وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

قدرت هوشمند و روابط عمومی کارآمد: دیدگاهی راهبردی

قدرت هوشمند و روابط عمومی کارآمد: دیدگاهی راهبردی

دکتر حسن بشیر دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)  در هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک به ارائه مقاله‌ای با عنوان « قدرت هوشمند و روابط عمومی کارآمد: دیدگاهی راهبردی » خواهد پرداخت.

وی در این مورد می‌گوید: ظهور قدرت هوشمند (Smart Power) محصول نگاه توسعه‌ای به قدرت سخت و قدرت نرم می باشد. همان گونه که تحول در نظریه ها و رویکردهای توسعه و پیشرفت، به ویژه در سال‌های پایانی قرن بیستم، از «توسعه اقتصادی» به «توسعه انسانی» بوده است، تحول در مفهوم قدرت، به ویژه در دهه اول قرن بیست و یکم، مفاهیم «قدرت نرم» و «قدرت هوشمند» را جایگزین «قدرت سخت» کرده است.

 

او با اشاره به اینکه اگر «قدرت سخت» را «توانایی تغییر رفتار دیگران، از طریق اجبار و تهدید به گونه‌ای که مطلوب ما باشد» بدانیم افزود: چهار عنصر «اجبار»، «تهدید»، «ترس» و «طمع» که هر یک می‌تواند همراه با سایر عناصر معنای «قدرت سخت» را به شکل مناسب ظاهر سازد، از مواردی است که ساختار قدرت سخت را تشکیل می دهند.

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)  ادامه داد: «قدرت نرم» بر خلاف «قدرت سخت»، «توانایی جذب بدون اجبار مردم به سوی خود» را دارا می‌باشد. در این زمینه عناصر «مشروعیت»، «جذابیت»، «اشتراک منافع»، «همدلی معنایی» و «اشتراک ارزش‌ها» اساسی‌ترین عناصر مورد توجه در این نوع از قدرت است.

دکتر بشیر با تأکید بر اینکه ظهور «قدرت هوشمند»، نشان‌دهنده، رویکردهای انتقاد محور به «قدرت سخت» و «قدرت نرم» است گفت: در حقیقت،«قدرت هوشمند»، غنی سازی «قدرت سخت و نرم» را مورد توجه قرار داده است.

او با اشاره به اینکه در مقاله خود تلاش خواهد کرد که رابطه «قدرت هوشمند» و «کارآمدی روابط‌عمومی» را بررسی و عناصر مهم آن را کشف کند افزود: در حقیقت، روابط‌عمومی هوشمند، روابط‌عمومی متکی بر قدرت هوشمند است که در صدد است با بکارگیری عناصر مختلف این قدرت، کارآمدی سازمان روابط‌عمومی را افزایش دهد.

دکتر بشیر تأکید کرد: کشف عناصر راهبردی هوشمند در این فرآیند «کارآمد سازی» سازمان‌های روابط‌عمومی یکی از رویکردهای مهم راهبردی است که می تواند تحولی اساسی در حوزه نگاه به روابط‌عمومی و فلسفه وجودی آن را ایجاد نماید.

علاقمندان به حضور در هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک می‌توانند از طریق سایتwww.eprcenter.ir  نسبت به دریافت فرم ثبت‌نام و تکمیل و ارسال آن اقدام کنند.

این همایش در تاریخ 28 اردیبهشت‌ماه و به عنوان یکی از برنامه‌های نخستین هفته روابط‌عمومی کشور (27 اردیبشهت‌ لغایت دوم خردادماه) با حضور اساتید ارتباطات و روابط‌عمومی، مدیران اجرایی، کارشناسان، فعالان و علاقه‌مندان حوزه‌های مختلف رسانه و ارتباطات برگزار می‌شود.

 

ستاد خبری

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد