وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

درس روشهای پژوهش خبری

باسمه تعالی

دانشکده صدا و سیما

گروه ارتباطات

روشهای پژوهش خبری

 

زمان:دوشنبه ها: از ساعت 14 تا 16

مدرس: دکتر حسن بشیر

drhbashir@gmail.com

 

منابع درس :

1- تحقیق در رسانه های جمعی، تالیف: راجر دی. ویمر و جوزف آر. دومینیک، ترجمه: دکتر کاووس امامی، انتشارات سروش، 1384.

2- کتب و مقالاتی که اطلاعات مربوط به آنها قبل از هر درس اعلام خواهد شد.

شیوه ارزیابی:

1- سمینارها و مقرریهای کلاس: 4 نمره

2- تحقیق پایان ترم: 6 نمره

3- امتحان کتبی نهائی:‌ 10 نمره

تبصره (1): تحقیق پایانی ترم حداقل باید بین 25 تا 30 صفحه و در حد یک مقاله علمی-ترویجی باشد. مقاله با فونت لوتوس 14 و فاصله خطوط single تایپ و به شکل کاغذی و بر روی سی دی در پایان ترم باید تحویل گردد.

تبصره (2): موضوعهای تحقیق باید با مدرس هماهنگی شود.

توجه:

1- ضروری است که دانشجویان عزیز قبل از شروع هر درس، درس مزبور را از کتب و مقالات اعلام شده، و سایر منابع مرتبط مطالعه و آمادگی لازم را داشته باشند، بخشی از بحث ها و پرسشها، قبل از آغاز همان درس انجام خواهد گرفت.

2- برخی از درسها به علت تعطیلات حذف خواهند شد.

 

 

                                 سرفصل درسها:

 

جلسه

سرفصلهای درسها

1

فرایند و مراحل پژوهش

2

تهیه طرحهای پژوهشی

3

تحلیل محتوا: اصول کلی

4

تحلیل محتوا: تعیین متغیرها در تحلیل محتوا

5

تحلیل محتوا:‌ بررسی و ارزیابی نمونه خبری

6

 ارائه گزارش پژوهشی

7

پژوهش در رسانه های چاپی:

مطالعات مطلب گزینی، بررسیهای سیمای خوانندگان، بررسی تطبیقی خوانندگان و غیر خوانندگان، مطالعات رضامندی، سنجش تعداد خوانندگان

8

پژوهش در رسانه های چاپی:

پژوهش در شمارگان نشریه ها، پژوهش در مدیریت رسانه ها، پژوهش در طراحی خبر، پژوهش در خواندنی بودن خبر، روزنامه نگاران پژوهشگر

9

پژوهش در رسانه های الکترونیک:

پژوهشهای رده بندی در اخبار و گزارشات رادیویی و تلویزیونی

10

پژوهش در رسانه های الکترونیک:

پژوهشهای بدون رده بندی در رادیو و تلویزیون

11

تحلیل گفتمان: اصول کلی

12

تحلیل گفتمان: شیوه های اجرائی و تحلیل گفتمانی اخبار

13

پژوهش در تاثیر رسانه ها:

تاثیرهای اجتماعی و ضد اجتماعی محتوای رسانه ها

14

پژوهش در تاثیر رسانه ها:

پژوهشهای رضامندی، بررسیهای برجسته سازی

15

پژوهش در تبلیغات:

(1) پژوهش در آگهی های بازرگانی

16

پژوهش در تبلیغات:

(2) پژوهش در روابط عمومی

 

گله ای از یک دانشجوی خوب و پذیرفتن آن

گله ای از یک دانشجوی خوب و پذیرفتن آن

یکی از خوبی های دانشگاه این است که همیشه انسان احساس دانشجوئی می کند و تقریبا در همه لحظات در حال یادگیری است. البته اگر انسان مایل به یادگیری باشد.

یکی از دانشجویان خوب من که گر چه گاهی نیز بی لطفی می کند و من به ایشان و دانشجویان خوبی همانند وی افتخار می کنم به اعلام نمرات بچه های کلاس درس اعتراض کرده. ضمن اینکه از ایشان تشکر می کنم و نمرات را حذف می کنم اگر چه به لحاظ مشغله زیاد فرصتی نداشتم که زودتر از این به وبلاگ سر بزنم امیدوارم که این تعامل شفاف و خوب همیشه میان استاد و دانشجو برقرار باشد. باز هم از ایشان و دانشجویان خوبی که سرلوحه کارهای خود همکاری تعامل و یادگیری قرار داده اند تشکر می کنم.

نامه ایشان و پاسخ بنده را همین جا درج می کنم.

حسن بشیر

همازاده

یکشنبه 7 بهمن ماه سال 1386 ساعت 17:48

با عرض سلام
با توجه به انتقادپذیر بودن حضرت عالی به نظرم درست نبود نمرات بچه ها با اسم در دسترس همه حتی افراد خارج از دانشگاه قرار بگیرد
موفق باشید

پاسخ:
با سلام و تشکر
علت اصلی تسریع در اطلاع رسانی به دانشجویان محترم بود. اگر می دانستم کسی دل آزرده شود قطعا هیجگاه اقدام نمی کردم. اما تا کنون کسی به این مساله اعتراضی بجز شما نداشت. امیدوارم که تعامل شفافتری در سطح علمی داشته باشیم.

توضیحات درس نظریه های ارتباطات و فرهنگ

  توضیحات درس نظریه های ارتباطات و فرهنگ

نیمسال دوم 1387-1386

مدرس:‌ دکتر حسن بشیر     bashir@isu.ac.ir

مقطع تحصیلی:‌ کارشناسی ارشد- دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)

منبع اصلی درس

کتاب انگلیسی ذیل منبع اصلی درس خواهد بود. این کتاب هنوز به فارسی ترجمه نشده است.

Gudykanst, Willian B. (2005) Theorizing About Intercultural Communication, Sage Publication.

شیوه ارزشیابی:

نمره درس از 100 خواهد بود که به شرح ذیل تقسیم بندی می شود.

 

 

تست کلاس

(Quiz)

سمینار کلاس

مقاله علمی-ترویجی

امتحان کتبی

ارزیابی استاد از پیشرفت دانشجو

تبدیل به 100 در لیست نمره

امتحان میان نیمسال

5

-

-

20

5

30x 3/10

امتحان پایان نیمسال

5

10

30

20

5

7/10x 70

جمع نمرات

10

10

30

40

10

100

 

توجه:

۱-      هر درس استاد-دانشجو محور خواهد بود و در تعامل با یکدیگر شکل خواهد گرفت.

۲-      تست های کلاسی در آغاز هر درس به مدت 10 تا حداکثر 15 دقیق انجام خواهد گرفت.

۳-      نمره امتحان کتبی میان و پایان نمیسال هر یک 20 نمره خواهد بود و امتحان پایان ترم از کلیه درسهای ارائه شده خواهد بود.

۴-      موارد لازم درباره تهیه مقاله علمی- ترویجی به شرح ذیل است:

۱-۴- مقاله باید در حد علمی-ترویجی باشد.

۲-۴- مقاله علاوه بر استاد درس توسط یکی از اساتید دیگر نیز ارزیابی و نمره گذاری خواهد شد.

۳-۴- مقاله باید بین 25 تا 30 A4 (هر صفحه 300 کلمه) باشد. هر صفحه باید با فونت 14 لوتوس و فاصله بین خطوط Single تنظیم شود.

۵-۴- موضوع مقاله بر پایه نظریات (با توجه به فصول کتاب اصلی) تنظیم خواهد شد که از آغاز ترم برای هر دانشجو تعیین می گردد.

۶-۴- سمینار کلاس با فصل یا نظریه تعیین شده برای مقاله علمی در یک راستا خواهد بود. 

۷-۴- چون موضوع مقاله از روزهای آغازین درس تعیین می گردد و سمینارهای کلاسی نیز بر مبنای مطالعات مربوط به موضوع مقاله خواهد بود لذا مقاله در روز امتحان کتبی پایان نیمسال باید به شکل کاغذی و همراه با سی دی همزمان با برگه امتحانی تحویل گردد. این تاریخ قابل تمدید نخواهد بود.

 

 لیست نظریات مورد مطالعه:

                        (تلاش خواهد شد که در طول نیمسال تحصیلی حتی المقدور

نظریات ذیل مطالعه شوند، البته اگر مواردی همانند تعطیلات مانع نگردند)

 

(1)    نظریه های ادغام فرهنگ و ارتباطات:

1-      نظریه سازه گرا

2-      مدیریت هماهنگ معنی

 

(2) نظریه های تبیین تفاوتهای فرهنگی

1- نظریه چهره- مذاکره

2- نظریه های محدودیت های مکالمه

 

(3) نظریه های بین فرهنگی پیامدهای موثر

1- نظریه مدیریت اضطراب/

2- نظریه جامع ارتباطات بین قومی

3- نظریه تصمیم گیری گروهی موثر

 

(4) نظریه های بین فرهنگی همسازی و انطباق

1- نظریه همسازی ارتباطات

2- نظریه انطباق بین فرهنگی

 

(5) نظریه های بین فرهنگی مدیریت هویت

1- نظریه مدیریت هویت

2- نظریه مذاکره بر سر هویت

3- نظریه هویت فرهنگی

4- نظریه ارتباطاتی هویت هکت

 

(6) نظریه های بین فرهنگی متمرکز بر

فرهنگ پذیری و سازگاری

1- نظریه فرهنگ پذیری ارتباطات

2- نظریه طرحواره ای انطباق

3- نظریه مدیریت اضطراب/عدم قطعیت برای سازگاری

 

منابع تکمیلی:

 

1-      گودیکانست، ویلیام بی.،  پیوند تفاوتها؛ راهنمای ارتباط کارآمد بین گروهی، مترجمان: علی کریمی (مله) و مسعود هاشمی، انتشارات تمدن اسلامی، 1383.

2-      اسمیث، آلفرد، جی.، ارتباطات و فرهنگ (1)، ترجمه: مهدی بابائی اهری، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران: 1379.

3-      اسمیث، آلفرد، جی.، ارتباطات و فرهنگ (2)، ترجمه: اکرم هادی زاده مقدم، طاهره فیضی، و مهدی بابائی اهری، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران: 1381.

4-      سماور، لاری و دیگران، ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی، سید اکبر میرحسنی، انتشارات باز، 1379.

5-      شنایدر، سوزان سی. و بارسو، ژان-لوئی، مدیریت در پهنه فرهنگ ها، ترجمه: سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1379.