وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

معرفی کتاب: دعوت اسلامی: مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی

معرفی کتاب:دعوت اسلامی: مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌ موضوع «دعوت اسلامی» یا «تبلیغ اسلامی» در کتاب «دعوت اسلامی: مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» یکی از موضوع‌هایی است که به گفته مؤلف آن می‌تواند با به‌کارگیری مطالعات میان‌رشته‌ای از دیدگاه علوم اسلامی و علوم انسانی و اجتماعی به دستاوردهای علمی و عملی دست یابد؛ به گونه‌ای که نه‌تنها در نزدیک کردن منطقی این دو قلمرو علمی مفید و مؤثر باشد بلکه به فهم هر چه بهتر و عمیق‌تر این موضوع مهم اسلامی کمک شایانی بکند.

دکتر حسن بشیر، دانش‌آموخته رشته ارتباطات از انگلستان، در کتاب «دعوت اسلامی: مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» به موضوع دعوت اسلامی از طریق پژوهش و مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای بین رشته‌های معارف اسلامی، جامعه‌شناسی و ارتباطات پرداخته است. او از این طریق متنی را فراهم آورده‌ است که علاوه بر استفاده‌ دانشجویان و طالبان این موضوع و همچنین حوزه‌های اسلامی، می‌تواند به عنوان متنی درسی نیز در رشته‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

 کتاب «دعوت اسلامی؛ مفاهیم بنیادین در فرهنگ اسلامی» علاوه بر مقدمه و نتیجه‌گیری نهایی، از هشت فصل تشکیل شده است. فصل نخست با عنوان «مفهوم‌شناسی دعوت» درصدد است که دو مفهوم اساسی مورد بحث یعنی «تبلیغ» و «دعوت» و نیز مفاهیم پیرامونی آنها را از دیدگاه لغوی، اصطلاحی، ارتباطی و جامعه‌شناسی مورد بررسی کامل قرار دهد و فرایندهای مربوط به آنها در انجام دعوت اسلامی را پیشنهاد کند.

فصل دوم با عنوان «دعوت اسلامی» تعریف دعوت اسلامی از منظرهای مختلف را بررسی می‌کند و در نهایت، تعریف مشخصی را ارائه می‌دهد. مراحل متقاعد‌سازی دعوت، چارچوب نظام دعوت اسلامی، مهمترین رویکردهای دعوت اسلامی، اصول و محورهای اساسی ده‌گانه دعوت اسلامی به مثابه «نقشه راه دعوت اسلامی» و ... در این فصل بررسی شده‌اند.

فصل سوم نیز با عنوان «دعوت قرآنی» رویکردهای مهم دعوت قرآنی را مطالعه و بررسی کرده است. در همین زمینه معانی دعوت و تبلیغ از دیدگاه قرآن کریم بررسی و مباحث لغوی آنها مشخص شده‌اند. همچنین «رهیافت‌های دعوت قرآنی»، «شیوه‌های دعوت قرآنی» و «مخاطبان دعوت قرآنی از دیدگاه قرآن کریم» در این بخش مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بحث چهارم با عنوان «دعوت نبوی» مراحل مختلف دعوت نبوی و مسائل مرتبط با آن را بررسی کرده است.

در فصل پنجم نیز با عنوان «دعوت رسانه‌ای» بررسی‌ و مطالعه دعوت دینی به طور کلی و دعوت اسلامی به طور خاص از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های نوین مورد توجه قرار گرفته است.

فصل ششم با عنوان «تبلیغات اسلامی» در صدد است که تبلیغات دعوت اسلامی را که نوعی از ارتباطات اسلامی است از زوایای مخلتف بررسی کند. در پایان فصل اهداف کلان و پیرامونی تبلیغات و دعوت اسلامی و نیز وظایف و مسئولیت‌های تبلیغات و دعوت اسلامی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

در فصل هفتم با عنوان «دعوت‌کنندگان و دعوت شوندگان در تبلیغات ـ دعوت اسلامی» ویژگی‌ها و صفات لازم برای دعوت‌کنندگان و نیز مسائل مختلف با دعوت‌شوندگان به طور نسبتاً مشروح مطالعه و بررسی شده است.

فصل هشتم کتاب نیز با عنوان «آسیب‌شناسی دعوت اسلامی» تلاش کرده است که حوزه‌های آسیب‌شناسی دعوت اسلامی از منظرهای مختلف را مورد بررسی قرار دهد.

برای تحقق این مطالعه آسیب‌های کلان دعوت اسلامی در سه حوزه اساسی «دعوت‌کنندگان ـ مبلغان پیام»، «دعوت‌شوندگان ـ مخاطبان پیام» و «پیام دعوت» بررسی شده است. در بخش نتیجه‌گیری نیز مهم‌ترین دستاوردهای کتاب در حوزه دعوت ــ‌ به ویژه دعوت اسلامی ــ جمع‌بندی شده است.

مؤلف امیدوار است  با گسترش مطالعات مربوط به مسائل مختلف ارتباطات از منظر علوم اسلامی و علوم انسانی و اجتماعی به شکل میان‌رشته‌ای بتوان در آینده نسبت این حوزه‌ها با یکدیگر را سنجید و به یک فهم مشترک از مفاهیم مزبور دست‌یافت.

این کتاب به گفته مؤلف آن فتح بابی برای راه‌اندازی مجموعه‌ای با عنوان «مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» است که قرار است از سوی نشر فرهنگ اسلامی منتشر شود.


کتاب «دعوت اسلامی: مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» نوشته دکتر حسن بشیر با شمارگان دو هزار نسخه در 424 صفحه به بهای 21 هزار تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

 

 

تقدیر از کتاب «فرهنگ وقف» دکتر حسن بشیر در ششمین همایش وقف و رسانه

تقدیر از کتاب «فرهنگ وقف» دکتر حسن بشیر در ششمین همایش وقف و رسانه

ششمین همایش وقف و رسانه امروز با شعار وقف، رسانه، چشم‌انداز فرارو امروز در تالار وحدت و با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ششمین همایش وقف و رسانه امروز با شعار وقف، رسانه، چشم‌انداز فرارو امروز در تالار وحدت و با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

 

به گزارش شارا از ستاد خبری هفته وقف، در این همایش که جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه حضور داشتند ، از تلاشگران و فعالان حوزه رسانه و فرهنگ و هنر که در زمینه اشاعه فرهنگ وقف در جامعه تلاش مؤثری داشته‌اند قدردانی شد.

براساس این گزارش در این مراسم ؛ دکتر مهدی ذاکری، مدیر مسئول روزنامه همشهری ، دکتر جلیل جعفری بنه خلخال، مدیر مسئول هفته نامه توسعه و عدالت ، عباس درویش توانگر، قائم مقام خبرگزاری تسنیم ، علیرضا ملوندی، دبیر گروه فرهنگی خبرگزاری نسیم ، جواد عبادی، سردبیرخبرگزاری شبستان، دکتر فاطمه خالقی، دبیرسرویس بالینی هفته نامه سلامت ، معصومه قلباربند، خبرنگارخبرگزاری فارس ، فاطمه بختیاری، خبرنگار خبرگزاری ایکنا و صدیقه توانا، خبرنگار روزنامه کیهان تقدیر شدند.

همچنین در بخش ویژه نیز؛ دکتر حسن بشیر، مدرس دانشگاه و مولف کتاب فرهنگ وقف ، مهدی باقریان، مدیر عامل موسسه کارگزار روابط عمومی و رییس انجمن متخصصان روابط عمومی، حوریه حکمت، همسرخبرنگار شهید سید محمد طاووس شیرازی، منیژه جودت، مادر خبرنگار شهید علیرضا افشار و مهناز رضایی همسرعکاس و خبرنگار شهید داریوش گودرزی کیا تقدیر شدند.

همچنین در بخشی دیگر از این همایش ؛ محمد حسین صوفی، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران ، مهدی فرجی، مدیر شبکه یک سیما ، سعید مقیسه، مدیر شبکه تهران ، حمید شیخ محمدی،مدیر رادیو ایران ، دکتر محسن حبیبی، مدیر گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه دوم سیما، فضل الله شریعت پناهی، مدیرگروه اجتماعی شبکه سوم سیما، امیر بیات، مدیر امور عمومی شبکه اول سیما؛ مهدی قصری زاده، سردبیر اخبار قرآنی سیما، عبدالمحمد منتظر حجت، مدیر کل صدا وسیمای مرکز استان سمنان ، مهدی محمدی پور، مدیرتولید برنامه صبح و امید شبکه قرآن و معارف سیما، بهروز شعیبی، کارگردان سریال پرده نشین، سید محمود رضوی، تهیه کننده سریال پرده نشین، کامران برومیده، خبرنگار اخبار قرآنی سیما و وحید مدرس زاده، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان تقدیر شدند.

 

 

رونمایی از کتاب فرهنگ وقف

رونمایی از کتاب فرهنگ وقف و پوستر جشنواره وقف ؛ چشمه همیشه جاری در همایش وقف و رسانه

همزمان با ششمین همایش وقف و رسانه در تالار وحدت ، کتاب فرهنگ وقف نوشته دکتر حسن بشیر و پوستر پنجمین همایش وقف ، چشمه همیشه جاری رونمایی شد.

سایت سازمان اوقاف و امور خیریه

تاریخ درج : سه شنبه 25 آذر 1393  - ساعت: 4:09 ب.ظ

 

به گزارش ستاد خبری هفته وقف ، ششمین همایش وقف و رسانه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حجت‌الاسلام حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد و در آن از فعالان هنری ، فرهنگی و رسانه ای فعال در حوزه وقف تجلیل شد.

براساس این گزارش ، در حاشیه این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی ، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ، صوفی ، معاون صدای سازمان صداو سیما و حسن ربیعی ، رئیس ستاد ششمین همایش وقف و رسانه ، از کتاب فرهنگ وقف ، مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی نوشته دکتر حسن بشیر و پوستر پنجمین همایش وقف ، چشمه همیشه جاری رونمایی شد.

 

«حسن بشیر» از مطالعات تازه اش درباره فرهنگ وقف می گوید

«حسن بشیر» از مطالعات تازه اش درباره فرهنگ وقف می گوید

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

25 آذر 1393 ساعت 5:51

گزارشگر :

جدیدترین کتاب دکتر حسن بشیر، استاد و پژوهشگر حوزه رسانه با عنوان «فرهنگ وقف، مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» منتشر شد. از این نویسنده امروز در همایش «وقف و رسانه» تقدیر خواهد شد.

________________________________________

دکتر بشیر در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اعلام این خبر عنوان کرد: این کتاب در هشت فصل تهیه و تنظیم شده و دربردارنده موضوعاتی مانند معناشناسی، تحولات گفتمانی و تبیین ارتباطی وقف، وقف به مثابه رسانه، جایگاه وقف در فرهنگ اسلامی، کارکردهای حقوقی، اقتصادی و اجتماعی وقف، کارکردهای فرهنگی و ارتباطی وقف، وقف و واقفان و آسیب شناسی وقف است.

بشیر با بیان این‌که وقف، یک احسان ماندگار، صدقه جاریه و خیر مستمر است، افزود: در عصر حاضر تحول موارد وقف از موارد عینی و مادی به موارد معنوی، فضای مجازی و سایر موارد حقوقی، تأثیر فراوانی بر گسترش وقف و تاثیرگذاری آن در پیشرفت جوامع کرده است، از طرفی گسترش مطالعات میان رشته‌ای، عاملی برای تحلیل رویکردهای مختلف از منظرهای گوناگون شده است. توسعه مطالعات اجتماعی با رویکردی اسلامی یکی از موارد مهم پژوهش‌های میان رشته‌ای که در این زمینه در حال گسترش است.

وی ادامه داد: البته باید اذعان کرد این مطالعات به مراتب سخت‌تر و پیچیده تر از سایر مطالعات میان رشته ای در حوزه‌های علوم دیگر است و در این کتاب تلاش شده وقف به عنوان یک حوزه مهم علمی از منظر اسلامی و سایر علوم مختلف اجتماعی به ویژه ارتباطی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، زیرا وقف علاوه بر این که یک اقدام خیرخواهانه و احسان ماندگار است، رسانه‌ای کامل به شمار می‌آید که پیام اسلامی را به جامعه منتقل می‌سازد.

رابطه رسانه و وقف

به گفته بشیر، این رسانه به خوبی نشان داده است که با وجود رویکردهای مختلف در نگاه به رسانه، تعامل میان دین و رسانه امکان پذیر بوده است، البته بسیاری از مفاهیم عمیق دینی،‌ از طریق رسانه‌های نوین به دلیل ضعف‌هایی که ذاتاً در ماهیت این رسانه‌ها وجود دارد، نمی‌توانند به شکل کامل منتقل شوند اما این به معنای این نیست که نتوان از رسانه‌های مدرن به شکل بهینه در انتقال مفاهیم دینی، حتی در حد نازل استفاده کرد.

بشیر با بیان این که کتاب وقف، چهارمین کتابی است که در حوزه مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی یا علوم انسانی اسلامی توسط اینجانب تألیف شده است، یادآور شد: این اثر علاوه بر مقدمه و نتیجه گیری نهایی از هشت فصل تشکیل شده است که توضیح مربوط به هر فصل به اختصار آورده می‌شود، به عنوان مثال فصل اول، با عنوان «معناشناسی، تحولات گفتمانی و تبیین ارتباطی وقف» به مباحث معناشناسی، تحولات گفتمانی و تبیین ارتباطی وقف پرداخته است و تعاریف لغوی و اصطلاحی و نیز معنای وقف در ادیان دیگر مورد بحث قرار گرفته‌اند.

وی افزود: همچنین با توجه به این‌که وقف، خود یک رسانه است، برای شناخت هر چه بیشتر آن، معنای رسانه، ابعاد رسانه و شیوه تعامل رسانه با وقف مورد بررسی قرار گرفته شده است، در فصل دوم نیز که «وقف به مثابه رسانه» نام دارد، به وقف به عنوان یک رسانه تمام عیار نگاه شده و کارکردهای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند و یکی از مسائل مهم در این زمینه همگرایی میان رسانه و وقف برای انتقال پیام بوده که مورد مطالعه قرار گرفته است. به همین دلیل عوامل مؤثر در ارتباط رسانه‌ای وقف به شکل ویژه بررسی و عناصر آن مشخص شده است.

بشیر با اشاره به سومین فصل این کتاب توضیح داد: این فصل با عنوان «جایگاه وقف در فرهنگ اسلامی» به جایگاه وقف در فرهنگ اسلامی به ویژه در آیات و روایات مختلف می‌پردازد و در همین زمینه «شبکه معنایی مفاهیم وقف»‌ در قران کریم مشخص و اخلاق شناسی وقف در این زمینه تبیین شده است.

 

نگاهی به کارکردهای حقوقی وقف

به گفته وی «کارکردهای حقوقی، اقتصادی و اجتماعی وقف» چهارمین فصل کتاب به شمار می‌آید که در آن کارکردهای حقوقی، اقتصادی و اجتماعی وقف بررسی شده است، وقف از منظر حقوقی کارکردهایی دارد که گسترش این کارکردها منوط به ایجاد تحول جدی در نگاه به حقوق به ویژه حقوق (مالکیت) معنوی دارد. همچنین کارکردهای وقف در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز متنوع و متعدد است که در این فصل تلاش شده است که به سه حوزه حقوقی، اقتصادی و اجتماعی وقف از منظرهای مختلف با نگاه تحلیلی پرداخته شود.

این پژوهشگر و فعال حوزه رسانه درباره فصل پنجم کتاب با عنوان «کارکردهای فرهنگی و ارتباطی وقف» نیز، عنوان کرد: در این مبحث به کارکردهای فرهنگی و ارتباطی وقف پرداخته شده و کارکردهای ارتباطی و فرهنگی وقف از یک سو با معنای آن مرتبط است که در تحول گفتمانی مفهوم آن از حبس و صدقه تا جعل و وقف نشان داده شد و از سوی دیگر بستگی به شرایط و موقعیت‌های فرهنگی، ارتباطی و اجتماعی دارد که از این مفهوم چه برداشت و چه معنایی متصور است، در این فصل می‌خوانیم که پیام وقف، یک حرکت ارتباطی است که توسط سه عنصر مهم ایجاد و منتقل می‌شود.

بشیر با اشاره به فصل ششم کتاب با عنوان «کارکردهای آموزشی، علمی، و هنری وقف» نیز گفت: کارکردهای مختلف آموزشی، علمی و هنری وقف در این بخش بررسی شده است، این رسانه مهم دینی، همانند سایر رسانه‌ها کارکردهای اطلاع رسانی، آموزشی و ارشادی دارد که در اینجا علاوه بر کارکرد آموزشی، کارکردهای علمی و هنری وقف مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند، در حوزه آموزشی و علمی وقف مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فراوانی را در جامعه اسلامی ایجاد کرده است که در این فصل به برخی از آن‌ها مانند نظامیه‌ها، دانشگاه الازهر، مراکز علمی بخارا اشاره شده است.

به گفته وی، وقف در حوزه هنری نیز تاثیرات فراوانی در خلق فضای اسلامی و تجلی فرهنگ اسلامی داشته است. موقوفات در حقیقت، فضای شهرهای اسلامی را در طول تاریخ تغییر داده‌اند و نوعی از فرهنگ ساختاری شهری را به وجود آورده‌اند. این حرکت فرهنگی نه تنها منعکس کننده فرهنگ اسلامی است،‌ بلکه در ماندگاری و پایداری شهرهای اسلامی نیز تأثیر فراوان داشته است.

 

همه چیز درباره وقف

بشیر یادآور شد: در فصل هفتم نیز که «وقف و واقفان: مطالعات موردی» نام دارد، برخی از موقوفات و وقف نامه‌ها به عنوان مطالعات موردی بررسی شده‌اند و در همین زمینه تاکید شده است که نهاد وقف، کارکردهای مختلفی دارد که نیازمند مطالعات گوناگونی است و یکی از همین مطالعات، بررسی موقوفات و واقفان است، در این فصل تلاش شده به برخی از موقوفات و کارکردهای آن‌ها اشاره شود. موقوفات انجام گرفته در طول تاریخ تنوع و تعدد فراوان داشته و می‌توان گفت که در هر زمینه ممکن، تا آنجا که جامعه مورد نیاز داشت، موقوفاتی تعیین شده‌اند. مطالعه این موقوفات، از جنبه‌های مختلف می‌تواند اهمیت «وقف» را نشان دهد و مطالعات این فصل شامل سه حوزه عبادی، آموزش و بهداشتی است.

بشیر تاکید کرد: در فصل هشتم نیز آخرین فصل کتاب به شمار می‌آید به موضوع آسیب شناسی وقف پرداخته شده است. با توجه به این‌که مطالعه آسیب شناسی هر حوزه و برطرف سازی آسیب‌های آن می‌تواند تأثیر زیادی بر  پیشرفت و توسعه آن حوزه داشته باشد و اصولاً با فهم آسیب‌هاست که می‌توان به خوبی‌ها، فواید و تاثیرات مثبت یک حوزه به شکل مناسب آشنایی پیدا کرد این مبحث در کتاب گنجانده شده و در این فصل به دو رویکرد مهم آسیب شناسی وقف یعنی «آسیب شناسی ایجابی» و «آسیب شناسی سلبی» پرداخته شده است.

وی یادآور شد: امیدوارم با گسترش مطالعات مربوط به مفاهیم مختلف ارتباطات از منظر علوم اسلامی و علوم انسانی و اجتماعی به ویژه از بعد فرهنگی و ارتباطی، به شکل میان رشته ای، بتوان در آینده نسبت این حوزه‌ها را با همدیگر سنجید و به یک فهم مشترک از مفاهیم مزبور دست یافت و این کتاب، همانند کتاب‌های دیگری که در این حوزه میان رشته ای تألیف شده‌اند،‌ بتواند گامی مؤثر در فهم مطالعات میان رشته ای علوم ارتباطی و علوم اسلامی بردارد.

کتاب «فرهنگ وقف» در 326 صفحه به تازگی توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی، در شمارگان 1500 نسخه و قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است.

دکتر حسن بشیر، مدرک کارشناسی ارشد رشته روابط بین‌الملل خود را از دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان و با پایان‌نامه «تأثیر مشاهده تلویزیون بر فعالیت‌های اجتماعی- فرهنگی در جامعه ایرانیان لندن: مطالعه نمونه‌ای» دریافت کرده است. او همچنین مقطع دکتری را در رشته جامعه‌شناسی ارتباطات بین‌الملل در دانشگاه لیستر انگلستان گذرانده است. وی علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، دارای تحصیلات حوزوی نیز است. از جمله آثار تألیف یا ترجمه دکتر بشیر می‌توان به تألیف کتاب‌های «هویت اسلامی در قرن بیست و یکم: چالش تجدد»، «ریشه‌های انقلاب اسلامی در ایران: نگاه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی»، «تروریسم: تعریف، ریشه‌ها، راه حل‌ها»، «قدس: شهر ادیان ثلاثه و حاکمیت اسلام»، «تعامل فرهنگ و سیاست: از تئوری تا واقعیت»، «تعامل دین و ارتباطات»، «نقش مطبوعات در فرآیند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه»، «خبر: تحلیل شبکه‌ای و تحلیل گفتمان» و «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان» و ترجمه کتاب‌های «مرزهای نو در ارتباطات بین‌الملل»، «گفتارهایی درباره فرهنگ، ارتباطات و توسعه» و «رسانه‌ها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس» و «دعوت اسلامی: مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» اشاره کرد.

________________________________________

کد مطلب: 210900

آدرس مطلب: http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/210900/حسن-بشیر-مطالعات-تازه-درباره-فرهنگ-وقف-می-گوید

ایبنا

  http://www.ibna.ir

 

 

خدا خدا

(خدا خدا)

اگر شبانه تو را من صدا نمی کردم

به روز، این همه یاد تو را نمی کردم

اگر نبود وفای تو در تلاطم دهر

تمام عمر به تو من وفا نمی کردم

اگر نبود لطافت درون هر قدمت

پرنده های دلم را هوا نمی کردم

اگر نبود وحدت رنگت درون هر دو جهان

دل از تکاثر رنگها جدا نمی کردم

اگر که فاش نمی شد گناه اول من

همیشه توبه ی خود بر ملا نمی کردم

عجیب دردسری بود عاشقی با تو

اگر نبود، دلم را فدا نمی کردم

اگر نگاه نافذ تو بر دلم نمی افتاد

ز عمق وجودم، خدا خدا نمی کردم

*****

حسن بشیر، تهران

پنجشنبه- 13/9/93

 

فیض حق

فیض حق

بی تو تمام زندگی ام، درد و آه بود

حتی درون هر نفَسَم، درد و آه بود

گفتم تو را به دست آورم و غصه می رود

هیهات، هر چه دور و برم، درد و آه بود

هجران به داستان قفس مانده است و من

بشکسته بال، چون قفسم درد و آه بود

گویند نوبت ظفر آید ز بعد صبر

من هر چه صبر داشته ام، درد و آه بود

اما همیشه شکرگزارم ز فیض حق

حتی اگر چه جان و تنم، درد و آه بود

*****

حسن بشیر، تهران

یکشنبه، 3/9/93