وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

روابط عمومی تبلیغ فکر، اندیشه، فلسفه و توزیع جهان بینی است

روابط عمومی تبلیغ فکر، اندیشه، فلسفه و توزیع جهان بینی است


 

شارا - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران : گزارش برگزاری نشست هم اندیشی مدیران و کارشناسان روابط عمومی/ راه اندازی مرکز تخصصی روابط عمومی ایران (ماترا)

 

دوشنبه، 30 اردیبهشت 1392 - 14:05 کد خبر:3340

 

نشست هم اندیشی مدیران و کارشناسان روابط عمومی با همکاری اداره کل روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد.

 

به گزارش شارا، نشست هم اندیشی مدیران و کارشناسان روابط عمومی با همکاری اداره کل روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد.

در این نشست که در آستانه روزملی ارتباطات و روابط عمومی در ساعت 18:00 دوشنبه 25 اردیبهشت ماه 1392 در محل هتل بزرگ ارم برگزار شد، جمع زیادی از اساتید، مدیران ارشد و کارشناسان روابط عمومی و ارتباطات حضور داشتند.

 

راه اندازی مرکز تخصصی روابط عمومی ایران (ماترا)

در ابتدای این نشست، رییس موسسه کارگزار روابط عمومی  ضمن تشکر و خیرمقدم گفت: روز ارتباطات و روابط عمومی فرصت مغتنمی برای روابط عمومی هاست تا بتوانند با برنامه ریزی از آن استفاده بهینه به عمل آورند.

مهدی باقریان در این نشست از راه اندازی مرکز تخصصی روابط عمومی ایران (ماترا) خبر داد و گفت: این مرکز در آینده ای نزدیک راه اندازی و جزئیات آن بزودی اعلام خواهد شد.

دبیر جشن و همایش روز ملی ارتباطات و روابط عمومی از بازتاب خوب جشن روز روابط عمومی خبر داد که صبح روز چهارشنبه 25 اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد و گفت: از بازتاب خوبی برخوردار بوده و انعکاس خوبی هم در بخش های مختلف سیما داشت.  


تسهیل فرایند ارتباط گستری و ارتباط گیری

سپس مدیر کل حوزه ریاست،روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی به مدیران و مسئولان و کارشناسان و دست اندرکاران روابط عمومی گفت: روابط عمومی ها پل ارتباطی میان دستگاه های اجرایی، مردم و مخاطبان به شمار می روند و نقش مهمی را در ایجاد فرایند شفاف سازی عملکرد، اعتماد سازی میان مردم و دستگاه های اجرایی و ارایه پیام های ارتباطی ایفا می کنند، لذا اتخاذ رویکردی تخصصی و توجه به نیروهای متعهد، باورمند و متخصص می تواند در تسهیل فرایند ارتباط گستری و ارتباط گیری نقش مهمی را ایفا کند.سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه درادامه به در پیش بودن برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم امسال از 10 تا 17 خرداد ماه در سالی که به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده بود، برگزار می شود.

رئیس کمیته روابط و اطلاع رسانی سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم یکی از رویکردهای این دوره از مسابقات را ترویج اخلاق معنوی و قرآنی دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش می کند با استفاده از ظرفیت های عظیم قرآن کریم رفتار و اخلاق قرآنی و اخلاق انتخاباتی را در ایامی که در آستانه برگزاری بزرگترین رویداد سیاسی کشور قرار داریم با بهره گیری از پیام های معنوی این کتاب الهی در سطح جامعه ترویج کند.

ربیعی همچنین تبیین مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری، حمایت از وحدت امت اسلامی و همگرایی در جهان اسلام و تبیین ابعاد بیداری اسلامی و حمایت جبهه مقاومت را از دیگر رویکردهای برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم برشمرد.  

 

 روابط عمومی تبلیغ فکر، اندیشه، فلسفه و توزیع جهان بینی است

در ادامه این نشست دکتر حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) و دبیر کمیته علمی دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، مطالبی را برای حاضران بیان کردند.

وی ابتدا از همدلی، همسویی و همگرایی مضاعف ایجاد شده در این روز مبارک تقدیر و تشکر کرد و گفت: با ایجاد هم افزایی دوستی ها و فرهنگ های مبتنی بر قران که این همایش هم با مباحث قرانی معطر شد، امیدواریم با پیام قران بتوانیم مسائل مهم ارتباطی را پایه گذاری کنیم.

دکتر بشیر با بیان این نکته که بسیاری از مباحث ارتباطات و روابط عمومی مخصوصاً در کنفرانس کارگزاران مسلمان روابط عمومی از نگاه اسلامی ارائه شده است و با تشکر از آقای باقریان، دبیرکل کنفرانس، که یک جهان بینی جدیدی را در حوزه روابط عمومی و ارتباطات مطرح کرده اند گفتند: امیدواریم مبحث جهانی و اسلامی روابط عمومی در آینده بتواند منشاء برکات خوب هم برای کشور و هم برای جهان اسلام و هم برای ملت های دیگر باشد.

وی با اشاره به کنفرانس آینده دهم (دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران)، که با همت کارگزار روابط عمومی برگزار خواهد شد درباره موضوع کنفرانس که «روابط عمومی یکپارچه» است به نکاتی در خصوص ارتباطات پرداختند و گفتند: ارتباطات در حوزه های مختلف معانی خاص و متفاوتی را می تواند داشته باشد، ما در بحث فرآیند ارتباطات به پیام ها و فرستنده و گیرنده پیام تاکید می کنیم. در این فرآیند اصل ارتباط، تکیه گاه ارتباط و محور ارتباط بحث مبادله پیام است که فرستنده و گیرنده می تواند یک سازمان، فرد و یا گروهی باشد که می تواند به شکل های مختلف این پیام را ارسال یا دریافت کند؛ اما موقعیت، هدف و نتیجه پیام در اینجا حائز اهمیت است. در بحث کاربردی ارتباطات به دنبال دو مسئله اساسی هستیم که در روابط عمومی به شدت حساس و مهم است: یکی ایجاد اشتراک معنا و دومی بحث تعامل است، در اشتراک معنا به دنبال این هستیم که بین ما و دیگران، بین سازمان و مخاطب، بین یک رسانه و مردم اشتراک معنایی به وجود آید. در بحث بعدی ارتباطات محور روانشناسی ارتباطات مد نظر است که شاید منشاء همه مباحث ارتباطی است و آن بحثی است که مرتبط با مدیریت اضطراب/ عدم قطعیت است، بحث اضطراب بحثی بسیار حساس در روانشناسی ارتباطات است. اگر احساس نیاز نداشته باشیم مرتبط نمی شویم. اگر بیش از حد نگرانی و مضطرب باشیم که پاسخی از ارسال پیام دریافت نخواهیم کرد، اصولا مرتبط نمی شویم. در اینجا باید گفت وقتی که روابط عمومی پیامی را برای ایجاد ارتباط مطرح می کند چگونه مخاطب باید احساس نیاز به این ارتباط را پیدا کند و در صدد دریافت پیام باشد. بحث دیگر همان بحث هستی شناسی ارتباط می باشد که رابطه فرهنگ با ارتباط چه می باشد؟ ارتباطات به عینیت بخشیدن فرهنگ است، فرهنگ در حقیقت ذهنیت انسان می باشد و ارتباطات به عینیت بخشیدن همین ذهنیت و تفکر است که ما به شکل کلامی، غیرکلامی، هنجاری و رفتاری داریم به بحث فرهنگی تجسم می دهیم که در اینجا روابط عمومی یک ذهنیت و فرهنگی می خواهد تا بتواند آن را بخوبی تجسم دهد و به عینیت در آورد. این چهار مبحث ذکر شده از مباحث مهم و بنیادی روابط عمومی است.

دکتر حسن بشیر در ادامه صحبت هایشان به باز کردن روابط عمومی یکپارچه برای حاضرین پرداختند و گفتند: در خصوص روابط عمومی یکپارچه که عمدتاً بر مبنای بازاریابی ایده تکیه دارد، چگونگی عرضه کردن کالا، ایده، فکر و فرهنگ ارتباطی مطرح است که همه موارد مرتبط با آن منسجم باشند. این مساله گاهی هم به صورت های فروش، تعامل، ارتباط و فهم مشترک مطرح می شود. بنابراین نوعی از بازاریابی اندیشه مربوط به «خود» است که در  اینجا «خود سازمانی» مورد تاکید می باشد. وی در این خصوص به بعضی از نظریات پرداختند و گفتند: بحث «معرفی خود» نظریات مختلفی دارد که یکی از آنها نظریه گافمن است. در این نظریه تاکید می شود که انسان نیازمند دوست داشتن توسط دیگران و دوست داشتن خود توسط خودش می باشد یعنی هم خود را دوست دارد و هم دوست دارد دیگران دوستش داشته باشند که مبنای مهمی در ارتباطات و روابط عمومی است. ما به دنبال این هستیم 1- خودمان را دوست داشته باشیم و مایلیم که بهترین باشیم 2- ما به دنبال این هستیم که دیگران هم ما را دوست داشته باشند. این دوست داشتن دو سویه، می تواند مبنای مهمی در رویکرد ارتباطی روابط عمومی ها تلقی گردد که رابطه دوسویه مبتنی بر تفاهم، محبت، همدلی و همگرایی میان «خود سازمانی» و «مخاطبان» ایجاد نماید.

در انتها دکتر بشیر به 4 «هـ» روابط عمومی یکپارچه پرداختند و گفتند: در زمینه تفاهم مشترک، هم گرایی مشترک، تعامل مشترک و دوست داشتن مشترک باید به چهار مفهومی که با «هـ» آغاز می شوند و ما آنها را 4 «هـ»‌روابط عمومی یک پارچه می نامیم توجه شود:‌ 1- «همگرایی»، 2- «هم افزایی»، 3- «هم سویی» و 4- «هم دلی» که البته این مفاهیم گاهی هم می توانند هم پوشانی داشته باشند.

مفهوم «همگرایی در روابط عمومی یکپارچه» به معنای تاکید بر تبلیغات منسجم و مناسب، توجه به موقعیت، فهم شرایط، زمان و گفتمان موجود اجتماعی است.

مفهوم «هم افزایی» ناظر به تولیدات با کیفیت مناسب در هر زمینه چه در شکل سازمانی درونی که هم افزایی مدیریتی نامیده می شود و هم، هم افزایی در حوزه ارتباط با مردم که می تواند گسترش دهنده و تعمیق کننده ارتباطات سازمان با مردم باشد.

مفهوم «هم سویی» ناظر به تامین نیازمندی های مخاطبان است که ما چقدر با مخاطبان هم سو هستیم. در اینجا باید به دنبال تعالی مسائل روابط عمومی و مخاطبان باشیم، نه هر آنچه که مخاطب مایل باشد سازمان باید تامین کند، بلکه سازمان در حقیقت باید به دنبال رشد و تعالی مخاطب، با در نظر گرفتن هم سویی و هم دلی و تعامل باشد که میان سازمان و مخاطب فهم مشترک درباره هدف ایجاد شود.

مفهوم «همدلی» ناظر به جذب موثر مخاطب است که ما چه راههایی را باید پیدا کنیم که هم مشروع، هم اخلاقی، هم مبتنی بر فرهنگ و ارزش ها و هم مبتنی بر مفاهیم قرانی، اسلامی و اصیل ملی باشند و در عین حال برای مخاطبان جذابیت کافی برای تحقق همدلی ایجاد کنند. در جایی مخاطب را با یک لبخند می توان جذب کرد، در جایی با اشاره به یک روایت دینی می توان فرد را جذب کرد، در یک جا با یک تواضع می شود این کار را انجام داد، حتی با یک پوستر و مسایل مختلفی همچون تولید خوب، اندیشه خوب و تعامل خوب می توان مخاطبان را جذب کرد.

دکتر بشیر در روابط عمومی یکپارچه مفاهیم جالبی را مطرح کردند همانند بیگ پیکچر (تصاویر بزرگ) یا «متا تصویر» و در این خصوص گفتند: این مفاهیم مبتنی بر نوعی جهان بینی است که ما چگونه تصویر بزرگ تری از خود ارائه دهیم که مبتنی بر غلو، دروغ و تصویرسازی غیر واقعی نباشد. چگونه می توان در بین تبلیغات که نوعی از برجسته سازی امور مختلف است موضوعی را بزرگ کنیم که با حقیقت همراه باشد و انتخاب ما در این صحنه به چه شکلی باید باشد. وی در این زمینه تاکید کرد که اخلاق در موضوع اثر دارد، مخاطب و نگاه مخاطب در آن اثر دارد، انتخاب مناسب در اینجا اهمیت دارد و نباید با پیام های اشتباهی که می دهیم دچار مرگ تدریجی شویم. وی همچنین در صحبت هایش در مورد مفهوم جدید فرهنگ از اندیشمند مهمی به نام ترومپینارس مطلبی را بیان نمود و گفت: یکی از تعاریف مهم فرهنگی هم اکنون این است که «فرهنگ قدرت حل مشکلات توسط یک ملت»‌است. به عبارت دیگر: توانایی حل مشکلات توسط یک ملت فرهنگ است. این تعریف با آنچه که بطور کلی از فرهنگ داریم متفاوت است همانند سنن، آداب، اعتقادات، گرایش ها و حتی عادات، اما در اینجا تاکید می شود ملتی با فرهنگ است که می تواند از مشکلات خودش عبور کند.

دکتر بشیر در پایان بحث نقش فرهنگ در تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی را عنوان کردند و در این زمینه گفتند: الان ما وارد یکی از پیچهای مهم تاریخی شده ایم که همان بحث اقتصادی و سیاسی است که حضرت آقا، مقام معظم رهبری، فرموده اند، مسئله ای بسیار مهم است، و در اینجا فرهنگ اجتماعی، اسلامی و فرهنگ ملی تجلی پیدا می کند. ملتی می تواند حماسه ساز باشد که بتواند از مشکلات خودش عبور کند و از صحنه ها ی تحریم ها و فشارها و انواع مشکلات عبور بکند.

ملت هایی که در تاریخ زنده مانده اند ملت هایی بوده اند که مشکلات خود را خودشان حل کرده اند و به تعبیری بلند تر از مشکلات بوده اند و کسانی که از بین رفته اند و سقوط کرده اند، ملت هایی بوده اند که نتوانسته اند مشکلات خودشان را حل نمایند، سیل می آمد نمی توانستند عمل کنند، جریان سیاسی تندی می آمد نمی توانستند کنترل کنند، تبلیغات منفی شدید می آمد فرهنگ شان را از دست می دادند. پس بسیاری از ملت ها سقوط شان دلیل عدم توانمندی در مقابله با مشکلات می باشد. وی تاکید کرد که بحمد ا... ملت مسلمان انقلابی ایران همیشه در طول تاریخ توانسته از پیچ های بزرگ تاریخی در رابطه با مشکلات عبور کند و توانمندی خود را به اثبات برساند. مسئله بعدی این است که ملت هوشمند راه حل های هوشمندانه دارد. روابط عمومی که نتواند با مردم هوشمند، راه های هوشمندانه برقراری ارتباطات را ایجاد کند محکوم به مرگ تدریجی است، و از آن طرف هم باید گفت راه حل های هوشمندانه، مکمل توانمندی و کارآمدی یک روابط عمومی است.

استاد بشیر با تاکید بر «روابط عمومی هوشمند» سخنان شان را به پایان رساندن و گفتند: روابط عمومی هوشمند و روابط عمومی یکپارچه در صحنه های رقابتی مختلف می تواند راه حل های هم گرایانه و هم دلانه ایجاد کند و دشمنی ها را به دوستی ها تبدیل کند؛ در حقیقت وظیفه و مسئولیت روابط عمومی فقط  تبلیغ تولید و توزیع کالا نیست، روابط عمومی تبلیغ فکر، اندیشه، فلسفه و توزیع جهان بینی است.

 

 روابط عمومی ها متولیان اخلاق در جامعه

همچنین دکتر علیرضا ابوالفضلی، مدیر دانشگاه دارالحکمه اسلامی کانادا در ایران، در خصوص بحث روابط عمومی نکته ای را به نقل از یکی از دوستان بیان کردند و گفتند: سال گذشته جمعی از برنامه نویسان و طراحان در حوزه فرهنگی و دینی برای ارائه برنامه های خود محضر مقام معظم رهبری بودند و در آن نشست عنوان طرح های مختلفی به معظم له تقدیم می شود در موضوعات مختلف مانند مهدویت و یا ولایت فقیه و ... که حضرت آقا می فرمایند همه این برنامه ها بجا و مناسب و لازم است و باید بسیار کار شود اما آنچه که کشور و این جامعه اسلامی بیشتر به آن نیاز دارد موضوع اخلاق است و این هم اکنون یک دغدغه است و باید تمام مسئولین در حوزه های مختلف دینی اعتقادی فرهنگی به ویژه رسانه و ارتباطات جمعی در این امر مهم که خود تکلیف و مسئولیتی با اهمیت است بکوشند و مجریان باید از خود شروع کنند و سر لوحه امور خود را اخلاق پسندیده اسلامی قرار دهند تا بتوانند متولیان این امر بوده و تاثیرگذار باشند.

دکتر ابوالفضلی در ادامه اشاره کردند با توجه به اهمیت روابط عمومی ها و توجه ویژه مقام معظم رهبری به اشاعه اخلاق مداری در جامعه مناسب است مدیران این حوزه با تاسی از رهنمودهای معظم له گام های موثری بردارند

مدیر دانشگاه دارالحکمه اسلامی در ایران، در پایان به اخلاق محوری همراه با فرهنگ دینی و ایرانی در بحث روابط عمومی ها اشاره کردند و گفتند: ادب بزرگ ترین رکن اخلاق است و هر شخصی که به عنوان مسئول در روابط عمومی است فردی مودب در گفتمان و روابط باشد.

 همچنین دکتر ابوالفضلی در این نشست پیشنهادی را مطرح کردند و گفتند: وجود سازمانی تحت عنوان سازمان روابط عمومی در کشور بسیار لازم است که تمامی موسسات، گروه ها و تشکل های مختلف زیر مجموعه و تحت نظارت آن سازمان باشند و بهتر است بعنوان سازمانی اجرائی زیر نظر قوه مجریه اداره شود و این اجماع نظر مسئولین روابط عمومی کشور را می طلبد که طرحی را بنویسنند و به مسئولین ذیربط ارائه تا انشاالله در مجلس مطرح  و در صورت تصویب قانون شود

 

در ادامه مدیران و کارشناسان و اساتید شرکت کننده در این نشست به بیان نظرات و دیدگاه ها و دغدغه های خود پرداختند.

 

اهداء لوح سپاس روابط عمومی

در پایان این مراسم لوح سپاس روابط عمومی از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی و انجمن متخصصان روابط عمومی به پاس شایستگی ها و خدمات ارزنده چهار تن از مدیران که جهت اعتلای جایگاه روابط عمومی فعالیت های ارزنده ای داشته اند اهدا شد.

1. دکتر علیرضا ابوالفضلی، مدیر شعبه دانشگاه دارالحکمه کانادا در ایران

2. حسن ربیعی، مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

3. محمد حسن ترابی، مدیرکل روابط عمومی پست جمهوری اسلامی ایران

4. سید عباس مظهری موسوی، مدیرکل روابط عمومی شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد