انتشار کتاب ضدجریان در اخبار جهانی
ضدجریان در اخبار جهانی
تألیف: بوید ـ بارت، اولیور Boyd-Barrett, Oliver
توسو، دایا کیشان Thussu, Daya Kishan
مترجمان: بشیر، حسن Bashir, Hassan
معماریان، محمد Memarian, Mohammad
عنوان: ضد جریان در اخبار جهانی
محل نشر: ناشر، سال نشر: تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1391
مشخصات ظاهری: 312 ص
فروست: دانشگاه امام صادق(ع)؛ 373: ارتباطات؛ 21
عنوان انگلیسی: Contra-Flow in Global News: International and Regional News Exchange Mechanisms
قیمت: 65000 ریال
شابک: 9786002141842
نوبت چاپ: چاپ اول
نوع جلد: رقعی (شومیز)
موضوع: 1. خبرگزاریها
چکیده
هدف از این کتاب، ارائۀ روایتی عمدتاً توصیفی از مشخصههای اصلی مکانیسمهای مبادلۀ اخبار در قالب اهداف، ساختارهای مدیریتی، محتوا و خدمات خبری، اربابرجوع و منابع آنهاست. در واقع این کتاب در یک منبع واحد اطلاعاتی بیشتر دربارۀ مکانیسمهای مبادلۀ اخبار (تعدادی بیشتر از آنچه پیشتر موجود بود) جمعآوری کرده است و تلاش زیادی در راستای ارائۀ تصویری شفافتر از چیستی، کار، کیفیت عملکرد، دشواریها و دورنمای آیندۀ این مکانیسمها به عمل آورده است.
در بخش اول از هر فصل تلاش شده است تا مشخصههای برجستۀ کلیِ این مکانیسمها یا مدلهای متفاوت عملیاتی ایشان را با توجه به سرفصل مربوطه، شناسایی و مشخص شود. نتیجهگیری نیز ارزیابیهای نویسندگان از دستاوردها، دشواریها و دورنماهای این مکانیسمها را تلفیق کرده و توصیههایی برای ارتقاء (عمدتاً) تدریجی ارائه میدهد.
کتاب از هشت فصل تشکیل شده است. فصل اول به معرفی اثر اختصاص دارد. فصل دوم برخی پیشزمینههای تاریخی مرتبط با تلاشهای کشورهای کمتر توسعهیافته را بررسی میکند که میخواستند مکانیسمهای مبادلۀ اخبار را راهاندازی نمایند تا وابستگی خبری خود به سازمانهای رسانهای غربی برای تأمین اخبار بینالمللی و همچنین انتشار اخبار دربارۀ این کشورها در سایر نقاط دنیا را کاهش دهند. فصل سوم دربارۀ اهداف مکانیسمهای مختلف مبادلۀ اخبار بحث میکند. این مکانیسمها برای اهداف خاصی تشکیل شدهاند، و این اهداف معمولاً منتج از ایدئولوژی وسیعتری هستند که تلویحاً یا صریحاً به مفهوم «نظم نوین اطلاعاتی و ارتباطی جهانی» ربط دارد. این مفهوم بواسطۀ بحثهای پیرامون ارتباطات بینالملل با پشتیبانی یونسکو در دهۀ 1970 نفوذ پیدا کرد. غالباً اشارههایی به لزوم ترویج برابری، عدالت و تکثرگرایی بیشتر در هر ملت و در میان ملتها توسط خدمات خبری میشود، که این اشارهها میتوانند به طور خاص به مفهوم نظم نوین مرتبط باشند یا نباشند. در دامنۀ گستردۀ اهداف خاصی که این سازمانها به صورت جمعی شناسایی کردهاند، میتوان خوشههای معینی را تشخیص داد، و اولویتی که هر مکانیسم برای یک یا چند خوشه قائل میشود میتواند شکلدهندۀ ماهیت آن مکانیسم باشد. خوشهها را میتوان به شیوۀ زیر توصیف کرد. فصل چهارم مالکیت و مدیریت رسمی مکانیسمهای مبادلۀ اخبار را مد نظر قرار میدهد. مالکیت این مکانیسمها نوعاً بینالمللی و معمولاً بیندولتی است (یا به شکل تعاونیهای دولت و/یا سازمانهای دولتی درمیآید)، هرچند گاهی اوقات میتواند شامل سازمانهای غیردولتی نیز باشد. مالکیت یک مکانیسم لزوماً حقوقی نیست، ولی در جایی که اینگونه نباشد بهتر است مالکیت به صورت حقوقی دربیاید. فصل پنجم دربارۀ محتوا و خدماتی بحث میکند که توسط مکانیسمهای مبادلۀ اخبار توزیع میشوند. نقش اصلی مکانیسمهای مبادلۀ اخبار، مبادلۀ اخبار و اطلاعات عمومی و/یا تخصصی در میان اعضاء است. این کار بهواقع مکمل، و نه جایگزینِ، اخبار جهان است که آژانسهای خبری فراملی ارائه میدهند. فصل ششم به گسترۀ مشتریانی میپردازد که از محتوای منتشرشده توسط مکانیسمهای منطقهای یا بینالمللی مبادلۀ اخبار استفاده میکنند. اطلاعات مشتریان و درآمدها احتمالاً حساسترین مشخصۀ مکانیسمها است و جای شگفتی نیست که پیمایش یونسکو در این زمینه کمترین دستاورد را داشته است. اکثر اخبار مکانیسمها از طریق آژانسهای خبری ملی مخابره میشود و این مسئله پیامدهایی بر کیفیت و میزان موجود بودن این اخبار دارد. اما برای تقریباً تمامی مکانیسمها، پایۀ مشتریان شکننده است و این امر انعکاسی از فقر رسانههای مشتری در کشورهای کمترتوسعهیافته محسوب میشود. در واکنش به این مسئله، برخی مکانیسمها استفاده از منابع جایگزین درآمد (از جمله حامیان مالی) را آغاز کرده یا مد نظر قرار دادهاند. فصل هفتم دربارۀ منابعی بحث میکند که پایداری مکانیسمهای مختلف مبادلۀ اخبار را تأمین میکنند. در اینجا سه نوع منبع مجزا شناسایی شدهاند هرچند وابستگیهای متقابل مهمی بین آنها وجود دارد: مالی، انسانی و فناورانه. فصل هشتم نیز به ارائه جمعبندی و نتیجهگیری پرداخته است. عناوین فصول کتاب حاضر به شرح زیر میباشد:
فصل1. معرفی
فصل2. بافت مبادلۀ اخبار
فصل3. اهداف
فصل4. مالکیت و مدیریت
فصل5. محتوا و خدمات
فصل6. اربابرجوع و مشتریان
فصل7. منابع (منابع مالی، افراد و فناوری)
فصل8. نتیجهگیری و دستاوردها
(قیمت خرید نقدی تومان): 5,550
سلام استاد. با توجه به تخصص و تجربه شما در تدریس درس نظریه های ارتباطات وفرهنگ، چه منابعی(فارسی) را برای مطالعه برای کنکور دکتری برای این درس توصیه میفرمایید؟ با تشکر
با سلام و احترام
در همین درس که در وبلاگ بنده هست منابع نیز آمده اند.
بشیر