انتشار مقاله جدید:
«اخلاق وبلاگ نویسی»
نوشته: دکتر حسن بشیر و سمانه آذرپور
منبع: دوفصلنامه علمی-پژوهشی «رسانه و فرهنگ»
سال اول، شماره دوم، پائیز و زمستان 1390
چکیده:
اکنون انسان در عصر ارتباطات و با وجود پدیده هایی از قبیل وبلاگ ها می تواند به دور از محدودیت های رسانه های پیشین، آزادانه تصورات و نگاه خود را به درون و برون در فضای مجازی اینترنت تولید کند و بسط دهد. وبلاگ ها در دنیای امروز به عنوان رسانه ای مطرح شده اند که نهادهای حکومتی بر آنها نظارت و کنترل تام ندارند و به دلیل ویژگی های خود توانسته اند محدودیت و موانع رسانه های پیشین را حذف و از توان و آزادی بیشتری در ارائه اطلاعات و تبادل آراء برخوردار شوند. بنابراین با وجود اینکه وبلاگ نویسی توجه علم را به خود جلب کرده است، اما کار کمی در مورد اخلاق وبلاگ نویسی انجام شده است و برخی از آن ها با محدودیت هایی روبرو بوده اند. در این مقاله از روش کتابخانه ای برای گردآوری داده ها و بررسی جایگاه اخلاق در وبلاگ استفاده شده است. در نهایت، کدهای اخلاقی وبلاگ نویسی، در چهار زمینه ی گفتن حقیقت[1]، پاسخگویی[2]، به حداقل رساندن آسیب[3] و نسبت دادن (تخصیص)[4] ، شناسایی شدند.
واژگان کلیدی: اخلاق، وبلاگ، اخلاق رسانه، اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری، اخلاق وبلاگ نویسی