وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

«رسانه و دین» به بازار کتاب راه یافت

خبرگزاری کتاب ایران (ایکنا)

با تالیف حسن بشیر

«رسانه و دین» به بازار کتاب راه یافت

24    مهر 1392 ساعت 9:28

کتاب «رسانه و دین» به همت حسن بشیر، دانشیار و عضو هیات علمی گروه ارتباطات و معارف دانشگاه امام صادق(ع) به چاپ رسید.-

دکتر بشیر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره دومین کتاب منتشره از مجموعه چهار جلدی مطالعات رسانه از سوی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی گفت: کتاب «رسانه و دین» با شش مقاله به قلم شش نویسنده در قالب مقالات بنیادین تدوین شده و نظریه‌ها و تحلیل‌های اساسی در هر زمینه را مطرح می‌کند

وی درباره ویژگی‌های کتاب دین و رسانه به لحاظ تفاوت و تشابه با سایر آثاری که در زمینه دین و رسانه تالیف شدند، گفت: اگر چه برخی کتاب‌ها در این زمینه نظیر کتاب «تعامل دین و ارتباطات» در حوزه دین و رسانه نوشته شده اما کتاب «رسانه و دین» از چند محور با کتاب‌های مشابه متمایز است.

این نویسنده افزود: کتاب مزبور سه رویکرد مطالعاتی را دنبال می‌کند و در گام نخست به رویکردهای هنجاری، فلسفی و معرفتی تعامل دین و رسانه می‌پردازد. در گام دوم با نگاه فقهی و اخلاقی به تعامل دین و رسانه می‌نگرد و  در گام سوم، نگاه به مصادیق تعامل دین و رسانه با مطالعه تطبیقی نظریه‌های دیگر و کارکردهای رسانه بازگو می‌شود که این سه رویکرد کمتر در کتاب‌های دیگر اشاره شده است.

وی افزود: همچنین تلاش شده است که مبحث مهم سرگرمی و فراغت که از اهمیت ویژه‌ای در مطالعات رسانه‌ای برخوردار است، از منظر دین نیز مورد بررسی قرار گیرد که تا‌کنون به آن پرداخته نشده است.

استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، همچنین به تفاوت کتاب «تعامل دین و ارتباطات» و «دین و رسانه» اشاره کرد و گفت: هدف کتاب «تعامل دین و ارتباطات» در یک حوزه وسیع‌تر، طرح روابط موجود میان مباحث دین و ارتباطات، به‌طور کلی‌ است، در حالی‌که آن‌چه در کتاب دین و رسانه از مجموعه مسایل و موضوع‌های دیگر مطرح شده است به شکل ویژه درباره رابطه دین و رسانه است.

وی ادامه داد: البته زمانی‌که مباحث کلی ارتباطات و رسانه‌ها از منظر دینی مورد بررسی قرار گیرند، قطعا نوعی از همپوشانی‌هایی وجود دارد که ناگزیر باید به آن‌ها پرداخته شود اما مهم این است که رویکردهای متفاوت و مسا‌‌یل و مباحث به شکل مشخص در حوزه‌های متفاوت مورد بحث قرار گیرند

مولف کتاب «خبر» در ادامه گفت: در مجموعه چهار جلدی مطالعات رسانه‌ها تاکنون چهار موضوع مهم یعنی فلسفه رسانه، دین و رسانه، جامعه و رسانه و تاریخ رسانه مورد بررسی قرار گرفته در حالی‌که موضوع‌ها و رویکرد‌های دیگری نیز وجود دارند که باید به آن‌ها پرداخت.

مولف کتاب «نقش مطبوعات در فرآیند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران» به عناوین این رویکرد‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از این رویکردهای دیگر، اخلاق و رسانه، آینده‌نگری و رسانه، هنر و رسانه، دانش و رسانه و... را شامل می‌شود که در آینده باید مورد مطالعه قرار گیرند

«دین و رسانه: از رویکردهای هنجاری سکولار تا رویکردی اسلامی» نوشته دکتر ناصر باهنر نام مقاله نخست کتاب است. وی نظریه‌های مهم تعامل دین و رسانه را بررسی کرده است. مجموعه این رویکرد‌ها، شامل نظریه‌های هنجاری شش‌گانه رسانه‌ها با نگاه‌ متاخرتری است که نویسنده مقاله به تعامل دین و رسانه داشته است.

جستار «دین و رسانه: رویکردی معرفتی، فلسفی» عنوان فصل دوم کتاب به قلم دکتر غلامرضا آذری است که سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا انتقال معرفت یا فلسفه خاصی از یک رسانه را می‌توان به مثابه دین یا رویکردی از دین پذیرفت؟ این فصل، ابعاد فلسفی را در پنج محور هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی، پدیدارشناسی و غایت‌شناسی بررسی کرده و در نتیجه رویکردهای معرفتی، فلسفی را جزو جدایی‌ناپذیر درک چند بعدی حوزه دین و رسانه می‌داند

فصل سوم این کتاب «فقه رسانه» نام دارد و در صدد تبیین امکان فقهی تعامل دین و رسانه است. دکتر حسین علی سعدی با پیشنهاد طراحی فقه مضاف برای نظام‌سازی، طراحی فقه رسانه و ارتباطات را از این منظر مورد بحث و بررسی قرار داده است. وی مباحثی نظیر حریم خصوصی، آزادی اطلاعات، هدایت‌گری و عفت‌محوری را از این منظر مطرح کرده است

دکتر حسین هوشنگی «رسانه، اخلاق و دین» را در فصل چهارم با روش تحلیلی-تبیینی بررسی کرده و به تعامل دین و اخلاق با رسانه می‌پردازد تا رسانه دینی و اخلاقی را از این منظر مهم مورد تبیین قرار دهد. در نتیجه‌گیری، رسانه اخلاقی رسانه‌ای معرفی می‌شود که به ارزش‌های اخلاقی بیش از هر مصلحت دیگری بها می‌دهد و رسانه دینی را رسانه‌ای می‌داند که به انگیزه‌‌سازی مخاطبان به منظور آراسته شدن فضایل اخلاقی می‌پردازد. همچنین در این گفتار بر «رسانه فضیلت محور» تاکید شده که می‌تواند محتوای مناسب را برای مخاطبان تولید کند

فصل پنجم کتاب «دین و رسانه» با عنوان «ارتباطات دینی: نظریه‌پردازی مدیریت خوف و رجا (بیم و امید)در مقایسه با نظریه مدیریت اضطراب/ عدم قطعیت(گادیکانست)» است. طرح نظریه «گادیکانست» به عنوان یکی از مهم‌ترین نظریه‌ها در ارتباطات میان‌فرهنگی، تلاشی است تا ارتباطات دینی بر مبنای آن مطرح شود. همچنین با معادل قرار دادن اضطراب/عدم قطعیت با مفهوم اسلامی خوف و رجا تلاش می‌شود به نظریه‌‌پردازی این مباحث در حوزه ارتباطات دینی توسعه پیدا کند

فصل پایانی (ششم) کتاب «رویکرد هنجاری اسلام به فراغت و سرگرمی» نوشته دکتر حسین شرف‌الدین نام دارد و نگارنده این فصل تلاش کرده یکی از مهم‌ترین کارکردها و ژانرهای رسانه‌ای را از منظر دینی مورد مطالعه قرار دهد. وی این مبحث مهم را که در شرایط کنونی جهان به یک ژانر بسیار مهم رسانه‌ای تبدیل شده است با مطالعه مقایسه‌ای برنامه‌های ساعت‌های فراغت و سرگرمی سیمای جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

کتاب «رسانه و دین» با ویراستاری حسن بشیر و همکاران در 400 صفحه با شمارگان 500 نسخه و به بهای 15 هزار تومان از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است و هم اکنون در آستانه چاپ دوم قرار دارد.

لینک خبر:

http://ibna.ir/vdcjv8evyuqeoyz.fsfu.html

 

گزارش نخستین نشست کمیته علمی دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

گزارش نخستین نشست کمیته علمی دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

در هتل بزرگ ارم


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)

شنبه، 13 مهر 1392



شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- نخستین نشست کمیته علمی دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران با حضور  30 نفر از اساتید برتر این حوزه و با همت موسسه کارگزار روابط عمومی ومیزبانی اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در هتل بزرگ ارم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی کنفرانس و عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)؛ به تلاش‌های اساتید در دوره‌های قبل اشاره کرده و گفتند: در دوره‌های قبل اساتید تلاش کردند آن تصمیماتی را که با اقدامات اجرایی امکان پذیر باشند را به سرانجام برسانند. ما هنوز به آن درجه علمی مناسب در تولید ادبیات روابط‌عمومی نرسیده‌ایم، در حالی که در این چهار سالی که بنده دبیر کمیته علمی هستم با سایر اعضای کمیته علمی به شدت معتقد بودیم که ادبیات مناسبی را باید در این زمینه تولید کنیم. مجددا از همه اساتید تقاضا داریم از طریق معاونت‌های پژوهشی در دانشگاه ها حداقل یک پروژه سالیانه داشته باشند که مثلا سالیانه یک کتاب در یکی از حوزه های روابط‌عمومی تولید کنند. بنده معقتدم که این توانایی در اساتید محترم و دانشگاهها وجود دارد که خلاقیت لازم در این زمینه داشته باشند و پروژه های خوب و مناسبی را به انجام برسانند. 

دکتر بشیر به موضوع کنفرانس دهم اشاره کرده و تاکید نمودند: برای دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران موضوعی را با مشورت‌ها و صحبت‌های انفرادی با اساتید انتخاب کردیم که ضرورت آن احساس می‌شد و آن موضوع «روابط‌عمومی یکپارچه» است که موضوع مهمی است و ما باید به سمت یکسان‌سازی و وحدت ساختاری، فکری، عملی، کارایی و ارتباطی بین همه اجزای نهاد روابط‌عمومی ایجاد کنیم که هم فکر و هم عمل کارگزار و مدیر روابط عمومی منسجم و از این حوزه تعریف روشنتر و مشخص تری داشته باشند و همکاری جدی در این زمینه صورت گیرد.

وی همچنین موضوع جدیدی با عنوان «نظام ارتباطی روابط‌عمومی» را مطرح کردند و گفتند: بعد از پیگیری بحث های حقوقی روابط عمومی از طریق مجلس شورای اسلامی و ایجاد فراکسیون مربوطه، بحث‌های مربوط به تولید مجله، کتاب و پروژه‌ها که زمان‌بر‌ هستند و در مدت خیلی کوتاه شکل نمی‌گیرند پیگیری شده که معمولا اینگونه کارها آرام آرام به سرانجام می‌رسند. اکنون مسئله مهمی که امسال باید مورد توجه قرار دهیم و امشب هم می خواهم مطرح کنم و با مشورت با اساتید در آینده کار گسترده‌ای در مورد آن انجام گیرد، موضوع «نظام ارتباطی روابط‌عمومی» است، شبیه نظام مهندسی و نظام پزشکی که در کشور نظام ارتباطی داشته باشیم این نظام فراتر از مدیریت های سازمانی در نظر گرفته شود.  وی افزود: همان طور که حکم نظام مهندسی و نظام پزشکی توسط رئیس‌جمهور صادر می‌شود باید این نظام توسط بالاترین مقام اجرایی کشور مورد عنایت قرار گیرد و یک تحول جدی در سازماندهی، نظارت، یکپارچگی، اجرا و اشراف بر همه تحرکات درون سازمانی و بیرون سازمانی در این زمینه در سطح کشور صورت گیرد.

دکتر بشیر افزود: اگر در این حوزه بتوانیم یک کار سازماندهی شده ی خوب انجام دهیم در آینده در سطح دانشگاه‌ها می‌توانیم فعالیت داشته باشیم؛ در سطح بسیج ارتباطی می‌توانیم کار جدی انجام دهیم، و در رابطه با رسانه ملی تعاملی خیلی فراتر از آنچه که هست داشته باشیم مخصوصا با حضور دکتر دارابی، معاون محترم سیما و همه اساتید این نشست که همگی در این زمینه پیشگام و پیشرو هستند کارهایی می شود صورت گیرد که منشأ خیر و برکت برای جامعه اسلامی ما باشد.

سپس دکتر دارابی معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران، طی سخنانی به چند نکته بسیار مهم و کارگشا در حوزه روابط عمومی اشاره کردند و از اصلی‌ترین دلیل برای حاضر شدن در چنین جلسه‌، اهتمامی نامیدند که همه عزیزان برای این موضوع دارند. وی تاکید کرد که: نکته اول ما برای حضور در این نشست این است که مسئله اصلی و کانونی ما در این رابطه باید روشن شود و به سوالاتی که در این زمینه هست پاسخ مناسب بدهیم؛ چون اگر این مساله به درستی روشن شود ما تکلیف خود را با ادامه بحث روشن می‌دانیم.

معاون سیمای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 4 پیشنهاد برای غنی سازی موضوع کنفرانس را چنین ارایه کرده و تاکید نمودند: من چند پیشنهاد برای این موضوع دارم که اگر کمیته علمی مصلحت دانست می‌شود برای آن ساز‌ و کار طراحی و تعریف کرد:

یکی بحث نهادسازی و نظام‌سازی است که استاد بشیر هم اشاره کردند و تا این اتفاق رخ ندهد کارهای پراکنده و تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد فایده‌ای ندارد و باید نظام‌مند شود و باید یک نظام حقوقی برای آن تعریف شود و نهادهایی که در زیر‌مجموعه کار است یا ضرورت ایجاد آن مورد تاکید است را تقویت یا تاسیس کنیم؛

نکته دوم آموزش، تربیت نیرو و کادر‌سازی است. ما واقعاً هرچقدر در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم و واقعاً اگر خروجی های ما در دانشگاه‌ها به تولید وصل نشوند هیچ وقت با خواندن کتاب نمی‌توانند کار مناسب انجام دهند، ما از این جهت باید یک حوزه‌ای را برای خود تعریف کنیم؛

نکته سوم مسئله الگوسازی موفق است، ما بالاخره بعد از سال‌ها باید چند الگوی موفق روابط‌عمومی را در کشور به عنوان مدل، مقایسه تطبیقی یا مطالعه موردی برای مردم، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها معرفی کنیم تا این مدل بتواند قابل توجه باشد؛

نکته آخر مسئله فرهنگ‌سازی است که ما باید واقعاً در این حوزه کار جدی انجام دهیم، من همین‌جا خدمت عزیزان این نشست اعلام آمادگی می‌کنم که بیاییم ما یک برنامه‌ خوب، کارآمد و عملی و نه صرفاً تئوریک، چون مسائل تئوری زیاد گفته شده و ضرورت هم دارد، تا این برنامه در تلویزیون بتواند به عنوان دپارتمانی برای طرح مسائل روابط‌عمومی و ارتباطات باشد و در این زمینه نکاتی که مد نظر است با خود شما این برنامه را سامان دهیم و انشاء‌الله در آستانه کنفرانس این کار را کلید بزنیم.

همچنین دکتر مسعود کوثری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیر گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی،پیشنهادی پیرامون کارگاه‌های روابط‌عمومی دانشگاهی ارایه دادند که به صورت تخصصی در سطح دانشگاه ها برای دانشجویان ایجاد شود. وی در ادامه پیشنهاد ایجاد کمسیون آموزشی- پژوهشی را مطرح نمودند.

دکتر علیرضا ابوالفضلی رئیس شعبه دانشگاه دارالحکمه کانادا در ایران، بحث فراکسیون روابط‌عمومی در مجلس شورای اسلامی را مطرح کردند که با همکاری ایشان این فراکسیون در مجلس تشکیل شده است. وی عنوان کرد کمیته‌های این فراکسیون در مجلس در حال شکل‌گیری است و حضور مستمر و علمی اعضای فعال روابط‌عمومی در این کمیته‌ها را خواستار شدند.

دکتر بشیر با تاکید بر ضرورت تشکیل کمسیون حقوقی به ویژه برای پیگیری کارهای در حال انجام مربوط به فراکسیون روابط‌عمومی مجلس شورای اسلامی را اعلام کردند که مورد تایید اعضای کمیته علمی قرار گرفت.   

دکتر محمدمهدی فرقانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، طی سخنانی به دو محور بسیار مهم اشاره و تاکید کردند: بنده در این جمع دو بحث را باز می کنم و از حضور دکتر دارابی که هم در روابط‌عمومی و هم در رسانه می توانیم از ایشان کمک بگیریم این موضوع را دنبال می کنم، اولین بحث مربوط به بازنگری رشته‌های علوم انسانی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. هم اکنون دو رشته روابط‌عمومی و روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان تنها متولی دولتی این دو موضوع هستند که دارای 46 سال سابقه می باشند. متاسفانه هم اکنون این دو رشته در واقع در شرف حذف از مقطع لیسانس می باشند که با کمک روابط‌عمومی‌ها و رسانه ها و تشکیل کمپینی باید از حذف این دو رشته جلوگیری کنیم. بحث دوم این است که هم در رشته روزنامه‌نگاری و هم رشته روابط عمومی با همکاری همه دوستان عزیز دو درس با عنوان کارآموزی پیش‌بینی کرده‌ایم و 4سالی است که در حال تدریس است. این اقدام فایده دوسویه هم برای دانشگاه و هم برای روابط عمومی ها دارد، که بعد عملی روابط‌عمومی را می توان در این محیط‌های آموزشی و دانشگاهی جبران کرد. وی تاکید کرد که خواهشی که از دوستان روابط‌عمومی دارم، همکاری با واحد کارآموزی و جذب کارآموز است که باید آن را جدی بگیرند که این مساله نیاز به مساعدت همه عزیزان دارد که این موضوع را ترویج نمایند.

در ادامه دکتر بشیر ضرورت تشکیل کمسیون رسانه ای را مطرح کردند که مورد تایید اعضای کمیته علمی قرار گرفت. وی تاکید کرد که با حضور جناب آقای دکتر دارابی می توان فعالیت رسانه ای شایسته ای در این زمینه داشته باشیم و به جای حذف این رشته ها در تقویت آنها گام برداریم تا صدمات جبران ناپذیری به بدنه این رشته وارد نشود.

دکتر محسن بنی‌هاشمی، رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما همچنین به دو نکته اشاره کرده و گفتند:  یکی جدیت همه اعضای کمیته علمی در مورد بازبینی و جلوگیری از حذف رشته دانشگاهی روابط‌عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی که یک مساله علمی مهمی است. وی تاکید کرد: البته این بحث مربوط به یک دانشگاه خاص نیست و اگر به درسهای روابط عمومی در دوره لیسانس در سطح کشور کوچکترین خللی ایجاد شود کل روابط‌عمومی‌های کشور به نقصان و بحران کشیده می‌شوند و پیشنهاد می‌شود به صورت سازمان‌یافته توسط همه دوستان به این موضوع رسیدگی شود.

نکته دیگری که دکتر هاشمی به آن اشاره کرد همان بحث آموزشی است که در همین زمینه گفتند: ما باید عملاً مسئله آموزش را حل کنیم، کارگاه‌ها را سر و سامان دهیم و جلسات بین سال را تقویت کنیم. وی تاکید کرد بحث بازآموزی روابط‌عمومی‌ها و بحث استمرار مصوبات کنفرانس هرسال نیز اهمیت دارد که لازم است در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.

دکتر علیرضا دهقان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ضمن تایید سخنان اعضای کمیته علمی به دو نکته اشاره نمودند یکی بحث مربوط به جلوگیری از حذف رشته‌های روابط‌عمومی و روزنامه‌نگاری بود که تاکید کردند به دلیل اینکه در کمیسیون بازنگری وزارت علوم هستم در این زمینه توضیحاتی را اعلام می کنم: از سوی دانشگاه علامه طباطبایی پیشنهادی تحت عنوان «طرح تجمیع این رشته‌ها به کمیسیون بازنگری وزارت علوم» فرستاده شده تا رشته‌هایی که عناوین مختلفی دارند ولی نهایتاً یک هویت و محتوا دارند را یکپارچه کنیم. اما با مخالفت‌هایی که داشتیم در صددیم هر دو رشته را حفظ کرده و اجازه ندهیم ذیل یک عنوان کلی بیایند. ایراداتی به این طرح گرفته شده و طرح مجدداً به دانشگاه علامه برای بازنگری عودت داده شده است.

نکته دیگری که دکتر دهقان به آن اشاره کرد در مورد مشارکت دانشگاه تهران در کار آموزش و پژوهش روابط‌عمومی بود. وی تاکید کرد: ما در دانشگاه تهران رشته‌ای تحت عنوان روابط‌عمومی نداریم ولی می‌توانیم به عنوان دوره‌های کوتاه مدت و بازآموزی با دانشگاه‌ها و اساتید همکاری کنیم.

دکتر حسن بشیر، دبیر کمیته علمی کنفرانس با تاکید بر صحبت‌های قبلی دکتر کوثری و نیز سخنان دکتر دهقان پیشنهاد تشکیل کمیته آموزشی و پژوهشی را مطرح کردند تا درسها و کارگاه‌های آموزشی و فغالیت های پژوهشی روابط عمومی گسترش یافته و در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد که با استقبال و تایید اعضای کمیته علمی روبرو شد.

دکتر داود نعمتی انارکی، عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما؛ به نکته‌ای پیرامون سخنان دکتر دارابی اشاره کرده و گفتند: دکتر دارابی در صحبت‌های شان عنوان کردند که این مجموعه می‌تواند متولی برنامه‌ای در حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی در سیمای جمهوری اسلامی ایران باشد که واقعاً جای چنین برنامه‌ای خالی است. من مدت‌ها در کنار دکتر دارابی کار کرده‌ام و در جلسات متعددی که با گروه‌های مختلف دارند، همواره این پیشنهاد را مطرح کردند و مسلماً در این نشست این قابلیت را در گروه دیده‌اند و باید نهایت استفاده را از این پیشنهاد نمود و من این آمادگی را از طرف دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما اعلام می‌نمایم که پلی ارتباطی بین این مجموعه و صدا و سیما است تا این مجموعه به بهترین شکل ممکن کلید بخورد.

دکتر سید رضا نقیب السادات، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ به نکاتی پیرامون نظام‌مند شدن و استقلال حرفه‌ای روابط عمومی ها اشاره کرد و از الزامات و ملزومات آن سخن گفت و تشکیل شورای هماهنگی روابط‌عمومی‌های کشور را خواستار شد. دکتر بشیر در این زمینه نیز تاکید کردند که باید به نحو مناسب از پراکندگی موجود در این حوزه جلوگیری کرد و نوعی از همدلی میان همه دست اندرکاران این حوزه مهم ارتباطی ایجاد کرد تا تصمیمات مشترکی در این زمینه داشته باشند.

در ادامه دکتر نقیب السادات، پیشنهاد بحث مساعدت روابط‌عمومی‌ها برای راه‌اندازی دفتری به نام دفتر ارتباط دانشگاه با روابط‌عمومی‌ها عنوان کرد. ایشان همچنین بحث بازنگری و اصلاح برنامه‌های درسی در همین کمیته‌ها را خواستار شد.

دکتر مهدخت بروجردی، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت علوم؛ با اشاره به برخی از مشکلات اجرایی و آموزشی روابط‌عمومی خواستار نگاه تخصصی و ریزتر به آن شدند و تاکید کردند که نباید فقط به کلیات اکتفا کرد و مباحث عمیقتر و اجرایی تر مورد توجه قرار گیرند.

همچنین دکتر سید مجتبی علوی عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس با ارایه پیشنهادی، بحث آموزش و اجرای برنامه های آموزشی روابط عمومی ها در شهرستان‌ها را مطرح کردند که مورد استقبال اعضای کمیته علمی قرار گرفت.

دکتر امیدعلی مسعودی، رئیس گروه ارتباطات دانشگاه سوره؛ مطلبی پیرامون بازتاب رسانه‌ای کنفرانس عنوان کرده و تاکید کردند: باید تلاش‌ها و هماهنگی‌های بیشتری برای پوشش خبری کنفرانس صورت گیرد تا بدون هیچ ایرادی رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری خبرهای این کنفرانس عظیم را بازتاب دهند.

 ناصر رزاق‌منش عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس، طی سخنانی به حوزه اجرا در روابط‌عمومی کشور اشاره نمود و از پراکندگی در این زمینه مواردی را مطرح کرد و تاکید کرد که با تشکیل چنین کمیته ای باید از پراکندگی در حوزه اجرایی روابط عمومی ها جلوگیری کرد و زمینه را برای وحدت و همدلی فراهم نمود.

در پایان دکتر بشیر دبیر کمیته علمی کنفرانس به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداختند و از همراهی و حضور پر رنگ اساتید در این نشست تشکر و قدردانی نمودند و تاکید کردند که تلاش خواهد شد در مورد آنچه که در این نشست به تصویب رسید اقداماتی با کمک همه اساتید صورت گیرد و نتایج آن بزودی اعلام گردد.

لینک خبر

http://www.shara.ir/view-5713.html

لبنک تصاویر نشست

http://www.irancpr.ir/fa/?current=CatImageGallery&catdid=16

 

 

در حاشیه مراسم تقدیر از هیات داوران جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس مطرح شد


در حاشیه مراسم تقدیر از هیات داوران جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس مطرح شد:

استقبال مشاور وزیر ارشاد از برگزاری هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال

 


خبرگزاری فارس

فرهنگی - سایر حوزه ها
شماره : 13920710000328

92/07/10 - 11:33

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال استقبال کرد.


نشست تقدیر از داوران جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس و آغاز مراحل داوری جشنواره رسانه های برخط امام رضا(ع) با حضور دکتر حسن نجفی سولاری؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های روز گذشته در مجتمع فرهنگی هنری رسول مهر(ص) برگزار شد.

سید احسان قاضی زاده هاشمی؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تاکید کرد: تجربه حضور و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نشان داد که این اداره کل از ظرفیت ویژه ای برای حضور در نمایشگاه های بین المللی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار است.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه رسانه های دیجیتال خاطرنشان ساخت: برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های موضوعی مربوط به رسانه های دیجیتال میتواند باعث افزایش تولیدات اسلامی ایرانی در فضای رسانه های مجازی شود و اجرای جشنواره نشریات دیجیتال قرآنی آیات، جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس و جشنواره رسانه های برخط امام رضا(ع) در همین راستا بوده است.

دکتر حسن نجفی سولاری؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز توسعه ی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ضمن استقبال از پیشنهادات قاضی زاده برای گسترش نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در زمینه های مختلف کاری مرتبط با مرکز رسانه های دیجیتال تصریح کرد: با حضور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال انتظار می‌رود نمایشگاه امسال با شکوه تر از سال‌های گذشته برگزار شود.

وی ضمن برشمردن نقاط قوت و ضعف کشور در زمینه رسانه‌های دیجیتال و آی تی و اینکه بسیاری از مدیران بزرگ ناسا و مراکز علمی دنیا در زمینه دیجیتال و «آی.تی» ایرانی هستند سرمایه‌های فکری و اندیشه‌ای دانشجویان،مدیران و اندیشمندان این حوزه را گنجینه‌عظیمی دانست که هنوز به واسطه عدم برنامه ریزی و مدیریت دقیق و درست به فعلیت نرسیده‌است.

در ادامه  این نشست شاخصه های داوری جشنواره رسانه های برخط امام رضا(ع) توسط دکتر حسن بشیر؛ دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس هیات داوران بیان شده و از زحمات داوران جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس تقدیر شد.

لازم به ذکر است دکتر سعید رضا عاملی؛ استاد تمام دانشگاه تهران و رئیس مرکز پژوهشی سیاست های فضای مجازی، دکتر حسن بشیر؛ دانشیار دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر امید علی مسعودی؛ مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره، دکتر داود نعمتی؛ مدیر گروه ارتباطات دانشکده ی صدا و سیما، بیژن نوباوه وطن؛ نماینده ی مردم در مجلس شورای اسلامی و دکتر محمد رضا حاتمی؛ رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عضویت هیات علمی جشنواره رسانه های برخط امام رضا(ع) را بر عهده دارند.

انتهای پیام   

©2013 Fars News Agency. All Rights Reserved

 

لینک خبر خبرگزاری فارس

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920710000328

 

 

ضرورت تشکیل کمیته عالی ارزیابی مسائل رسانه‌های دیجیتال


ضرورت تشکیل کمیته عالی ارزیابی مسائل رسانه‌های دیجیتال

خبرگزاری ایکنا

چهارشنبه 10 مهر 1392 09:17:33             شماره‌ خبر :1297166

بشیر پیشنهاد داد:

ضرورت تشکیل کمیته عالی ارزیابی مسائل رسانه‌های دیجیتال



گروه فضای مجازی: بشیر، استاد حوزه ارتباطات پیشنهاد داد تا کمیته عالی ارزیابی مسائل حوزه رسانه‌های دیجیتال در کشور با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، حقوقدانان و متخصصان آی‌تی تشکیل شود.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تجلیل از هیئت داوران نخستین جشنواره مجازی خلیج فارس، عصر روز گذشته، نهم مهرماه با حضور حسن نجفی‌سولاری، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اداره‌کل ارشاد استان تهران برگزار شد.

حسن بشیر، رئیس کمیته داوران نخستین جشنواره مجازی خلیج فارس با اشاره به بررسی جامعه‌شناسانه تکنولوژی اظهار کرد: 10 سال پیش زمانی که اینترنت به روستاها ورود یافت، از متولی امر پرس‌وجو کردم که آیا این موضوع از نظر جامعه‌شناسی بررسی شده است و آیا در جریان آثار منفی این موضوع هستند؟ باید ببینیم که چگونه می‌توانیم راه‌های استفاده این تکنولوژی را به جامعه منتقل و آموزش دهیم.

وی افزود: ما باید نظام دیجیتال شبیه نظام مهندسی و نظام پزشکی را در این حوزه تأسیس کنیم. کارهای کلان مهم کشور، راه‌اندازی سایت نیست گرچه این موضوع هم به نوبه خود مهم است. بنابر این باید نظام دیجیتال را بر مبنای نظام مهندسی تعیین شود.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: باید رابطه میان جامعه‌شناسی، فرهنگ و رسانه را جدی بگیریم چرا که سبب توسعه فرهنگی و دین‌داری می‌شود. باید به ارزش‌گذاری، تعیین ارزش‌ها، جابه‌جایی ارزش‌ها و حضور در اینترنت را مدنظر قرار دهیم نه فیلترینگ.

وی بیان کرد: کمیته عالی ارزیابی مسائل حوزه رسانه‌های دیجیتال در کشور باید تشکیل شود تا از حضور اساتید، حقوقدانان، دینداران و متخصصان آی‌تی بهره‌مند شویم. متأسفانه شورای عالی فضای مجازی هنوز نتوانسته به خوبی این حوزه را سازماندهی کند.

یارانه مطبوعات باید به رسانه‌های مجازی اختصاص یابد

در ادامه احسان قاضی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران، با اشاره به عملکرد مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: مرکز یکی از نقاط مهم و کلیدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، شاید در ظاهر تلقی این باشد که مرکز در عرصه فنی به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اقداماتی را انجام می‌دهد اما در تولید عرصه فرهنگ با برگزاری نمایشگاه‌ها و تشکیل خانه‌های فرهنگ نقش بسزایی دارد.

وی افزود: در دو سال گذشته، سعی کرده‌ایم در تمامی جشنواره‌ها، فضای رسانه‌ای مکتوب را به معاونت مطبوعاتی ارشاد واگذار کنیم و فضای مجازی را در ارشاد استان تهران در دست بگیریم. ما چند جشنواره همچون جشنواره قرآنی آیات، خلیج فارس و جشنواره فرهنگی، هنری امام رضا(ع) را برگزار کردیم که دبیرخانه جشنواره خلیج فارس زیر نظر وزیر ارشاد تأسیس شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران تصریح کرد: ما آمادگی داریم بخشی از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را برعهده بگیریم. نشر الکترونیک نمایشگاه کتاب امسال زیرنظر ارشاد استان تهران بود.

وی بیان کرد: فضای کشور در حوزه رسانه به سمت رسانه‌های مجازی می‌رود، توسعه اینترنت در کشور فراگیر، خدمات اینترنتی ارزان و دسترسی آن شبانه‌روزی است. بنابراین اگر یارانه‌ای که به مطبوعات می‌دهیم باید به سایت‌ها اختصاص یابد.

قاضی‌زاده اظهار کرد: سایت‌ها بودجه حمایتی ندارند و ما هم نمی‌توانیم از آنها حمایت مناسبی به لحاظ مالی داشته باشیم. اگر بتوانیم مراکز مجازی فعال و شناخته شده را حمایت کنیم توانسته‌ایم اقدامات خوبی را انجام دهیم.

وی افزود: سطح آگهی در سایت‌ها به نسبت مطبوعات حتی به یک بیستم هم نمی‌رسد زیرا حمایت نمی‌شود بنابر این نرخ‌شان پایین است.

لینک خبر خبرگزاری ایکنا


http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1297033

 

ضرورت توجه به نظام‌سازی مکتب ارتباطات اسلامی

 

ضرورت توجه به نظام‌سازی مکتب ارتباطات اسلامی

خبرگزاری ایکنا

جمعه 19 خرداد 1391 09:49:34     شماره‌ خبر :1024928

ضرورت توجه به نظام‌سازی مکتب ارتباطات اسلامی

 

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه مکتب ارتباطات اسلامی روشی است که جهت تنظیم فعالیت‌های ارتباطی منطبق با اصول شریعت اسلامی اتخاذ می‌شود، گفت: این مکتب باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، حسن بشیر، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) عصر روز گذشته، 18 خردادماه در نشست تخصصی روحانیت و رسانه که با موضوع نظام‌سازی مکتب ارتباطات اسلامی در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه مکتب ارتباطات اسلامی روشی است که جهت تنظیم فعالیت‌های ارتباطی منطبق با اصول شریعت اسلامی اتخاذ می‌شود و باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: نظام‌سازی مکتب ارتباطات اسلامی باید مبتنی بر فقه باشد و در این رابطه تعاریف و مفاهیم دینی مبتنی بر مبنای فقه و مسائل میان‌رشته‌ای طراحی شوند.

 

وی ادامه داد: در زمینه مکتب ارتباطات اسلامی نیز باید فرانظریه و نظریه‌پردازی‌های موقعیتی، موضعی، محیطی، خاص و کلان طراحی و تولید شوند.

 

بشیر به بیان مؤلفه‌ها و رویکردهای عملی مکتب ارتباطات اسلامی پرداخت و با بیان اینکه این مکتب دارای 5 محور و مؤلفه مهم است، گفت: جهان‌بینی توحیدی، مفاهیم اساسی، منطق نظری، روش کلامی و اخلاق عملی محورهای این مکتب را تشکیل می‌دهند.

 

وی افزود: این 5 محور به ترتیب 5 رویکرد عملی را به وجود می‌آورند که این رویکردها به ترتیب عبارتند از کشف فرانظریه‌های مرتبط، مفهوم‌سازی مبتنی بر جهان بینی توحیدی، تولید پارادایم‌های هژمونیک و نظریه‌های مرتبط، تعیین روش‌های مبتنی بر فلسفه اسلامی و تعیین رویکردهای هنجاری مبتنی بر جهان توحیدی.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ابراز کرد: از جمله مواردی که بر ضرورت مطالعات میان‌رشته‌ای در مورد نظام‌سازی مکتب ارتباطات اسلامی تأکید می‌کند نیز می‌توان به نبود تعارض همه جانبه و فلسفی، تفکیک حوزه‌های نظری از روش تجربی و امکان تعامل میان‌رشته‌ای میان علوم مختلف اشاره کرد.

 

وی با اشاره به معنای پیام دینی، عنوان کرد: پیام دینی پیامی است که ضمن مطابقت با شرع، از عناصر اختیار، آگاهی، عبرت‌انگیزی، آموزش، اخلاق و هدف مشروع برخوردار باشد.

 

بشیر با بیان اینکه رسانه دینی رسانه‌ای است که توانایی تحقق عملی پیام دینی را داشته باشد، گفت: ارتباطات دینی نیز به ارتباطاتی گفته می‌شود که مبتنی بر پایه دین بوده و هدف آن نیز تولید، تبیین، تعمق و گسترش محتوای دینی است.

 

وی از تعامل میان رسانه و دین سخن به میان آورد و ابراز کرد: تعامل بین رسانه و دین در حوزه ارتباطات می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در زمینه نظر فهم، برنامه‌ریزی و نظام‌سازی را برطرف کند.

 

بشیر به بیان جزئیات رابطه بین دین و رسانه پرداخت و با بیان اینکه در این مورد سه نظریه ارتباطی وجود دارد، گفت: نظریه‌های ایجابی، سلبی و ضروری سه نظریه مطرح در مورد رابطه میان دین و رسانه هستند که در رابطه ایجابی بر امکان تعامل، هم‌پوشانی مسائل دین و دنیا و امکان تحقق رابطه میان دین و رسانه تأکید می‌کند.

 

وی ادامه داد: رابطه سلبی موارد مطرح شده توسط رابطه ایجابی را رد می‌کند که این نظریه نمی‌تواند درست باشد و نظریه ضروری نیز مسائل مطرح شده توسط رابطه سلبی را یک ضرورت می‌داند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه بدون رسانه بسیاری از پیام‌ها از جمله پیام‌های دینی منتقل نمی‌شدند، گفت: دین و رسانه با هم تعارض ندارند اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، شناخت رسانه و طریقه استفاده از آن است.

 

بشیر همچنین از سه مکتب ذات‌گرا، ابزار‌گرا و تعاملی سخن گفت و عنوان کرد: مکتب ذات‌گرا مفاهیم معرفتی مبتنی بر دین را با ابزارهای مادی در تعارض می‌بیند و عنوان می‌کند مفاهیم دینی را نمی‌توان از طریق ابزارهای مادی به‌عنوان پیام به مخاطبان منتقل کرد.

 

وی با بیان اینکه مکتب تعاملی بر تعامل دین و رسانه تأکید دارد، خاطرنشان کرد: مکتب ابزارگرا نیز می‌گوید ابزارهای مادی از جمله رسانه، قلم و کلام هم می‌توانند موجب گناه شوند و هم می‌توانند در زمینه‌های مناسب استفاده شوند.

 

بشیر به ارتباط فقه و رسانه اشاره و ابراز کرد: فقه، از جمله مواردی است که باید برای ایجاد مکتب ارتباطات اسلامی به آن رجوع کرد، بدون فقه و بررسی مسائل فقهی نمی‌توان مسائل رسانه‌ای را برطرف کرد.

 

وی ادامه داد: قلمروی فقه، تدوین نقشه راه برای تولید علم دینی است که در این مسیر مواردی چون کلام، فلسفه و احکام مطرح و موضوعاتی چون رویکردها، اندیشه ها، دیدگاه‌ها و مبانی علمی در آن تأثیرگذار هستند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) مواردی چون اختیار، آگاهی، مطابقت شرعی، اخلاق و هدف را به‌عنوان فقه فرستنده و گیرنده پیام معرفی و ابراز کرد: مطابقت شرعی، هدایت‌محوری، عبرت‌انگیزی، آموزش محوری، اخلاق‌محوری و هدف‌محوری نیز فقه پیام هستند که بر پایه آیات و روایات استخراج شده‌اند و اگر پیام این موارد را نداشته باشد ناقص است.

 

بشیر عنوان کرد: عده‌ای ارتباطات را برابر با رسانه می‌دانند که علت این امر را می‌توان غلبه و سلطه رسانه بر ارتباطات دانست در حالیکه اینگونه نیست و ارتباطات مختلف از جمله ارتباطات انسان با خودش، با خدا و طبیعت را به شکل جدی بررسی نکرده‌ایم.

لینک خبر خبرگزاری ایکنا


http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1024928

صمدی را دریابید

صمدی را دریابید



نمی خواهم کاسه داغتر از آش باشم، اما نمی توانم برای آقای مجتبی صمدی ساکت بمانم. بنظرم می رسد که باید به دانشجویان فرهیخته، مودب، خوش فکر و توانمند که در کلاس درس، در پایان نامه، در دفاعیه، در انجمن علمی، و در سایر رفتارهای اخلاقی، بخوبی خودش را نشان داده و هیچگاه تصنعی نیز این کارها را نکرده و با همان صفا و صمیمت و آرامش خودش هویت خود را بازنمایی کرده است، کمک کرد. این کمک، کمک به توسعه معرفت، علم و اخلاق است.

مدتی است که می شنوم ایشان در مقطع دکتری پذیرفته شده اند اما بحث شهریه ایشان هنوز حل نشده است که باید حل شود. خیلی ها بورسیه شده اند، نوش جانشان. حتما در آنها خوبی هایی دیده شده. کسی هم شک ندارد که این سرزمین، فرزندان فرهیخته زیاد دارد و نباید بهمین مقدار از بورسیه اکتفا کرد. اما باید به افرادی که گاهی از فرط حجب و حیا نمی خواهند به این در و آن در بزنند هم توجه کرد.

بنظرم یکی از این افراد، آقای مجتبی صمدی است. صمدی، شایسته دکتری است و نباید بیش از این منتظر بماند و به جای اینکه در آرامش به درس خود ادامه دهد، نباید در اضطراب به دنبال دستی باشد که در زمان نامناسب دست وی را بگیرد. زمان مناسب بهترین فرصت ممکن برای رسیدگی به افراد فرهیخته و توانا همچون مجتبای عزیز است.

امیدوارم پیام به اندازه کافی رمزگشایی شود.

حسن بشیر

10/7/1392

 

راه اندازی وبلاگ درس روش های پژوهش در فرهنگ و ارتباطات

راه اندازی وبلاگ درس

روش های پژوهش در فرهنگ و ارتباطات

آقای محمد حسن کاشانی یکی از دانشجویان عزیز در کلاس درس «روش های پژوهش در فرهنگ و ارتباطات» وبلاگی برای این درس راه اندازی کرده اند که قابل تقدیر و تشکر است.

از کلیه دانشجویان عزیز این درس درخواست می کنم که کارهای خودشان را به آقای کاشانی بدهند تا در وبلاگ قرار دهد و همه از مطالب دانشجویان محترم استفاده نمایند. البته این کار بهتر است که بعد از تعدیلات پیشنهادی توسط استاد یا کمک استاد درس صورت گیرد.

از آقای کاشانی برای همتی که در این زمینه از خود نشان داده اند نیز مجددا تشکر می کنم.

آدرس وبلاگ

http://ravesh89.mihanblog.com

 

با تشکر

حسن بشیر

  


شعر محبت آمیز میلاد عرفانپور

شعر محبت آمیز میلاد عرفانپور



گاهی دانشجویان به انواع گوناگون وفاداری و محبت خود را به استادان و معلمان خود نشان می دهند که خود قابل تقدیر است. بهر حال این تعامل، ارزشمند، اخلاقی و  صادقانه است.

به میلاد همانند دانشجویان دیگر احترام می گذارم و او را همانند یک فرزند دوست دارم.

میلاد در شعر محبت آمیز خود، بنده را خجالت زده کرده است.

اطمینان دارم که میلاد آینده درخشانی خواهد داشت، نه تنها در حوزه شعر، بلکه در حوزه دانش نیز.

امیدوارم که میلاد چهره ای ماندگار هر دو حوزه باشد.

از ایشان برای درج این شعر محبت آمیز اجازه خواستم که در وبلاگم منتشر کنم

و پذیرفتند.

از محبت ایشان مجددا تشکر می کنم، و آرزو دارم همانگونه که گفته اند، چنین باشم، گر چه خود به کمبودها و ضعف های خودم آگاه و معترف هستم.

حسن بشیر

3/7/1392

 

سلام استاد.تقدیم به شما

 

جان شاعر داری و در رخت استادی اسیری

هرکه هستی اوستادی، هر چه هستی دلپذیری

دوست داری هرکه باشی خاری از پایی برآری

دوست داری هرکجایی از کسی دستی بگیری

چون معلم مهربانی، چون پدر دلسوز هستی

آسمانی و در این خاک ملال آور اسیری

گفتمان عشق را در زندگی تحلیل کردی

گفتمان غالبت این است و از آن ناگزیری

هم (حسن) هستی که در هرحال حسن خلق داری
هم بشارت می دهی فردای زیبا را (بشیر)ی

 

میلاد عرفان پور

جمعه 29/6/1392