وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

انتخاب دکتر بشیر به عنوان استاد برتر دانشکده فرهنگ و ارتباطات



آئین تقدیر از استادان برتر دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد

انتخاب دکتر بشیر به عنوان استاد برتر دانشکده فرهنگ و ارتباطات

همشهری آنلاین

تاریخ : شنبه 15 اسفند 1394 - 22:36:06 کد مطلب:327251

سرویس خبریارتباطات >  ارتباطات و روزنامه‌نگاری

 

دکتر حسن بشیر دانشیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) که در سال تحصیلی ۹۴ - ۹۳، موفق به انتشار شش کتاب تالیفی و ۳ کتاب ترجمه‌ای شده است، به عنوان استاد برتر آموزشی و پژوهشی حوزه فرهنگ و ارتباطات این دانشگاه معرفی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسن بشیر در برنامه سالیانه تقدیر از استادان و دانشجویان برتر در دانشگاه امام صادق (ع)، از سوی دکتر محمدسعید مهدوی کنی ریاست دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفت.

دکتر بشیر فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی ارتباطات بین‌الملل از انگلستان است و علاوه بر مسئولیت‌های علمی و فرهنگی، چهار سال مدیر آکادمی اکسفورد برای تحصیلات عالی در شهر آکسفورد انگلستان بوده و سه سال ریاست دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) را عهده‌دار بوده است.

از دکتر بشیر بیش از 25 کتاب و نیز مقالات متعدد علمی- پژوهشی منتشر شده و در یک سال  گذشته تحصیلی علاوه بر  چندین مقاله علمی - پژوهشی، 6 کتاب تالیفی و 3 کتاب ترجمه‌ای از زبان‌های انگلیسی و عربی به فارسی از طریق انتشارات مختلف منتشر کرده که عناوین آنها عبارتند از:

    • روابط عمومی اسلامی (انتشارات کارگزار روابط عمومی)
    • دعوت اسلامی مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی (انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی)
    • فرهنگ وقف مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی (انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی)
    • دانشنامه علوم ارتباطات - جلد اول: ارتباطات (انتشارات کارگزار روابط عمومی)
    • دانشنامه علوم ارتباطات - جلد دوم: روابط عمومی (انتشارات کارگزار روابط عمومی)
    • تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان (جلد اول) (انتشارات مشق شب)
    • تخریب و نابودی مساجد در بحرین (انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)
    • دیپلماسی عمومی: سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی (انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)
    • ارتباطات ریسک (انتشارات علمی و فرهنگی)
    • لینک مطلب:

http://www.hamshahrionline.ir/details/327251

 

از هر دو جهان اگر یکی آباد است

از هر دو جهان اگر یکی آباد است

تردید مکن که دیگری بر باد است

هرگز نشود به هر دو ‍پیروز کسی

جز آنکه ز هر غل و غشی آزاد است

بشیر- شنبه- 15/12/94

شرح درس زبان تخصصی رسانه ها

شرح درس زبان تخصصی رسانه ها

سال تحصیلی:  1394  نیمسال: دوم

دانشکده: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (ع)


عنوان درس: زبان تخصصی رسانه ها

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: انگلیسی

هدف درس: توانمندی سازی دانشجویان در فهم زبان، مکالمه، خواندن و ترجمه متون تخصصی رسانه ها

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

 

عناوین سرفصل‌های درس:

هفته

عنوان درس

منابع

اول

معرفی درس، شیوه تدریس، روش ارزیابی درس، تست اولیه درس برای تعیین سطح کلاس، انجام مکالمه اولیه

-        معرفی منابع درسی  و انجام مکالمات اولیه

دوم و سوم

ترجمه اخبار مختلف

انتخاب اخبار مختلف از رسانه های گوناگون، ترجمه آنها، سوال در مورد محتوای آنها و سمینار دهی دانشجویان درباره اخبار

پنجم و ششم

ترجمه مدخلهای مختلف از کتاب دیکشنری مطالعات رسانه ها و ارتباطات

ارائه ترجمه ها توسط دانشجویان، بحث و مکالمه در مورد ترجمه ها، و پرسش و پاسخ در مورد محتوای مدخلها

هفتم و هشتم

ترجمه مدخلهای مختلف از دیکشنری انگلیسی زبان مطالعات رسانه ها و ارتباطات

ارائه ترجمه ها توسط دانشجویان، بحث و مکالمه در مورد ترجمه ها، و پرسش و پاسخ در مورد محتوای مدخلها

نهم و دهم

انتخاب متون مختلف از کتاب انگلیسی زبان ارتباطات جمعی و مطالعات رسانه ها

ارائه ترجمه ها توسط دانشجویان، بحث و مکالمه در مورد ترجمه ها، و پرسش و پاسخ در مورد محتوای ترجمه ها

یازدهم و دوازدهم

انتخاب متون مختلف از کتاب انگلیسی زبان ارتباطات جمعی و مطالعات رسانه ها

ارائه ترجمه ها توسط دانشجویان، بحث و مکالمه در مورد ترجمه ها، و پرسش و پاسخ در مورد محتوای ترجمه ها

سیزدهم و چهاردهم

انتخاب متون مختلف از کتاب انگلیسی زبان ارتباطات جمعی و مطالعات رسانه ها

ارائه ترجمه ها توسط دانشجویان، بحث و مکالمه در مورد ترجمه ها، و پرسش و پاسخ در مورد محتوای ترجمه ها

پانزدهم و شانزدهم

انتخاب متون انگلیسی گوناگون برای مکالمه بیشتر

ترجمه و سمیناردهی دانشجویان  

 

 

 

منابع درس :

1-     Paxson, Peyton (2010) Mass Communication and Media Studies, An Introduction, London: The Continuum International Publishing Group Inc.

2-     Watson, James and Hill, Anne (2012) Dictionary of Media and Communication Studies, London: An imprint of Bloomsbury Publishing Plc.

3-     Various news from media agencies.

4-     English texts from the Techier.

 

 

 

 

 

 

 

 

روش ارزیابی و آزمون

نیم  و پایان ترم (جمع نمرات هر کدام: 20):

1-     مقرری هر هفته: بر اساس اهمیت نمره داده خواهد شد.

2-     مشارکت در کلاس: بر اساس توانائی نمره داده خواهد شد.

3-     امتحان کتبی

 

شرح درس توسعه و جهانی سازی در فرهنگ و ارتباطات

شرح درس توسعه و جهانی سازی در فرهنگ و ارتباطات

سال تحصیلی:  1394  نیمسال: دوم

دانشکده: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (ع)


عنوان درس: توسعه و جهانی سازی در فرهنگ و ارتباطات

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی ارشد

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

هدف درس: آشنایی دانشجویان با حوزه های مختلف توسعه و جهانی سازی با رویکردی فرهنگی، ارتباطی و اجتماعی.

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

 

عناوین سرفصل‌های درس:

هفته

عنوان درس

منابع

اول و دوم

معرفی درس، شیوه تدریس، روش ارزیابی درس، معنا و مفهوم شناسی توسعه، ابن خلدون و توسعه اسلامی

 

-        1- مولانا، حمید، گذر از نوگرائی ارتباطات و دگرگونی جامعه، ترجمه: یونس شکرخواه، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، چاپ اول، 1371. (صفحات: 36-29)

-        2- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، فصل اول "روش شناسی در زمینه مطالعات نوسازی و توسعه سیاسی"، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1374. (صفحات:15-11)

-        3- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، فصل سوم "تحولات فکری و روش شناختی درباره نوسازی و دگرگونی سیاسی"، نشر قومس، چاپ دوم، 1373. (صفحات: 78-61)

سوم و چهارم

اهداف نوسازی و نظریه های توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

1- واینر، مایرون هانتینگتون، ساموئل (Myron Weiner and Samuel P. Huntington)،  درک توسعه سیاسی، "اهداف توسعه"، ترجمه: پژوهشکده مطالعات راهبردی، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1379. (صفحات:64-35)

2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، نشر قومس،چاپ دوم، 1373، " نظریه های توسعه سیاسی"، (صفحات: 110-81)

3- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، "نظریه پردازی در غرب و تطابق آن با جهان سوم"، (صفحات: 37-17)

پنجم

” مفهوم توسعه سیاسی- اجتماعی و فرهنگی

قوام، سید عبدالعلی، «چالش رهیافت ها در مطالعه و بررسی توسعه سیاسی»، چالش های توسعه سیاسی، چاپ اول، نشر قومس، صص 11- 25.

ششم

رسانه ها و نوسازی

1- بشیر، حسن (1388) «رسانه ها و نوسازی: چارچوپ های نظری»، نقش مطبوعات در فرایند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه، انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، صص 33 78.

هفتم

ارتباطات توسعه

منابع مختلف که در کلاس مطرح خواهند شد.

هشتم

”مکتب نوسازی“ (1)

(چشم انداز نوسازی)

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز نوسازی" ترجمه محمود حبیبی مظاهری، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1378. (صفحات: 52-27)

نهم و دهم

”مکتب نوسازی“ (2)

(مطالعات اولیه نوسازی)

سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات اولیه نوسازی"، (صفحات: 78-53).

یازدهم و دوازدهم

مکتب وابستگی- بخش اول و دوم

1- سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز وابستگی"،  صفحات: 137-115، و "مطالعات سنتی وابستگی" صفحات: 165-138، و "مطالعات وابستگی جدید" صفحات: 204-166. (جمعا صفحات: 204-115).

2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، "دیدگاه نظریه وابستگی نسبت به توسعه سیاسی"، (صفحات: 225-205)

سیزدهم

تجدید نظر در مکتب نوسازی

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79)

چهاردهم

چیستی جهانی شدن

1-    کتابهای گیدنز

2-    مقالات فصلنامه ارغنون، شماره 24، تابستان 1383.

3-    عاملی، سعید رضا، (1388) «جهانی شدن ها: مفاهیم و نظریه ها»، جهانی شدن: مجموعه مقالات، نویسندگان مختلف، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

پانزدهم

جهانی شدن و دو فضائی شدن جهان

منابع مختلف که در کلاس مطرح خواهند شد.

شانزدهم

جهانی شدن و فرهنگ

مقالات متفرقه

روش ارزیابی و آزمون

1-    مشارکت در مباحث کلاس: 1 نمره

2-    نگارش علمی یک نظریه در توسعه: 5 نمره

3-    امتحان کتبی پایان ترم: 14 نمره

  -  نگارش علمی یک نظریه در توسعه با استفاده از منابع مختلف و معتبر به شکل کامل، تحلیلی و انتقادی حداقل در 4000 کلمه. نظریه مورد مطالعه قبلا باید به تایید استاد درس برسد.

 

توجه: این درس امتحان نیم ترم ندارد.