة حق، وا نهی

از دل و هوش و حواس خویشتن

هر چه بد باشد برای روح و تن

من دعایت می کنم، در هر نماز

تا گشایی قله های رمز و راز

قله های رمز و راز این بیان

نیست الا درک معبود جهان

درک و فهم و عشق و محو او شدن

همره او گشتن و همسو شدن

لذت طاعت، تواضع در مسیر

هست رمز دانش و علم منیر

علم یعنی درکِ با عمق خدا

نیست هر کس، لحظه ای از او جدا

علم یعنی وصلِ همراه یقین

معرفت را با وجود خود عجین

اول و پایان ما در دست اوست

هر چه ما خود داشتیم از آنِ دوست

حسن بشیر

تهران- صبح جمعه

22/6/1392 

 

 

شرح درس سمینارهای مسائل منطقه ای و بین المللی فرهنگ و ارتباطات-دانشگاه امام صادق (ع)- نیمسال اول-1392

باسمه تعالی

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

شورای‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی

کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی:  1391   نیمسال: اول

عنوان دانشکده: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

عنوان درس: سمینارهای مسائل منطقه ای و بین المللی فرهنگ و ارتباطات

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی ارشد

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

هدف درس:

 هدف از درس «سمینارهای منطقه ای و بین المللی فرهنگ و ارتباطات» آشنا شدن دانشجویان محترم با مهمترین مسائل مربوط به جهان بطور کلی و جهان اسلام به شکل ویژه است. در این درس چهار رویکرد مهم مطرح و بر اساس آن سرفصلهای هر درس تعیین شده اند. برای طرح دیدگاههای مختلف و آشنا شدن دانشجویان محترم با استادان دیگر در همین حوزه، تلاش خواهد شد که برخی از استادان معروف در هر زمینه مورد نظر، برای ارائه سمینار دعوت شوند.

اول: اروپا محوری و آمریکا مرکزی

دوم: اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی

سوم: ژئوپلتیک و ژئوکالچر جهان اسلام

چهارم: بیداری اسلامی معاصر

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

و: bashir@isu.ac.ir

آدرس سایت: www.hbashir.blogsky.com

کمک استاد: آقای علی احمدی

a.ahmadi@isu.ac.ir

  ادامه مطلب ...

شرح درس روشهای پژوهش در فرهنگ و ارتباطات-دانشگاه امام صادق (ع)- نیمسال اول 1392


 

باسمه تعالی

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

شورای‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی

کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی:  1392   نیمسال: اول

عنوان دانشکده/ بخش: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

عنوان درس: روشهای پژوهش در فرهنگ و ارتباطات

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

1.      هدف درس: آشنایی و شناخت نظری و عملی دانشجویان با روش‌های کیفی در حوزه‌ی فرهنگ و ارتباطات

2.      توانمندسازی عملیاتی دانشجویان در اجرای روشهای کیفی برای انجام تحقیقات به ویژه پایان نامه ها.

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

bashir@isu.ac.ir

کمک استاد: محمد صادق نصراللهی

msadegh.nasrollahi@gmail.com

  ادامه مطلب ...

شرح درس ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی-دانشگاه امام صادق (ع)- نیمسال اول- 1392


 

باسمه تعالی

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

شورای‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی

کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی:  1392   نیمسال: اول

عنوان دانشکده: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

عنوان درس: مطالعات میان فرهنگی (ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی)

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

هدف درس: آشنایی با دو حوزه‌ی «ارتباطات بین الملل» و «ارتباطات میان‌فرهنگی» به عنوان دو سطح ارتباطی. این درس در دو حوزه‌ی نظری و مسئله‌شناسی ارائه می‌شود.

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

 

  ادامه مطلب ...

شرح درس توسعه و جهانی سازی- دانشگاه امام صادق (ع)- نیمسال اول- 1392


باسمه تعالی

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

شورای‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی

کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی:  1392  نیمسال: اول

عنوان دانشکده: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

عنوان درس: توسعه و جهانی سازی در فرهنگ و ارتباطات

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی ارشد

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

هدف درس: آشنایی دانشجویان با حوزه های مختلف توسعه و جهانی سازی با رویکردی فرهنگی، ارتباطی و اجتماعی.

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

bashir@isu.ac.ir


کمک استاد: محمد محسن حسن پور

mohsen.hassanpour@gmail.com

 

  ادامه مطلب ...

«فهم رسانه ای» در جهت تولد «مای رسانه ای» تحلیل گفتمان رسانه های جهان در قالبی دیگر

«فهم رسانه ای» در جهت تولد «مای رسانه ای»

تحلیل گفتمان رسانه های جهان در قالبی دیگر




تحلیل رسانه های جهان با شیوه های علمی به ویژه شیوه های کیفی و بخصوص با روش تحلیل گفتمان اقدامی است که بنظر می رسد تا کنون کمتر در سطح رسانه های عمومی کشور مطرح و یا منتشر شده باشد. معمولا اینگونه تحلیل ها در فصلنامه های علمی و تخصصی منتشر شده و خوانندگان خاص خود را دارد.

طرح این مباحث در رسانه های عمومی، نیازمند جرأت، تدبیر، دوراندیشی و فهم رسانه ای است. و این همه حُسن در یکجا می توان در ماهنامه «مدیریت ارتباطات» و البته مدیر مسئول آن جناب آقای امیرعباس تقی پور جستجو کرد که این گام را از شماره دوم ماهنامه مزبور در سال 1389 برداشت و به مدت 3 سال (از 1389 تا پایان 1392) بطور مداوم و مستمر مطلبی با عنوان «رسانه های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان» را که به قلم اینجانب هر ماه تهیه و تدوین می شد، منتشر کرد و رکورد اولین ماهنامه فراگیر را در نشر مطلب علمی به شکل مداوم و مستمر را به نام خود کرد. شاید نشریات دیگر کارهای مشابهی را در حوزه های دیگر انجام داده باشند، اما تا آنجا که می دانم کمتر نشریه ای موضوع تحلیل گفتمان رسانه های جهان را به این سبک و سیاق و مسلسل وار انجام داده باشد.

کار فراتری که در همین زمینه صورت گرفت، انتشار مقالات هریک سال در قالب کتابی با همین عنوان که تا کنون دو جلد آن برای سالهای 1388 و 1390 منتشر و سومی نیز برای سال 1391 در مسیر انتشار است.

هم به جناب آقای تقی پور تبریک می گویم و هم به همکاران فرهیخته و کوشای این ماهنامه وزین و موفق و هم به خوانندگان علاقمند به این نشریه پیشگام در حوزه علوم ارتباطات.

قطعا تحمل یک رسانه و مخاطبان آن به مدت سه سال برای انتشار یک ژانر خاص رسانه ای، آنهم به عنوان اولین مطلب نشریه، که بیانگر فهم رسانه ای مدیریت ماهنامه است، خودش یک تست بزرگی برای اندازه گیری درجه خواندنی بودن یک نشریه به شمار می آید که یک حرکت علمی است که با اقبال عمومی بسیار خوبی که از ماهنامه «مدیریت ارتباطات» شده است، نشان دهنده موفقیت آن در چنین آزمایش علمی- رسانه ای است.

اما اصولا، هر حرکت رسانه ای نیازمند نوعی از تحول است، اینرا تقریبا همگان می دانند. درک این موضوع، نیازمند زحمت و تلاش فکری خاصی نیست، ولی آنچه که باید مورد توجه باشد، اینکه آیا چگونه می توان ژانرهای مختلف رسانه ای را در قالب یک ماهنامه گنجاند که خوانندگان آن، جدایی و گسستگی موضوعی را در آن احساس نکنند؟ این موضوع، امری است که باید به شدت مورد توجه مدیران نشریات کشور و از جمله ماهنامه مزبور قرار گیرد. ماهنامه ای که تا کنون توانسته است، علیرغم عمر نه چندان طولانی، جایگاه بلندی، هم در میان سایر نشریات کم و بیش شبیه، و هم را در میان اقشار مختلف علمی، دانشگاهی، و عمومی علاقمند به مسائل مختلف ارتباطات را کسب نماید.

تحمل سه ساله ی این نشریه برای نشر مطالبی که اینجانب با مطالعه دهها نشریه جهانی و صرف زمان نسبتا زیاد برای کشف گفتمان های آنها، قطعا یک حرکتی بی نظیر، و در خور تقدیر است. اینرا نه به این جهت می گویم که خود، نویسنده این مقالات بوده ام، بلکه واقعا به این دلیل می گویم که در جامعه ما آنچه که بیشتر از همه مانع حرکت های مستمر برای خلق یک گفتمان رسانه ای می گردد، عموما توسط متخصصان و کارشناسان و بعضا برخی صاحب نظران و گاهی هم استادان می گردد که به جای تحمل و حمایت و ایجاد فضای مناسب برای رشد، معمولا «ضد گفتمان» را به مثابه، یک گفتمان نه پیشرونده بلکه بازدارنده با ریختن آن در قالب های تردید محور و ابهام انگیز فضای عمومی را نه برای ادامه راه و جریان سازی، بلکه برای «ایستایی» و «سکون» و «تردید» آماده می سازند.

چارة دیگری هم نیست. هنوز در کشور ما، تلاش برای ساختن چهره های رسانه ای، البته نه با زور پول و تبلیغات و روابط سیاسی و گروهی، بلکه بر اساس توانایی و خلاقیت نه تنها به یک «جریان متوقف کننده» و یک «حرکت بازدارنده» تبدیل شده، بلکه فراتر از آن به عنوان یک «مسئولیت و وظیفه سنگین» جهت تحقق این جریان و حرکت تلقی شده  است. در همین سی و اندی سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کدام قلم رسانه ای توانسته است که خود را در تلاطم بیشمار موجود خود را نگه دارد و از آسیب های چپ و راست، علمی و عمومی در امان باشد؟

ما اصولا، «ما» را می گوییم، اما در حقیقت خودمان را مد نظر داریم. در حقیقت این جابجایی «من» و «ما» در تاریخ جامعه ما، یک جابجایی عجیب و غریبی است که نیازمند تحلیل و موشکافی است. قطعا این تحلیل می تواند نتایج شگفت انگیزی را ببار آورد. اما اینکه بپذیریم یک «من» با رویکرد واقعی «ما» ایجاد شود و به یک جریان تبدیل شود، تقریبا تا کنون نه تنها به عنوان یک «امر ممکن» تلقی نشده، بلکه قسم های زیادی خورده شده و هنوز خورده می شود که این «امر ممکن» به یک «امر ناممکن» و «غیر مطلوب» و حتی «خطرناک» تبدیل شود و از هر گونه تلاش برای استمرار یک حرکت جهت ایجاد آن جلوگیری شود. بهمین دلیل می گویم، آنچه گذشت، آنهم برای سه سال مداوم، یک رکورد بزرگ رسانه ای در تاریخ نشریات کشور است که به نام ماهنامه «مدیریت ارتباطات» ثبت گردیده است.

اما در همین کنار ما، یعنی در جهان عرب، که معمولا کمتر توانسته ایم با دید فراتر از نگاه تقلیل گرایانه و ارزیابی های منفی بافانه به آن نگاه کنیم، این موضوع به گونه ای دیگر در حال جریان است.

«محمد حسنین هیکل» یکی از چهره های بزرگ رسانه ای است که با نوشته های مداوم و مستمر ده ها سال در روزنامه ها و نشریات مصری بخصوص «الاهرام»، بیش از آنکه یک چهره سیاسی تلقی گردد، یک «چهره ماندگار رسانه ای» شده است.

«فهمی هویدی» نیز چهره دیگری است که با خلق ادبیات متفاوت با جریان غالب بر رسانه های دولتی برخی از کشورهای مرتجع عرب، توانسته است با ادامه نوشتارهای خود در تحلیل مسائل منطقه به ویژه ایران و انقلاب اسلامی، یک چهره ماندگار رسانه ای شود.

و «جهاد الخازن» به عنوان مثال سوم از این جریان که با خلق ستون ماندگار خود در روزنامه فراملیتی «الحیات» لندن، به نام «عیون و آذان» «چشمها و گوشها» سالهای سال توانسته است، مهمترین ستون تحلیلی رسانه ای را به وجود آورد. اینها و بسیاری از مثالهای دیگر از جهان عرب، نشان دهنده وجود یک جریان متفاوت با آنچه که در میان ما می گذرد می باشد. در اینجا لزومی ندیدم از جهان غرب مثالی بیاورم که بنظر می رسد مثالهای آن روشن می باشند.

جهاد الخازن، فهمی هویدی و محمدحسنین هیکل، تنها سه نمونه از «چهره های ماندگار رسانه ای» در جهان عرب می باشند. چهره های بیشماری وجود دارند که تا کنون توانسته اند خود را در سطح جهانی مطرح سازند و خالق جریان های فکری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشند.

«فهم رسانه ای» یک فهم گسسته از ادراکات مختلف نیست، اما نیازمند یک تجربه طولانی، یک تحمل جدی، یک فداکاری ملی و یک جریان سازی اجتماعی است. فهم رسانه ای هم با توسعه کمی رسانه ای ایجاد نمی شود. تجربه چندین ساله در کشور در دورانهای نه چندان دور، بخوبی این مساله را روشن می کند. «چهره سازی رسانه ای» اگر چه با فهم رسانه ای مرتبط است، اما بیش از همه به فهم رویکردهای مربوط به «جهانی سازی رسانه ای» و «چهره سازی ملی و جهانی» نیازمند است.

هنوز «مای جمعی»، «مای جهانی» و حتی «مای ملی» در حوزه رسانه ای به وجود نیامده است. «مای ما» هنوز در «من فردی»، «من گروهی» و «من رویکردی» مانده است و نتوانسته یک «مای جمعی» فراتر از «من های» گفته شده ایجاد نماید.

آنچه گذشت، تنها یک دغدغه بود. چاره اندیشی در این زمینه را به بزرگان و نخبگان و اندیشمندانی می سپارم که باید «گفتمان سازی رسانه ای» را در این رابطه به وجود آورند و خلق چهره های ملی و جهانی در حوزه رسانه را رقم زنند.

اما آنچه که بر تحلیل رسانه های جهان گذشت، داستان دیگری هم دارد. این جریان به دلیل ضرورتی که احساس می کردم و درکی که در برخی دیگر از مدیران رسانه ای کشور نیز دیده می شد و باید از آن تقدیر کرد و در جهت گسترش آن گام بر داشت، در قالبی دیگر ادامه یافت.

ماهنامه وزین و جدید التأسیس «فرهنگ اسلامی» با مدیریت دکتر اشعری و سردبیری دکتر زورق، که امیدوارم در کوتاه مدت بتواند جایگاه رفیعی در این حوزه مهم را بخود اختصاص دهد، ادامه دهنده همین راه شده است.

تحت عنوان کلی «تحلیل گفتمان رسانه های جهان» و با عنوان «مصر: دیپلماسی عبور از دموکراسی» اولین گام برای تحقق جریان مداوم تحلیل رسانه های جهان اما به شکل تخصصی تر و هر بار برای یک کشور در جهان اسلام، برداشته شد و این مطلب در دومین شماره این ماهنامه وزین در شهریور 1392 منتشر گردید.

البته تحلیل های بعدی که به عنوان مثال برای شماره سوم، در مورد «کشور تونس» و متعاقبا همچنان برای کشورهای دیگر انشاء ا... ادامه خواهد داشت، در راه اند که امیدوارم حیاتی باشد و حمایتی از مسئولان ماهنامه و تحملی از جامعه خوانندگان تا این راه همچنان ادامه یابد.

من ادامه این حرکت، یا به عبارت دیگر، شوق ادامه دادن به این حرکت را مرهون حمایت اولیه ماهنامه «مدیریت ارتباطات» و مدیر مسئول محترم آن آقای امیرعباس تقی پور، که یک شخصیت رسانه ای فرهیخته می باشند، می دانم. می گویند «الشکر لمن سبق»، شکر و تقدیر برای کسی است که گام  اول را برداشته است و بر همه سبقت گرفته است. بنظرم، ماهنامه «مدیریت ارتباطات» با جرأتی که در آغاز بکار برد و این حرکت را آغاز کرد «یخ رسانه ای» را در این زمینه شکست و گامی مهم در گفتمان سازی علمی در سطح رسانه ای غیر تخصصی به معنای آکادیمیک و دانشگاهی را برداشت که برکات و ثمرات آن، اگر چه هم اکنون در آن ماهنامه جلوه گر نیست، اما در ماهنامه های دیگر متجلی شده است. این خود، به معنای تحقق مثال مربوط به کاشتن تا دیگران برداشت کنند، می باشد که شایستگی چنین مقامی برای ماهنامه «مدیریت ارتباطات» همچنان باقی است.

از هر دو ماهنامه و مدیران محترم و فرهیخته و اندیشمند آنها کمال تشکر را دارم که بیش از آنکه به «من» نگاه کنند به تولد «مای رسانه ای» توجه دارند و در صدد رشد «گفتمان رسانه ای» به مثابه یک ضرورت ملی برای رشد «فهم رسانه ای» که فراتر از «سواد رسانه ای» است، می باشند.

پاینده و پایدار باشند.

حسن بشیر

13/6/1392

 

 

 

انتشار کتاب ارتباطات و توسعه

 

کتاب «ارتباطات و توسعه» به بازار آمد

کتاب «ارتباطات و توسعه» به قلم علیرضا مرادی و محمد صادق افراسیابی،

با مقدمه حسن بشیر

منتشر شد

خبرگزاری مهر

کد خبر: 2116859

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۱۰ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ارتباطات و توسعه» نوشته مشترک علیرضا مرادی و محمدصادق افراسیابی با مقدمه حسن بشیر از سوی دفتر مطالعات و برنامه­‌ریزی رسانه­‌ها منتشر شد. در این اثر که در 9 فصل تدوین شده، با مباحثی مانند «ارتباطات توسعه‌بخش»، «رویکرد ارتباطات توسعه­ بخش از دیدگاه‌های بین‌المللی»، «چگونگی تحقیق در عصر تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و جهانی شدن»، و «تعاملات دوگانه: حقوق بشر و توسعه از دیدگاهی فرهنگی» آشنا می‌شویم.

در کتاب ارتباطات و توسعه سعی شده است تا اهمیت و جایگاه ارتباطات بر توسعه در پارادایم­‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد و تلاش شده است تا با مرور ادبیات توسعه، به بررسی نقش ارتباطات بر توسعه جوامع پرداخته شود. این نقش شامل تشریح مواضع مختلف پارادایم­‌ها در این حوزه، مهم­ترین نقش انتقادات، جرح و تعدیل‌ها و آخرین دستاوردها در این رشته می­‌شود.

کتاب «توسعه و ارتباطات» در واقع درصدد است که با تاکید بر گسترش ابزارها و تکنولوژی ارتباطی نوعی از توسعه را پیشنهاد کند که بر ساختارهای زیربنایی تکنولوژی استوار است به این معنی که توسعه ارتباطات گسترش ظرفیت­های مجاری نظام ارتباطی را دنبال می­‌کند.

کتاب ارتباطات و توسعه بر دو رویکرد «توسعه به وسیله ارتباطات» و «توسعه برای ارتباطات» تاکید کرده است؛ که در اولی، ظرفیت­‌های ارتباطی به ویژه ارتباطات انسانی در حوزه آموزشی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در دومی تکیه بر تصمیم‌­گیری­‌های عمومی و تاکید بر «عقلانیت ارتباطی» مورد توجه است. با چنین رویکردی، ارتباطات توسعه به معنای افزایش سطح مردم سالاری در حوزه­‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطرح است.

در 9 مقاله ترجمه شده در این کتاب، مباحث مختلفی در حوزه ارتباطات توسعه مطرح شده‌­اند که می­‌توان گفت هر دو دیدگاه به شکل تلفیقی و بدون تفکیک قابل توجه مطرح شده­ است. کتاب ارتباطات و توسعه به قلم علیرضا مرادی و محمد صادق افراسیابی در 338 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 10 هزار تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌­ریزی رسانه‌­ها منتشر شده است.

 

به جناب آقای محمدصادق افراسیابی برای انتشار این کتاب مهم

تبریک می گویم. امیدوارم در آینده نیز شاهد کارهای دیگر ایشان باشیم

اسامی برگزیدگان جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس


اسامی برگزیدگان جشنواره رسانه‌های مجازی خلیج فارس اعلام شد






خبرگزاری مهر

کد خبر: 2121821

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۲ - ۱۸:۰۹

 

اسامی برگزیدگان جشنواره رسانه‌های مجازی خلیج فارس دقایقی پیش در آئین اختتامیه آن در تهران اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین اختتامیه جشنواره رسانه‌های مجازی خلیج فارس دقایقی پیش با حضور سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر این جشنواره و محمدصادق افراسیابی معاون فرهنگی و مطبوعاتی این اداره‌کل و جانشین دبیر جشنواره و همچنین اعضای هیات داوران آن شامل امیدعلی مسعودی، حسن بشیر، حجت الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی و عفت شریعت در سالن همایش‌های اریکه ایرانیان و با شعار «ایران نماد مقاومت اسلامی؛ خلیج فاری نماد مقاومت ملی» آغاز شد.

در این مراسم بیانیه هیئت داوران جشنواره خلیج فارس به شرح زیر قرائت شد: اینک که بعد از یکسال تلاش و مجاهدت فرهنگی، اولین جشنواره خلیج فارس در آیینه رسانه‌ها به ایستگاه پایان رسیده است، هیئت داوری این جشنوراه که متشکل از 7 کار گروه مقدماتی و یک گروه  داوری نهایی است، ضمن تشکر از اقبال خبرنگاران، عکاسان، وبلاگ‌نویسان، هنرمندان و خبرسازان رسانه‌ای برای شرکت در رقابتی نفس‌گیر اما هنرمندانه و با رسالت مقدس خبری در حوزه خلیج فارس اعلام می‌کند، 4542 اثر مرتبط  و پذیرفته شده از سوی دبیرخانه جشنواره  طی سه مرحله داوری شده است. در مرحله نخست، انتخاب آثار برتر در همه رشته‌ها از سوی کارشناسان هر گروه، در مرحله دوم پالایش و انتخاب بهترین‌ها و  در مرحله سوم و نهایی انتخاب عناوین اول تا سوم و نفرات شایسته تقدیر هر رشته با دقت تمام و البته با نظر اساتید و فعالان حوزه خبر و  ارتباطات از جمله دکتر حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)، دکتر امیدعلی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره و خانم هانیه ناظری، کارشناس ارشد ارتباطات و استاد دانشگاه پیام نور انجام شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: از نقاط قوت آثار رسیده می‌توان به تنوع آثار، خلاقیت و ابتکار در ارائه و پردازش موضوعات خبری مربوط به خلیج فارس اشاره کرد. هیئت داوران ضمن تقدیر از تلاشگران حوزه تقویت فرهنگ ملی در همه رسانه‌ها، بر ضرورت پرهیز از سطحی‌نگری و کلی‌گویی در این حوزه مهم و استراتژیک تاکید کرده و ضمن تشکر از تلاش خالصانه دست اندرکاران این جشنواره، با توجه به آثار پرشمار رسیده که خود نوید یک موج عظیم بیداری ملی در حوزه قلم و هنر می‌دهد، توصیه می‌کند با تعامل متقابل مدیران رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها، نسبت به آموزش و تربیت خبرنگاران حرفه‌ای در این حوزه  بپردازند تا استعدادهای نسل جوان و پر شور و مومن و انقلابی در جامعه فرهنگی به شایستگی رخ نمایی کنند . دراین مهم ضرورت دارد همه رسانه‌ها بیش از توجه به کمیت آثار منتشر شده به کیفیت و محتوای متون تولید شده عنایت لازم داشته باشند. در پایان آرزو داریم، اهل قلم و هنر در همه نقاط کشور؛ فصلی پر رونق رادر عرصه اطلاع رسانی  ایجاد نموده و مفاهیمی چون مقاومت ملی را در عرصه های زندگی اجتماعی کنونی وارد سازند.


همواره  در پناه پروردگار سربلند و پویا باشید.

هیئت داوران اولین جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس

شهریور ماه 1392


بر این اساس نتایج داوری نهایی آثار جشنواره رسانه‌های مجازی خلیج فارس به شرح زیر اعلام شد




ادامه مطلب ...