وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

طرح درس کارگاه پژوهش فرهنگ و ارتباطات-دانشگاه امام صادق (ع)-912

طرح درس کارگاه پژوهش در فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (ع)- نیمسال دوم-1391

استاد درس: دکتر حسن بشیر

کمک استاد: آقای محمدصادق نصراللهی

تلفن: دفتر: 88094913       

پست الکترونیکی: bashir@isu.ac.ir  و drhbashir100@gmail.com

روز و ساعت کلاس: روزهای شنبه (از 16 تا 17) و یکشنبه، ساعت: 12- 10  

هدف: آشنا کردن نظری و عملی دانشجویان با 4 حوزة ذیل:

(1)    تدوین طرح پژوهشی (پروپوزال)

(2)    تدوین پایان نامه (شیوه نگارش و مراحل)

(3)    تدوین مقاله پایان نامه (مقاله علمی مستخرج از پایان نامه)

(4)    آشنایی با چارچوبهای نظری و روشی پایان نامه (رابطه نظریه با روش در تدوین پایان نامه)

شیوه ارزیابی:

الف- امتحان نیم ترم: این درس امتحان نیم ترم ندارد. منتهی بخشی از نمره پایان ترم از مقرری ها و نحوه فعالیت در کلاس محاسبه خواهد شد.

ب- امتحان پایان ترم:

1-                مقرری و فعالیت در کلاس ها: 6 نمره

2-                تهیه خلاصه مورد پذیرش از یک پایان نامه تعیین شده: 3 نمره

3-                تهیه عناوین، سوالهای اصلی، سوالهای فرعی، فرضیه ها، نظریه های مورد استفاده، روش پیشنهادی برای مواد تعیین شده، تهیه چکیده و امثالهم: 4 نمره

4-                ارائه پروپوزال نهائی: 7 نمره

توجه:

(1)    برای آشنایی دانشجویان با حوزه تحقیقاتی اساتید محترم دانشکده، در طول ترم و به نوبت اساتید محترم به کلاس دعوت خواهند شد تا مطالب خود را مطرح نمایند.

(2)    فعالیت دانشجو در کلاس در تعیین نمره نهایی تاثیرگذار خواهد بود.

(3)    انجام مقرری های تعیین شده، بخشی از نمره پایان ترم می باشد.

(4)    بر اساس نیاز، جلسات سه ساعته درس بین موارد نظری و عملی تقسیم خواهد شد.

(5)    امتحان پایان ترم به شکل باز و موارد مربوطه قبل از روز امتحان داده خواهند شد تا هر دانشجو آماده و در روز امتحان تحویل دهد. بنابراین عملا امتحان کتبی در روز آزمون وجود نخواهد داشت.

 شرح فصلهای درس


ردیف

 

موضوع جلسه 2 ساعته

موضوع جلسه یک ساعته

1

 

 

 

 

تدوین طرح پژوهشی

(پروپوزال نویسی)

درآمدی بر شیوه کارگاه و مروری بر عناوین مرتبط با توضیحات لازم

1-موضوع شناسی، 2- عنوان شناسی، 3- طرح مساله (بر اساس فرم یک برگی طرح پژوهش)

2

پروپوزال نویسی (1)

1-آشنا کردن دانشجویان با چگونگی طراحی: سوالهای اصلی، سوالهای فرعی، فرضیه ها، کلید واژه ها و موارد مرتبط

2-تعیین مقرری برای دانشجویان جهت طراحی سوالهای اصلی، فرعی و فرضیه ها بر اساس عناوین تعیین شده برای ارائه در جلسه بعدی کارگاه

3

1-دعوت از یکی از اساتید برای طرح موضوعات مورد پژوهش ایشان و تجربه وی در نگارش طرح پژوهشی و پایان نامه (1)

2-پروپوزال نویسی (2)

1-گرفتن تست از دانشجویان: تهیه 5 موضوع و 5 عنوان مرتبط در کلاس

2-بررسی 3 پروپوزال تکمیل شده و تایید شده توسط دانشکده برای آشنایی بیشتر با شیوه تکمیل فرم طرح پژوهشی (کمک استاد باید سه پروپوزال را انتخاب، تکثیر و در کلاس با همکاری دانشجویان بررسی نماید)

4

1-پروپوزال نویسی (3)

2- دعوت از یکی از اساتید برای طرح موضوعات مورد پژوهش ایشان و تجربه وی در نگارش طرح پژوهشی و پایان نامه (2)

1-تکمیل فرم یک صفحه ای طرح پژوهشی در کلاس با یک یا دو موضوع ثابت و تعیین شده توسط جمع دانشجویان با همکاری کمک استاد

5

 

 

تدوین پایان نامه

(شیوه نگارش و مراحل

تهیه طرح نهایی پژوهش (طرح کامل)

1-بررسی کلیه مراحل تهیه طرح کامل پژوهشی برای تهیه پایان نامه

2- تعیین مقرری برای تهیه خلاصه موضوع، عنوان، سوال ها و فرضیه های سه پایان نامه مرتبط با فرهنگ و ارتباطات توسط هر دانشجو و بحث کردن آنها برای جلسه بعد (جمعا 9 پایان نامه)

6

چگونگی تدوین پایان نامه و مراحل آن (1)

1-بررسی خلاصه محورهای تعیین شده برای هر پایان نامه تهیه شده توسط دانشجویان و چگونگی نگارش آنها

7

1-دعوت از یکی از اساتید برای طرح موضوعات مورد پژوهش ایشان و تجربه وی در نگارش طرح پژوهشی و پایان نامه (3)

2- چگونگی تدوین پایان نامه و مراحل آن (2)

1-طرح مباحث مربوط به اهمیت، ضرورت، چگونگی تبیین مساله، و غیره-

2-بررسی ضرورت تحقیقات پیشین و چگونگی تدوین آنها

8

چگونگی تدوین پایان نامه و مراحل آن (3)

1-چگونگی نگارش نقل قولها (کتاب های تالیفی، کتابهای ترجمه ای، مقالات، اینترنت وغیره به صورت فارسی و انگلیسی)

2-چگونگی منبع نویسی در پایان نامه (روش آ. پی. آ)

 9

 

 

 

 

تدوین مقاله پایان نامه (مقاله علمی مستخرج از پایان نامه)

 

مراحل تدوین و تهیه مقاله علمی مستخرج از پایان نامه (1)

1-چگونگی تهیه عنوان، چکیده و کلید واژه های مقاله

2-تعیین مقرری با نوشتن یک چکیده و کلیدواژه ها به فارسی و انگلیسی توسط هر دانشجو برای عناوین تعیین شده و 5 منبع فارسی و 5 منبع انگلیسی مرتبط با عنوان و چکیده نوشته شده

10

1- دعوت از مدیر کل آموزشی دانشگاه برای تبیین شیوه پایان نامه نویسی و بررسی اشکالات موجود در شیوه طراحی سوال ها و فرضیه ها

2- دعوت از یکی از اساتید دیگر برای طرح موضوعات مورد پژوهش ایشان و تجربه وی در نگارش طرح پژوهشی و پایان نامه (4)

1-مروری بر یک مقاله علمی مرتبط با تشریح چگونگی نگارش و مراحل آن

2-تعیین یک عنوان در کلاس برای دانشجویان و درخواست تهیه چکیده و کلیدواژه ها توسط آنان در کلاس و بررسی چگونگی و رفع اشکالات موجود

11

چگونگی نگارش مقاله علمی-پژوهشی، علمی-ترویجی و علمی-مروری

1-بررسی موضوعات مختلف با دانشجویان برای تعیین علاقمندی آنها برای پایان نامه نویسی و تهیه عناوین مناسب با همکاری همدیگر

2-تعیین مقرری برای خلاصه کردن یک پایان نامه توسط هر دانشجو بطور کامل که با فرهنگ و ارتباطات مرتبط باشد

12

1-دعوت از یکی از اساتید دیگر برای طرح موضوعات مورد پژوهش ایشان و تجربه وی در نگارش طرح پژوهشی و پایان نامه (5)

2-بقیه چگونگی نگارش مقالات

 

1-طرح خلاصه های پایان نامه ها تهیه شده توسط دانشجویان و بررسی آنها و چگونگی نگارش. (مناسب است اصل پایان نامه ها نیز در کلاس آورده و بررسی شوند)

2-تعیین مقرری برای نگارش طرح یک صفحه ای طرح پژوهشی بر اساس علاقمندی های نسبتا واقعی دانشجویان برای تدوین پایان نامه نهایی

13

 

آشنایی با چارچوبهای نظری و روشی پایان نامه (رابطه نظریه با روش در تدوین پایان نامه)

 

 

1-بررسی رابطه نظریه با روش و طرح روش تحلیل گفتمان

2-دعوت از یکی از اساتید دیگر برای طرح موضوعات مورد پژوهش ایشان و تجربه وی در نگارش طرح پژوهشی و پایان نامه (6)

1-بررسی طرح های پژوهشی یک صفحه ای دانشجویان

2-تعیین مقرری برای نگارش طرح نهایی چندصفحه ای طرح پژوهشی توسط دانشجویان

14

1-طرح موضوعات مورد پژوهش استاد درس و تجربه وی در نگارش طرح پژوهشی و پایان نامه (7)

2-ادامه بحث در مورد روش تحلیل گفتمان

1-بررسی طرح های پژوهشی چندصفحه ای نهایی دانشجویان و طرح اشکالات موجود

15

1- ادامه بحث در مورد روش تحلیل گفتمان

1-بررسی طرح های پژوهشی چندصفحه ای نهایی دانشجویان و طرح اشکالات موجود

16

1- ادامه بحث در مورد روش تحلیل گفتمان

1-بررسی طرح های پژوهشی چندصفحه ای نهایی دانشجویان و طرح اشکالات موجود

منابع درس:

توجه: در صورت لزوم و برای استفاده هر چه بهتر دانشجویان محترم برای یادگیری بهتر درس، علاوه بر منابع ذیل، منابع دیگری در طول ترم به دانشجویان محترم ارائه خواهند شد.

1-      عندلیب، علیرضا (1381) روش تحقیق و تدوین رساله دکتری، تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دانشکده فرماندهی و ستاد، دوره عالی جنگ.

2-      صالحی، کیوان (1384) درآمدی بر پژوهش نگاری، تهران: سازمان سنجش آموزش کشور، مرکز انتشارات.

3-      طوسی، بهرام (1373) راهنمای پژوهش و اصول علمی مقاله نویسی، مشهد: انتشارات ترانه.

4-      بشیر،حسن(1385).تحلیل گفتمان :دریچه ای برای کشف ناگفته ها،تهران: مرکزتحقیقات دانشگاه امام صادق (ع).

5-      بشیر ،حسن و حاتمی ،حمیدرضا(1388).مطالعه مقایسه ای رویکردهای انتخاباتی:تحلیل سرمقاله های جمهوری اسلامی و کیهان درباره دومین مرحله انتخابات مجلس هشتم،فصلنامه پژوهش های ارتباطی ،شماره 1،صفحات 114-93 .  

6-      بشیر، حسن و همکاران(1389)، خبر؛تحلیل شبکه ای و تحلیل گفتمان، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(علیه السلام).

7-      بشیر، حسن (1390) رسانه های بیگانه: ‌قرائتی با تحلیل گفتمان، از:‌ مجموعه تحلیل گفتمان رسانه های جهان (کتاب اول)، چاپ اول، پائیز 1390، تهران:‌ انتشارات سیمای شرق و ماهنامه مدیریت ارتباطات.

8-      بشیر، حسن (1391) رسانه های بیگانه: ‌قرائتی با تحلیل گفتمان، از:‌ مجموعه تحلیل گفتمان رسانه های جهان (کتاب دوم)، چاپ اول، پائیز 1391، تهران:‌ انتشارات سیمای شرق و ماهنامه مدیریت ارتباطات.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد