وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

گزارش کامل ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک ۳۱/۲/۱۳۹۰

 گزارش کامل ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک  ۳۱/۲/۱۳۹۰

  

                                          عکسهایی از همایش

 http://eprcenter.ir/shenase/tabid/61/AlbumID/371-12/language/fa-IR/Default.aspx

 

ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمع کثیری از استادان، مدیران، کارشناسان روابط‌عمومی و اعضای هیئت‌مدیره انجمن‌های روابط‌عمومی ایران و متخصصان روابط‌عمومی، روز 31 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار شد. گزارش کامل این همایش را می‌خوانید.

دبیر همایش روابط عمومی الکترونیک تأکید کرد:

لزوم تلاش برای تولید ادبیات و فرهنگ‌سازی استقرار نظام عملی روابط‌عمومی الکترونیک

امیر عباس تقی‌پور، دبیر ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک در مراسم آغاز بکار این همایش با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده دبیرخانه همایش گفت: دبیرخانه از سال 1383 تا کنون تلاش کرده است با تولیدات مختلف، نسبت به تولید ادبیات و فرهنگ‌سازی استقرار نظام عملی روابط‌عمومی الکترونیک اقدام کند. البته ضروری است این تلاش‌ها با سرعت و کیفیت بیشتری ادامه یابد.

وی با بیان اینکه، برگزاری همایش‌های سالانه روابط‌عمومی الکترونیک  در همین راستا قابل ارزیابی است ادامه داد: برپایی کارگاه‌های عملی تکنولوژی های روابط‌عمومی الکترونیک، انتشار بیش از 30 عنوان ویژه‌نامه، انتشار ماهنامه مدیریت ارتباطات، تولید انواع ابزار کمک آموزشی و انتشار 16 جلد کتاب تخصصی و تشکیل بانک مقالات روابط عمومی الکترونیک از جمله اقدامات انجام شده است.

تقی پور باتأکید بر لزوم آموزش مستمر مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی، به سرعت تغییرات فناوری اشاره کرد و گفت: هر اندازه هم که آموزش ببینیم  باز هم بعید است بتوانیم با تکنولوژی‌ها در زمان، همگام شویم.

دبیر ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک در پایان سخنان خود از اعضای کمیته علمی همایش، استادان، مدیران روابط‌عمومی و رسانه‌ها و شخصیت های حقیقی و حقوقی مؤثر در برگزاری این همایش تقدیر کرد.

پیام رئیس انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی به ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک

ریچارد لینینگ: نسبت به مرگ، مالیات و روابط‌عمومی الکترونیک هیچ تردیدی وجود ندارد

در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، پیام ریچارد لینینگ، رئیس انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی توسط غلامرضا کاظمی دینان، از پیشکسوتان این حرفه قرائت شد.

متن پیام چنین است:

گفته می‌شود در دنیا دو چیز هست که تردیدی نسبت به آنها وجود ندارد: مرگ و مالیات‌ها که برای فعالان روابط‌عمومی شما می‌توانید «روابط‌عمومی الکترونیک» را نیز به آن اضافه کنید.

اما روابط‌عمومی الکترونیک دقیقاً به چه معنی است؟ خارج از صنعت روابط‌عمومی، این واژه هیچ معنایی ندارد، می‌توانید در اینترنت جستجو کنید و به آنچه می‌گویم پی ببرید. در جامعه ما روابط‌عمومی الکترونیک دنیایی از ارتباطات و مجراهای گپ‌وگفت را بیش از آنچه در یک دهه گذشته روش انتقال پیام بود، پیشنهاد می‌کند. گوگل، توییتر، لینکدین، فیس‌بوک و.... رسانه‌های اجتماعی روش ارتباطات در دنیا را تغییر داده‌اند. آیا باز هم تغییر می‌دهند؟

امروزه در دنیا پنج میلیارد گوشی تلفن همراه در حال استفاده وجود دارد؛ یعنی پنج گوشی به ازای هر هفت نفر. در ایران تخمین زده می‌شود 70 درصد مردم دارای یک گوشی موبایل هستند. در همین حال در 58 کشور دنیا بیش از 50 درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند ولی ایران جزو آنها نیست. متوسط اتصال به اینترنت در این کشورها 72.1 درصد است و این متوسط برای کشورهای خارج از این گروه 17.6 درصد است. متوسط جهانی استفاده از اینترنت نیز (بر اساس آمارهای Internet World Stats) تنها 26.6 درصد است و تنها مکانی که همه مردم در آن دارای ارتباطات اینترنتی هستند، جزایر فالکلند است.

اینها به چه معناست؟ این بدین معنی است که همچنان که بخشی از جامعه به‌طور فزاینده به رسانه‌های جدید دسترسی دارد، ما نباید تصور کنیم این رسانه‌های جدید تنها یا حتی مهم‌ترین وسیله ارتباطات هستند. همچنین اینها بر صحت اطلاعات نیز اثرگذارند؛ اطلاعات رسانه‌ها به اندازه ارزش اعتبار آنهاست.

اکنون اکثر افراد دنیا می‌توانند 24 ساعت در روز، 7 روز در هفته و 365 روز در سال با صدها نفر دیگر بدون محدودیت و بدون عبور از گزینش‌گرها ارتباط داشته باشند. در واقع گزینشگرها یا دروازه‌بانان خبر - روزنامه‌نگارها- اکنون اخبار را از پیام‌ها و محتویات آنلاین شکار می‌کنند.

توییتر قابلیت دیگری را به‌کار گرفته است بدین صورت که توییت‌ها را به 140 کارکتر محدود کرده و این به معنی استفاده خلاصه‌ای از مطالب حاوی لینک به مقاله‌ها، بلاگ‌ها و وب‌سایت‌هاست که اطلاعات و ایده‌های کاملاً جدیدی را به مخاطب منتقل می‌کنند و بدین صورت مجموعه‌ای از لینک‌ها و ارتباطات بین ایده‌ها و نظرات یک فرد به‌وجود می آید.

اگر بخواهیم نقش خود را به عنوان پیام‌آوران سازمان‌ها و برای ایجاد و حفظ روابط سازمانی ایفا کنیم باید توجه داشته باشیم اعتماد در حرفه روابط‌عمومی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

IPRA (انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی) مقررات جدیدی برای فعالیت‌های روابط‌عمومی در سراسر جهان وضع کرده است و آن اینکه اصول و مقررات اخلاقی می‌توانند خط‌مشی‌ها را مشخص کنند و نقاط مهم‌تر را نشان دهند ولی در نهایت این اخلاق و نگرش تک‌تک افراد فعال در این حرفه است که نحوه تفسیر و اجرای این مقررات را مشخص می‌کند. متأسفانه بسیاری از افراد در این صنعت چندان مایل نیستند در به‌کارگیری این رسانه‌های جدید به اندازه کافی صادق باشند. آنها باید بیاموزند که به رویه‌های غیراخلاقی روابط‌عمومی «نه» بگویند؛ رویه‌هایی که اعتماد را در اولین مرحله کار ما در این دنیای ارتباطی از بین می‌برند.

پیام پروفسور یحیی کمالی‌پور به ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک:

ایران در مسیر روابط‌عمومی الکترونیک، موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده است

قرائت پیام پروفسور یحیی کمالی‌پور، رییس انجمن جهانی ارتباطات به ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک از دیگر برنامه‌های مراسم آغازین این همایش بود که توسط فرهاد سپه رام، از پیشکسوتان روابط‌عمومی در ایران ارئه شد.

متن این پیام چنین است:

بنام خدا

باورم نمی‌شود که ششمین همایش سالانه‌ی روابط‌عمومی‌ الکترونیک ‌پیش روست و بار‌دیگرهمکاران روابط‌عمومی‌ را از سراسر کشورعزیزمان، ایران در زیر یک سقف جمع می‌کند تا همچون گذشته با‌هم بیشتر آشنا شوند، تبادل نظر کنند، از تجربیات یکدیگربهره‌مند شوند، برای آینده‌ای پربارتر برنامه‌ریزی کنند و از یکی‌ دیگر از پیشگامان این حرفه مهم تقدیر به‌عمل آورند.

از این بابت خیلی‌ خوشحالم و البته مایل بودم که خود نیز می‌‌توانستم در میان شما حضور داشته باشم و از سخنرانی‌ها و گزارش‌های متنوعی که برنامه‌ریزی شده، استفاده کنم.

بدون تردید دنیای تکنولوژی‌های دیجیتال، به خصوص شبکه‌ی جهانی‌ اینترنت، تمامی حوزه‌های فرهنگی‌، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ارتباطاتی را برای همیشه دگرگون و فرصت‌های بسیاری را به موازات تهدیدها ایجاد کرده است.اگرچه روابط عمومی‌ دیجیتال هنوز جایگاه خود را آنطور که باید و شاید پیدا نکرده و فقط تعداد کمی‌ از دانشگاه‌ها، ازجملهدر آمریکا، دروس این رشته را ارائه می‌دهندولیچنین به‌نظر می‌رسد که ایران در مقایسه با خیلی‌ از کشور‌های در‌حال رشد، در این مسیر موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده که نتیجه‌ی پشتکار و درایت شما عزیزان است. در این راستا، تلاش‌های بی‌‌وقفهو خستگی‌ناپذیر مدیریت دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی‌ الکترونیک، آقای امیر‌عباس تقی‌‌پور و همکاران‌شان قابل تقدیر است. 

بی‌‌مناسبت نیست که از این فرصت استفاده و نکاتی را فهرست‌وار بیان کنم:

1.  سرعت و شتاب تغییرات تکنولوژیک، آموزش مستمر و کسب مهارت‌ها را بیش از هر‌زمانی اجتناب‌ناپذیر کرده است. براین اساس، روابط‌عمومی‌ها نباید تنها به برگزاری یکی، دو دوره‌ی آموزشی اکتفا کنند، بلکه باید آموزش حرفه‌ای مستمر را در برنامه‌ریزی خود بگنجانند.

2.  استمرار برگزاری همایش روابط‌عمومی الکترونیک گامی‌ استا‌ساسیدرراه توسعه‌ی فرهنگ و معرفی الگوهای دیجیتالی برای ارتقای سطح عملکرد کمی و کیفی روابط‌عمومی‌ها.

3.  همایش‌ها باید همچنان باقدرت برگزار شوند و البته گوشه‌چشمی هم به نوآوری‌های این عرصه داشته باشند تا در دام یکنواختی و تکرار گرفتار نشوند.

4.  اگر‌چهدر چند سال اخیر چندین همایش روابط عمومی در نقاط مختلف کشور و با پشتیبانی نهادهای دولتی و غیر‌دولتی برگزار شده،من همچنان معتقد‌م که اینگونه فعالیت‌ها باید بصورت منسجم و هماهنگ، نه پراکنده و از‌هم گسیخته، انجام ‌شوند تا دستاوردهای بهتر و بیشتری داشته باشند.

5.  همانند گذشته تاکید دارم که انجمن روابط‌عمومی‌ ایران می‌تواند مانند چتری، فعالیت‌های روابط‌عمومی‌های سراسر‌ کشور را زیر خود جمع کند و هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده در راه ارتقا‌ی این حرفه‌ی مهم ارتباطاتی و مردمی گام بردارد.

6.  ...و بالاخره نهادینه شدن این ذهنیت درمیان مدیران ارشد سازمان‌ها برای بها‌دادن بیش‌از پیش به روابط‌عمومی‌ها اهمیت زیادی دارد؛ به ‌نحوی که حمایت از روابط‌عمومی‌ها را یک وظیفه تلقی کنند و نه یک انتخاب.مدیران نه تنها وظیفه دارند در همایش ‌هایروابط‌عمومی‌ها شرکت کنند، بلکه باید به هرشکل ممکن، مشوق و پشتیبان روابط‌عمومی‌‌ها نیز باشند. این نه‌تنها به نفع مدیران و نهادهای زیرنظرشان است، بلکه ارتباطات آنها با مخاطبان درون و برون‌سازمانی را نیز تقویت خواهد کرد.امیدوارم که ششمین همایش روابط‌‌عمومی‌ الکترونیک پربارتر و موفق‌تر از سال‌های پیش برگزار شود.

بیانیه کمیته علمی ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک

در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، دکتر محمد سلطانی‌فر به قرائت بیانیه کمیته علمی پرداخت. وی رییس کمیته علمی همایش بود.

به نام خدا

ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک در حالی برگزار می‌شود که بررسی‌های کمیته علمی این همایش از مقالات ارسال شده به دبیرخانه نشان می‌دهد مقالات واصل شده به لحاظ کیفی از رشد قابل توجهی برخوردار شده که ارتقای علم، تخصص، مهارت و در نهایت بهبود عملکرد روابط‌عمومی را نوید می‌دهد. این موضوع خواست همیشگی کمیته علمی همایش بود که به مسائل روابط‌عمومی‌ها به شکل عمقی نگاه شده و مشکلات مبتلابه آنان به جای نگاه شکلی و تکراری مورد کنکاش عمیق قرار گیرد. طراحی محورهای اصلی مقالات همایش نیز بر همین مبنا شکل گرفت که بتواند اولاً نگاه سنتی به روابط‌عمومی‌ها را کم‌رنگ کرده، ثانیاً به مسائل مهم اساسی و روز در روابط‌عمومی‌ها توجه خاص شده و ثالثاً به رشد تکنولوژی‌های نوینی که هر ساله می‌تواند در خدمت روابط‌عمومی‌ها باشد، عنایت ویژه‌ای معطوف شود.اعتقاد داریم بدون در نظر گرفتن خواست مخاطبانی که امروزه خود تولیدکننده محتوا در همه عرصه‌ها، علی‌الخصوص ارتباطات و روابط‌عمومی هستند، نمی‌توان با آنها همراه شد. عدم توجه به نگرش، توانمندی‌ها، تنوع و پیشرفت مخاطبان فاصله روابط‌عمومی‌ها را با اصلی‌ترین و مهم‌ترین عنصر مخاطب آنها یعنی مردم‌ بیشتر می‌کند.از دیگر سو، تنوع و تکثر رسانه‌ها و منابع تولید محتوا، امروزه به حدی است که مخاطب مجبور سنتی را تبدیل به مخاطب منتخب امروزی کرده است که اگر توسط روابط‌عمومی‌ها اقناع نشود، قطعاً از فضای ما خارج خواهند شد.به همین دلیل امسال با در نظر گرفتن تکنولوژی‌های وب 2 سعی کرده‌ایم فضای نوین حاکم بر رسانه‌ها و تولید محتوا توسط مخاطبان در این فضا مورد توجه خاص قرار گیرد.امید است با عنایت به فضای رشد بی‌انتهای رشد تکنولوژیک و تغییر دائمی مخاطبان، بتوانیم همایش‌های سال‌های آتی را با نگاهی ویژه در این دو عرصه پیگیری کنیم.در پایان اعلام می‌دارد اسامی مقالات منتخب ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک به این شرح است:

1.  Smart Phones و نقش ابزارهای هوشمند در روابط‌عمومی الکترونیک نوشته علی اسماعیل‌زاده

2.  روابط‌عمومی مشترک (PRP) نوشته علی حیدری

3.  روابط‌عمومی، شبکه اجتماعی نوشته روشنک رضائی و فروغ رستگارمهر

گفتنی است از مقاله نویسان برتر فوق در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک تقدیر شد.

معاون وزیر ICT  خواستار تدوین سند راهبردی روابط عمومی الکترونیک شد

 دکتر محمد کرم پور ، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، تدوین سند راهبردی روابط عمومی الکترونیک با رویکرد اهداف ذینفعان را خواستار شد.

وی با اشاره به توسعه فناوری‌های جدید ارتباطی در دنیا گفت: شش میلیارد و 100 میلیون پیامک در سال 2010 در دنیا رد و بدل شده است. به عبارت دیگر در این سال به ازای هر ثانیه 193 هزار پیامک در دنیا جابه جا شده است.
معاون وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به توسعه اینترنت در دنیا گفت: در سال 2010 میلادی ضریب نفوذ اینترنت در افریقا 9.6 درصد، کشورهای عربی 25 درصد،اروپا 65 درصد،امریکا 55 درصد، آسیا و اقیانوسیه 22 درصد بود.
کرم پور گفت: ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران 76 درصد و از متوسط جهانی بالاتر است.

رئیس این سازمان درباره ذینفعان روابط عمومی الکترونیک اظهار کرد: همه ذینفعان روابط عمومی فقط انسانها نیستند بلکه موضوعات مهمتری است که انسانها از آنها استفاده کرده و شکوفا می شوند.

وی مردم ، حکومت ، نهادها ، بنگاهها ، اصناف و توسعه و رشد را یکی از گروههای ذینفع روابط عمومی الکترونیک عنوان کرد و افزود : روابط عمومی الکترونیک باید مفهوم توسعه و رشد با فرهنگ سازی و هنجارسازی درک و نهادینه کند و در تمام رفتارها و ادبیات خود توسعه و رشد را در نظر بگیرد.

دکتر کرم پور افزود : مذهب و اخلاق ، ارزش ها ، فرهنگ ، تمدن و قانون دسته دیگری از ذینفعان روابط عمومی الکترونیک هستند و وظیفه روابط عمومی الکترونیک این است که ارزش‌ها را تعریف و نهادینه کند در غیر اینصورت موضوعاتی که ارزش هستند ضدارزش تلقی شده و یا ضدارزش ها جای ارزش ها را می گیرند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در تشریح سخنانش افزود : وقتی فرهنگ روابط عمومی، اخلاق را از ذینفعان و مطالبه گران خود بداند با رویکرد دیگری به فرهنگ و اخلاق نگاه خواهدکرد.

وی در دسته بندی دیگری آموزش ، تربیت ، علم ، فلسفه ، روحیه جهادی ، تفکر حماسی ، نهضت آفرینی و عقل و دانائی را از سایر ذینفعان روابط عمومی الکترونیک عنوان کرد و گفت : نمی توانیم کشور را ساخته و به رشد و پیشرفت برسانیم مگر اینکه روحیه جهادی ، تفکر حماسی و نهضت آفرینی داشته باشیم و این وظیفه به عهده روابط عمومی الکترونیک است .

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت جایگاه روابط عمومی الکترونیک تصریح کرد: در صورتیکه روابط عمومی الکترونیک جایگاه و ذینفعان خود را بشناسد می تواند تفکرآفرینی ، جریان سازی و نهضت آفرینی داشته و کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد.

دکتر کرم پور هنر ، هنرمند مسئول ، ادبیات ، ترمینولوژی و زبان را از ذینفعان دیگر روابط عمومی الکترونیک مطرح کرد که باید در استفاده درست از آنها و نشر آن سرلوحه فعالیتهای روابط عمومی قرار گیرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش دیگری از سخنرانی خود در همایش روابط عمومی الکترونیک ابزارهای لازم برای فعالیت روابط عمومی الکترونیک را تشریح کرده و گفت : نظریه پردازی با تفکر و ادبیات جدید ، فناوری های نو به ویژه در حوزه  ICT  نیروی انسانی متفکر و تربیت شده از ابزارهائی است که روابط عمومی الکترونیک برای رسیدن به اهداف خود به آن نیاز دارد. وی افزود خبر و پیام ، ابزار و پایه اصلی کار روابط عمومی الکترونیک است که با توجه به زمان انتشار ، مخاطبان و نحوه انتشار اهمیت می یابد.

دکتر حسن بشیر:روابط‌عمومی الکترونیک می‌تواند جهشی اساسی در شیوه‌های ارتباطی و انتقال پیام‌ها ایجاد کند.

روابط‌عمومی الکترونیک تحولی مهم در شیوه‌های تعاملی و تنوع بازنمایی در حوزه‌های مختلف ارتباطی به وجود آورده است.

دکتر حسن بشیر، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان این مطلب در ارائه خود با عنوان «روابط عمومی الکترونیک: تعامل کلام و تصویر در بازنمایی شیوه‌های نقادی، شفاف سازی و پاسخگویی» در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، گفت: این تحول نه تنها ناشی از ظرفیت بی‌نهایت جهان مجازی است، بلکه فراتر از آن به دلیل تعدد و گستردگی در ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان در خلق شیوه‌های تعاملی گوناگون و متفاوت از یک سو و قدرت غیر محدود در تنوع بازنمایی جهان دیجیتالی و مجازی از سوی دیگر است. در این زمینه شیوه‌های تعاملی هم از ابزارها و روش‌های کلامی، صوتی، تصویری، حرکت، رنگ، قالب‌های بیانی، ژانرهای مختلف رسانه‌ای و غیره بهره می‌گیرند و هم از قدرت‌های نرم‌افزاری که در شیوه‌های متنوع گفتمان‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی، سیاسی، اقتصادی، هنری و تفریحی وجود دارند، استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بهره‌گیری کامل از شیوه‌ها و روش‌های مذکور به قدرت، شدت و تنوع تعامل در حوزه‌های ارتباطی و تبادل معنایی بستگی دارد تا شایستگی، تناسب و موفقیت آنها در ایجاد ارتباطات فعال مورد تأیید قرار گیرد. بشیر افزود: تنوع شیوه‌های بازنمایی در جهان مجازی، زمینه‌های مختلفی را به وجود آورده است که بیشترین تاثیر را بر نحوة نقادی و ارزیابی، صراحت و شفاف‌سازی، مسؤولیت‌پذیری و پاسخگویی به ارمغان آورده است و جهان ارتباطات را وارد چالش‌های تعاملی در سطح فراتر از فرد و سازمان، در سطح جامعه و جهان کرده است. وی گفت: این منطق جدید در تعامل و بازنمایی وامدار قدرت تعامل کلام و تصویر، متن و فرامتن، حرکت و رنگ، واقعیت و مجاز و بالاخره سخت‌افزارها و نرم‌افزارها در ابعاد مختلف متأثر از قدرت‌های انسانی-تکنولوژیکی می‌باشد.

وی با بیان اینکه روابط‌عمومی الکترونیک در شرایط جدید تعامل و بازنمایی، الزاماً منطق جدیدی را در شیوه‌های نقادی، شفاف‌سازی و پاسخگویی به آزمون نهاده است که می‌تواند جهشی اساسی در شیوه‌های ارتباطی، انتقال پیام‌ها و مفاهیم و بالاخره اشتراک معنایی ایجاد نماید، تصریح کرد: روابط‌عمومی الکترونیک علی‌رغم چنین تحول و جهشی نیازمند زبان جدید ارتباطی، شیوه‌های نوین نقادی و شفاف‌سازی و روش‌های متفاوت پاسخگویی برای ایجاد ارتباطات فعال، مؤثر و سودمند است.

بشیر در مقاله خود تلاش کرد ضمن ترسیم و تبیین ابعاد گوناگون تعامل و بازنمایی در زمینه‌های گفته شده، تأثیرات آنها بر حوزهای نقادی، شفاف‌سازی و پاسخگویی را با توجه به فرایند‌های مختلف تعاملی کلام و تصویر به ویژه در بافت‌های والا و بافت‌های پائین در زمینه‌های انتقال پیام و اشتراک معنا در شرایط فرامتنی متفاوت مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

دکتر حسین امامی:شکل جدید روابط‌عمومی، روابط‌عمومی با طعم وب 2 است

 

دکتر حسین امامی، کارشناس علوم ارتباطات استفاده از ابزارهای وب 2 برای روابط‌عمومی‌ها را موجب تغییر پارادایم‌های موجود دانسته، به گونه‌ای که می‌تواند منجر به تکامل الگوهای روابط عمومی شود. 

وی با ارائه مقاله خود تحت عنوان «روابط عمومی با طعم وب 2.0» در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک گفت: این تغییرات بنیادین که به صورت کند و آهسته ولی ممتد در فضای مجازی شکل می‌گیرد، همگی آرام آرام در تار و پود وب رسوخ کرده و روابط‌عمومی‌ها نیز از آن تغییرات بی‌بهره نمانده‌اند. جای تعجب نیست که بسیاری از صاحبنظران روابط‌عمومی، به رسانه‌های اجتماعی به عنوان نیروی انقلابی که می‌تواند راه روابط‌عمومی‌ها را تغییر دهند نگاه می‌کنند و نگران کارکردهای آن در روابط‌عمومی هستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، اکنون روابط‌عمومی‌ها با مخاطبانی مواجه شده‌اند که ذائقه آنها نیز تفاوت کرده‌ است. اول اینکه وب‌ها، مردمی‌تر و کارپسندتر شده‌اند به گونه‌ای که مصرف‌کنندگان اطلاعات تمایل دارند خود تولیدکننده محتوا باشند. دیگر آنکه وب‌ها هوشمندتر شده‌اند که حاصل از خرد جمعی است. بنابراین هنر روابط‌عمومی‌ها و دارندگان وب‌سایت‌های مبتنی بر وب 2 داشتن یک سایت کامل و مجهز از داده و اطلاعات نیست بلکه آنها در پی این باید باشند که داده‌ها را تبدیل به «دانش» کنند. به عبارتی به جای اینکه سرور سایت روز به روز سنگین‌تر شود، با ورود هر اطلاعاتی، آن سایت هوشمندتر می‌شود.

دکترامامی با بیان اینکه آنچه به روابط‌عمومی در وب 2 طعم می‌دهد همچنان مبتنی بر پایه حفظ و برقراری ارتباط، تعامل و گفت‌وگو است، تأکید کرد: مهم‌تر این است که شیوه‌های ارائه و تولید محتوا با توجه به ذائقه مخاطبان تغییر کرده است. شکل جدید روابط عمومی به ویژگی‌ها و مهارت‌هایی نیاز دارد که همگی سازنده و شکل‌دهنده فضای روابط‌عمومی با طعم وب 2 است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: دولت آمادگی دارد، الزام ایجاد روابط الکترونیکی را به دستگاه ها ابلاغ کند

با توجه به حجم وسیع اطلاعات موجود در عصر حاضر، وجود روابط عمومی الکترونیک یک ضرورت برای ایجاد دولت الکترونیک محسوب می شود.

دکتر رضا تقی پور در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: برای ارایه یک خدمت به صورت الکترونیکی، چهار مرحله اطلاع رسانی، تعاملی، تراکنشی و تکمیلی تعریف شده که روابط عمومی ها نقش زیادی در حوزه اطلاع رسانی دارند.

وی نقش روابط عمومی ها در ارایه خدمات الکترونیکی به مردم را بسیار برجسته دانست و تصریح کرد: حجم وسیع اطلاعات موجود بدون الکترونیکی شدن قابل مدیریت و بهره برداری نیست بر همین اساس وجود روابط عمومی الکترونیک برای تحقق دولت الکترونیک یک ضرورت محسوب می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تغییر مفاهیم بنیادی الکترونیکی شدن روابط عمومی ها، گفت: باید ساختارهای داخلی سازمان ها به گونه ای تعریف شود تا اطلاعات کامل، مفید و موثری به صورت صحیح، تولید و میان کاربران توزیع شود.

وی ادامه داد: ابزارهای نوین و متنوع امروز، امکانات بسیاری را برای جذب کاربران در اختیار روابط عمومی ها قرار داده است.

دکتر رضا تقی پور روابط عمومی سایبری و روابط عمومی مجازی را مراحل تکامل یافته روابط عمومی الکترونیک دانست و تصریح کرد: در روابط عمومی سایبری خدمات به صورت 24 ساعته در اختیار کاربران قرار می گیرد و در روابط عمومی مجازی، ارتباط کاملاً بر خط میان سازمان و کاربران محقق می شود.

وی با اشاره به شعار دولت دهم، نخستین دولت الکترونیکی، تأکید کرد: با توجه به اینکه نیازهای ارتباطات صوتی نظیر تلفن ثابت و سیار در کشور برآورده شده و تمام واگذاری ها با حداقل هزینه و به صورت به روز انجام می شود، دولت دهم تمرکز عمده خود را روی توسعه ظرفیت شبکه IP کشور قرار داده است.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات با بیان این مطلب که در حال حاضر ظرفیت شبکه به بیش از 43 گیگابیت بر ثانیه رسیده است، گفت: امیدواریم با تلاش های در دست اجرا، این ظرفیت تا پایان سال جاری با افزایش 10 برابری به 470 گیگابیت بر ثانیه برسد.

وی افزود: راه اندازی و ایجاد شبکه فیبرنوری در راستای ایجاد شبکه ملی اطلاعات به منظور تأمین تمامی پهنای باند مورد نیاز ارایه خدمات الکترونیکی از سوی تمامی بخش ها از دیگر برنامه های تدوین شده در برنامه پنجم توسعه کشور محسوب می شود.

دکتر رضا تقی پور با بیان این مطلب که دولت آمادگی دارد تا الزام ایجاد روابط الکترونیک را به دستگاه ها ابلاغ کند، گفت: بر اساس مطالعات و کارشناس های اولیه صورت گرفته، این موضوع در دستور کار بسیاری از دستگاه های دولتی قرار دارد.

شکری خانقاه:روابط‌عمومی الکترونیک فرایندی برای تضمین تأثیرگذاری پیام بر جامعه مخاطب است

حمید شکری خانقاه، مدرس روابط‌عمومی در ارائه مقاله خود با عنوان «تفکرمهندسی و استراتژی ارتباطی در روابط‌عمومی الکترونیک» با بیان این مطلب گفت: استراتژی‌ ارتباطی‌ در روابط‌عمومی الکترونیک برای‌ ایجاد اطمینان‌ از اینکه‌ هدف‌های‌ اساسی‌سازمان‌ از طریق‌ اقدامات‌ مناسب‌ تحت وب تأمین‌ خواهند شد، طراحی‌ می‌شود.

وی ادامه داد: از نظر کارکردی استراتژی رویکردی است که برای مشتری ارزش و برای سازمان مزیت رقابتی می‌آفریند. خلق مزیت رقابتی برای سازمان کارکرد اصلی استراتژی است و اثربخشی استراتژی به میزان مزیت رقابتی ایجاد شده و پایداری آن در طول زمانی بستگی دارد.

وی افزود: مزیت رقابتی عاملی است که سبب ترجیح سازمان بر رقیب توسط مشتری می‌شود. این مفهوم در کسب و کار، علی‌الخصوص در شرایط رقابتی نهایت اهمیت را داشته و تمامی تلاش‌های سازمان برای نوآوری، کیفیت، بهره‌وری و مدیریت را معنا می‌بخشد.

شکری خانقاه با طرح این پرسش که چگونه می‌توان از طریق روابط‌عمومی الکترونیک برای سازمان مزیت رقابتی آفرید؟، گفت: روش‌های دستیابی به مزیت رقابتی بی‌شمار است ولی همه آنها بدون استثناء از گذر خلق ارزش (بیشتر از رقیب) برای مشتری، برای سازمان مزیت رقابتی می‌آفرینند. خلق ارزش برای مشتری و شکل‌گیری مزیت رقابتی برای سازمان متناظر با یکدیگر هستند و هرگاه اولی حاصل شود،‌ دومی نیز در پی خواهد بود.

این مدرس روابط‌عمومی با اشاره به اینکه مفهوم «ارزش» در مباحث مدیریتی جایگاه ویژه‌ای دارد، درک مفهوم ارزش از دیدگاه مشتری و آگاهی از چگونگی شکل‌گیری آن را گشودن پنجره‌ای به سوی مفاهیم ارزشمند مدیریتی تعبیر کرد و گفت: ارزش از دیدگاه مشتری عبارتست از مجموعه فایده‌هایی که از یک محصول (کالا یا خدمات) نصیب او می‌شود،‌ منهای کلیه هزینه‌هایی که از این بابت متوجه او می‌گردد.

وی اظهار داشت: فناوری اطلاعات و ارتباطات استراتژی و برنامه‌های سازمان را تعیین نمی کند، بلکه به سازمان دارای استراتژی کمک می‌کند. از سویی، اگر سیستم دستی کارآیی نداشته باشیم، ‌مکانیزه کردن فرایند نه تنها تأثیر مثبتی نخواهد داشت، بلکه خود زیان‌بار است.

نویسنده مقاله «تفکرمهندسی و استراتژی ارتباطی در روابط‌عمومی الکترونیک» گفت: استراتژی ارتباطی در روابط‌عمومی الکترونیک فرایندی است برای تضمین تأثیرگذاری پیام بر جامعه مخاطب و دستیابی به فرهنگ و رفتار موردنظر در بین گروه‌های مختلف مخاطب که هدف اصلی فرایند اطلاع‌رسانی محسوب می‌شوند.

وی گفت: برنامه‌ریزی ارتباطی و روابط‌عمومی برای ارتقاء و توسعه ارتباطات الکترونیک در صورتی موفق خواهد بود که آگاهانه، سنجیده و مستدل طراحی شده و گام به گام به صورتی فرآیندمحور و در راستای حل مشکلات ارتباطی با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات محلی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سازمان اجرا شوند.

شکری خانقاه در بخش دیگر مقاله خود هدف برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی در روابط‌عمومی الکترونیک را تقویت احساس هویت در اعضای جامعه و ایجاد تعهد در آنان نسبت به باورها و ارزش‏ها عنوان کرد و افزود: نهادینه کردن فرهنگ از طریق اجرای درست سیاست‏ها و برنامه‏های سازمانی، تقویت اعتماد، انسجام و مشارکت اجتماعی و... می‌تواند بخشی از شاخص‌های مورد نظر برای ارتقای روابط‌عمومی باشد، لذا برای آغاز کار ارتباطی باید با تفکر مهندسی گام برداشت و برای تضمین موفقیت در برنامه ارتباطی باید با تفکر و مدل راهبردی ارتباطی ادامه داد.

جواد افتاده:تمرکز «روابط‌عمومی ویروسی» بر روی پیام و نحوه انتشار آن است

نشر و توزیع پیام در رسانه‌های امروز به خصوص رسانه‌های اجتماعی به قدری زیاد است که دیده شدن یک پیام نیاز به الزامات و استراتژی‌های خاصی دارد. 

جواد افتاده، پژوهشگر روابط‌عمومی با ارائه مقاله خود با عنوان «روابط‌عمومی ویروسی» در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با بیان این مطلب گفت: به نظر می‌رسد روابط‌عمومی در این برهه از زمان با تبلور رسانه‌های اجتماعی نیاز به تغییر در ساختار تولید و نشر پیام دارد. این در حالی است که از گذشته تاکنون پیام‌های گوناگونی از سوی روابط‌عمومی سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف جهت متقاعدسازی افکار عمومی در رسانه‌های آنلاین و آفلاین منتشر می‌شود اما این بار گستردگی پیام در رسانه‌های اجتماعی عرصه جولان روابط‌عمومی را روز به روز فشرده و کم اثرتر کرده است.

وی افزود: امروز با ظهور رسانه‌های اجتماعی شاهد شکل جدیدی از ارتباطات با عنوان ارتباطات ویروسی هستیم که در آن پیام همانند ویروس در سطح رسانه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها نمایان و تأثیرگذار است. شاید بتوان پیامی که در ارتباطات ویروسی منتشر می‌شود را «پیام ویروسی» و روابط‌عمومی‌ای که این پیام را منتشر کرده، «روابط‌عمومی ویروسی» عنوان نهاد.

وب اضافه کرد: آنچه که مسلم است، روابط‌عمومی ویروسی شکل جدیدی از روابط‌عمومی نیست بلکه روابط‌عمومی‌ای است که تمرکز اصلی آن بر روی پیام و نحوه انتشار آن است. این روابط‌عمومی کمتر بر روی انتشار پیام در رسانه‌های جمعی تمرکز دارد بلکه تمرکز اصلی آن به روی تأثیر پیام در فرد و رسانه‌های اجتماعی است؛ فردی که با تزریق انگیزه از سوی روابط‌عمومی همانند یک رسانه پیام را برای سایر افراد ارسال می‌کند.

نویسنده مقاله «روابط‌عمومی ویروسی» گفت: روابط‌عمومی با تکیه بر بازاریابی ویروسی، پیام را در رسانه‌های اجتماعی منتشر و مخاطب را درگیر می‌کند اما این بار مخاطب روابط‌عمومی ویروسی، مخاطب منفعل و فعال گذشته نیست بلکه کاربرانی هستند که هر روز پیام‌های زیادی دریافت و ارسال می‌کنند. به عنوان مثال شاید بتوان گفت پیام ویروسی همانند ویروس به سمت جامعه حرکت می‌کند و هرکسی که در سر راه باشد را آلوده می‌کند و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، بنابراین دامنه توزیع گسترده و نشر عظیمی پیدا می‌کند.

مهندس فرید روایی: شرکت‌ها و روابط‌عمومی‌ها به زودی صاحب فضاهای «بسترآگاه» خواهند شد

فرید روایی، مهندس علوم کامپیوتر به ارائه مقاله خود تحت عنوان «روابط‌عمومی الکترونیک اجتماعی» در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک پرداخت.

وی در ارائه این مقاله گفت: نسل بعدی «رسانه‌های دیجیتالی» و «روابط‌عمومی» از راه رسیده است و ما هر روز در استفاده از سرویس‌های پیشرویی مانند «گوگل» و «فیس بوک» آنها را تجربه می‌کنیم و به سادگی متوجه این واقعیت شده‌ایم که این وب‌سایت‌ها با بقیه متفاوت هستند. این سرویس‌ها رابطه بین انسان، مکان، زمان، خدمات و فعالیت‌ها را به صورت یک الگوی چند بعدی درک کرده و از طریق کانال‌های ارتباطی متحد مدرن (وب، موبایل، کیوسک هوشمند، دیوار دیجیتال هوشمند) و همچنین کانال‌ها سنتی (تلویزیون و بیلبوردهای عمومی) به‌صورت یکپارچه با مخاطبین تعاملی دو طرفه و آگاه از عوامل حاکم بر لحظه تماس (Context Aware)  برقرار می‌کنند.

وی افزود: کل این روند، توقعات جامعه کاربران را افزایش داده و این واقعیت که وب سایت‌های سنتی و قدیمی دیگر برای کاربران قانع‌کننده نیست، فشاری بر خلاقان و پیشروان «رسانه‌ها دیجیتالی» و «روابط‌عمومی» است تا خصوصیاتی از این تحول (Web 2.0 and Context Aware Computing) را به کاربردهای رسانه‌های دیجیتالی خودشان اضافه کنند. این امر در سال‌های آتی موج بعدی روابط‌عمومی و نوآوری در کاربردهای رسانه‌های دیجیتالی را شکل خواهد داد.

مهندس روایی ادامه داد: ما در دوره‌ای از زمان قرار داریم که می‌تواند با اواخر دهه 90 مقایسه شود. رهبری و پیشتازی وب‌سایت‌هایی نظیر «آمازون» و «یاهو»، توانایی‌های جهانی و بهره‌وری حاصل از بکارگیری وب را نمایش داده و سایرین نیز با مشاهده این ویژگی‌ها و سودمندی آنها به دنبال این پیشروان حرکت کردند. همین موضوع برای نسل بعدی رسانه‌های دیجیتال در حال رخ دادن است. طی چند سال بعدی، سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز مانند «گوگل» یا «فیس بوک»، «آمازون» یا «نت فلیکس»، صاحب فضاهای بسترآگاه خواهند شد. این عصر، دوره مهم دیگری در صنعت رسانه‌های دیجیتالی است که موج بعدی شرکت‌های پیشرو در این عرصه را معرفی خواهد کرد.

برگزاری پانل راهبردهای استقرار نظام روابط‌عمومی الکترونیک

دکتر حمید ضیایی‌پرور در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک مسؤولیت برگزاری پانل راهبردهای استقرار نظام روابط‌عمومی الکترونیک را بر عهده داشت.

در این پانل که با هدف همفکری و تعامل در باره راهبردهای استقرار نظام روابط‌عمومی الکترونیک در ایران برگزار شد تعدادی از کارشناسان حاضر در محل برگزاری همایش با مشارکت خود، به طرح دیدگاه‌هایشان پرداختند.

همچنین دکتر ضیایی‌پرور 13 راهبرد اساسی و 43 راهبرد عملیاتی برای استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در ایران را تشریح کرد. 13 راهبرد اساسی که توسط وی بیان شد عبارتند از:

1-  راهبرد تهیه طرح جامع یا نقشه راه EPR در سازمان

2-  راهبرد تهیه برنامه های عملیاتی

3-  راهبرد ارتقا بینش دیجیتالی مدیران

4-  راهبرد آموزش پایدار و دائمی

5-  راهبرد فرهنگ سازی در بخش مخاطبان و مشتریان

6-  راهبرد توسعه زیر ساختهای ارتباطی سازمانی

7-  راهبرد توسعه تجهیزات دیجیتالی

8-  راهبرد توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات

9-  راهبرد تغییر رویکرد پایگاه اینترنتی سازمان به سمت پایگاه خدمات الکترونیک

10-                     راهبرد استفاده از فناوری های تلفن همراه

11-                     راهبرد شناسایی سامانه های EPR در ایران و جهان

12-                     راهبرد تغییر چارت سازمانی

13-                     راهبرد جشنواره ها و مسابقات تخصصی

دکتر سعیدرضا عاملی: روابط‌عمومی مؤثر به تنوع و ثبات همراه با ماندگاری و ارتباطات مسؤولانه توجه می‌کند

دکتر سعید رضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در مقاله خود با عنوان «روابط‌عمومی مؤثر و کوتاه‌سازی مسیر توسعه و پیشرفت: نگرش‌ها، ظرفیت‌ها و فرایندها» که در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک ارائه شد، با بیان اینکه روابط‌عمومی مؤثر مفهومی است که در درجه اول از «ارتباطات مؤثر» وام گرفته شده است، گفت: ارتباطات مؤثر در حوزه روانشناسی و روانشناسی اجتماعی به‌عنوان مفهومی شناختی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفته است و موضوع آن ارتباطات دوسویه یا چند سویه متقابل و نوع تعاملی است که در تبادل پیام و ارتباطات غیرکلامی بوجود می‌آید. ارتباطات مؤثر از سطوح مختلفی برخورار است که با چگونگی تبادل پیام و اطلاعات آغاز می‌شود و با توجه به سطوح ارتباط متقابل و با توجه به کیفیت و رضامندی توسعه پیدا می‌کند.

وی در درجه بعدی روابط‌عمومی مؤثر به دو نوع روابط‌عمومی جامع و کامل در مقابل روابط‌عمومی تک‌سویه اشاره کرد و اظهار داشت: روابط‌عمومی تک‌سویه در بسیاری از موارد به «رضایت سازمان» منهای «رضایت مشتری» توجه می‌کند. از سوی دیگر، روابط‌عمومی تک‌سویه، روابط‌عمومی‌ای است که از روش‌های تکراری و متداول استفاده می‌کند. با نگاهی دیگر روابط‌عمومی تک‌سویه را می‌توان روابط‌عمومی تک محصول و تک رسانه‌ای نیز نام نهاد.

وی ادامه داد: روابط‌عمومی تک‌سویه صرفاً از روش‌های پوستری و پلاکارتی و صرفاً توجه به تبلیغات تک رسانه‌ای یا حتی چند رسانه‌ای استفاده می‌کند ولی توجهی به «تإثیر» و «خواسته‌های» مشتری و اعضاء ندارد.

عاملی اضافه کرد: بر خلاف روابط‌عمومی تک سویه، روابط‌عمومی مؤثر، روابط‌عمومی‌ای است که با ابعاد جامع و کامل ارتباطات عمومی توجه می‌کند. روابط‌عمومی جامع (مؤثر)، روابط‌عمومی‌ای است که به رضایت سازمان و مشتری، به محتوا و شکل کار روابط‌عمومی و همچنین به تنوع و ثبات همراه با ماندگاری و ارتباطات مسؤولانه توجه می‌کند.

استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک در سال 87 روابط‌عمومی مؤثر را روابط‌عمومی جمع بین پاردوکس‌ها و تضادهاست، گفت: روابط‌عمومی مهربان و در عین حال نظم‌گراست. روابط‌عمومی منعطف و در عین حال سخت‌گیر، روابط‌عمومی ساده در عین حال عمیق است. روابط‌عمومی مؤثر جمع‌کننده بین ارتباطات مبتنی بر دوستی و در عین حال مبتنی بر قانون است؛ روابط‌عمومی حضوری همراه با روابط‌عمومی مجازی است.

وی افزود: در یک قاعده کلی روابط‌عمومی مؤثر را می‌توان با 9 خصلت اساسی توضیح داد که مرتبط با سه سطح به هم مرتبط یعنی: 1) سطح نگرش‌ها و شناخت، 2) سطح ظرفیت‌ها و 3) سطح فرایندهای کار روابط‌عمومی، می‌باشد که این 9 خصلت عبارتند از:

روابط‌عمومی خداگرایانه و انسان‌گرایانه، روابط‌عمومی دانش‌گرا، روابط‌عمومی جامع و کمال‌گرا، روابط‌عمومی دیروز، امروز و آینده‌هاست، روابط‌عمومی محلی، ملی و جهانی، روابط‌عمومی میان‌برهاست، روابط خدمت به همگان (مشتری، تولیدکننده و اعضاء)، روابط‌عمومی دو زمانی و دو فضایی و روابط‌عمومی حرفه‌ای‌گرا.

دکترعاملی در پایان اظهار داشت: توسعه و پیشرفت به‌عنوان یک جهش اقتصادی مستلزم برخورداری از یک نگرش، ظرفیت و فرایندهای مؤثر در همه عرصه‌ها است. نقش روابط‌عمومی مؤثر، پیوند زدن اعضاء، مشتری، محتوا و اهداف یک سازمان است. روابط‌عمومی مؤثر ظرفیت تبدیل کردن پراکندگی‌ها به انسجام، ناتوانی‌های به توانمندسازی و میان‌بر زدن‌های خیره‌کننده است.

دکتر داود زارعیان: تلفن همراه رسانه‌ای در اختیار روابط‌عمومی‌هاست

 

دکتر داوود زارعیان، استاد دانشگاه در مقاله خود با عنوان «روابط‌عمومی همراه» که در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک قرائت کرد، با ارائه آماری در خصوص استفاده زا تکنولوژی‌های تلفن همراه در دنیا گفت: در بهار سال 1390 تعداد مشترکان تلفن‌همراه در دنیا به مرز 4 میلیارد نفر رسید؛ سرعت واگذاری سیم‌کارت در جهان به حدی است که تا سال میلادی 2015 تعداد تلفن‌های همراه، از کل جمعیت جهان بیشتر می‌شود.

وی افزود: شرکت نوکیا، زیمنس نسل چهارم و پنجم تلفن‌همراه را آزمایش کرده‌اند و سرعت دیتا یا اینترنت در این نسل بالای 60 مگابیت بر ثانیه است.

وی ادامه داد: در همین حال آژانس مخابرات سازمان ملل اعلام کرد ارسال پیامک در سه سال گذشته، سه برابر شده است و تقریباً 200 هزار پیامک در هر ثانیه در جهان ارسال می‌شود. در سال 2008 میلادی یک تریلیون و 800 میلیارد پیامک توسط مردم ملل مختلف ارسال شد. این تعداد پیامک در سال 2010 به حدود 7 تریلیون رسید.

زارعیان با بیان اینکه اپراتورهای تلفن‌همراه بابت ارسال پیامک توسط کاربران در هر ثانیه 14 هزار دلار و در هر دقیقه 812 هزار دلار درآمد کسب می‌کنند، گفت: در نوروز سال 1390 مردم ایران یک میلیارد و 600 میلیون پیامک ارسال کردند. این پیامک‌ها عموماً تبریک سال نو بوده‌اند و اگر سازمان‌ها تعطیل نبود، این تعداد به 5/2 میلیارد می‌رسید.

وی تصریح کرد: هرچند MMS هنوز فراگیر نشده است، امّا ارسال بیش از 400 میلیارد MMS در سال 2010، نشان از توسعه‌ سریع این خدمت در جهان دارد. تعداد افرادی که از اینترنتِ همراه استفاده می‌کنند بین 450 تا 600 میلیون مشترک برآورد شده است. تلفن‌همراه، حتی زمانی که یک وسیله‌ ارتباطی متصل به شبکه‌ مخابراتی نیست، کاربردهای فراوانی پیدا کرده است نظیر رادیو، دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری، ضبط صوت، مترجم، دفترچه تلفن، لپ‌تاپ، ماشین حساب، Gis، GPS، بلوتوث و ابزاری که قابلیت قابل نصب انواع نرم‌افزارهای صوتی و تصویری و... را داراست.

وی با بیان اینکه تلفن‌همراه امروز یک رسانه قوی در اختیار روابط‌عمومی‌هاست و کافیست روابط‌عمومی بداند چگونه از این ابزار ارتباطی استفاده کند، تلفن‌همراه را یک رسانه دانست و گفت: همراه؛ همراهِ همیشگی مخاطبان و روابط‌عمومی‌هاست و فرستنده و گیرنده هر زمان اراده کنند می‌توانند این وسیله ارتباطی را در جهت اهداف خود مورد استفاده قرار دهند.

استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک در سال 90 گفت: شعار اصلی مایکروسافت «یک کامپیوتر بر روی هر میز و در هر خانه» بود که در آغاز تا حدودی تخیلی محسوب می‌شد ولی با رویکرد نظام فراگیر کامپیوتری، این شعار تبدیل به «یک کامپیوتر در هر جیب» شده است. مأموریت اولیه شرکت مایکروسافت دیگر پاسخگوی «فضای ارتباطی» کنونی نیست، بنابراین مایکروسافت مأموریت اصلی خود را به تقویت فضای ارتباطی تغییر داد. این رویکرد جدید توسعه‌ نرم‌افزارهای فراگیر در هر زمان و مکان و بـا هر وسیله‌ای است.

وی ادامه داد: اگر بـه این شعار و تحولات بعدی توجه کنیم، می‌توان گفت زمینه‌ساز «دولت تلفن‌همراه» یا «روابط‌عمومی همراه» شرکت مایکروسافت بوده است.

مدیر روابط‌عمومی شرکت سهامی مخابرات ایران شاخص‌های تلفن‌همراه که جوامع را به سادگی به سمت «روابط‌عمومی همراه» می‌برد را اینگونه بر شمرد:

1- تعداد مشترکان تلفن‌همراه به عدد 4 میلیارد نزدیک شده است. تا پایان سال 2011 همه مردمان بــالای پنج ســال می‌توانند یک یا دو سیم‌کارت داشته باشند.

2- سرویس‌های ارزش‌افزوده تلفن‌همراه از 35 خدمت فراتر رفته است، این سرویس‌ها همه چهار مقوله، مالی، اداری، اطلاعاتی و تفریح و سرگرمی را پوشش می‌دهند.

3- نرم‌افزارهای تولید شده تلفن‌همراه، کاربرد خدمات را ساده‌تر کرده است. اخیراً شرکت نوکیا گوشی‌هایی تولید کرده است که به صورت کلامی به کاربر سرویس می‌دهد. به عنوان مثال، مشترک تلفن‌همراه می‌تواند به «گوشی» خود بگوید: برو به سایت؛ یا بگوید، برو به سامانه پرداخت بانکی.

4- پوشش تلفن‌همراه فراگیر شده است به نحوی که در همه شهرها، روستاها و جاده‌ها قابل استفاده است.

5- هزینه دریافت بسیاری از اطلاعات برای مشترکان صفر است، لذا هر مشترک به عنوان گیرنده‌ اطلاعات هر روز تمایل خود را به دریافت اطلاعات جدید نشان می‌دهد.

زارعیان در ادامه با بیان اینکه این ویژگی‌ها و تحولات آتی «روابط‌عمومی تلفن‌همراه» هم یک بازتعریف از روابط‌عمومی و هم یک ابزار ارتباطی در خدمت روابط‌عمومی است، گفت: بازتعریف از روابط‌عمومی از آن جهت است که تلفن‌همراه امکان ارتباط با تک تک مشتریان و مخاطبان را فراهم کرده است. یعنی فرستنده می‌تواند نیاز تک تک مــخاطبان را شناسایی و برای آنان پیام مناسب ارســال کند. روابط‌عمـومــی «جمع‌گرا»ی گذشته می‌تواند به روابط‌عمومی فردگرا تبدیل شود. این اتفاق یک ایده جدید نیست، بلکه یک واقعیت است که امروز در بسیاری از روابط‌عمومی‌ها اجرا شده است. روابط‌عمومی باید جامعه‌ هدف را بشناسد، پیام را طراحی و به سادگی برای مخاطب ارسال کند. در این شرایط، بازخوردها آنی و تفکیک شده است. ارزیابی هم ساده و قابل فهم است و می‌توان در همان لحظه با تغییر، اصلاح و توقف پیام، مخاطب را از اهمیت بازخوردش آگاه کرد. بنابراین فردی شدن روابط‌عمومی، نوعی انطباق با تغییرات فرهنگی جدید محسوب می‌شود.

استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک در سال جاری تلفن‌همراه را یک «رسانه» در اختیار روابط‌عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: روابط‌عمومی‌ها می‌توانند پیام‌های خود را از طریق این رسانه به شیوه‌های مختلف به مخاطبان برسانند. روابط‌عمومی‌های امروزی صاحب رسانه شده‌اند و در هـر زمان می‌توانند اخبار خود را منتشر کنند.

وی  خدمات ارتباطات موبایل- روابط‌عمومی تلفن‌همراه را به این شرح تقسیم‌بندی کرد: خدمات چند رسانه‌ای شامل دریافت فایل‌های صوتی، تصویری و نوشتاری، خدمات افکارسنجی شامل افکارسنجی در خصوص مسایل سازمانی، سیاسی و اقتصادی، خدمات رسانه‌ای شامل ارسال اخبار و گزارش‌ها به مخاطبان، خدمات تبلیغاتی شرکت‌های تولیدی، سازمان‌های دولتی و خصوصی و افراد مختلف سیاسی و ورزشی، انواع سرگرمی‌ها شامل مسابقات، بازی‌ها و اطلاع‌رسانی با تکنیک‌های سرگرم کننده، اطلاع‌رسانی شامل همه نوع اعلام‌ها مثل اعلام‌های دولتی، اعلام‌های چسبیده به جغرافیا از طریق سیستم GPS و GIS که امکان تعامل موبایلی جغرافیایی را فراهم می‌سازد و....

زارعیان با اشاره به اینکه علی‌رغم همه‌ کاربردهای ذکر شده که می‌تواند تحولی جدی در روابط‌عمومی‌ها باشد، روابط‌عمومی تلفن‌همراه در معرض آسیب‌هایی هم هست که در مسیر کار می‌تواند آن را تبدیل به یک عنصر «ضد ارتباطی» کند و نوعی بی اعتمادی را در میان مخاطبان خود به وجود آورد، گفت: چنانچه مخاطبان این رسانه احساس کنند تلفن‌همراه به جای پاسخگویی به نیازهای آنان به «صنعت مزاحمت» تبدیل شده است، می‌تواند اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ها را بی‌اثر کند. ارسال پیام‌های مکرر و کم محتوا، پیام‌های تبلیغاتی فردی و تبلیغ افرادی خاص، بی‌توجهی به زمان مناسب ارسال پیام، سطحی‌نگری، دروغ، ارسال پیام‌های متعدد با پیام‌های واحد در حال حاضر در ایران نمونه‌های فراوانی وجود دارد تبلیغ کالاهای بی مصرف، نمونه‌هایی از این مزاحمت‌ها به شمار می‌روند. امّا در مقابل، توجه به نیاز کاربر، راست‌گویی و برخورد علمی با این رسانه، راهبردهایی است که می‌تواند روابط‌عمومی را هم به عنوان یک عنصر خلاق و هم به عنوان یک رابط بین دولت و مردم و یا شرکت‌های خصوصی معرفی کند.

اسمارت فون‌ها تحول خوبی در شبکه‌های ارتباطی بین روابط‌عمومی‌ها ایجاد خواهند کرد

 

علی اسماعیل‌زاده نفر برتر بخش فراخوان مقالات ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با ارائه مقاله خود تحت عنوان «Smart Phones و نقش ابزارهای هوشمند در روابط‌عمومی الکترونیک» گفت: در دنیای امروز استفاده کردن از ابزارهای هوشمند و برنامه‌ریزی شده برای تسهیل ارتباطات و سرعت اتصالات به دنیای مجازی نه تنها امری است بدیهی بلکه در بسیاری مواقع ضروری نیز هست به گونه‌ای که مردم بلافاصله نحوه کارکرد و برنامه‌ریزی زندگی و کاری خود را طبق محصولات جدید پایه‌ریزی می‌کنند.

وی ادامه داد: این امر در سازمان‌ها و ارگان‌ها به وجه بارزتری نمود می‌یابد؛ خصوصاً روابط‌عمومی‌ها که رسالتی جز تسهیل ارتباطات ندارند، با چالش‌های جدیدی برای ارتقاء کیفی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مواجه شده‌اند که این عمل باعث شده در سال‌های گذشته رشد کیفی ارتباطی روابط‌عمومی‌ها با مردم و دیگر ارگان‌ها دارای پیشرفت و کیفیت بهتری شود. چه بسا با تجهیز روابط‌عمومی‌ها که آنها را از دنیای سنتی به دنیای مدرن‌تر سوق می‌دهد، شرایطی فراتر از انتظار در دنیای فناوری در یکی دو سال آینده برای روابط‌عمومی‌ها اتفاق بیفتد. اسماعیل‌زاده اظهار داشت: با رشد کمی و کیفی سخت‌افزارها و محصولات فناوری اطلاعات در ایران و به تبع آن استفاده ارگان‌ها و سازمان‌ها از سوی دیگر، سیستم ارتباطی دستگاه‌ها متحول خواهد شد. چنانکه می‌بینیم با ورود کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای جیبی و گوشی‌های هوشمند، ارتباطات امن‌تر، راحت‌تر، سریع‌تر شده است و با توجه به قیمت نازل اسمارت فون‌های جدید که مردم عادی، دانشجویان، کارمندان و مدیران به آنها دسترسی دارند، کیفیت ارتباطات روان‌تر از گذشته شده است.

وی تصریح کرد: عملکرد بسیار خوب اسمارت فون‌ها و تبلت‌ها در دنیای امروز به خوبی می‌تواند این امکان را به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای حرکت شتابنده‌تر از روابط‌عمومی سنتی به روابط‌عمومی الکترونیک تضمین کند. این یک واقعیت است که در ایران و نهادهای ارتباطی ایران هنوز آنطور که باید به محصولات و سرمایه‌های ارتباطی هوشمند توجه نشده و شاید تبلیغات و معرفی محصولات و از همه مهم‌تر اطلاع‌رسانی هوشمندانه بتواند تأثیر بسزایی در فرهنگ استفاده از این نوع ارتباطات داشته باشد.

وی در پایان گفت: نقش ابتدایی اسمارت فون‌ها در مسیر توسعه شبکه‌های اجتماعی نبوده ولی با ایجاد این بخش از فناوری در دنیای ارتباطات تحول خوبی در شبکه‌های ارتباطی بین روابط‌عمومی‌ها ایجاد خواهد شد.

بررسی روابط‌عمومی مشترک در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک

علی حیدری در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با ارائه مقاله «روابط‌عمومی مشترک (PRP)» گفت: در حال حاضر رویکرد غالب در کشور که بعضاً از طریق ارائه مشوق‌هایی نظیر طرح‌های «صنایع کوچک و زودبازده» نیز ترویج می‌شود، عبارتست از بسط و گسترش کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کوچک مقیاس که دارای چابکی و انعطاف بیشتری نسبت به نسل قبلی بنگاه‌های اقتصادی هستند. بسط و گسترش شرکت‌های کوچک برای بخش روابط‌عمومی اگر نتواند پاسخ مناسبی به این پدیده بدهد، یک چالش جدی محسوب می‌شود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این قبیل بنگاه‌ها، ساختار کوچک و نیروی انسانی قلیل است و سازمان و ساختمان اداری کوچکی را شامل می‌شود و طبیعی است که در یک ساختار تشکیلاتی کوچک، یکی از اولین قربانیان، بخش روابط‌عمومی است که یا نادیده گرفته می‌شود یا در بهترین حالت در یکی از واحدها و مسؤولیت‌ها ادغام می‌شود.

این نویسنده برتر بخش مقالات وارده ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک تصریح کرد: شاید بگوییم این قبیل شرکت‌ها می‌توانند در مورد روابط‌عمومی برون‌سپاری کنند ولی باید توجه داشت این امر یعنی برون‌سپاری (مقطعی و موردی) کارهای مرتبط با روابط‌عمومی و تبلیغات و بازاریابی و... که باعث افزایش هزینه‌ها، بروز عدم انسجام و یکپارچگی فعالیت‌ها و دوباره کاری، عدم تطابق شکلی و ماهوی و بویژه عدم استمرار فعالیت‌های روابط‌عمومی در شرکت‌های موصوف می‌شود، چرا که برون‌سپاری‌های رایج در حوزه روابط‌عمومی فعلاً تک بعدی یا موردی و منحصر به سفارش مقطعی اقلام تبلیغاتی یا برگزاری همایش و ایجاد سایت و... شده است که عملاً بخش کارپردازی شرکت‌ها درگیر آن می‌شوند.

حیدری افزود: حال اگر بتوانیم شرکت‌های کارگزاری تخصصی ایجاد کنیم که یک «بسته جامع از خدمات روابط‌عمومی» را به این قبیل شرکت‌ها ارائه و در واقع متولی و مسؤول روابط‌عمومی این شرکت‌ها بصورت اشتراکی یا ائتلافی تعریف شوند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم انسجام و یکپارچگی و استمرار در فعالیت‌های روابط‌عمومی شرکت‌های موصوف با کمترین هزینه ایجاد شود.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای توسعه روابط‌عمومی

با ورود اینترنت به بخش‌های مختلف زندگی انسان‌ها و گسترش ابزارهای ارتباطی از طریق شبکه جهانی، شکل تازه‌ای از روابط اجتماعی بدست آمد و بی‌شک اگر بخواهیم در این روابط جایگاهی بدست آوریم، باید با آن همراه و همگام شویم، مزایا و معایب آن را بشناسیم و برنامه‌های مهم خود را در آن قرار دهیم.

فروغ رستگارمهر و روشنک رضایی در مقاله خود با عنوان «روابط‌عمومی، شبکه اجتماعی» که در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک ارائه کردند، به این سؤال پاسخ دادند که چگونه می‌توانیم از امکانات شبکه‌های اجتماعی برای توسعه روابط‌عمومی سازمانی خود استفاده کنیم و آیا این شبکه‌های اجتماعی برای ما منفعتی خواهد داشت؟

در این مقاله که یکی از مقالات منتخب ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک بود، اشاره شد: یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، شبکه‌های اجتماعی است. وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، ایمیل‌ها و... افراد را در گروه‌ها و دسته‌های مختلف تقسیم کرده و یک جریان اطلاعاتی در این جوامع مجازی به وجود می‌آورند. شبکه‌های اجتماعی ایده‌ای بود که می‌توانست تمامی ابزارهای رسانه‌ای را در بسته‌ای سهل‌الوصول و کاربرپسند در اختیار افراد قرار دهد. از سویی، نشر اطلاعات و علاقه‌مندهای افراد در جامعه شبکه‌ای محقق می‌شود و از سوی دیگر شکل ارائه اطلاعات خلاقانه، بصری و نامحدود خواهد بود. بنابراین این شکل نوین اینترنت به بخشی از عادت‌های روزانه ما تبدیل شد که امکانات خوبی را در اختیار روابط‌عمومی‌ها برای انجام وظایف محوله قرار می‌دهد.

برگزاری مراسم تجلیل از دکتر داود زارعیان به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 90

ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با برگزاری مراسم تجلیل از دکتر داود زارعیان به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 90 همراه بود. در این مراسم که پروفسور کاظم معتمدنژاد، استادان و جمع کثیری از علاقمندان و خانواده وی  نیز حضور داشتند از دو جلد کتاب ایشان به نام‌های صفحه اول و روابط‌عمومی همراه رونمایی شد. دکتر زارعیان کتاب صفحه اول را به پروفسور معتمدنژاد تقدیم کرد. امیر عباس تقی پور، دبیر همایش در سخنانی کوتاه به فلسفه انتخاب استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک اشاره و الگو‌سازی و معرفی چهره‌های برتر به همراه افزایش مسؤولیت‌های علمی و اجتماعی را از فواید این اقدام دانست.

دکتر زارعیان نیز که با تشویق‌ها و ابراز احساسات گرم حاضران روبرو شده بود در سخنان کوتاهی گفت: از همه کسانی که به من لطف داشته و دارند متشکرم. وی موفقیت های خود را مرهون لطف خدا، استادان و خانواده‌اش دانست. س

گفتنی است در این مراسم لوح‌ها و هدایای سازمان‌های مختلف به ایشان اهداء شد. متن لوح تقدیر دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک به دکتر داود زارعیان که به امضای مشترک پروفسور یحیی کمالی‌پور، دکتر محمد سلطانی‌فر و امیرعباس تقی‌پور رسیده و پروفسور کاظم معتمدنژاد آن را اهداء کرد به این شرح است:

استاد ارجمند جناب آقای دکتر داود زارعیان

آمیخته شدن ارزش‌های اخلاقی با دانش، تخصص و مهارت‌های ارتباطی، شما را به چهره‌ای موجه و الگویی ارزنده مبدل کرده و بدون تردید جامعه روابط عمومی کشور از این حیث برخود می‌بالد.

انتخاب و معرفی شما به عنوان استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک در سال 1390، مسؤولیت‌های حرفه‌ای و اجتماعی جناب عالی  را افزایش داده و تردیدی نداریم که بیش از پیش، توانمند‌ی‌های علمی و عملی خود را از طرق مختلف در اختیار علاقمندان و فعالان روابط عمومی قرار خواهید داد.

به نیابت از خانواده بزرگ روابط عمومی و به ویژه اعضای ستاد برگزاری ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، اعضای محترم کمیته علمی و بیش از 2500 نفر از اعضای دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک از تلاش‌های علمی و عملی شما استاد فرهیخته قدردانی کرده و سلامتی و تداوم موفقیت‌هایتان را از درگاه حضرت حق مسئلت می‌نمائیم.

اضافه می‌نماید انتخاب و معرفی جناب عالی به پیشنهاد دبیر ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک و تأیید جمعی از اساتید مسلم این حوزه از جمله پروفسور کاظم معتمد نژاد، پروفسور یحیی کمالی‌پور، دکتر محمد سلطانی‌فر، دکتر سعیدرضا عاملی، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر علی‌اصغر محکی‌، دکتر یونس شکرخواه و دکترحمید ضیایی‌پرور صورت پذیرفته است.

همواره موفق و سربلند باشید.

اهداح لوح تقدیر به مدیر حامی توسعه روابط‌عمومی الکترونیک

همچنین در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک از حسین هاشمی تختی، استاندار هرمزگان به دلیل حمایت‌های وی از توسعه روابط‌عمومی الکترونیک در استان تجلیل شد.

در متن لوح تقدیر امیر عباس تقی‌پور دبیر همایش، خطاب به استاندار هرمزگان آمده است:

برادر ارجمند جناب آقای حسین هاشمی تختی

استاندار محترم هرمزگان

نقش بی‌بدیل نهاد روابط‌عمومی در اطلاع‌رسانی از وظایف و مأموریت‌های سازمانی و احقاق حقوق مخاطبان سازمان‌ها موجب چند وجهی شدن کارکردهای آن شده است. ایفای موفق چنین نقش سنگینی علاوه بر اینکه در گرو برخورداری کارگزاران روابط‌عمومی از دانش و مهارت‌های لازم است، حمایت مدیران ارشد را از این نهاد مقدس ضروری می‌نمایاند.

از سوی دیگر، در زمانه‌ای که تکنولوژی‌های نوین ارتباطات و اطلاعات فراگیر شده و عملاً کارایی تکنیک‌های ارتباطی سنتی را به حداقل رسانده، تجهیز نهاد روابط‌عمومی به ابزار و امکانات تکنولوژیکی، آموزش نیروی انسانی و... را ضروری کرده است. این‌ها همه میسر نیست مگر با حمایت مدیران ارشد آینده‌نگر و مدبر.

بدینوسیله، مراتب تقدیر و تشکر دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک را به دلیل حمایت‌های گسترده آن برادر گرامی از ترویج و توسعه ادبیات و فرهنگ روابط‌عمومی الکترونیک در دستگاه‌های اجرایی استان هرمزگان اعلام کرده و با کمال مسرت به استحضار می‌رسانیم پس از بررسی‌های دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک به عنوان مدیر نمونه حامی توسعه روابط‌عمومی الکترونیک، در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک برگزیده شده‌اید.

رجاء واثق دارد نتایج این انتخاب در فراگیر شدن انگیزه حمایت از نهاد روابط عمومی بسیار مؤثر خواهد بود.امید است همواره موفق و مؤید باشید.

تقدیر از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های پیشرو در استقرار نظام روابط‌عمومی الکترونیک، رسانه‌ها و نمایندگان استانی دبیرخانه

در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مدیران روابط‌عمومی وزارت کشور، وزارت نفت، سازمان تربیت‌بدنی، بانک پارسیان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بانک تات، بانک دی، شرکت چارگون، مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه، بانک ملی، سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس،سازمان ثبت‌احوال، پرتال سامان تقدیر شد.

در میان رسانه‌ها نیز مدیران مسؤول روزنامه‌ها و هفته ‌نامه‌های فناوران اطلاعات، جهان اقتصاد، دنیای اقتصاد، عصر اقتصاد، تفاهم، حمایت، قدس، ابتکار، هفت صبح، فرهیختگان و فارغ‌التحصیلان مورد تجلیل قرار گرفتند. گفتنی است رسانه‌ها از مهم‌ترین ابزار توسعه فرهنگ روابط‌عمومی الکترونیک محسوب می‌شوند.

ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک عصر روز شنبه 31 اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد