وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

انتشار کتاب ارتباطات و توسعه

 

کتاب «ارتباطات و توسعه» به بازار آمد

کتاب «ارتباطات و توسعه» به قلم علیرضا مرادی و محمد صادق افراسیابی،

با مقدمه حسن بشیر

منتشر شد

خبرگزاری مهر

کد خبر: 2116859

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۱۰ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ارتباطات و توسعه» نوشته مشترک علیرضا مرادی و محمدصادق افراسیابی با مقدمه حسن بشیر از سوی دفتر مطالعات و برنامه­‌ریزی رسانه­‌ها منتشر شد. در این اثر که در 9 فصل تدوین شده، با مباحثی مانند «ارتباطات توسعه‌بخش»، «رویکرد ارتباطات توسعه­ بخش از دیدگاه‌های بین‌المللی»، «چگونگی تحقیق در عصر تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و جهانی شدن»، و «تعاملات دوگانه: حقوق بشر و توسعه از دیدگاهی فرهنگی» آشنا می‌شویم.

در کتاب ارتباطات و توسعه سعی شده است تا اهمیت و جایگاه ارتباطات بر توسعه در پارادایم­‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد و تلاش شده است تا با مرور ادبیات توسعه، به بررسی نقش ارتباطات بر توسعه جوامع پرداخته شود. این نقش شامل تشریح مواضع مختلف پارادایم­‌ها در این حوزه، مهم­ترین نقش انتقادات، جرح و تعدیل‌ها و آخرین دستاوردها در این رشته می­‌شود.

کتاب «توسعه و ارتباطات» در واقع درصدد است که با تاکید بر گسترش ابزارها و تکنولوژی ارتباطی نوعی از توسعه را پیشنهاد کند که بر ساختارهای زیربنایی تکنولوژی استوار است به این معنی که توسعه ارتباطات گسترش ظرفیت­های مجاری نظام ارتباطی را دنبال می­‌کند.

کتاب ارتباطات و توسعه بر دو رویکرد «توسعه به وسیله ارتباطات» و «توسعه برای ارتباطات» تاکید کرده است؛ که در اولی، ظرفیت­‌های ارتباطی به ویژه ارتباطات انسانی در حوزه آموزشی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در دومی تکیه بر تصمیم‌­گیری­‌های عمومی و تاکید بر «عقلانیت ارتباطی» مورد توجه است. با چنین رویکردی، ارتباطات توسعه به معنای افزایش سطح مردم سالاری در حوزه­‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطرح است.

در 9 مقاله ترجمه شده در این کتاب، مباحث مختلفی در حوزه ارتباطات توسعه مطرح شده‌­اند که می­‌توان گفت هر دو دیدگاه به شکل تلفیقی و بدون تفکیک قابل توجه مطرح شده­ است. کتاب ارتباطات و توسعه به قلم علیرضا مرادی و محمد صادق افراسیابی در 338 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 10 هزار تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌­ریزی رسانه‌­ها منتشر شده است.

 

به جناب آقای محمدصادق افراسیابی برای انتشار این کتاب مهم

تبریک می گویم. امیدوارم در آینده نیز شاهد کارهای دیگر ایشان باشیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد