وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

آینده نگری در تعامل روابط عمومی ها با رسانه ها: رویکردها و چالش ها

آینده نگری در تعامل روابط عمومی ها با رسانه ها: رویکردها و چالش ها

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  

کد خبر: 20116    یکشنبه، 15 آذر 1394

سخنران دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

آینده نگری در تعامل روابط عمومی ها با رسانه ها: رویکردها و چالش ها

اگر رسانه ها چشم و گوش جامعه به شمار می آیند و رکن چهارم آزادی به شمار می روند آیا می توانند از فعالیت ها و اخبار منتشر شده توسط روابط عمومی ها در حوزه های کاری خود، چشم پوشی کرده و علاوه بر انعکاس آنها در نقد و یا واقع گرایی در مورد آنها نقش نداشته باشند؟

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یکی از مهمترین چالش های موجود در حوزه علوم ارتباطات، شیوه و نحوة تعامل رسانه ها و ساختارهای مختلف ارتباطی با یکدیگر است. در این زمینه و شاید یکی از مهمترین چالش ها، شیوه های تعامل میان روابط عمومی ها و رسانه ها می باشند. آیا روابط عمومی ها می توانند بدون حضور رسانه خود در تولید و نشر اخبار و گزارشات خود اقدام نمایند؟ و آیا رسانه ها می توانند بدون حضور روابط عمومی ها جریان های خبری و اطلاعاتی را در حوزه سازمان ها و نهادهای مختلف کشور را دنبال کرده و خود مستقیما نسبت به انتشار آنها اقدام نمایند؟ آیا در حقیقت نیازی برای این همکاری یا تعامل وجود دارد؟ و آیا این تعامل باید در چه سطحی و با چه رویکردی صورت گیرد.

 

آنچه که در بالا گفته شد، تنها بخشی از پرسش هایی است که در حوزه تعامل روابط عمومی ها و رسانه وجود دارد. در حقیقت، یکی از مهمترین چالش ها در این زمینه تعیین سطح تعامل، حدود تعامل، شیوه تعامل و محتوای تعامل است. در همین زمینه می توان گفت که اگر رسانه ها چشم و گوش جامعه به شمار می آیند و رکن چهارم آزادی به شمار می روند آیا می توانند از فعالیت ها و اخبار منتشر شده توسط روابط عمومی ها در حوزه های کاری خود، چشم پوشی کرده و علاوه بر انعکاس آنها در نقد و یا واقع گرایی در مورد آنها نقش نداشته باشند؟ این مساله خود حوزه ای را از نظارت و همکاری ایجاد می کند و ضرورت حضور رسانه ها در همه فعالیت های جامعه را مورد تاکید قرار می دهد.

 

از طرفی، آیا روابط عمومی ها، علیرغم وجود امکانات وسیع و مستقل ارتباطی، به ویژه بهره برداری از شبکه های اجتماعی، آیا می توانند خود بطور مستقیم بخش رسانه ای را عهده دار شده و جدا از رسانه ها، نقش انتشار خبر و گزارش های مربوط به سازمان تابع خود را عهده دار باشند؟ آیا بدون رسانه ها، جامعه می تواند همه آنچه را که روابط عمومی ها منتشر می کنند، به مثابه یک واقعیت پذیرا باشند؟ یا این نوع اخبار و گزارش ها، به گونه ای به مثابه تبلیغات تلقی می گردند که قطعا عکس العمل هایی را به دنبال خود خواهند داشت.

 

یکی از نظریاتی که در این رابطه مطرح می باشد «نظریه تعیّن » است که توسط بائرنز ابداع شده است (۱۹۷۹؛ ۱۹۹۱٬ ، اولین چاپ ۱۹۸5). این نظریه در تلاش می باشد که تعامل مزبور را مورد تحلیل قرار داده و چالش ها و رویکردهای آن را تبیین نماید و به نوعی آینده نگری در این زمینه را روشن سازد.

 

دکتر حسن بشیر استاد ارتباطات بین الملل در تاریخ ششم دیماه سال جاری در دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران سخنرانی خود را با عنوان آینده نگری در تعامل روابط عمومی ها با رسانه ها: رویکردها و چالش ها ارائه خواهند داد.

 

سخنرانان دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران اعلام شد

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

کد خبر: 20109           شنبه، 14 آذر 1394 - 15:44

 

دبیر کمیته علمی کنفرانس در پایان گفت: علاوه بر معرفی مقالات برتر، کتاب مجموعه مقالات کنفرانس که دربرگیرنده ده مقاله علمی در خصوص روابط عمومی و آینده پژوهی است منتشر خواهد شد.

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سخنرانان دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران اعلام شد.

 

به گزارش شارا، دبیر کمیته علمی دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت: در این کنفرانس دکتر احمد پاکتچی استاد دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر علی اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر سعید خزایی دکترای آینده پژوهی (فرانسه)، دکتر سعیدرضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و عضو شورای عالی فضای مجازی، مهندس سید محمد مدنی برگزیده‏ اولین رویداد ارایه‏ فن آفرینی شیخ بهایی با معرفی محصول اولین BaaS ایرانی، دکتر شعباز مرادی دکترای مدیریت منابع انسانی و دکتر تنگ کو آدریان اسماعیل عضو هیات مدیره موسسه روابط عمومی مالزی سخنرانی خواهند کرد.

 

دکتر حسن بشیر افزود: این سخنرانان با موضوع فهم روابط عمومی در چارچوب رویکرد فرهنگی به مسئولیت اجتماعی، جایگاه آینده‏ پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی، آیندة روابط عمومی پایدار: تغییر در کیفیت مسئولیت اجتماعی و اینترنت همه چیزها، آینده پژوهی چرخه تولید محتوای دیجیتال با تاکید بر ایران 1404، مدل شایستگی متولیان حوزه روابط عمومی در پاسخ به الزامات سازمان های آینده با رویکرد آینده پژوهی و آینده پژوهی، استراتژی و شبکه سازی به ارایه آخرین دیدگاه ها و نظرات خواهند پرداخت.

 

دبیر کمیته علمی کنفرانس در پایان گفت: علاوه بر معرفی مقالات برتر، کتاب مجموعه مقالات کنفرانس که دربرگیرنده ده مقاله علمی در خصوص روابط عمومی و آینده پژوهی است منتشر خواهد شد.

 

شایان ذکر است دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران(ICPR1394) با محوریت "آینده پژوهی روابط عمومی با تاکید بر ایران 1404"، ششم دیماه سال جاری برگزار می شود.