وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

گزارش از هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

گزارش از هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع مسیریابی روابط رسانه ای، دگرگونی، چالش و تاثیر صبح امروز یک شنبه هفتم آبان با حضور بیش از 700 نفر در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز بکارکرد.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در مراسم افتتاحیه این کنفرانس پیام رییس اتحادیه جهانی روابط عمومی خطاب به هفتمین کنفرانس قرائت شد و مهدی باقریان دبیرکل کنفرانس سخنرانی کرد.

وی با اشاره به موضوع هفتمین کنفرانس، روابط رسانه ای و دگرگونی ها و چالش های فراروی روابط عمومی ها در ارتباط با رسانه ها را از موضوعات جدی و بحث برانگیز عنوان کرد و افزود: در کنفرانس هفتم ارائه راهکارها، نظرات ارایه شده و بررسی شیوه های دستیابی به تعامل میان روابط عمومی ها و رسانه ها به عنوان دو کانون اصلی نظام اطلاع رسانی مطمح نظر قرار گرفته است.

دبیر کل هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با بیان این که کمیته علمی کنفرانس با حضور مدیران گروه ارتباطات دانشگاه های مطرح کشور در حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی تشکیل شده است، خاطر نشان ساخت: هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران  بستر مناسبی برای بحث و تبادل نظر درباره عوامل فلسفی، تحلیلی و عملکردی تئوری ارتباطات رسانه ای فراهم کرده است.

 

باقریان نوآوری برای ایجاد و حفظ روابط رسانه ای قوی، مدیریت روابط رسانه ای با روش های نوآورانه، بروزرسانی در روابط رسانه ای و بهره گیری از فرصت های جدید، شناسایی فرصت های جدید، رسانه های دیجیتال و مورد کاوی ابتکارات جدید در روابط رسانه ای را از مهمترین محورهای کنفرانس اعلام کرد.

باقریان در بخش دیگر از سخنان خود به تهیه و تولید نما آهنگ های آموزشی، معرفی فیلم های مطرح جهان باموضوع روابط عمومی در رسانه ها با عنوان "روابط عمومی به پرده نقره ای سینما"، اعطای جایزه بیداری اسلامی و پخش نماآهنگی با این موضوع و همچنین تهیه و تولید هفت کلیپ آموزشی در ارتباط با وظایف هفت گانه روابط عمومی در جهان را از دیگر بخش های کنفرانس عنوان کرد که برای نخستین بار عرضه می شود.

گفتنی است در نخستین روز از برگزاری کنفرانس هفتم مقالات برگزیده توسط مولفان آن ها در قالب سخنرانی ارایه شد.

دکتر محسن اسماعیلی رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) با موضوع "حقوق متقابل رسانه ها و روابط عمومی"، دکتر مهدخت بروجردی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع "ارتباطات رسانه ای در عمل"، سیدشهاب سیدمحسنی مدرس دانشگاه با موضوع روابط عمومی و اثربخشی فنون رسانه ای، دکتر تونی جیکس استاد دانشگاه سوئین برن و عضو موسسه روابط عمومی استرالیا با موضوع "استفاده از رسانه برای جلوگیری از بحران"، علی اکبر قاضی زاده مدرس دانشگاه با موضوع "گزارش روابط عمومی"، الهام شامرادی با موضوع "برنامه ریزی و مدیریت پیشگیری از بحران رسانه ای" به سخنرانی پرداختند.

شایان ذکر است آسیب شناسی تعامل روابط عمومی و رسانه عنوان پانل تخصصی بود که با حضور کاظم متولی استاد پیشکسوت روابط عمومی به عنوان دبیر پانل، دکتر سید محسن بنی هاشمی مدیر ارتباطات دانشگاه صداوسیما، حسن ربیعی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، دکتر اسماعیل قدیمی استاد ارتباطات، هادی کمرئی دانشجوی دکترای ارتباطات و بیژن مقدم مدیرمسئول روزنامه جام جم در بعد از ظهرنخستین روز برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران انجام شد.

روابط عمومی بر پرده نقره ای سینما

همزمان با برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، فیلم معرفی آثار سینمایی مطرح جهان که در آن روابط عمومی و روابط رسانه ای محور اصلی داستان فیلم ها قرار گرفته است از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی تولید و پخش شد.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران تا کنون 15 فیلم برتر در مطالعات پرونده های روابط عمومی و روابط رسانه ای توسط کارگردانان مطرح جهان ساخته شده است.

فیلم هایی نظر هنکاک، دم سگ را بجنبان، ملکه، مرد سال، شیطان پرادا می پوشد، شیکاگو، بولور، قدرت مطلق، آدم پرست و مزدور دوره گرد، نیکسون، رز و درایو، سپاس از سیگار کشیدن تان، رییس جمهور، شبکه و بابی که در این فیلم ها بازیگران اصلی در نقش کارگزاران روابط عمومی و یا رسانه ای هستند که چالش ها و کارزارهای به وجود آمده را مدیریت و هدایت می کنند.

اکران فیلم گزارش هفت سال با کنفرانس در هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

گزارش هفت سال با کنفرانس در هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در قالب یک فیلم مستند، تولید و همزمان با هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران پخش شد.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، در این فیلم که از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی تهیه و تولید شد، مخاطب با نمایه کلی از موضوعات و مباحث مطرح شده در کنفرانس های قبلی آشنا می شوند و محورها و مباحث ارایه شده از نخستین کنفرانس تا حال حاضر با بهره گیری از تصاویر و مستندات موجود در معرض دید علاقه مندان قرار داده می شود.

این فیلم همزمان با برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، اکران شد.

همزمان با برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

منشور تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها  تدوین شد

 منشور تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها همزمان با هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که هشتم و نهم آبان ماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما  به انجام رسید، تدوین شد.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، این کنفرانس با محور قراردادن موضوع "مسیریابی روابط رسانه ای، دگرگونی ها، چالش ها و تاثیر" ضمن آسیب شناسی موضوع به تبیین راهکارهای تعامل بیشتر میان این دو نهاد اصلی و موثر کانون نظام اطلاع رسانی پرداخت و منشور تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها که برای تایید و امضا در معرض دید بیش از 700 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت کننده در کنفرانس قرار گرفت، با رویکرد اساسی در جهت تحقق الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی تدوین شد تا بعنوان سندی راهبردی در اختیار مراکز تصمیم گیر و سیاست گذار کشور قرار گیرد.

 متن کامل منشور تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها  بدین شرح است: ما شرکت کنندگان در هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، با استعانت از خداوند متعال و ضمن تاکید بر ضرورت تعامل هر چه بیشتر، وسیع تر و مؤثرتر روابط عمومی ها و رسانه ها در سطح کشور، به عنوان بستری مناسب برای بهینه سازی و گسترش تعامل تمامی  سازمان ها، نهادها، شرکت ها و مؤسسات مربوطه با جامعه اسلامی ایران، برای تحقق ارتباطات مفید و عمیق درراستای  تعالی کشور، توسعه انسانی، برقراری اخلاق شایسته و ایجاد فضای تعاملی هر چه بهتر درتمامی حوزه های روابط عمومی، محورهای ذیل را به عنوان منشور هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در سال 1390 مورد تایید و تاکید قرار می دهیم:

1- تعامل میان روابط عمومی ها و رسانه ها، یک رویکرد اساسی در جهت تحقق الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی کشور بوده که باید با جدیت و تلاش هر چه بیشتر و مؤثرتر، مورد توجه قرار گیرد.

2- با توجه به اهمیت روز افزون نهادهای روابط عمومی در ایجاد روابط بهینه میان نظام اسلامی و مردم در سطوح مختلف، ضرورت حمایت دولت و مدیران ارشد در حوزه های مختلف رسمی و غیر رسمی کشور مورد تاکید قرار می گیرد.

3- تعامل و همکاری میان رسانه ها و روابط عمومی ها، برای انتقال به موقع، مؤثر و سریع اطلاعات و اخبار صحیح و مورد نیاز مردم یکی از مهم ترین و ضروری ترین عوامل موفقیت برای کسب اعتمادسازی، ایجاد روابط صمیمانه و نهادینه ساختن اخلاق متعالی رسانه ای است که باید با جدیت مورد پیگیری و اقدام قرار گیرد.

4- با توجه به اینکه کارگزاران و کارشناسان روابط عمومی ها و رسانه ها، عوامل تاثیرگذار در بالندگی و پیشرفت حوزه های مختلف اطلاع رسانی کشور می باشند، ضرورت توجه هر چه بیشتر مدیران و مسئولان حوزه های مزبور به آموزش، پژوهش، توسعه، تحرک بیشتر و بالاخره ایجاد فضای مناسب برای تحول هدفمند در ساختارها، شیوه های ارتباطی، چگونگی تعامل و تفاهم مورد تاکید قرار می گیرد.

5- بیداری اسلامی معاصر، اهمیت توجه به پیام متعهد و قدرتمند، اطلاع رسانی مناسب، فعالیت گسترده و اخلاق کارگزاران آگاه و با بصیرت و نیز طراحی و اجرای برنامه های دقیق و عمیق در حوزه های مرتبط در جهان اسلام و سطح بین المللی را بر خانواده بزرگ روابط عمومی ها و رسانه ها مورد تاکید قرار داده که این أمر باید با جدیت بیشتر و تلاش مضاعف تر تحقق یابد.

6- توجه و تاکید بر محتوای رسانه ای مفید، پرهیز از تملق و گزافه گویی، دوری از سیاه نمایی و منفی بافی، توجه عمیق به اخلاق بلند اسلامی و ایرانی، تعامل و همبستگی مداوم در حوزه های نظری و عملی، تلاش خالصانه در خدمت به مردم و بالاخره فعالیت برای تعالی نظام اسلامی، باید به عنوان خط مشی، برنامه عمل و هدف غائی تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها در سطح کشور تلقی شود.

7- با توجه به اینکه کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، جایگاه بلندی در ایجاد همبستگی و تعاون میان تمامی  اعضای خانواده بزرگ روابط عمومی ها در سطح کشور دارد، ضروری است مدیران ارشد، کارگزاران، کارشناسان و علاقه مندان به این حوزه مهم ارتباطی نسبت به حمایت مؤثر و همه جانبه از دست اندرکاران و برگزار کنندگان کنفرانس، برای ایجاد فضای علمی و کاربردی لازم در جهت انتقال تجربیات، همکاری و هماهنگی بیشتر در بالندگی و تعالی این حوزه، تثبیت و تعمیق اخلاق متعالی ارتباطی، توجه به تامین آموزش های ضروری و بالاخره تحقق «الگوی روابط عمومی اسلامی- ایرانی» از هر گونه اقدام لازم دریغ نکنند.     

اتحادیه جهانی روابط عمومی به هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران پیام فرستاد

اتحادیه جهانی مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پیام خود را توسط "دانیل تیش" رییس اتحادیه، به هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران اعلام داشت.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، دانیل تیش رییس اتحادیه جهانی مدیریت ارتباطات و روابط عمومی به نمایندگی از اتحادیه، در پیامی با اشاره به این که عصر حاضر، دوران فرصت های پیش بینی نشده است، نیاز به روابط عمومی را در بهبود اوضاع اقتصادی، آزادی سیاسی، پیشرفت فنی و عدالت اجتماعی در بالاترین حد و اندازه خود دانست. در این پیام آمده است:

اینجانب به نمایندگی از اتحادیه جهانی مدیریت ارتباطات و روابط عمومی به برگزارکنندگان هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و موسسه کارگزار روابط عمومی درود می فرستم.

به عنوان ارتباطگر، در دورانی مملو از تغییرات پیش بینی نشده به سر می بریم. ما شاهد افزایش چشمگیر در حجم و سرعت ارتباطات و تمرکززدایی در قدرت ارتباطات هستیم. ما با مخاطبانی روبرو هستیم که به دنبال شفافیت و دخالت بیشتر هستند.

دوران ما همچنین دوران فرصت های پیش بینی نشده است. برای رسیدن به بهبود اقتصادی، پیشرفت فنی و عدالت اجتماعی، تاکنون به این اندازه به روابط عمومی نیاز نبوده است.

این فضای چالش، تغییر و فرصت است که به سودمندی کنفرانس شما می افزاید. همکاری بین المللی میان ارتباط گران نه فقط برای برداشتن موانع میان مردم و ملت ها بلکه برای به اشتراک گذاردن شیوه های برتر که از ما ارتباط گران هوشمندتر می سازد، ضروری است.

اتحادیه جهانی بر این باور است ضمن این که هر کشور فرهنگ ارتباطات مخصوص به خود را داراست، اصول جهانی وجود دارد که ارتباطگران را در هر کجای دنیا که باشند به یکدیگر پیوند می دهد. افتخار می کنیم که بخشی از این گفتگوی حائز اهمیت جهانی هستیم و دست دوستی به سوی تمام متعهدان در این حوزه دراز می کنیم.

لطفا بهترین آرزوهای مرا برای داشتن کنفرانسی انگیزه بخش و به یادماندنی بپذیرید.

 ارادتمند

دانیل تیش، ای پی آر، اف سی پی آر اس

رییس اتحادیه جهانی مدیریت ارتباطات و مدیریت ارتباطات و روابط عمومی

نگاهی به مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

 در هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران مقالات متعددی با موضوع مسیریابی رسانه ای و روابط رسانه ای در روابط عمومی به دبیرخانه رسید که از سوی کمیته علمی کنفرانس مورد بررسی قرر گرفت. آنچه از نظر می گذرد نگاهی است گذرا به مقالات برگزیده که توسط صاحب نظران و اندیشمندان حوزه روابط عمومی در سطح دانشگاه و همچنین سطوح مدیریتی و کارشناسی روابط عمومی های کشور نگاشته شده است.

روزنامه نگاری  شهروندی برای روابط عمومی الکترونیک عنوان مقاله ای است که توسط دکتر علی اصغر کیا دانشیار و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و محسن سلسله دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تالیف شده است.

نویسندگان این مقاله با اشاره به روزنگاری شهروندی که با عناوینی چون روزنامه نگاری خیابانی، گوریلا، روزنامه نگاری مشارکتی و روزنامه نگاری همگانی نیز شناخته می شود در مقاله خود آورده اند که: روزنگاری شهروندی، یکی از حوزه های نوظهور روزنامه نگاری است که می کوشد اصول شهروندی را توسعه داده و ارتقا بخشد .چارچوب این شیوه از روزنامه نگاری علاوه بر تاکید بر موفقیت فردی بر مبنای نیاز برای مهربانی و مراقبت از جامعه بوده و اهمیت حل مصلحانه چالش های اجتماعی و ارتقای فهم، بردباری و در برگیری است.

به اعتقاد مولفان این مقاله، روزنامه نگاری شهروندی اهمیت فوق العاده ای برای صداقت، راستگویی، پیوستگی، احترام متقابل و پاسخگویی قائل است. روزنامه نگاری شهروندی با تاکید بر روزنامه نگاری اخلاقی نه تنها یاد می دهد که چطور سواد شهروندی در چارچوب ارزش های شهروندی ساخته می شود بلکه شهروندان را به ابزارهایی برای ارزیابی انتقادی محصولات رسانه ای در یک سطح فنی و در یک زمینه اخلاقی  مجهز می کند. این شیوه از روزنامه نگاری به شهروندان می آموزد که محصولات رسانه ای را هم به طور فنی و هم به طور اخلاقی بسازند. در این مقاله مخاطبان با یکی از مهمترین دلایل رشد سریع ظهور اینترنت و رسانه هایی نظیر وب سایت و بلاگ ها، پاد کست ها و تلفن های همراه آشنا می شوند که زمینه گسترش این نوع روزنامه نگاری را فرهم کرده اند.روزنامه نگارانی که به این شیوه مطلب تهیه می کنند عموما همان افرادی هستند که به عنوان شهروند شناخته شده اند.

لوح فشرده سمینار مدیریت تشریفات عرضه شد

سمینار مدیریت تشریفات از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی در قالب سه لوح فشرده برای استفاده روابط عمومی های کشور عرضه شد.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، همزمان با برگزاری هفتمین کنفرانس، لوح فشرده سمینار مدیریت تشریفات که دکتر احمد یحیایی ایله ای، استاد علی بیدارمغز و استاد علی معصومی در آن به ارایه آخرین نظرات خود پیرامون مدیریت تشریفات بصورت کاربردی، کلید های طلایی مراسم چهارگانه روابط عمومی شامل نشست ها، گردهمایی ها، نمایشگاه ها و بازدید ها پرداخته اند.

همچنین مخاطب با در اختیار گرفتن لوح های فشرده مدیریت تشریفات با شش اصل تشریفات، قانون طلایی تشریفات، فنون و مباحث علمی و کاربردی تشریفات آشنا شده که دریچه ای نو به روی مخاطبان می گشاید.

شایان ذکر است مدیران ارشد سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی، مدیران و کارشناسان روابط عمومی، تبلیغات و ارتباطات، مدیران و کارشناسان تشریفات، امور اداری و هتلداری  از مخاطبان اصلی لوح های فشرده سمینار مدیریت تشریفات بشمار می روند.

شماره جدید فصلنامه روابط عمومی الکترونیک منتشر شد

هفتمین دوفصلنامه آموزشی و تحلیلی روابط عمومی ایران به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی مهدی باقریان و سردبیری حسن بشیر در 84 صفحه منتشر شد.

به گزارش موسسه کارگزار روابط عمومی در شماره جدید دوفصلنامه روابط عمومی الکترونیک مقالات متعددی به قلم "برایان سولیس" با عنوان اسرار روابط عمومی برای مبتدیان، گزارشگری جمع آوری اطلاعات برای وب نوشته جیمز گلن استووال، درک و شناخت روابط عمومی در عرصه رسانه اجتماعی نوشته حسین هاونگی، روابط عمومی الکترونیک و زیرساخت های فناوری اطلاعات نوشته موسی کاظم زاده، معرفی کتاب فرهنگ جامع واژگان روابط عمومی نوشته پروفسور حمدان عدنان و آخرین مقالات ترجمه شده در حوزه روابط عمومی زیر نظر شورای علمی نشریه به چاپ رسید.

گفتنی است شورای علمی و اعضای هیات تحریریه دوفصلنامه روابط عمومی الکترونیک را اساتید برجسته حوزه ارتباطات و روابط عمومی از دانشگاه های داخل و خارج کشور تشکیل می دهند.

سید شهاب سید محسنی مدرس روابط عمومی و روزنامه نگاری

روابط عمومی ها و رسانه ها نیازمند ارتباط با یکدیگر هستند

 سید شهاب سید محسنی مدرس روابط عمومی و روزنامه نگاری گفت: نگاه صحیح و نحوه برقراری ارتباط میان روابط عمومی و رسانه ها که نیازمند ارتباط با یکدیگر هستند، در تحقق اهداف و ماموریت های هر دو کانون نظام اطلاع رسانی لازم است.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، سید شهاب سید محسنی از سخنرانان کنفرانس هفتم و عضو هیئت داوران جشنواره روابط عمومی های برتر  کشور، ضمن بیان این مطلب افزود: بدون اغراق اکثر قضاوت ها و برداشت هایی که از عملکرد سازمان ها در سطح افکار عمومی متجلی است، ناشی از اخبار و تصاویری است که رسانه ها از یک سازمان و موسسه ترسیم و انتشار داده اند.

وی با تاکید بر این که رسانه ها از مهم ترین منابع کسب خبر و اطلاعات محسوب می شوند خاطرنشان کرد: «حتی اگر سازمانی بخواهد از ارتباط با رسانه ها پرهیز کند عملا میسر نیست چرا که سازمان ها به ابزاری موثر نظیر رسانه ها نیاز دارند و از سوی دیگر رسانه ها نیز به محتوای تولیدی روابط عمومی ها برای ایفای کارکردهای مشترک خود به روابط عمومی ها نیاز دارند.»

سید شهاب سید محسنی پاسخ روابط عمومی ها به این سوال را که اجرای تکنیک های رسانه ای در یک روابط عمومی تا چه حد بر روی مخاطبان هدف سازمان، اثربخش بوده است، نشان دهنده موفقیت یا عدم موفقیت روابط رسانه ای سازمان قلمداد کرد و گفت: «تغییر نگرش و رفتار منطبق با خواست و اهداف سازمان پس از برقراری ارتباط رسانه ای، مورد ارزیابی قرار می گیرد تا اثربخش بودن روابط رسانه ای به شکل ملموس مشخص شود.»

دکتر کیا مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

رسانه ها با محتوای تولیدی روابط عمومی تقویت می شوند

 روابط عمومی خلاق با تولید محتوای مناسب علاوه بر تقویت رسانه ها، چرخه نظام اطلاع رسانی را عمق و غنا می بخشد.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، علی اصغر کیا مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و عضو کمیته علمی کنفرانس ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: برگزاری گردهمایی های مشترک میان اهالی روابط عمومی و جامعه رسانه ای کشور، منجر به درک و شناخت عمیق تر این دو کانون نظام اطلاع رسانی از یکدیگر شده و در کنفرانس هفتم نیز محور قرار گرفتن مسیریابی رسانه ای و بررسی چالش های موجود منجر به تعامل بیشتر روابط عمومی ها و رسانه ها می شود.

دکتر کیا بر ضرورت بکارگیری ابزارهای جدید در فرآیند اطلاع رسانی توسط روابط عمومی ها تاکید و با اشاره به کارکردهای رسانه های جدید تصریح کرد: ارتقای سطح مهارت های علمی در عرصه اطلاع رسانی از سوی روابط عمومی ها امری لازم است تا با تکیه بر آموزش های جدید بتوانند در گسترش و ارتقای سطح روزنامه نگاری نیز به شکل موثری به ایفای نقش بپردازند.

مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اعتقاد به این که کمیته علمی هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، موضوع روابط رسانه ای را با توجه به خلاء ها و چالش های موجود انتخاب کرده است خاطرنشان کرد: مدیران و کارشناسان رسانه ای روابط عمومی با هم افزایی توانمندی های خود در کنار رسانه ها می توانند در خلق فضای جدید عرصه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم حضور فعال تری یابند و با تفاهم و همدلی بیشتر به درک اشتراکات و کارکردهای همسان خود نایل شوند.

دکتر علی اکبر جلالی در هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی 

نمی توانیم جزیره ای دور افتاده در جهان IT باشیم

دکتر علی اکبر  جلالی در هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت : نگاه غلطی است اگر بخواهیم خود را جدای از جهانی که به مدد IT متصل به هم است قرار دهیم و نمی توانیم جزیره ای دور افتاده در جهان IT باشیم .

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ،دکتر جلالی  در دومین روز کنفرانس هفتم صبح امروز دوشنبه نهم آبان ماه در مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما با اشاره به اینکه تبلیغات وپیامدهای یک سویه روابط عمومی ها بی اثر است گفت :در شبک های اجتماعی مخاطبان به مخاطبان اعتماد دارند و به دلیل تحلیل ارتباطات در شبکه های اجتماعی روابط عمومی ها با ید نگاه خود را تغییر دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت و پدر علم فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر ضرورت ورود به شبکه های اجتماعی خاطر نشان کرد : من هرگز اعتقادی به اینترنت ملی ندارم و فرصت های رسا نه ای بسیاری در شبکه های اجتماعی برای روابط عمومی هایی که باید بطور داینامیک عمل کند وجود دارد و امروزه روابط عمومی ها باید از این فرصت استفاده کنند .

وی اشتراک گذاری نظرات ، ساماندهی مخاطبان و گفت وگو با آنها را با ورود روابط عمومی به فضای جدید رسانه ای ضروری دانست.

در دومین روز از برپایی کنفرانس هفتم تبیین شد،

کمپین های اطلاع رسانی و فناوری های جدید روابط عمومی

در دومین روز از برپایی هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، نقش فناوری های جدید و روابط رسانه ای و کمپین های اطلاع رسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در دومین روز از برپایی کنفرانس که نهم آبان ماه در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما با حضور بیش از 700 نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی کشور برگزار شد، دکتر علی اکبر جلالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در سخنرانی خود به موضوع فناوری های جدید و روابط رسانه ای پرداخت.

گفتنی است پس از پخش کلیپ اطلاع رسانی روابط عمومی بر پرده نقره ای سینما که در آن پنج فیلم تاثیرگذار روابط عمومی و ارتباطات رسانه ای معرفی شد، دکتر ایلچول کیم استاد دانشگاه دونگوی جمهوری کره در مورد مدیریت روابط رسانه ای از طریق رویکردهای نوآورانه و احمد پاکزاد با موضوع کمپین های اطلاع رسانی سخنرانی کرد.

گفتنی است در پانل تخصصی نیز با عنوان مدیریت روابط رسانه ای با روش های نوآورانه، دکتر حسن بشیر عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان دبیر پانل و همچنین علیرضا دهقان مدیر گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر طاهر روشندل اربطانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر سیدوحید عقیلی رییس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مهدی فرقانی عضو هیئت مدیره دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر علی اصغر کیا مدیر گروه تبلیغ و ارتباطات دانشگاه سوره و دکتر داود نعمتی عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما حضور یافته و به ارایه نظرات خود پرداختند.

شایان ذکر است مراسم اختتامیه کنفرانس نیز همراه با اعطای جوایز برگزیدگان جشنواره روابط عمومی های برتر کشور بود که پس از جمع بندی مطالب مطرح شده توسط دکتر بشیر دبیر کمیته علمی کنفرانس و قرائت بیانیه کنفرانس و هیئت داوران انجام شد.

روابط عمومی های برتر بخش خلاقیت و نوآوری معرفی شدند

جشنواره روابط عمومی های برتر کشور که همزمان با هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار شد، جایزه بخش خلاقیت و نوآوری را به روابط عمومی های برگزیده اعطا کرد.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، این جایزه برای نوآوری ها و ابتکارات روابط عمومی ها در اجرای برنامه ها و فنون هدفمند و همچنین بکارگیری هنرمندانه و خلاقانه از عناصر هنری، فناوری های اطلاعاتی و تاکتیک ها و روش های ابداعی در نظر گرفته شد که به روابط عمومی پست بانک ایران به پاس ابتکار عمل در فرهگ سازی در جوامع روستایی برای استفاده از دفاتر خدمات ارتباطی، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان برای خلاقیت های به کارگرفته شده در مدیریت رویداد، روابط عمومی موسسه مالی و اعتباری صالحین برای مدیریت رسانه ای بحران، روابط عمومی سازمان فنی و حرفه ای کشور برای ایجاد بستری خلاقانه در مدیریت بازدید و رویداد، 

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی برای تهیه و تولید مبتکرانه سرود روابط عمومی، روابط عمومی مهدیه تهران برای ایجاد شبکه تلویزیونی اینترنتی ویژه پخش جهانی مراسم ها و مناسبت های خاص و روابط عمومی گروه پژوهشی و صنعتی زر، روابط عمومی شرکت سایپا، روابط عمومی موسسه فرهنگی آسمانه و روابط عمومی بانک رفاه اعطا شد

رسانه های برتر در عرصه اطلاع رسانی روابط عمومی انتخاب شدند

همزمان با برگزاری جشنواره روابط عمومی های برتر کشور که مصادف با هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران بود، از رسانه های برتر در عرصه اطلاع رسانی تولیدات محتوایی روابط عمومی ها تقدیر شد.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در بخش خبرگزاری ها، خبرگزاری اکونیوز رتبه نخست و خبرگزاری پانا رتبه دوم را کسب کردند.

از میان روزنامه های فعال در عرصه اطلاع رسانی از اخبار و محتوای تولیدی روابط عمومی ها روزنامه آسیا اقتصادی و هفته نامه کوشا اول و دوم شدند.

گفتنی است محمود احمدی مدیر پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی ها نیز  بعنوان پایگاه اینترنتی برتردرحوزه روابط رسانه ای و تعامل با روابط عمومی ها انتخاب و معرفی شد.

برترین های جشنواره روابط عمومی های برتر ایران معرفی شدند

روابط عمومی های برگزیده جشنواره روابط عمومی های برتر ایران، همزمان با برگزاری  مراسم اختتامیه هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران  دوشنبه نهم آبان ماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما معرفی شدند.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران  در این جشنواره 120روابط عمومی  با ارسال بیش از هزار و 200 اثر در رشته های  پژوهش و افکار سنجی، ارتباط رسانه ای، ارتباط مردمی، ارتباطات درون سازمانی، انتشارات، ارتباط الکترونیکی، تبلیغات و بازاریابی، بخش ویژه، انتخاب بهترین مدیر و کارشناس برتر روابط عمومی به رقابت پرداختند.

علاوه بر این انتخاب ایده برتر و جایزه ویژه خلاقیت و نوآوری نیز در نظرگرفته شده بود که به روابط عمومی هایی که حایز دریافت بالاترین امتیاز ها شدند تعلق گرفت.

آثار ارسالی  روابط عمومی ها پس از تفکیک آثار و ثبت مستندات ارایه شده، در دو سطح ملی و استانی   از سوی هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در بخش جایزه برگزیده بهترین پژوهش و در سطح ملی، روابط عمومی بانک توسعه تعاون، روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به ترتیب اول  و دوم شدند و روابط عمومی بانک سپه و روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران مشترکا سوم شدند.در  سطح استانی نیزرتبه اول به  روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق بیستون ،رتبه دوم مشترکا به روابط عمومی شهرداری اراک  و روابط عمومی شرکت آبفای استان تهران  ورتبه سوم به  روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک های غرب تهران رسید .

دربخش جایزه برگزیده بهترین ارتباط رسانه ای در سطح ملی روابط عمومی بانک سپه رتبه اول ، روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران رتبه دوم  و روابط عمومی بانک توسعه تعاون رتبه سوم را کسب کرد.در سطح استانی همین رشته، روابط عمومی شهرداری اهواز رتبه اول، روابط عمومی پالایشگاه نفت اصفهان و  روابط عمومی جهاد کشاورزی کرمانشاه مشترکا دوم و روابط عمومی آستان قدس رضوی و روابط عمومی شرکت توزیع برق استان تهران مشترکا سوم شدند.

جایزه برگزیده بهترین ارتباط مردمی در سطح  ملی به روابط عمومی شبکه خبر و   مقام دوم  به روابط عمومی بانک تجارت رسید.در سطح استانی نیز روابط عمومی شهرداری اصفهان مقام اول ، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب منطقه پنج مقام دوم و  روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و روابط عمومی شهرداری رشت مشترکا به مقام سوم دست یافتند.

جایزه برگزیده بهترین ارتباط درون سازمانی در سطح ملی برگزیده ای نداشت اما در سطح استانی رتبه اول به روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، رتبه دوم به روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان یزد و رتبه سوم مشترکا به  روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه رسید.

برگزیدگان بهترین ارتباط الکترونیکی در سطح ملی به ترتیب روابط عمومی بانک مسکن ،روابط عمومی صندوق تامین اجتماعی و روابط عمومی بانک پارسیان شدند. در سطح استانی نیز  روابط عمومی شرکت پتروشیمی کارون رتبه  اول؛ روابط عمومی شهرداری اهواز  رتبه دوم و روابط عمومی سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس  و  روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مشترکا رتبه سوم را کسب کردند.

جایزه برگزیده بهترین تبلیغات و بازاریابی به ترتیب به روابط عمومی شرکت توانیر، روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران رسید. در سطح استانی نیز روابط عمومی سازمان راه و ترابری استان مازندران ،  روابط عمومی شهرداری اصفهان  و روابط عمومی شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان اول تا سوم شدند.

جایزه برگزیده بهترین کتاب نیز در سطح ملی به روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران رتبه اول ، روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران مشترکا رتبه دوم و روابط عمومی سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور و روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران مشترکا رتبه سوم  رسید.

سطح استانی  نیز روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، روابط عمومی شهرداری کاشان  و روابط عمومی سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس حایز مقام اهای اول تا سوم شدند.

در بخش انتخاب بهترین بروشور در سطح ملی، روابط عمومی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی رتبه اول، روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و روابط عمومی بانک توسعه صادرات مشترکا رتبه دوم، روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران مشترکا رتبه سوم را کسب کردند. در سطح استانی نیز روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان مقام اول ؛ روابط عمومی شهرداری کاشان مقام دوم و  روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اصفهان و روابط عمومی شرکت پتروشیمی مارون مشترکا مقام  سوم را کسب کردند.

در بخش جایزه ویژه در سطح ملی روابط عمومی جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف رتبه نخست را به دست آورد. در سطح استانی نیز روابط عمومی شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران مقام اول، روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مقام دوم و روابط عمومی شرکت گاز استان فارس وروابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود مشترکا سوم شدند.

بهترین کارشناسان  روابط عمومی در سطح ملی دکتر حسین امامی کارشناس روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، رتبه نخست و  مهیار کمانگری رییس اداره تبلیغات موسسه مالی و اعتباری صالحین رتبه دوم را کسب کردند.

در بخش جایزه برگزیده بهترین مدیر روابط عمومی در سطح ملی رتبه نخست به  حسن ربیعی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه و رتبه دوم به  محسن اشرف پور رییس اداره روابط عمومی و بین الملل بانک توسعه صادرات ایران رسید.

گفتنی است در سطح استانی  مدیر برتر روابط عمومی، رتبه نخست را  دکتر حمیدرضا بهرامی مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، رتبه دوم را  سید کمال میرشمسی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و  رتبه سوم را مشترکا  علی احمدیان مدیر روابط عمومی فرمانداری تفت و محمدرضا بخشعلی زاده مدیر  روابط عمومی شرکت انتقال گاز ایران منطقه هشت عملیات انتقال گاز، به دست آوردند.

جایزه خلاقیت و نوآوری نیز به  روابط عمومی پست بانک ایران ، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان، روابط عمومی موسسه مالی و اعتباری صالحین، روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، روابط عمومی شرکت سایپا ، روابط عمومی موسسه فرهنگی آسمانه، روابط عمومی مهدیه تهران، روابط عمومی بانک رفاه و روابط عمومی گروه صنعتی و پژوهشی زر  رسید.

اعطای گواهینامه رسمی سازمان فنی حرفه ای

به شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی روابط عمومی

شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، گواهینامه رسمی سازمان فنی حرفه ای کشور را دریافت می کنند.

به گزارش ستاد خبری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، این گواهینامه که قابل ترجمه در تمامی کشورهای عضو سازمان بین المللی کار (ILO) است، قابلیت استفاده در ارتقای شغلی طرح طبقه بندی مشاغل را نیز داراست.

گفتنی است برای نخستین بار در تاریخ برگزاری کنفرانس های بین المللی روابط عمومی، در کنفرانس هفتم که هشتم و نهم آبان ماه در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار می شود، گواهینامه رسمی سازمان فنی و حرفه ای کشور به مدیران و کارشناسان روابط عمومی شرکت کننده در کنفرانس اعطا می شود.

وزیر دادگستری در هفتمین همایش بین المللی روابط عمومی، هوشیاری و تعهد رسانه ای را عامل مهمی در جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی دانست

 سید مرتضی بختیاری وزیر دادگستری در این همایش اظهار داشت: یکی از مشخصه های جهان معاصر ذهینت رسانه ای است. بدین معنا که افکار و رفتار عمومی تحت تاثیر القاء امواج رسانه ای فراگیر می باشد و ذهنیت ها ، بی آنکه مواجهه مستقیم با اشیاء و حوادث پیرامونی داشته باشند با تفسیر ها و تحلیل های رسانه ای مواجه می شوند و بر داوری در مورد وضعیت های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مبادرت می نمایند.

وی همچنین افزود: آنچه که یک جامعه را از مواجهه با آسیب ها مصون خواهد داشت، هوشیاری و تعهد رسانه ای است. به عبارت دیگر اگر چه توسعه یک کشور نیازمند اطلاع رسانی سنجیده و راه گشاست و در تولید انگیزه، کارایی و شفاف سازی عملکرد سطوح مختلف تاثیر دارد اما آنچه که موجب انسجام جامعه شده و باور عمومی را به رسانه ها افزایش می دهد هوشیاری و تعهد رسانه ای است.

 متن سخنرانی وزیر محترم دادگستری

          محور های سخنرانی  :

         1-اهمیت و شیوه های ارتباطات

            2-روابط رسانه ای در بخش قضا

 «بسم الله الرحمن الرحیم»

 با عرض سلام خدمت حضار محترم، اساتید گرانقدر، مسئولین و مدیران و کارشناسان محترم داخلی و خارجی، اصحاب ارجمند عرصه رسانه و خبر و همه عزیزانی که در این گردهمایی ارزشمند شرف حضور دارند. از اینکه توفیق یافتم تا دقایقی چند در محضر شما بزرگواران ایراد سخن نمایم، بسیار مفتخرم و امیددارم در این مجال با توجه به بضاعت مزجات، و به عنوان یکی از خدمتگزاران  ملت شریف ایران بتوانم به نکات در خوری پیرامون اهمیت و شیوه های ارتباطات به ویژه روابط رسانه ای در بخش قضا بپردازم.

استحضار دارید که وسعت پهنه زیست اجتماعی در جهان امروز، سطوح تماس افراد را در اشکال ابتدایی که در گذشته مرسوم بود، کاملا دگرگون ساخته و اندیشیدن به شیوه های کم هزینه تر، موثرتر و کار آمدتر را ضرورت بخشیده، به نحوی که اطلاع رسانی در این مسیر با دگرگونی های ژرفی مواجه گردیده است.

از همین رو یکی از مشخصه های جهان معاصر ذهینت رسانه ای است. بدین معنا که افکار و رفتار عمومی تحت تاثیر القاء امواج رسانه ای فراگیر می باشد و ذهنیت ها ، بی آنکه مواجهه مستقیم با اشیاء و حوادث پیرامونی داشته باشند با تفسیر ها و تحلیل های رسانه ای مواجه می شوند و بر داوری در مورد وضعیت های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مبادرت می نمایند. در چنین شرایطی ذهنیت و داوری افراد در خصوص وضعیت سازمانی و جامعه، بی درنگ به فرایند انتقال اخبار و تصمیم سازی وابسته می شود و دیگر همچون گذشته تلاش های کاملا شخصی  قادر نخواهند بود تا اطلاعات لازم و طبقه بندی شده را در اختیار قرار دهند. بنابراین اتصال به شبکه های اطلاع رسانی و ارتباط با سرچشمه های اطلاعاتی، دیدگاهها و قضاوتهای افراد را تعیّین و سمت و سو می بخشد. عینیت این داوری ها گاه با واقعیت منطبق است و گاه بر تحلیل های صرف رسانه ای استوار است و شاید بعضا نتوان، ما به ازای واقعی برای آنها پیدا نمود. گاهی نیز تحلیل های   رسانه ای به پیش فرضهای سیاسی و جهت گیری های گروه بندی شده ابتناء دارد و این امر خود انحراف ذهنیت ها را از پیگیری مسیر درست حوادث تشدید می کند و به تبع آن داوریهای ناصوابی را از تحلیل وضعیت عمومی کشور ها بدست می دهد.

پس آنچه که یک جامعه را از مواجهه با آسیب های فوق مصون خواهد داشت، هوشیاری و تعهد رسانه ای است. به عبارت دیگر اگر چه توسعه یک کشور نیازمند اطلاع رسانی سنجیده و راه گشاست و در تولید انگیزه، کارایی و شفاف سازی عملکرد سطوح مختلف تاثیر دارد اما آنچه که موجب انسجام جامعه شده و باور عمومی را به رسانه ها افزایش می دهد هوشیاری و تعهد رسانه ای است. بدیهی است اگر این هوشیاری و تعهد نباشد عدم اعتماد مردم به سطوح مختلف تصمیم گیری در کشور تسری پیدا کرده و ارزشها، باورها و فرهنگ جامعه دچار انسداد یا گسیختگی می گردد.

لذا می توان نتیجه گرفت که کارکرد رسانه ها به مانند کارکرد یک دانشگاه عمومی است که هم باید کار فرهنگی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی و علمی انجام دهند و هم ارزشها و باورهای یک ملت را با شجاعت و روشن بینی صیانت نموده و اعتلا بخشند تا در پناه آن وحدت و انسجام ملی تقویت شود.

شرط لازم برای نیل به این مهم آن است که اساسا به قداست و اهمیت عمل رسانه ای واقف باشیم. این قداست و اهمیت در یک جامعه اسلامی تبلور جدی تری دارد چرا که رسانه ها زمینه سازان ظهور حقانیت و زدودن غبار باطل هستند و مدیران و مسئولان رسانه ها با پالایش اخبار سره از ناسره و دیده بانی اخبار، نه تنها به فعالیتی حرفه ای که به انجام وظیفه ای الهی مبادرت نموده و مانع بروز هرج و مرج، بی اعتمادی و بی اخلاقی های مرسوم در جوامع غربی می شوند.

با نگاهی به تاریخ اسلام در می یابیم که اگر چه در آن زمان ابزارها و تجهیزات پیشرفته رسانه ای مانند امروز وجود نداشته ولی منبرها و خطابه های مربوط به اعمال عبادی سیاسی ، نمازجمعه و جماعات و اجرای   

خطابه های محرک و مورد نیاز جهت آگاهی و هدایت مردم (که براندازی حکومتهای طاغوتی و باطل یکی از آن بوده است) خود به مثابه یک رسانه عمل می کرده است. به عبارت دیگر ائمه اطهار(ع) با حضور پررنگ و اثر گذار خود در این اعمال، پیامهای راستینی را به جامعه انتقال می دادند و جهت گیری های فرهنگی و ارزشی جامعه را سمت و سو می بخشیدند. از این رو می توان گفت که عمل رسانه ای عملی مقدس است که خود ریشه در رسالت انبیاء و ائمه اطهار(ع) دارد.

از تحلیل فوق می توان چنین نتیجه گرفت که هسته مرکزی عمل رسانه ای باید اخلاق باشد و این یعنی همان هدف اصلی دین و بعثت نبی مکرم اسلام که می فرماید «انی بعثت لا تتم مکارم الاخلاق» یعنی هدف خود را از رسالت الهی، حاکمیت اخلاق بر جامعه ذکر می کند. حاکمیت اخلاق بر ذهن و اعمال رسانه ای ضمن آنکه موجبات پرورش جامعه را در مسیر تعالی که تنها هدف خلقت است فراهم می سازد، سبب می شود تا اطلاعات مفید و ضروری با رعایت اصل صداقت و درستی تفسیر، به جامعه ارایه شود.

در اینجا صداقت و درستی تفسیر همان امانتداری است، امام صادق(ع) می فرماید: همانا خداوند عزوجل هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر آنکه راستگو و نسبت به امانت، امانتدار باشد چه با انسانهای خوب و چه با انسانهای بد.

نکته دیگر توجه ویژه به مراکز اطلاع رسانی است از آنجا که رسانه ها در شناساندن شایستگی ها نقش اساسی ایفا می نمایند، لذا تاسیس و اصلاح مراکز اطلاع رسانی با دقت و حساسیت و به کار گماردن انسانهای متعهد و دلسوز با هدف اشاعه اخلاق اسلامی سبب می شود تا جامعه نیز خود را با آن تطبیق دهد. چرا که رسانه های جمعی ضمن آنکه زبان گویای مردم و حکومت هستند با القاء درست مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سبب می شوند تا جهت گیریهای انحرافی از بین رفته و با افزایش قدرت انتخاب مردم آگاهی آنان در گزینش اهداف و رویکردهای صحیح افزایش یابد.

در این میان بهترین رسانه آن است که منافع عمومی را در نظر بگیرد، از مردم و برای مردم باشد و در بحرانها و شرایط  مختلف بتواند موجبات آرامش و دلگرمی و نشاط مردم را فراهم سازد. رسانه ها باید در جهت بهبود و ساماندهی امور حرکت مثبت انجام داده و تصمیم سازی نمایند. بر همین اساس  باید ها و نباید ها در این عرصه شایسته تبیین و شفاف سازی است. قلب حقایق، تحریف ها، غلو و اغراق، جانبداری به ناحق از افراد یا گروههای خاص، ترویج باطل، ایجاد تنش و جنگ های روانی، تفرقه های داخلی، تعرض به آبروی افراد، تبلیغ و چهره سازی اشخاص و گروههای منحرف از نبایدهای رسانه ها و توجه به تطهیر نفس و طهارت روح مخاطبان، بیان حقایق و واقعیت ها در حد مقدور، ایجاد امید و نوید و تقویت روحیه شهامت ، شجاعت، و شهادت طلبی ، تربیت و رشد مخاطبان، افشای توطئه دشمنان و هوشیاری رسانه ای و اطلاعاتی،امانتداری اخبار، ترویج ارزشهای ناب اسلامی، رعایت بیت المال و حق الناس و معرفی الگوهای ارزشمند اخلاقی و اجتماعی در شمار  بایدهای رسانه ای خواهد بود.

رسانه ها همچنین باید با انجام فعالیتهای به موقع و هوشیارانه هجمه های رسانه ای غرب و دشمنان اسلام را دفع نمایند. به عبارت دیگر باید گفت اگر چه کار رسانه ای به خودی خود پیچیده و حساس است اما این عمل در ایران به دلیل فشارها و فرصت طلبی های دشمنان در عرصه های بین المللی بسیار پر اهمیت تر و پیچیده تر خواهد بود.

توجه به این نکته مهم بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است که امروز مراکز قدرت طلب اقتصادی و سیاسی دنیا برای تولید پیامهای خود، جهت دادن به افکار عمومی جهان و تسخیر اذهان ملت ها   سرمایه گذاری های عظیمی کرده اند که انقلاب اسلامی و ملت ایران جزو اهداف اصلی آنان به شمار  می روند و مقابله با این هجوم خبری وظایف سنگینی را بر دوش اصحاب رسانه های کشور، نهاده است. 

خداوند در قرآن می فرماید: (یا ایها الذین آمنوا ان جاءکم فاسق بنباء فتبینوا ان تصیبوا قوما بجهاله فتصبحوا علی ما فعتلم نادمین) 6 حجرات

یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید اگر فاسقی برای شما خبری آورد ، بررسی و تحقیق کنید تا مبادا گروهی را به نادانی آسیب رسانید آن گاه از کردار خود پشیمان گردید.

امروز رسانه های ما با ماموریتی تاریخی، باید هوشیاری تمام عیاری داشته باشند چرا که گاه یک غفلت یا یک اشتباه به ظاهر کوچک ممکن است منافع ملی را به مخاطره افکند.

در شرایط فعلی یکی دیگر از مواردی که پیچیدگی و حساسیت رسانه ای را در کشور، افزایش می دهد، وجود رقبای  قدرتمند آنان در سطح بین المللی است. چرا که امروز مرزها برای کار رسانه ای برداشته شده و محدودیت ها را در عرصه ها داخلی و خارجی از بین برده است . لذا تجهیز نرم افزاری و سخت افزاری    رسانه ها و استفاده از روز آمدترین ابزارها در شرایط فعلی بیش از پیش باید مد نظر قرا گیرد.

درک به موقع و تحلیل پدیده ها نیز یکی از کارکردهای مهم رسانه هاست که می توان از آن به عنوان هوشمندی رسانه ای یاد کرد. به عنوان مثال در شرایط فعلی در یک سوی معادلات جهانی ملت ایران و ملت های آزاده جهان حضور دارند و در سوی دیگر استکبار و قدرت های سلطه گر قرار دارند که همین امر باعث شده ملت های آزادی طلب به دنبال آزادی، حاکمیت ملی، عدالت و عزت گام بردارند، امروز بحمدا...  انقلاب اسلامی ارزشهای اسلامی و مطالبات مردمی را در ملت ها زنده نموده، و راه آنها را تغییر داده است. بنابراین شایسته است اصحاب رسانه ها در حوزه دیپلماسی رسانه ای نیز با هوشمندی و دقت نظر لازم، صحنه را اداره کنند.

این هوشمندی در عرصه های داخلی نیز از اهمیت خاص خود برخوردار است. چرا که رسانه ها به عنوان حلقه ارتباطی بین حکومت و مردم مسئولیتی خطیر در فرایند دسترسی مردم به جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات  و تحقق اصل پرسشگری و پاسخگویی و بسط فرهنگ نظارت مردم بر عملکرد مسئولین و نهادهای اجرایی دارند و این مهم در شرایط فعلی و در رابطه با بخشهای حساس اجرایی مانند قوه قضاییه دقت نظر بیشتری را طلب می کند.

ظرفیت های خبری قوه قضاییه امروز بیش از گذشته احساس می شود و این حساسیت و اهمیت اقتضا می کند تا برای پیشبرد امور حتی شهرستانها نیز اطلاعات دقیقی از حوادث سایر حوزه های قضایی داشته باشند تا تجربه های موفق قضایی منتقل شود و برخی ابهامات در افکار عمومی مرتفع گردد. البته گاه رسانه ها در مورد اطلاع رسانی برخی پرونده ها که آراء آنها قطعی نشده انتظاراتی دارند که این خود با اصل برائت منافات دارد.

در این خصوص به نظر می رسد تبصره 1 ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری مواضع را تا حدودی مشخص کرده است و مرزها را در خصوص اطلاع رسانی راجع به پرونده هایی که آراء آنها قطعی نشده تعیین نموده است.

شایان ذکر است که در نصوص قانونی نسبت به متهم کردن افراد به اموری که ثابت نشده قبل از دادگاه مطالب روشنی وجود دارد که بعضی از آنها مطلق و بعضی مقید هستند، لذا رسانه ها و مطبوعات هم نباید برای جلب مخاطب و مشتری حرفهای خلاف واقع بزنند.

همچنین به استناد ماده 697 قانون مجازات اسلامی هر کسی به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید و نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت بدهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که موجب حد است به یکماه تا یکسال حبس و 74 ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم می شود.

با این توصیف روشن است که خبرنگاران رسانه ها در چارچوب قوانین می توانند با حضور در دادگاه از جریان رسیدگی گزارشی مکتوب تهیه کرده و بدون ذکر نام یا مشخصاتی که معرف هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی شاکی و مشتکی عنه باشد منتشر نمایند و تخلف از حکم قسمت اخیر این تبصره در حکم افترا است.که اینجا دیگر حتی قید ماده 697 هم مطرح نیست یعنی همین که مطلبی با ذکر نام یا مشخصاتی که معرف هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی شاکی یا مشتکی عنه باشد و از جریان رسیدگی گزارش نماید منتشر شود این برای حکم افترا کافی است و قاضی دادگاه این را افترا محسوب می کند.

بدیهی است که ذات حرفه قضا از آنجا که با مصالح عمومی و خصوصی جامعه مرتبط است سبب می شود تا این مجموعه در عرصه اطلاع رسانی اخبار مربوطه با حساسیت و دقت نظر بیشتری وارد شود و بعضا ممکن است موانعی هم به لحاظ شرعی و قانونی وجود داشته باشد با این همه جایی که مصلحت و منفعت عمومی در چارچوب قانون و موازین شریعت اقتضا می کند، شایسته است تا به تبیین سیاست ها و توضیح عملکرد ها و رفع شبهات به نحو شفاف و هوشمندانه پرداخته شود چرا که گاهی همین سکوت می تواند موجبات برخی داوری های نادرست وکژاندیشانه را فراهم نماید.

البته خوشبختانه در دهه سوم حیات قوه قضاییه با پیدایش پایگاه خبری و تاسیس خبرگزاری های متعهد و معرفی سخنگو، مقوله اطلاع رسانی در این نهاد انتظام بیش از پیش یافته است.

بی تردید در دهه چهارم حیات قوه قضاییه و در دورانی که اقتدار و اعتماد عمومی دو راهبرد اصلی قوه قضاییه شمار می رود، توجه به نقش رسانه ها در کاهش دغدغه های عمومی و رفع شبهات و داوری های ناصواب بیش از دهه های گذشته مطرح است، و ظرفیت اخبار و اطلاعات در دهه حاضر ضرورت توجه به انتشار و پالایش برخی اخبار را خصوصا با هدف پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی دشمنان در عرصه های بین المللی و تفرقه افکنی های داخلی، افزون ساخته است.دستگاه عظیم قضا به عنوان سکاندار عدالت، نیازمند رشد و آگاهی مردم نسبت به حقوق فردی و اجتماعی است. استقرار عدالت، پیشگیری از جرم و ارتقای سلامت جامعه جز با اعتلای دانش و هدایت افکار عمومی که مهمترین ابزار آن رسانه است امکان پذیر نیست.

در خصوص اخبار نیز بر این باورم که حساسیت حرفه قضا، اقتضا می کند تا سکوت و پرگویی هر یک به مقتضای خودش حساب شده باشد در غیر این صورت دامنه ابهامات، شبهات و نتیجه گیری های غیر صحیح را وسعت می بخشد. بنابراین اعلام مواضع دقیق قوه قضاییه و راهبرد شفاف این دستگاه عظیم در زمینه اطلاع رسانی می تواند در حیطه بندی اخبار و تعامل با رسانه ها کارگشا باشد.

با این همه شایسته است مطبوعات و اصحاب رسانه ها نیز شیوه تعامل خود با قوه قضاییه را دقیقا برمبنای قانون مطبوعات و رعایت مفاد قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری استوار نموده و از انتشار اخبار ناصحیح و یا

 اطلاعاتی که ایجاد التهاب در جامعه نموده و امنیت روانی کشور را بر هم می زند اجتناب نمایند چرا که مرجع رسیدگی به قانون گریزی و بداخلاقی های مطبوعاتی همین قوه قضاییه خواهد بود!

در پایان ضمن درود بر روان پاک شهدای گرانقدر 8 سال دفاع مقدس به ویژه  شهیدان بالا مقام عرصه خبر و اطلاع رسانی که با خون خویش جوهر قلم انتقال اخبار  را برای پیروزی حق بر باطل زنده و تازه نگه داشتند،  از تمامی مسئولین و عناصر دلسوز، متعهد، مومن و سخت کوش عرصه خطیر اطلاع رسانی که با حضور آگاه و هوشمندانه خود موجبات پیشرفت، آبادانی و اعتماد مردم به نظام را فراهم نموده، و با تعامل وثیق و سازنده خود با دستگاههای اجرایی کشور، فرایند تصمیم سازی را با توجه به انتظارات مردمی در جامعه تسهیل می بخشند، صمیمانه تشکر و قدردانی    می نمایم. از درگاه باریتعالی آرزو دارم تا روزی با تاسیس پایگاه اطلاع رسانی قدرتمند و جامع مسلمانان، اتحاد اسلام به نقطه ای برسد که هیچ طاغوتی مجال توطئه و تفرقه نیابد .با امید به روزی که با ظهور امید منتظران حضرت صاحب الامر مهدی موعود(عج) غبار و پرده سیاه باطل زدوده شود و خورشید تابناک اسلام بر تمامی جهان روشنی افکند.

 انشاءا...

منبع : کارگزار روابط عمومی

نظرات 1 + ارسال نظر
میرحمیدموسوی چهارشنبه 18 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 11:40 http://hamidmousavi.com

سلام
از مقاله اسلام هراسی شما استفاده کامل کردم. عالی بود.
خدا قوت و کثرالله امثالکم

با سلام و احترام
بنده نیز از وب سایت غنی شما استفاده کردم.
به آدرس سایت های دیگر نیز اضافه کردم.
از لطف شما هم ممنون هستم.
بشیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد