آئین تقدیر از استادان برتر دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد
انتخاب دکتر بشیر به عنوان استاد برتر دانشکده فرهنگ و ارتباطات
همشهری آنلاین
تاریخ : شنبه 15 اسفند 1394 - 22:36:06 کد مطلب:327251
سرویس خبری: ارتباطات > ارتباطات و روزنامهنگاری
دکتر حسن بشیر دانشیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) که در سال تحصیلی ۹۴ - ۹۳، موفق به انتشار شش کتاب تالیفی و ۳ کتاب ترجمهای شده است، به عنوان استاد برتر آموزشی و پژوهشی حوزه فرهنگ و ارتباطات این دانشگاه معرفی شد.
به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسن بشیر در برنامه سالیانه تقدیر از استادان و دانشجویان برتر در دانشگاه امام صادق (ع)، از سوی دکتر محمدسعید مهدوی کنی ریاست دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفت.
دکتر بشیر فارغالتحصیل جامعهشناسی ارتباطات بینالملل از انگلستان است و علاوه بر مسئولیتهای علمی و فرهنگی، چهار سال مدیر آکادمی اکسفورد برای تحصیلات عالی در شهر آکسفورد انگلستان بوده و سه سال ریاست دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) را عهدهدار بوده است.
از دکتر بشیر بیش از 25 کتاب و نیز مقالات متعدد علمی- پژوهشی منتشر شده و در یک سال گذشته تحصیلی علاوه بر چندین مقاله علمی - پژوهشی، 6 کتاب تالیفی و 3 کتاب ترجمهای از زبانهای انگلیسی و عربی به فارسی از طریق انتشارات مختلف منتشر کرده که عناوین آنها عبارتند از:
http://www.hamshahrionline.ir/details/327251
از هر دو جهان اگر یکی آباد است
تردید مکن که دیگری بر باد است
هرگز نشود به هر دو پیروز کسی
جز آنکه ز هر غل و غشی آزاد است
بشیر- شنبه- 15/12/94
شرح درس زبان تخصصی رسانه ها
سال تحصیلی: 1394 نیمسال: دوم
دانشکده: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
دانشگاه امام صادق (ع)
عنوان درس: زبان تخصصی رسانه ها
تعداد واحد: 2
مقطع درس: کارشناسی
گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ
زبان تدریس: انگلیسی
هدف درس: توانمندی سازی دانشجویان در فهم زبان، مکالمه، خواندن و ترجمه متون تخصصی رسانه ها
استاد درس: دکتر حسن بشیر
عناوین سرفصلهای درس:
هفته
عنوان درس
منابع
اول
معرفی درس، شیوه تدریس، روش ارزیابی درس، تست اولیه درس برای تعیین سطح کلاس، انجام مکالمه اولیه
- معرفی منابع درسی و انجام مکالمات اولیه
دوم و سوم
ترجمه اخبار مختلف
انتخاب اخبار مختلف از رسانه های گوناگون، ترجمه آنها، سوال در مورد محتوای آنها و سمینار دهی دانشجویان درباره اخبار
پنجم و ششم
ترجمه مدخلهای مختلف از کتاب دیکشنری مطالعات رسانه ها و ارتباطات
ارائه ترجمه ها توسط دانشجویان، بحث و مکالمه در مورد ترجمه ها، و پرسش و پاسخ در مورد محتوای مدخلها
هفتم و هشتم
ترجمه مدخلهای مختلف از دیکشنری انگلیسی زبان مطالعات رسانه ها و ارتباطات
ارائه ترجمه ها توسط دانشجویان، بحث و مکالمه در مورد ترجمه ها، و پرسش و پاسخ در مورد محتوای مدخلها
نهم و دهم
انتخاب متون مختلف از کتاب انگلیسی زبان ارتباطات جمعی و مطالعات رسانه ها
ارائه ترجمه ها توسط دانشجویان، بحث و مکالمه در مورد ترجمه ها، و پرسش و پاسخ در مورد محتوای ترجمه ها
یازدهم و دوازدهم
انتخاب متون مختلف از کتاب انگلیسی زبان ارتباطات جمعی و مطالعات رسانه ها
ارائه ترجمه ها توسط دانشجویان، بحث و مکالمه در مورد ترجمه ها، و پرسش و پاسخ در مورد محتوای ترجمه ها
سیزدهم و چهاردهم
انتخاب متون مختلف از کتاب انگلیسی زبان ارتباطات جمعی و مطالعات رسانه ها
ارائه ترجمه ها توسط دانشجویان، بحث و مکالمه در مورد ترجمه ها، و پرسش و پاسخ در مورد محتوای ترجمه ها
پانزدهم و شانزدهم
انتخاب متون انگلیسی گوناگون برای مکالمه بیشتر
ترجمه و سمیناردهی دانشجویان
منابع درس :
1- Paxson, Peyton (2010) Mass Communication and Media Studies, An Introduction, London: The Continuum International Publishing Group Inc.
2- Watson, James and Hill, Anne (2012) Dictionary of Media and Communication Studies, London: An imprint of Bloomsbury Publishing Plc.
3- Various news from media agencies.
4- English texts from the Techier.
روش ارزیابی و آزمون
نیم و پایان ترم (جمع نمرات هر کدام: 20):
1- مقرری هر هفته: بر اساس اهمیت نمره داده خواهد شد.
2- مشارکت در کلاس: بر اساس توانائی نمره داده خواهد شد.
3- امتحان کتبی
شرح درس توسعه و جهانی سازی در فرهنگ و ارتباطات
سال تحصیلی: 1394 نیمسال: دوم
دانشکده: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
دانشگاه امام صادق (ع)
عنوان درس: توسعه و جهانی سازی در فرهنگ و ارتباطات
تعداد واحد: 2
مقطع درس: کارشناسی ارشد
گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ
زبان تدریس: فارسی
هدف درس: آشنایی دانشجویان با حوزه های مختلف توسعه و جهانی سازی با رویکردی فرهنگی، ارتباطی و اجتماعی.
استاد درس: دکتر حسن بشیر
عناوین سرفصلهای درس:
هفته
عنوان درس
منابع
اول و دوم
معرفی درس، شیوه تدریس، روش ارزیابی درس، معنا و مفهوم شناسی توسعه، ابن خلدون و توسعه اسلامی
- 1- مولانا، حمید، گذر از نوگرائی ارتباطات و دگرگونی جامعه، ترجمه: یونس شکرخواه، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، چاپ اول، 1371. (صفحات: 36-29)
- 2- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، فصل اول "روش شناسی در زمینه مطالعات نوسازی و توسعه سیاسی"، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1374. (صفحات:15-11)
- 3- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، فصل سوم "تحولات فکری و روش شناختی درباره نوسازی و دگرگونی سیاسی"، نشر قومس، چاپ دوم، 1373. (صفحات: 78-61)
سوم و چهارم
اهداف نوسازی و نظریه های توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
1- واینر، مایرون هانتینگتون، ساموئل (Myron Weiner and Samuel P. Huntington)، درک توسعه سیاسی، "اهداف توسعه"، ترجمه: پژوهشکده مطالعات راهبردی، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1379. (صفحات:64-35)
2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، نشر قومس،چاپ دوم، 1373، " نظریه های توسعه سیاسی"، (صفحات: 110-81)
3- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، "نظریه پردازی در غرب و تطابق آن با جهان سوم"، (صفحات: 37-17)
پنجم
” مفهوم توسعه سیاسی- اجتماعی و فرهنگی
قوام، سید عبدالعلی، «چالش رهیافت ها در مطالعه و بررسی توسعه سیاسی»، چالش های توسعه سیاسی، چاپ اول، نشر قومس، صص 11- 25.
ششم
رسانه ها و نوسازی
1- بشیر، حسن (1388) «رسانه ها و نوسازی: چارچوپ های نظری»، نقش مطبوعات در فرایند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه، انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، صص 33 – 78.
هفتم
ارتباطات توسعه
منابع مختلف که در کلاس مطرح خواهند شد.
هشتم
”مکتب نوسازی“ (1)
(چشم انداز نوسازی)
آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز نوسازی" ترجمه محمود حبیبی مظاهری، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1378. (صفحات: 52-27)
نهم و دهم
”مکتب نوسازی“ (2)
(مطالعات اولیه نوسازی)
سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات اولیه نوسازی"، (صفحات: 78-53).
یازدهم و دوازدهم
مکتب وابستگی- بخش اول و دوم
1- سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز وابستگی"، صفحات: 137-115، و "مطالعات سنتی وابستگی" صفحات: 165-138، و "مطالعات وابستگی جدید" صفحات: 204-166. (جمعا صفحات: 204-115).
2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، "دیدگاه نظریه وابستگی نسبت به توسعه سیاسی"، (صفحات: 225-205)
سیزدهم
تجدید نظر در مکتب نوسازی
آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79)
چهاردهم
چیستی جهانی شدن
1- کتابهای گیدنز
2- مقالات فصلنامه ارغنون، شماره 24، تابستان 1383.
3- عاملی، سعید رضا، (1388) «جهانی شدن ها: مفاهیم و نظریه ها»، جهانی شدن: مجموعه مقالات، نویسندگان مختلف، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
پانزدهم
جهانی شدن و دو فضائی شدن جهان
منابع مختلف که در کلاس مطرح خواهند شد.
شانزدهم
جهانی شدن و فرهنگ
مقالات متفرقه
روش ارزیابی و آزمون
1- مشارکت در مباحث کلاس: 1 نمره
2- نگارش علمی یک نظریه در توسعه: 5 نمره
3- امتحان کتبی پایان ترم: 14 نمره
- نگارش علمی یک نظریه در توسعه با استفاده از منابع مختلف و معتبر به شکل کامل، تحلیلی و انتقادی حداقل در 4000 کلمه. نظریه مورد مطالعه قبلا باید به تایید استاد درس برسد.
توجه: این درس امتحان نیم ترم ندارد.