وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

انتشار نخستین کتاب روابط عمومی انسانی

نخستین کتاب "روابط عمومی انسانی" منتشر شد

نخستین کتاب "روابط عمومی انسانی" با همکاری و حمایت کمیته علمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و بکوشش مهدی باقریان توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شد.

نخستین کتاب "روابط عمومی انسانی" با مطالب زیر همراه است:

توسعه نیروی انسانی و شیوه‌های انسانی ارتباط در روابط عمومی دو و رسانه‌های‌ اجتماعی

(دکتر علی اکبر جلالی)

روابط عمومی توسعه؛ مناسبات ارتباطی با محیط پیرامونی

(دکتر داود نعمتی انارکی)

روابط عمومی و توسعه انسانی: رویارویی با ریسکهای انسان بودن، یا ریسکهای پیش روی انسان ‏ها؟

(پروفسور کریس گالووی)

رفع تقابل فرهنگ ‏ها از طریق ارتباطات انسانی

(دکتر مهد عدنان هاشم)

جهانی شدن ارتباطات در راستای توسعه «انسان دانش محور»

(دکتر محمد سلطانی فر)

نقش هنر خلاقیت و تصمیم گیری در توسعه روابط عمومی انسانی

(دکتر حسن بشیر)

جهان مجازی و توسعه ارتباطات انسانی

(دکتر امیدعلی مسعودی)

کتاب یاد شده در شمارگان 3000 نسخه از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به چاپ رسید.

 

تلفن پخش: 88617577

http://www.irancpr.ir/fa/?current=page&content=1407

 

انتشار کتاب جدید در حوزه روابط عمومی

 

شارا - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران : انتشار کتاب شش گفتار روابط عمومی نوین          


پنجشنبه، 14 اردیبهشت 1391 - 16:15 کد خبر:501


کتاب «شش گفتار روابط عمومی نوین» تالیف دکتر حسن بشیر از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به بازار کتاب عرضه شد. دکتر حسن بشیر که از جمله چهره‌های شناخته شده در حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی است در مقدمه کوتاه خود بر این کتاب آورده است: روابط عمومی، حوزه ‎ای است که می تواند در ارتباطات عمومی جامعه، تحولات گسترده ‎ای ایجاد نماید.


 


انتشار کتاب شش گفتار روابط عمومی نوین          

کتاب «شش گفتار روابط عمومی نوین» تالیف دکتر حسن بشیر از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به بازار کتاب عرضه شد.


به گزارش
 شارا، کتاب در 172 صفحه در شش گفتار است. دکتر حسن بشیر که از جمله چهره‌های شناخته شده در حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی است در مقدمه کوتاه خود بر این کتاب آورده است:  روابط عمومی، حوزه ‎ای است که می تواند در ارتباطات عمومی جامعه، تحولات گسترده ‎ای ایجاد نماید. این حوزه همچون اصل ارتباطات، همزمان با تولد انسان متولد شده است و انسان اولیه نیز همچون نسل‏ های بعدی نیازمند نوعی از روابط عمومی برای انتقال افکار، تجربیات، دستورات و موارد مشابه بوده است که در طول تاریخ نمونه‏ های آن را می توان در  سنگ نوشته ‏ها، نوشته ‏های چاپی و هم اکنون متون کاغذی یا دیجیتالی مشاهده نمود.
اما روابط عمومی به عنوان یک رویکرد علمی، محصول گسترش ارتباطات نوین در قرن بیستم است که نتیجه تحول اساسی در حوزه فن‏آوری در عرصه ارتباطات و از جمله روابط عمومی است. نیاز سازمان
‏های مختلف، دولتی و غیردولتی، به بهینه سازی روابط خود با مشتریان و مصرف‎ کنندگان و بالاخره علاقه‏ مندان یا طرفداران و شهروندان باعث شد که تجدید نظر در شیوه‏ های ارتباطی میان سازمان و جامعه صورت گیرد و منجر به طراحی ساختارهای جدید و مدرن در حوزه روابط عمومی شود.
جهان مجازی جهشی اساسی در شیوه
‏های ارتباطی ایجاد کرد و سازمان های روابط عمومی از این فرصت پیش آمده بیشترین استفاده را نمودند. در این جهان مجازی، نه تنها شیوه بازنمایی از نوعی مجاز برخوردار شد، بلکه تصویرسازی به گونه ای طراحی شد که می توانست مشتریان، شهروندان و علاقه مندان را بیش از پیش به کالا و تولیدات مختلف سازمان مجذوب سازد.
 

نام کتاب: شش گفتار روابط عمومی نوین                                         
نویسنده: دکتر حسن بشیر
ویرایش: علی قهرشی – زهرا بابازادگان
صفحه‎
آرایی: فرانک ایل‎ شاهی
انتشارات: کارگزار روابط عمومی
چاپ: اول/ 139
1
شابک: 9-20-5374-600-978
تعداد صفحات: 169
قیمت: 7000 تومان
تلفن پخش: 88617576-09121938419
شماره پیامک: 30007153
وب سایت: www.iranpr.org ، www.irancpr.ir
پست الکترونیک: info@iranpr.org ، kargozar80@yahoo.com
 فهرست مطالب

 مقدمه مؤلف

گفتار اول: روابط عمومی ایوانجلیسم بر پایه کالاییسم
گفتار دوم: روابط عمومی الکترونیک و نظام
‏های اطلاع‏ رسانی
گفتار سوم: ارتباط تصویری: تحول پیام
‏ها و برداشت‏ ها در روابط عمومی 2
گفتار چهارم: ارتباطات عمومی همگرا: مدلی برای مدیریت نوآورانه روابط
‏عمومی الکترونیک
سازمان، شهر و شهروندان
گفتار پنجم: نقش هنر خلاقیت و تصمیم‏
گیری در توسعه روابط ‏عمومی انسانی
گفتار ششم: درآمدی بر کاربرد نشانه شناسی در تحلیل پیام‎
های تبلیغاتی
(مطالعه موردی: آگهی‎
های مطبوعاتی)
 
مقدمه مؤلف
روابط عمومی، حوز
ه ‎ای است که می تواند در ارتباطات عمومی جامعه، تحولات گسترده ‎ای ایجاد نماید. این حوزه همچون اصل ارتباطات، همزمان با تولد انسان متولد شده است و انسان اولیه نیز همچون نسل‏ های بعدی نیازمند نوعی از روابط عمومی برای انتقال افکار، تجربیات، دستورات و موارد مشابه بوده است که در طول تاریخ نمونه‏ های آن را می توان در  سنگ نوشته ‏ها، نوشته ‏های چاپی و هم اکنون متون کاغذی یا دیجیتالی مشاهده نمود.
اما روابط عمومی به عنوان یک رویکرد علمی، محصول گسترش ارتباطات نوین در قرن بیستم است که نتیجه تحول اساسی در حوزه فن‏آوری در عرصه ارتباطات و از جمله روابط عمومی است. نیاز سازمان
‏های مختلف، دولتی و غیردولتی، به بهینه سازی روابط خود با مشتریان و مصرف‎ کنندگان و بالاخره علاقه‏ مندان یا طرفداران و شهروندان باعث شد که تجدید نظر در شیوه‏ های ارتباطی میان سازمان و جامعه صورت گیرد و منجر به طراحی ساختارهای جدید و مدرن در حوزه روابط عمومی شود.
جهان مجازی جهشی اساسی در شیوه
‏های ارتباطی ایجاد کرد و سازمان های روابط عمومی از این فرصت پیش آمده بیشترین استفاده را نمودند. در این جهان مجازی، نه تنها شیوه بازنمایی از نوعی مجاز برخوردار شد، بلکه تصویرسازی به گونه ای طراحی شد که می توانست مشتریان، شهروندان و علاقه مندان را بیش از پیش به کالا و تولیدات مختلف سازمان مجذوب سازد.
این کتاب، مجموعه ای از مقالات ارایه شده در همایش
‏های بین ‏المللی روابط عمومی در ایران است که در چند سال اخیر توسط نگارنده نوشته و مطرح شده است. البته آخرین مقاله این کتاب، نوشته مشترک نگارنده و آقای نادر جعفری است که مطالعه کاربردی از شیوه های تبلیغاتی معمول است که می توان آن را به عنوان یکی از اقدامات روابط عمومی ها دانست که در آگهی های مطبوعاتی منعکس شده است. این مطالعه به لحاظ این که می تواند نگاهی تحلیلی به آگهی های نشر شده در حوزه مطبوعات ارایه دهد، برای سازمان های و کارگزاران روابط عمومی نه تنها مفید، بلکه برای آشنایی با شیوه های تحلیلی ضروری است.
اولین گفتار این مجموعه با عنوان «روابط عمومی ایوانجلیسم بر پایه کالاییسم» درباره ایوانجلیسم و شیوه های ارتباطی آن با مردم است. ایوانجلیسم یا دعوت به مسیحیت بر پایه تعالیم مذهبی
پروتستانتیسم، از آغاز پیدایش این دین، به عنوان یک مسؤولیت و وظیفه دینی برای معتقدان مسیحی مطرح بوده است.
با تحولات مربوط به فن‎آوری وسایل ارتباط جمعی و گسترش شیوه
‏های مختلف ارتباطی از جمله توسعه روابط عمومی ها به عنوان کانال ‏های پیام رسانی سیستم دولت- ملت در آغاز و سپس حضور فعال روابط عمومی ها در حوزه‏ های دیگر ملی و فراملی به ویژه شرکت ‏ها و سازمان هایی بین‎ المللی، شیوه مزبور مورد توجه ادیان مختلف، از جمله مسیحیت که وسایل ارتباط جمعی مدرن در جوامع آن برای اولین بار متولد شده اند، برای ارتباط با معتقدان و پیروان خود قرار گرفت.
سازماندهی جهانی روابط عمومی ها بر پایه تبلیغات جدید که عمدتاً بر اساس مصرف گرایی توسط شرکت های ملی و فراملی صورت می‏گیرد، شیوه نوینی از تأثیرگذاری تبلیغات بر مخاطبان را ارایه داده است که مورد توجه کلیسای مسیحی قرار گرفت که می
‏توانست با ساختار و محتوای تغییر یافته کنونی آن نیز همخوانی داشته باشد.
شیوه تجاری جدید که تبلیغات بین المللی با طراحی و سازماندهی نوین شیوه‏
های ارتباطی برای جذب مصرف کنندگان که منجر به تحول گسترده در سازمان روابط عمومی ها در سطح جهانی شد، نه تنها دست مایه‏ ای برای الگوبرداری کلیسای مسیحی در استفاده از کانال‏ های جدید ارتباطی شد، بلکه شیوه ها و محتوای تبلیغاتی آن را نیز دگرگون ساخت. کلیسای مزبور بر پایه نوعی نمونه‏ برداری از تبلیغات تجاری که بر محور کالائیسم[1] طراحی شده بود، مسؤولیت ایوانجلیستی خود را که یک وظیفه دینی برای گسترش مسیحیت در سطح جهان بود، جاری ساخت. شیوه ها و محتواهای مزبور، تعالیم مسیحی را همچون کالای مورد نیاز مخاطبان با بهره ‏برداری از شیوه های تبلیغاتی همگام با تامین نیازهای روحی آنان و ایوانجلیسم متکی بر پایه کالائیسم عقیدتی طراحی و مورد استفاده قرار داده است.
امروزه نوعی از همسان سازی و تشابه اساسی میان تبلیغات تجاری و تبلیغات ایوانجلیستی به وجود آمده است و همان گونه که تبلیغات تجاری از شیوه های تأثیرگذاری، اقناع و آگهی برای جذب مخاطبان استفاده می‏
کند، تبلیغات ایوانجلیستی جدید نیز می‎ کوشد تا با اقناع پیروان خود بر پایه خریدن یک کالا یا پاسخ دادن مثبت به ندای عیسی مسیح، زندگی آنها را دگرگون کرده تا به خوشبختی واقعی دست یابند.
سؤال اساسی مورد توجه در این مقاله، چگونگی طراحی سازمان روابط عمومی ایوانجلیستی برای تحقق تبلیغات ایوانجلیسم متکی بر کالائیسم با توجه به بهره‏
برداری از تلوانجلیسم و بر پایه اطلاع‏ رسانی متکی بر پیام همراه با کالا می‏ باشد. البته باید اذعان داشت که مشکلات زندگی مخاطبان پیام ‏های مزبور، واقعی‏تر و عمیق تر از آن است که به این سادگی و با شیوه های تبلیغاتی متکی بر مصرف گرایی و کالائیسم حل شود.
دومین گفتار این مجموعه تحت عنوان «روابط عمومی الکترونیک و نظام‏های اطلاع رسانی» در مورد نظام‏
های اطلاع رسانی در حوزه روابط عمومی الکترونیک است. روابط عمومی ها در حقیقت یک رسانه عمومی هستند که نه تنها تولیدکننده پیام، بلکه توزیع کننده آن نیز هستند. به عبارت دیگر بر خلاف بسیاری از رسانه‏ های دیگر، روابط عمومی نظامی از اطلاع رسانی است که همزمان نظام پیچیده تولید پیام با نظام توزیع آن را با استفاده از نظام‏ های دیگر رسانه ‎ای پیوند داده و ساختار کاملی از نظام اطلاع رسانی را ایجاد کرده است که می تواند همه مراحل مربوط به «صنعت پیام ‏سازی» از آغاز تا پایان را طی کند.
جهان مجازی نه تنها این نظام اطلاع رسانی را با سرعت فرازمانی و فرامکانی آشنا ساخته است، بلکه فراتر از آن به خلق زبان و نشانه‏
های جدیدی فراخوانده که با چنین نظامی همخوانی داشته باشد.
تفاوت اساسی روابط عمومی الکترونیک یا دیجیتال با روابط عمومی غیر الکترونیک یا آنالوگ در همین خصلت نظام اطلاع رسانی جدید نهفته است که علاوه بر وارد ساختن صنعت پیام در جهان مجازی با ویژگی تولید و توزیع همزمان، آن را بر زبان و نشانه
‏های جدیدی مبتنی کرده که تفاوت اساسی با مرحه غیرالکترونیک و سنتی دارد.
در این مقاله تلاش خواهد شد ضمن تبیین نظام‏
های مختلف اطلاع رسانی، تفاوت نظام اطلاع رسانی روابط عمومی الکترونیک در صنعت جدید پیام با استفاده از زبان و نشانه‏ های جدید با سایر نظام ‏های اطلاع رسانی موجود در رسانه‏ های غیر الکترونیکی توضیح داده شود.
سومین گفتار این مجموعه تحت عنوان «ارتباط تصویری: تحول پیام
‏ها و برداشت‏ ها در روابط عمومی 2» تحول پیام ‏ها در شیوه های تصویری ارتباط را تشریح می‏ کند. در این زمینه باید تأکید کرد که روابط عمومی مدرن از مرزهای سازمان، نوشتار، گفتار و بالاخره تبلیغات به شیوه سنتی عبور کرده است. عامل اساسی این تحول مهم، فضای مجازی و ابزار عملیاتی آن یعنی اینترنت است که فضای ارتباطی در سطوح مختلف فردی، اجتماعی، محلی و جهانی را به شدت متحول ساخته است. روابط عمومی که نوعی ارتباط تنیده درون سازمان و بیرون سازمان برای تولید، شفاف سازی، انتقال و درک پیام است، در تحولات مدرن معطوف به جهان مجازی وارد مرحله ای از فرایند ارتباط شده است که می ‏توان آن را مرحله «حرکت در همه جهات» برای «انتقال همه‏ جانبه پیام» به «مخاطبان متفاوت در همه سطوح» با هدف جذب و همگرایی «تمام عیار دریافت ‏کنندگان پیام» برای «تحقق کامل مطلوبیت مورد نظر» در «همه زمینه‏ ها» نامید.
روش
‎های ارتباطی در محیط جدید نیز به شدت متحول شده است. هژمونی روش ‏های بصری (تصویری) در این محیط جدید بیش از روش ‏های نوشتاری و گفتاری تأثیرگذار بوده و به هر اندازه که روش ‏های بصری «برجسته ‏تر»، «متناسب‏ تر» و «ساده ‏تر» مطرح شوند، ارتباط میان فرستندگان و گیرندگان «قوی‎ تر»، «متعادل‏ تر» و «سریع‏ تر» انجام می‏ شود.
تصویر و از جمله تصاویر غیر کلیشه‏
ای ثابت مانند کاریکاتور یا «کارتون» در ساده ‏سازی و انتقال سریع و بدون ابهام و همراه با نوعی از طنز و نقد در شرایط جدید روابط عمومی مدرن نه تنها می ‏تواند از جایگاهی مهم و مؤثر در جهت تقویت و گسترش ارتباط برخوردار شود، بلکه می‏ تواند به یک زبان جهانی تبدیل شود که هر چه از متن و نوشتار فراتر رود «جهانی‏ تر»، «فراگیرتر» و «قابل درک‎ تر» می‏ شود. روابط عمومی 2 در شرایط جدید جهانی علاوه بر استفاده از شیوه های مدرن ارتباطی، باید به زبان جدید جهانی مجهز شود که پیام را از سطح محلی به سطح جهانی برساند. تصویر و روش های بصری بیش از هر روش دیگر می‏ تواند این نقش را به خوبی ایفا کند. جهان آینده روابط عمومی، جهان تصویری است که این تصویر از حالت ایستا و کلیشه ‏ای باید به تصویر متحرک تبدیل شود که بیش از رنگ و حالت، معنا و ایده را بدون حاشیه ‏پردازی‏ های ابهام ساز، منعکس نماید. جنبش روابط عمومی 2 که مبتنی بر گروه ‏های اجتماعی اینترنت است، می‏ تواند با به کارگیری زبان جدید تصویری نسبت به انتقال مفاهیم مورد نظر با سرعت، شفافیت و درک ساده ‏تر اقدام نماید و کنش‏گران مختلف را با پیوندی محکم‏ تر به یکدیگر ارتباط دهد.
چهارمین گفتار تحت عنوان «ارتباطات عمومی همگرا: مدلی برای مدیریت نوآورانه روابط عمومی الکترونیک سازمان، شهر و شهروندان» تلاش کرده است مدلی نو در روابط عمومی سازمان، شهر و شهروندان با استفاده از ارتباطات عمومی همگرا ارایه دهد. اصولاً تحول مفهوم ارتباطات به ویژه در سطوح مختلف سازمانی که مهمترین حوزه تحقق آن در سازمان روابط عمومی است، تغییرات وسیعی را در زمینه‏
های ارتباطات انسانی به وجود آورده است که در آن نه تنها انتقال پیام و اشتراک معنا بخشی از معنای مفهومی آن شده است، بلکه تعامل یک‏طرفه نیز نمی‏ تواند بیانگر موفقیت آن باشد. در شرایط جدید جهانی که روابط و ارتباطات الکترونیک و دیجیتالی، جایگاه ویژه ‏ای را در تعامل انسان‏ ها با یکدیگر و با ابزارهای مختلف به وجود آورده است، مفهوم ارتباطات از معنای کلاسیک خود فراتر رفته و باید در فضای تعامل همه جانبه، تبادل مؤثر، توافق لازم با محیط و فضا و بالاخره تناسب میان پیام، رسانه، نیازهای عمومی، فرستنده، مخاطب و شیوه بیان و خلق معنا تفسیر و تبیین شود تا بتواند تأثیر کامل خود را بر اساس یک مدیریت جدید و نوآورانه به دست آورد.
اگر روابط را نوعی از تلقی سخت افزاری از قدرت در فضای روابط بین الملل بدانیم که به عرصه روابط عمومی سرایت کرده که در حقیقت باید نوعی از ارتباطات نرم افزاری و انسانی را تداعی کند، در عصر نرم افزارها و قدرت نرم، لزوم بهره برداری از مفهوم ارتباطات که نوعی از تعامل، همگرایی و همدلی را منعکس می‏
کند، به عنوان جایگزینی برای روابط مشخص می‏ شود. در این فضای ارتباطات عمومی، شهروندان به عنوان مهم‏ترین مخاطبان سازمان هایی ارتباط‏گر و شهر به مثابه شاخص‏ ترین فضای تعامل و ارتباط‏گران به عنوان مؤثرترین عوامل ارتباطی و ساختارهای مدیریتی به مثابه اساسی‏ ترین کانال ‏های مفید برای ارتباطات، باید همگی به گونه ‏ای با همدیگر مرتبط و در حال تعامل مؤثر باشند تا بتوانند محیط مناسب برای ارتباطات همگرا و همدل میان شهروندان و روابط عمومی ها در فضای شهری ایجاد نمایند.
مدل مدیریت نوآورانه تعامل بر پایه ارتباطات عمومی که در این مقاله پیشنهاد شده است، ریشه در الگوی «تعادل» ایستون درباره ورودی‏ها و خروجی‏های یک سیستم و نیز الگوی هرمی «ارتباط فعال» ماتیو وسترا داشته که منجر به ارایه دو الگوی «ارتباطات عمومی همگرا» و «ارتباطات فعال و مؤثر» در سه حوزه: سازمان هایی روابط عمومی، شهر و شهروندان شده است که می‏
تواند جایگزینی مفید برای تشکیلات کلاسیک و سنتی ساختارهای روابط عمومی آنالوگ و تبدیل آن به سازمان هایی روابط عمومی الکترونیک در عصر دیجیتال باشد.
عنوان پنجمین گفتار این مجموعه، «نقش هنر خلاقیت و تصمیم گیری در توسعه روابط عمومی انسانی» است که نقش هنر خلاقیت و تصمیم گیری در توسعه روابط عمومی انسانی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‏
دهد. تحول رو به پیشرفت خلاقیت و تصمیم گیری، نوعی از توسعه انسانی است که می‏ تواند در حوزه ارتباطات نقش به سزایی داشته باشد. مدیریت بهینه سازمان روابط عمومی نیازمند پنج اصل مهم: برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، بسیج منابع و کنترل و نظارت است. این مدیریت بهینه، باید بیش از آنکه بر «تبلیغات کالا» و «رقابت بازار» تکیه داشته باشد، روی «رضایتمندی مصرف کننده» و «مقبولیت پذیری مشتری» تأکید کند. در این فضای رشد و توسعه، رویکرد مدیریتی ایجاد شده، شرایط انسانی جدیدی را به وجود می‏آورد که بر پایه‏ های «اخلاق»، «ارتباط»، «رشد»، «سالم سازی» و «تعامل» متکی خواهد بود که محورهای اساسی سازمان روابط عمومی برای دست یابی به توسعه انسانی را تشکیل می‏ دهند.
ششمین گفتار که آخرین مقاله در این مجموعه است، با عنوان «درآمدی بر کاربرد نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی؛ مطالعۀ موردی: آگهی‌های مطبوعاتی» نمونه‎
ای از مطالعات موردی در مورد آگهی های مطبوعاتی که معمولاً توسط سازمان های روابط عمومی به رسانه داده می‏شوند را مورد تحلیل نشانه شناسی قرار داده است. این تحلیل می تواند برای کارگزاران روابط عمومی نمونه مناسبی باشد تا با شیوه های مختلف تحلیلی در این زمینه آشنایی بیشتری پیدا کنند.
در این زمینه باید تأکید نمود که نظریه نشانه‌شناسی، یک رویکرد علمی در حوزة مطالعات فرهنگی، ابزاری کارآمد را در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد. تبلیغات در هر یک از وجوه آن، از جمله آگهی‌های تجاری، از فنون متعدد بصری استفاده می‌کند و بر پایة دانش بصری تلاش دارد متناسب‌ترین شیوة عرضة پیام توسط فروشندة کالا / خدمات را به کار گیرد. نشانه‌شناسی افزون بر ارائة فنونی برای قوت بخشیدن به پیام‌های تبلیغاتی، در کشف نظام معنایی ناپیدا یا نظام ارزش‌های پنهان در تبلیغات نیز کاربرد دارد.
این نوشته به کاربردهای نظریة نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی توجه دارد و ابعاد فنی و فرهنگی نمونه‌هایی مختلف را از آگهی‌های تجاری مکتوب بررسی می‌کند. تأکید اصلی مقاله بر لزوم شناخت ابعاد و کارکردهای مختلف تبلیغات تجاری از جمله ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن به‌صورت یک مجموعه و نظام چندوجهی است که می‌تواند کاربردهای مختلفی برای آگهی‌دهندگان، تولیدکنندگان پیام‌های تبلیغاتی و حتی سیاست‌گذاران حوزة تبلیغات بازرگانی داشته باشد.
مقاله برای یافتن پاسخی مناسب برای پرسش اصلی پژوهش، یعنی چگونگی کاربرد نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی، با مروری بر پیشینه و دانش نشانه‌شناسی و مفاهیم اصلی آن، به بازخوانی فرهنگی تصویرهای تبلیغاتی و تأثیر فرهنگ بر تفسیر تصاویر و آگهی‌ها توجه می‌کند و با تأکید بر پیام‌های بصری و فنون ارتباط بصری، برخی رویکردهای نشانه‌شناختی به آگهی‌های تبلیغاتی را ارایه می‌دهد. کارکردهای مختلف آگهی‌های تجاری و گروه‌بندی آن‌ها از مباحثی است که حرکت به سوی چارچوب مبنای این پژوهش، یعنی تحلیل نشانه‌شناسی ویلیامسن را از آگهی‌های تجاری تسهیل می‌کند و تحلیل نمونه‌های متعددی از آگهی‌های تجاری را ممکن می‌سازد.
در پایان از برادر فاضل و اندیشمند، تلاشگر حوزه روابط عمومی جناب آقای مهدی باقریان که سال‏
ها زندگی خود را وقف پیشرفت روابط عمومی در کشور نموده، برای حمایتی که برای چاپ و نشر این مجموعه انجام داده ‏اند، سپاسگزاری می‏ کنم. بدون حمایت ایشان قطعاً این مجموعه نمی توانست به این شکل روانه بازار نشر کتاب شود.
امیدوارم اولین مجموعه از گفتارها در این زمینه توانسته باشد در پیشرفت علمی حوزه روابط عمومی مفید فایده باشد. البته این راه، چنانچه عمری باشد و توانایی کار، همچنان ادامه خواهد داشت و سال‏
های بعد انشاء الله شاهد مجموعه گفتارهای دیگری در این رابطه خواهیم بود.
در خاتمه، از تمامی اساتید، پژوهشگران، مدیران، کارگزاران و دانشجویان عزیز در این حوزه مطالعاتی، انتظار دارم که به منظور بهبود بخشیدن به این مجموعه، اینجانب را با ارایه پیشنهادهای سازنده و دیدگاه
‏های علمی خود، مساعدت نمایند تا در آینده، مجموعه‏ های مرتبط با شیوه‏ای بهتر، مناسب‏ تر و عمیق ‏تر تهیه و تدوین شوند.
 

[1] - Commodity
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)

لینک خبر:

http://shara.ir/view-501.html


انتشار شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات

مدیریت ارتباطات اردیبهشت ماه آمد

بیست‌و چهارمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- اردیبهشت ماه 91-  به مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.

امید به تحقق انتظارات از روابط‌عمومی‌ها عنوان سرمقاله این شماره به قلم مدیرمسؤول است که در آن به ارتقای روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی از «اداره‌کل» به «مرکز» اشاره شده و در بخش پایانی آن آمده است: نقش‌آفرینی بیشتر روابط‌عمومی‌ها در حل مسائل درون و برون سازمانی دستگاه‌ها، تخصصی‌تر شدن امور و انتصاب مدیران متخصص و ماهر از جمله انتظارات سال‌های اخیر است که امید می‌رود با مصوبه جدید، محقق شوند.

رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی که به قلم دکتر حسن بشیر منتشر می‌شود به تحلیل موضوع انرژی هسته‌ای و واکنش‌های رسانه‌های بیگانه پرداخته است. این تحلیل جامع که مطالعه آن علاوه بر مسؤولین به دانشجویان ارتباطات و رسانه توصیه می‌شود مقایسه محورهای گفتمانی دو سال پیش و زمان کنونی رسانه‌های خارجی، در مورد پرونده هسته‌ای ایران را نیز بررسی کرده است.  در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، بخش دوم یادداشت پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات ایران با عنوان ضرورت توسعه مطالعات در زمینه‌های حقوقی و اقتصادی مدیریت ارتباطات منتشر شده است. همچنین یادداشت‌هایی از دکتر احمد یحیایی ایله‌ای، حمید شکری خانقاه و دکتر امیر مسعود مظاهری به بهانه 27 اردیبهشت، روز روابط‌عمومی به چاپ رسیده است. امیر انصار، مدیر واحد روابط‌عمومی الکترونیک رسانه ملی نیز در یادداشتی با عنوان همه بر یک کشتی سواریم به نشست صمیمی فعالان غیردولتی حوزه روابط‌عمومی با مدیرکل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما که در هفته اول کاری سال 1391 برگزار شد اشاراتی داشته و در بخشی از نوشته خود آورده است: نخستین جلسه اینگونه نشست‌ها در زمانی برگزار شد که متأسفانه اختلاف موجود میان برخی از این نهادهای صنفی یا مجریان همایش‌های مختلف سبب شده تا برخی فضاهای صمیمی موجود میان فعالان حوزه روابط‌عمومی را غبارآلود انگاشته و سعی در بهره‌برداری و مصادره به مطلوب رویدادها و وقایع داشته باشند.

بررسی و تحلیل نظرسنجی مخاطبان مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی 91» به قلم سعید نوری آزاد از دیگر مطالب این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که در آن نظرات 370 هزار عضو صفحه «زمان ما» یکی از شبکه‌های اجتماعی در مورد این برنامه تحلیل شده است. بر اساس نتایج یکی از سؤوالات این نظرسنجی مشخص شده است که 43  درصد مخاطبان این برنامه را از طریق تلویزیون معمولی ایران،  29 درصد اینترنت خارج ایران،  20 درصد ماهواره داخل ایران،  پنج درصد اینترنت داخل ایران و  سه درصد ماهواره خارج ایران دیده‌اند.

اما دکتر نگین حسینی نیز مجموعه «کلاه قرمزی 91» را از منظر مخاطب‌شناسی و ضرورت‌های برنامه‌سازی مورد توجه قرار داده و با این عنوان که نخوردیم نان گندم اما دیدیم دست مردم، آقای مجری! به بررسی این مجموعه پرداخته است. او در مقاله خود به خلاصه‌ای از نقاط ضعف مجموعه کلاه قرمزی از دیدگاه مخاطب‌شناسی و ضرورت‌های برنامه‌سازی برای کودکان و نوجوانان؛ نه با هدف تضعیف دستاورد گروه سازندگان این برنامه که برعکس، با هدف تقویت آن پرداخته است.

شورایعالی فضای مجازی؛ عرصه جدید سیاستگذاری حاکمیتی، عنوان نوشته‌ای از سیدتقی کمالی است که به بررسی ضرورت‌های تشکیل شورایعالی فضای مجازی کشور با حکم مقام معظم رهبری پرداخته است.

گفت‌وگو با دکتر باقر ساروخانی، جامعه‌شناس و پژوهشگر، تیتر و عکس یک این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات را به خود اختصاص داده است. این گفت‌وگو پیرامون ویژگی‌های ارتباطاتی جامعه امروز ایرانی انجام شده است. او وضعیت فعلی جامعه ایران را بی‌سابقه می‌خواند: «این جامعه‌ایست که در آن هنجارهای سنتی که شیوه‌های تجربه‌شده و پردازش‌شده تاریخی به حساب می‌آمدند، به هم ریخته و حالا ما با تجربه‌های جدیدی مواجه هستیم که هنوز جا نیافتاده‌اند، با فرهنگ ما تطبیق پیدا نکرده‌اند و با آن بیگانه هستیم. بنابراین انسان‌ها دچار سرگردانی می‌شوند». دکتر ساروخانی از اینکه جامعه تکنولوژی جدید را بپذیرد، هیچ ابائی نداشته و معتقد است: «جامعه باید حرکت کند و پویا باشد ولی می‌گویم این تکنولوژی وارداتی اگر فرهنگ خودش را نداشته باشد، به بلای تازه‌ای تبدیل می‌شود». او با تشریح ویژگی‌های جامعه ملتهب از رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترین عامل ایجاد التهاب‌ نام برده و اضافه می‌کند: «از رسانه برای تصویرسازی استفاده می‌شود. رسانه یک واقعیت دیگر را تولید می‌کند برای ذهن ساخته‌شده و پردازش شده. این واقعیت آرمانی نیست بلکه واقعیت برساخته است.»

در بیست‌وچهارمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات پرونده‌هایی در زمینه رسانه، تئاتر، جامعه اطلاعاتی و کتاب منتشر شده است.

قدرت نفوذ بنگاه‌های رسانه‌ای، عنوان پرونده‌ای است که با مسؤولیت رضا قربانی منتشر شده است. وی در بخشی از مطلب ورودی این پرونده آورده است: در این شماره تلاش کردیم به مفهوم حاکمیت در رسانه‌ها بپردازیم. تاکنون بحث حاکمیت رسانه‌ای بیشتر از منظر علمای چپ و انتقادی مورد بررسی قرار گرفته است و کمتر سعی در شکافتن و تحلیل علمی آن شده است. بیشتر تلاش‌ها برگرفته از دیدگاه‌های انتقادی بوده است و ناظر بر نیست بوده، نه هست ماجرا. ما تلاش کردیم ابعاد مختلف حاکمیت را بررسی کنیم و مطمئناً همان‌طور که پیش از این گفتیم صرفاً تلاش ما طرح سؤال بوده است و پاسخ‌ها نیاز به همکاری جامعه علمی ایران دارد. چرا رسانه‌های تأثیرگذار، قدیمی و با صرفه اقتصادی نداریم؟ به قلم رضا قربانی، مالکیت رسانه باید در دستان چه کسی باشد؛ بخش خصوصی، دولت یا عموم؟ نوشته قاسم سرافرازی، نگاهی به 5 کمپانی بزرگ رسانه‌ای جهان نوشته مینا والی، از قدرت نرم رسانه‌ها تا اقناع مخاطبان نوشته محمدجواد هنرمند ساری، درنگی بر پیچیدگی‌های یک مفهوم سهل به نام اثرسنجی نوشته فاطمه عسگری آزاد،5  افسانه‌ رسانه‌ای نوشته مریم محبی و کارکردهای متفاوت رسانه‌ها نوشته لیلا مقدم‌فر مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهد.

در پرونده مدیریت فرهنگی که با مدیریت علی حسنلو به موضوع تئاتر و اینکه یک رسانه است یا نه؟ پرداخته شده و نوشتاری از بهزاد فراهانی، رامین فناییان وکتایون فیض مرندی به همراه گفت‌وگوی مهسا مقدم با دکتر قطب‌الدین صادقی و حمیدرضا نعیمی و گفت‌وگوی علی حسنلو با منصور ابراهیمی و حمید پورآذری منتشر شده است.

اما آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال پرونده جامعه اطلاعاتی این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که به مدیریت سیدتقی کمالی منتشر شده و در آن گفت‌وگوی زینب مرتضایی‌فرد با محمد صادق افراسیابی معاون مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال منتشر شده است. مرضیه خلقتی نیز در گفت‌وگو با دکتر باقر انصاری  به بررسی «آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های دیجیتال» پرداخته و زینب کوهیار مطلبی را با عنوان مؤسسات فرهنگی دیجیتال چگونه جان می‏گیرند؟ به رشته تحریر درآورده است.

عملیات روانی استراتژیک در فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال نوشته آزاده مرنی، گفت‌وگوی الهام عبادتی با بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، گفت‌وگوی  نجیبه محبی با دکتر مهدی منتظرقائم و بازخوانی پرونده جنگ نرم در جامعه اطلاعاتی گزارشی از هاجر شادمانی از دیگر مطالب این پرونده است.

حمید نورشمسی در پرونده کتاب بیست‌وچهارمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که با مسؤولیت خودش منتشر شده، به بهانه انتشار دو واژه‌نامه در حوزه‌های ارتباطات و رسانه به گفت‌وگو با احمد توکلی، پژوهشگر حوزه رسانه و مؤلف کتاب «واژه‌های کلیدی در روزنامه‌نگاری» پرداخته است.گفت‌وگوی سمیرا شاهقلی با مسعود اسعدی، گفت‌وگو با فرشاد مهدی‌پور مؤلف کتاب تیتر یک و یادداشت دکتر حسن بشیر با عنوان قبل از تولید متن علمی، نسبت خودمان با علم را روشن کنیم از دیگر مطالب این پرونده است.

همچنین بخش هفدهم ترجمه‌ کتاب «نگارش در روابط‌عمومی» نوشته‌ی تامس.اچ.بیوینز با ترجمه علیرضا باستانی در این شماره منتشر شده است.

این ماهنامه از سوم اردیبهشت ماه و از طریق پیشخوان مطبوعات، یا سایت www.prshop.ir قابل تهیه است.

روابط‌عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات

دومین هدیه ارزشمند ماهنامه مدیریت ارتباطات

 

هدیه ماهنامه مدیریت ارتباطات به مناسبت روز روابط عمومی

پیش از این و به مناسبت فرا رسیدن نوروز 91 ماهنامه مدیریت ارتباطات، پی دی اف 6 شماره اول ماهنامه را به فعالان روابط‌عمومی، تبلیغات، رسانه و جامعه اطلاعاتی هدیه و امکان دانلود رایگان را فراهم کرده بود که مورد استقبال مخاطبان و همراهان عزیز ماهنامه قرار گرفت. اینک و در آستانه برگزاری هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، آغاز سومین سال فعالیت ماهنامه و همچنین روز 27 اردیبهشت ماه، روز روابط‌عمومی در تقویم رسمی کشور، 6 شماره دیگر یعنی از شماره 7 لغایت 12 ماهنامه نیز تقدیم علاقمندان می‌شود. بدین ترتیب شما می‌توانید با دانلود رایگان این شش شماره، تولیدات سال اول ماهنامه را بطور کامل مورد استفاده قرار داده و با ذکر منبع به توسعه دانش مدیریت ارتباطات، کمک کنید.

برای دانلود رایگان دوازده شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به سایت این ماهنامه مراجعه کنید.

www.cmmagazine.ir

امیرعباس تقی‌پور

مدیرمسؤول ماهنامه میریت ارتباطات