وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

سرفصلهای درس نظریه های فرهنگ و ارتباطات-دانشگاه امام صادق-912

باسمه تعالی

عنوان درس: نظریه های فرهنگ و ارتباطات

محل تدریس: دانشگاه امام صادق (ع)- دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

زمان: نیمسال دوم-1391

مدرس: دکتر حسن بشیر

پست الکترونیکی: drhbashir100@gmail.com  یا bashir@isu.ac.ir

آدرس سایت: www.hbashir.blogsky.com

تلفن تماس: 88094913

 

توضیح درس و هدف آن:

در این درس تلاش شده است که در سه حوزه مهم مسائل مرتبط با فرهنگ و ارتباطات با تاکید بر رسانه ها مورد تدریس قرار گیرند:

1-     مکاتب مهم در این زمینه

2-     نظریه های کلان مهم مرتبط

3-     نظریه های موردی که تبیین کننده رابطه نظریه با عمل باشند.

 بنابراین تلاش شده است که ضمن اینکه مهمترین مباحث در این زمینه مورد بررسی و تدریس قرار گیرند، دانشجویان محترم با رویکردهای نظری و عملی در حوزه نظریه های فرهنگ و ارتباطات نیز آشناتر شوند.

 

شیوه تقسیم درس:

1-              درسهای اصلی توسط استاد تدریس خواهند شد.

2-              پس از هر درس، دو دانشجو که در هر جلسه تعیین خواهند شد، نسبت به پیدا کردن دو مقاله از مقالات علمی-پژوهشی (فارسی و انگلیسی یا هر دو مقاله از مقالات انگلیسی) که به شکل مطالعه موردی درباره درس قبلی تدوین شده اند، اقدام و پس از هماهنگی و تایید استاد درس، پاورپوینت آنها را یک روز قبل از درس مربوطه به ای میل استاد و سایر دانشجویان کلاس ارسال نمایند. لازم به تاکید است که در اینجا هدف از تهیه پاورپوینت ها خلاصه کردن مقاله نیست، بلکه باید مهمترین رویکردهای نظری، روشی، نتایج و نیز نقدهای ممکن مطرح شوند. سایر دانشجویان نیز ضمن مطالعه پاورپوینت های ارسالی باید آمادگی داشته باشند که در مباحث مرتبط به مقالات مشارکت نمایند.

3-              از دانشجویان محترم خلاصه درسی در این درس خواسته نمی شود، اما تاکید می شود که قبل از درس حتما با توجه به منابع داده شده، نسبت به مطالعه درسها اقدام نمایند.

4-              این درس امتحان نیم ترم ندارد.

5-               دانشجویانی که مقاله انگلیسی برای مطالعه موردی انتخاب نمایند یک نمره بیشتر به آنان تعلق خواهد گرفت.

شیوه ارزیابی و نمرات آزمون:

1-     انتخاب مقاله و تهیه پاورپوینت خلاصه مقاله: 3 نمره (مقاله انگلیسی 4 نمره)

2-     ارائه سمینار کلاسی از مقاله انتخاب شده: 2 نمره

3-     تهیه مقاله علمی-پژوهشی پایان ترم: 5 نمره (چنانچه مقاله به عنوان مقاله علمی-پژوهشی توسط داوران تایید شود، نمره آن 6 خواهد بود)

4-     امتحان کتبی پایان ترم: 10 نمره

5-     بنابراین عملا جمع نمرات مربوط به این درس در این ترم از 22 خواهد بود که به شرح فوق تقسیم بندی شده اند. 

سرفصلهای درس 

 

درس

عنوان درس

ارائه دهنده

1

معرفی و توضیح رویکردها درس، شیوه ارائه درس، نحوه مشارکت دانشجویان و تدریس درس اول

1-جانسون، لزلی (1378) «درآمد: روشنفکران و اندیشه های آنان»، از ماتیو آرنولد تا ریموند ویلیامز: منتقدان فرهنگ، ترجمه: ضیاء موحد، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارتباطات، صص 11-28.

2

مکتب مطالعات فرهنگی

1-میلنر، آندرو و براویت، جف (1385) «ادبیات و جامعه: از فرهنگ گرایی تا ماتریالیسم فرهنگی»، درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه: جمال محمدی، ققنوس، صص 35-83.

2-اسمیت، فیلیپ (1383) «مطالعات فرهنگی بریتانیایی»، درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه: حسن پویان، دفتر پژوهش های فرهنگی با همکاری مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها. صص241-263.

3

1-     مطالعه موردی اول مکتب مطالعات فرهنگی (فارسی)

2-     مطالعه موردی دوم مکتب مطالعات فرهنگی (انگلیسی)

1-     دانشجوی اول

2-     دانشجوی دوم

4

مکتب انتقادی فرانکفورت

1-اسمیت، فیلیپ (1383) درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه: حسن پویان، دفتر پژوهش های فرهنگی با همکاری مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها. صص 74-98.

2-استریناتی، دومینیک (1384) «مکتب فرانکفورت»، مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه، ترجمه: ثریا پاک نظر، چاپ دوم، تهران: گام نو. صص 83-123.

5

3-     مطالعه موردی اول مکتب فرانکفورت (فارسی)

4-     مطالعه موردی دوم مکتب فرانکفورت (انگلیسی)

3-     دانشجوی سوم

4-     دانشجوی چهارم

6

نظریه تعامل گرایی و ساخت یابی

مهدی زاده، سید محمد (1389) نظریه های رسانه: اندیشه های رایج و دیدگاههای انتقادی، چاپ اول، تهران: همشهری، از ص 117 تا ص 142.

7

5-     مطالعه موردی اول تعامل گرایی و ساخت یابی (فارسی)

6-     مطالعه موردی دوم تعامل گرایی و ساخت یابی(انگلیسی)

5-     دانشجوی پنجم

6-     دانشجوی ششم

8

نظریه اقتصاد سیاسی

(صنعت فرهنگ و مطالعات پسااستعماری)

مهدی زاده، سید محمد (1389) نظریه های رسانه: اندیشه های رایج و دیدگاههای انتقادی، چاپ اول، تهران: همشهری، از ص 172 تا ص 210.

9

7-     مطالعه موردی اول صنعت فرهنگ و مطالعات پسااستعماری (فارسی)

8-     مطالعه موردی دوم صنعت فرهنگ و مطالعات پسااستعماری (انگلیسی)

7-     دانشجوی هفتم

8-     دانشجوی هشتم

 

10

نظریه اضطراب/عدم قطعیت-

Gudykanst, William B. (2005) Theorizing About Intercultural Communication, Sage Publication.

(بخش 6- فصل 13- از 281 تا 321)

11

9-     مطالعه موردی اول نظریه اضطراب/عدم قطعیت (فارسی)

10-  مطالعه موردی دوم نظریه اضطراب/عدم قطعیت (انگلیسی)

9-     دانشجوی نهم

10-  دانشجوی دهم

12

نظریه‌های متمرکز بر همسازی یا انطباق: نظریه هم فرهنگی

Gudykanst, William B. (2005) Theorizing About Intercultural Communication, SagePublication.

(بخش 4- فصل 8- از 173 تا 189)

13

11-  مطالعه موردی اول نظریه هم فرهنگی (فارسی)

12-  مطالعه موردی دوم نظریه هم فرهنگی (انگلیسی)

11-  دانشجوی یازدهم

12-  دانشجوی دوازدهم

14

نظریه ارتباطاتی هویت

Gudykanst, William B. (2005) Theorizing About Intercultural Communication, SagePublication.

(بخش 5- فصل 12- از 257 تا 274)

15

13-  مطالعه موردی اول نظریه ارتباطاتی هویت (فارسی)

14-  مطالعه موردی دوم نظریه ارتباطاتی هویت (انگلیسی)

13-  دانشجوی سیزدهم

14-  دانشجوی چهاردهم

16

جمع بندی نهایی

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد