وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

انتشار مقاله جدید: فرهنگ سازی و بازنمایی نهاد خانواده

انتشار مقاله جدید 

«فرهنگ سازی و بازنمایی نهاد خانواده در تلویزیون با توجه به سند چشم انداز ج.ا.ا» 

نوشته: دکتر حسن بشیر و علی اسکندری 

منبع: فصلنامه تحقیقات فرهنگی «نامه پژوهش فرهنگی» 

سال دوازدهم، شماره مسلسل 46، تابستان 1390 ، صص 7-25  

چکیده: 

امروزه رسانه های جمعی به عنصری مهم تبدیل شده و بر همة عرصه های زندگی اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نفوذی غیر قابل انکار داشته اند. تلویزیون ایران که درسطحی کلان هدف خود را انسان سازی و ایفای نقش دانشگاهی بزرگ معرفی کرده می بایست در ایفای نقشی فرهنگ ساز به شکل جدی ورود پیدا کند.

از این رو در این مقاله ابتدا به چگونگی فرهنگ سازی رسانه ها در ابعاد مختلف فرهنگ پرداخته می شود و در ادامه با توجه به اهمیت نهاد خانواده در جوامع امروزی به چگونگی بازنمایی آن در متون تلویزیونی خواهیم پرداخت. از همین رو در ابتدا پس از بیان تقسیم بندی هایی از فرهنگ، آن را به سه حیطه اصلی باورهای بنیادین، ارزش هاو هنجارها و رفتارها تقسیم کرده، سپس نحوه ورود رسانه در هریک از این ابعاد با توجه به اصول سند چشم انداز را مورد مداقه قرار خواهیم داد. در نهایت آنچه حاصل می آید اینکه رسانه ها به منظور فرهنگ سازی در جامعه و بخصوص نهاد خانواده می بایست تغییراتی را سطح باورهای بنیادین در گام نخست و در ادامه در سطح ارزش ها و درپی آن هنجارها  بوجود آورند؛ همچنین برنامه ریزی بر روی باورهای بنیادین که در قاعده هرم قرار دارد بسیار تاثیر گذارتر از دیگر قسم های هرم خواهد بود چراکه این بعد از فرهنگ اگرچه ممکن است کمرنگ شود اما هیچگاه از بین نخواهد رفت.

کلید واژه ها: تلویزیون، سند چشم انداز بیست ساله، فرهنگ سازی، بازنمایی، خانواده

نظرات 1 + ارسال نظر
مدیر سایت بسیج دانشجویی دانشگاه ام چهارشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 17:29 http://BASIJISU.IR

با عرض سلام خدمت استاد محترم جناب آقای دکتر بشیر
ضمن آرزوی سلامتی روزافزون برای استاد ارجمند، عرض می گردد، که پیوند مقالات جدید حضرتعالی در وب سایت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) درج گردید.پ
ان شاءالله از این پس در بخش وبلاگهای سایت بسیج دانشجویی مطالب اساتید،دانشجویان و وبلاگنویسان دانشگاه منعکس خواهد شد تا شبکه اینترنتی دانشجویان و اساتید و علاقه مندان حوزه علم و فضای مجازی ارتباط بیشتری با هم داشته باشند.
با تشکر و عرض ارادت
التماس دعا
WWW.BasijISU.IR

برادران ارجمند و عزیز بسیجی
با سلام و احترام و تشکر فراوان
برای بنده نیز افتخاری است که آدرس سایت گرانقدر شما را نیز در سایت خودم لینک کنم. از اینکه کارهای ما نیز مورد توجه بوده است تشکر می کنم.
موفق و موید باشید
بشیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد