وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

شرح درس فرهنگ و ارتباطات- دانشکده علوم اجتماعی-تهران

 شرح درس فرهنگ و ارتباطات- دانشکده علوم اجتماعی-تهران

عنوان درس: فرهنگ و ارتباطات

دانشکده علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

زمان: نیمسال اول-1389

مدرس: دکتر حسن بشیر

تلفن: دفتر: 88094913      

پست الکترونیکی: drhbashir@gmail.com

آدرس سایت: www.hbashir.com

توضیح درس و هدف آن:

تعامل فرهنگ و ارتباطات از مهمترین ویژگی های عصر جهانی شدن است. این تعامل توسط رسانه های نوین گسترش یافته و تاثیرات آنها در سطح جهانی شکل گرفته است. تعامل مزبور ظهور مکاتب فرهنگی جدید را به وجود آورده که رابطه عمیق با تحولات ارتباطات دارد.

این درس دو واحدی در صدد ارائه علمی تعامل فرهنگ و رسانه ها و تاثیرات آنها بر همدیگر است که در اشکال مختلف فرهنگ عامه و رویکردهای اجتماعی تجلی می یابند.

شیوه ارزیابی و نمرات آزمون نهائی

1-         خلاصه های هر درس به شیوه دست نویسی باید توسط دانشجو تهیه و در جلسه درس همان موضوع خلاصه شده، ارائه شود. به عبارت دیگر خلاصه هر درس قبل از ارائه درس باید تهیه و در جلسه مربوط به همان درس به استاد تحویل گردد. تاخیر در ارائه خلاصه درسها قابل قبول نخواهد بود. مجموع خلاصه هایی که باید ارائه شوند 9 خلاصه درس می باشد (از درس شماره 3 تا پایان درس 11 طبق لیست ذیل). لطفا موضوع درس، شماره درس، نام و نام خانودادگی، نام دانشکده و ترم تحصیلی را در اول خلاصه درس درج فرمایید.(5 نمره)

2-         تدوین یک مقاله علمی مرتبط با درس. این مقاله حدود   4000 تا 5000 کلمه باید باشد و به دو شکل پرینت و سی دی (در فرمت وورد - پی دی اف قابل قبول نیست) در زمان تعیین شده توسط استاد درس، تحویل گردد. موضوع مقاله توسط استاد تعیین و با دانشجو هماهنگ خواهد شد. مقالات خارج از این روش پذیرفتنی نیست. (5 نمره)

3-                  امتحان کتبی پایان ترم: (10 نمره)

سرفصلهای درس  

جلسه درس

عنوان درس

منابع درس

اول

معرفی درس، نظریه های فرهنگ و ارتباطات،  تعریف فرهنگ و ارتباطات

جانسون، لزلی (1378) «درآمد: روشنفکران و اندیشه های آنان»، از ماتیو آرنولد تا ریموند ویلیامز: منتقدان فرهنگ، ترجمه: ضیاء موحد، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارتباطات، صص 11-28.

دوم

ابعاد، رویکردها و الگوهای فرهنگی و ارتباطات

منابع مختلف

سوم

رابطه فرهنگ و ارتباطات و معنا، ویژگی های فرهنگی و ارتباطات (فردگرایی-جمع گرایی-زنانگی-مردانگی-فاصله قدرت)

سماور، لاری ا، پورتر، ریچارد ای و استفانی، لیزا ا، ارتباط بین فرهنگها، ترجمه: غلامرضا کیانی و سید اکبر میر حسنی، تهران: انتشارات باز، 1379.

چهارم

مکاتب مهم فرهنگی و ارتباطات (1)

مکتب بریتانیا (بخش اول):  مطالعات فرهنگی و رسانه ها

1-میلنر، آندرو و براویت، جف (1385) «ادبیات و جامعه: از فرهنگ گرایی تا ماتریالیسم فرهنگی»، درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه: جمال محمدی، ققنوس، صص 35-83.

2-اسمیت، فیلیپ (1383) «مطالعات فرهنگی بریتانیایی»، درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه: حسن پویان، دفتر پژوهش های فرهنگی با همکاری مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها. صص241-263.

پنجم

مکاتب مهم فرهنگی و ارتباطات (2)

مکتب بریتانیا بریتانیا (بخش دوم): مطالعات فرهنگی و رسانه ها

1-میلنر، آندرو و براویت، جف (1385) «ادبیات و جامعه: از فرهنگ گرایی تا ماتریالیسم فرهنگی»، درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه: جمال محمدی، ققنوس، صص 35-83.

2-اسمیت، فیلیپ (1383) «مطالعات فرهنگی بریتانیایی»، درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه: حسن پویان، دفتر پژوهش های فرهنگی با همکاری مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها. صص241-263.

ششم

مکاتب مهم فرهنگی و ارتباطات (3)

مکتب فرانکفورت: دیدگاه انتقادی به رسانه ها و فرهنگ

1-اسمیت، فیلیپ (1383) درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه: حسن پویان، دفتر پژوهش های فرهنگی با همکاری مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها. صص 74-98.

2-استریناتی، دومینیک (1384) «مکتب فرانکفورت»، مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه، ترجمه: ثریا پاک نظر، چاپ دوم، تهران: گام نو. صص 83-123.

هفتم

رسانه ها و فرهنگ توده ای

(فرهنگ توده ای و جامعه توده ای)

1-استریناتی، دومینیک (1384) «فرهنگ توده ای و فرهنگ عامه»، مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه، ترجمه: ثریا پاک نظر، چاپ دوم، تهران: گام نو. صص 23-80.

هشتم

رسانه ها و صنعت فرهنگ

(رسانه ها و فرهنگ مصرف گرایی)

1- استوری، جان (1385) «مصرف کالا در زندگی روزمره»، مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه»، ترجمه: حسین پاینده، صص 263-311.

2- استریناتی، دومینیک (1384) «مکتب فرانکفورت و صنعت فرهنگ»، مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه، ترجمه: ثریا پاک نظر، چاپ دوم، تهران: گام نو. صص 83-123.

نهم

رسانه ها، فرهنگ توده وار و ایدئولوژی

(رسانه های گروهی و اقتصاد سیاسی: فرهنگ توده وار و ایدئولوژی)

1-استریناتی، دومینیک (1384) «مارکسیسم، اقتصاد سیاسی و ایدئولوژی»، مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه، ترجمه: ثریا پاک نظر، چاپ دوم، تهران: گام نو. صص 181-236.

دهم

جهانی شدن و فرهنگ

(نسبت جهانی شدن و فرهنگ)

1-تاملینسون، جان (1381) «جهانی شدن و فرهنگ»، جهانی شدن و فرهنگ، ترجمه: محسن حکیمی، دفتر پژوهشهای فرهنگی با همکاری مرکز بین المللی گفتگوی تمدن ها، صص 13-51.

2-هابرماس، یورگن (1380) جهانی شدن و آینده ی دموکراسی: منظومه پساملی، ترجمه: کمال پولادی، نشر مرکز.

یازدهم

سلطه و امپریالیسم رسانه ای و فرهنگی

(امپریالیسم رسانه ای)

(امپریالیسم فرهنگی)

(اروپا محوری و آمریکا گرائی: گفتگوی کر)

1-بیلینگتون، روزاموند و همکاران (1380) «فرهنگ و امپریالیسم»، فرهنگ و جامعه، ترجمه: فریبا عزبدفتری، تهران: نشر قطره، صص 119-141.

دوازدهم

نظریه های فرهنگ و ارتباطات

1-      نظریه مدیریت هماهنگی معنی

Gudykanst, William B. (2005) Theorizing About Intercultural Communication, Sage Publication.

سیزدهم

نظریه های فرهنگ و ارتباطات

2-      نظریه اضطراب-عدم قطعیت

Gudykanst, William B. (2005) Theorizing About Intercultural Communication, Sage Publication.

چهاردهم

نظریه های فرهنگ و ارتباطات

3-      نظریه گروه خاموش

Gudykanst, William B. (2005) Theorizing About Intercultural Communication, Sage Publication.

پانزدهم

مروری بر شیوه مقاله نویسی مربوط به درس و نهائی کردن موضوع های مقالات دانشجویان

شانزدهم

جمع بندی

         برخی از منابع تکمیلی انگلیسی

  1. Adorno, T. (2001) The Culture Industry, London & New York, Routledge.
  2. Barker, M. and Beezer, A. (eds) (1992) Reading into Cultural Studies, London & New York, Routledge.
  3. Baumann, G. (1996) Contesting Culture: Discourses of Identity in Multi-Ethnic London, Cambridge, Cambridge University Press.
  4. Beyer, P. (1990) Privatization and the Public Influence of Religion in Global Society in M. Featherstone (ed.) Global Culture, London, Sage: 373-96.
  5. Beyer, P. (1994) Religion and Globalization, London, Sage.
  6. Boyed-Barrett, O. (1977) Media Imperialism: Towards and International Framework for the Analysis of Media Systems, in Curran, James & Curevitch, Michael and Woollacott, Janet (eds.), Mass Communication and Society, Great Britain, Edward Arnold.
  7. Brenkman, J. (1987) Culture and Domination, Ithaca and London, Cornell University Press.
  8. Callois, C. and Callan, V. (1997) Community and Culture: A Guide for Practice, Chichester, New York, John Wiley & Sons.
  9. Edgar, A. and Sedgwick, P. (2002) Cultural Theory: The Key Thinkers, London & New York, Routledge.
  10. Fairclough, N. (1995) Media Discourse, London, New York and Auckland, Edward Arnold.

11.  Featherstone, M. (1990) Global Culture: An Introduction, in Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity, Mike Featherstone (ed), London, Thousand Oaks and New Delhi.

  1. Friedman, J. (1994) Cultural Identity & Global Process, London, Thousand Oaks and New Delhi, SAGE.
  2. Frow, J. (1997) Time & Commodity Culture: Essays in Cultural Theory and Postmodernity, Oxford, Clarendon Press.
  3. Garnham, N. (1987) Concepts of Culture: Public Policy and the Cultural Industries, Cultural Studies, 1 (1): 23-37.
  4. Geertz, C. (1973) The Interpretation of Culture, New York, Basic Books.
  5. Gelder, K. and Thornton, S. (eds.) (1997) The Subcultures Reader, London and New York, Routledge.

17.  Larrain, J. (1979) The Concept of Ideology, London, Hutchinson.

18.  Laitin, D. D. (1986) Hegemony and Culture: Politics and Religious Change among the Yoruba, Chicago and London, The University of Chicago Press.

  1. Lee, C. (1980) Media Imperialism Reconsidered, Beverly Hills, London, Sage Publications.
  2. Mathews, G. (2000) Global Culture, Individual Identity: Searching for home in the cultural supermarket, London and New York, Routledge.

21.  Mosco, V. and Herman, A. (1981) Critical Theory and Electronic Media, Theory and Society, No. 10, pp. 869-896.

22.  Munns, J. & Rajan, G. (eds.) (1996) A Cultural Studies Reader: History, Theory, Practice, London & New York, Longman.

23.  Robertson, R. (1992a), Globalization, London, Sage.

24.  Shiller, H. (1976) Communication and Cultural Domination, New York, International Arts and Sciences Press.

25.  Slater, P. (1977) Origin and Significance of the Frankfurt School, London, Routledge and Kegan Paul.

  1. Tomlinson, J. (1999) Globalization and Culture, Chicago, The University of Chicago Press.

27.  Tunstall, J. (1977) The Media are American: Anglo-American Media in the World, London, Constable.

28.  Haferkamp, H. (ed.) (1989) Social Structure and Culture, Berlin & New York, Walter de Gruyter.

29.  McGuigan, J. (1992) Cultural Populism, London and New  York, Routledge

30.  Munch, R. and Smelser, N. J. (1992) Theory of Culture, Berkeley, Los Angeles and Oxford, University of California Press.

31.  Thompson, J. B. (1990) Ideology and Modern Culture, Cambridge, Polity Press.

نظرات 8 + ارسال نظر
رسانه و ارتباطات جمعه 9 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:09 http://communicationage.blogfa.com

نوشته جدید وب رسانه و ارتباطات:

"نام «روابط‌عمومی»را عوض کنیم‌"

لطفاً اظهار نظر فرمائید.

جناب آقای جعفری
با سلام و احترام
بنده همیشه در مقالات مختلفی که در روابط عمومی داشته ام و در کنفرانس های روابط عمومی ایران و الکترونیک نیز مطرح شده اند تاکید کرده ام که عنوان «روابط عمومی» باید به «ارتباطات عمومی» تبدیل شود.
موفق باشید
بشیر

یوسف جعفری شنبه 10 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:32 http://www.communicationage.blogfa.com

جناب آقای دکتر بشیر
سلام و احترام
از اظهارنظرتان درخصوص نوشته " نام روابط عمومی را عوض کنیم" سپاسمندم.

با سلام و احترام
بنده نیز تشکر می کنم که این مطالب را مطرح می کنید. بهر حال اگر هم اسم عوض نگردد- رویکردها و رفتارها باید تغییر یابد.
بشیر

یوسف جعفری چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:44 http://www.communicationage.blogfa.com

جناب آقای دکتر بشیر
با کسب اجازه " وب نما " ی شما را در وب رسانه و ارتباطات لینک می نمایم.

با سلام و احترام
و تشکر
متقابلا اقدام شد.
بشیر

جهت همکاری پنج‌شنبه 15 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 13:48 http://www.soomar63.com

با سلام
شما برای معرفی خود در دنیای اینترنت داشتن یک وبلاگ را انتخاب نموده اید.
آیا می دانید برای داشتن یک وب سایت حرفه ای با تمامی امکانات که به طور کامل متعلق به شما باشد (به جای یک وبلاگ)، چقدر باید هزینه نمایید؟
فقط 15000 تومان!!! شاید باور کردنی نباشد. اما شرکت سومار برای اولین بار این امکان را برایتان فراهم کرده است.
زمان آن رسیده است که به طور حرفه خود را معرفی نمایید...
برای توضیح روی لینک سایت ما کلیک کنید...
منتظرتان هستیم
شرکت سومار

بازهم بی نام جمعه 23 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 20:49

امیدوارم نظرم را که در مورد " رسانه های جدید و سیاست" گذاشتم را اگر صلاح می دانید جوابش ر به صورت مفصل در یک قسمتی از وبلاگتان بگذارید که همه ببینندو شبهات بر طرف شود

با سلام و احترام
بنده مطلبی مشاهده نکردم. لطفا مجددا ارسال تا پاسخ داده شود.
بشیر

رسانه و ارتباطات دوشنبه 26 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 23:00 http://communicationage.blogfa.com

نوشته جدید وب رسانه و ارتباطات:

قهوه تلخ...!؟

حبیب محمدزاده سه‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:42 http://www.gramafon.persianblog.ir

سلام آقای دکتر
شما که با علوم انسانی رابطه ای دیرینه دارید
شاید یا Self Serch باشید یا Self Serch بودن را بفهمید
داشتم دنبال خودم می گشتم که در لینکهای وبلاگ شما یافتمش . ممنون از لینک و پیوند و دوستی به قصد یا به اشتباه یا به تقدیر زمانه ی نامراد . من هم چنان کنم که بزرگان کنند بیش .
متن آخر وبلاگتان که معرفی درس فرهنگ و ارتباطات بود را خواندم . توضیح و شیوه ی ارزیابی و سرفصلهای درس و ...
دنیای دکترا داشتن و با سواد بودن .

ضمنن وبلاگم به روز است . خوشحال می شوم سر بزنید .

با سلام و احترام
آنچه که از هر سه نظر فرمودید نبود. دیدم که وبلاگ خوب وارزشمندی است و می توان از آن استفاده کرد لذا با کمال احترام و تقدیر لینک دادم که الحمد لله راضی بودید.
باز هم موفق باشید
بشیر

[ بدون نام ] چهارشنبه 5 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 14:31

سلام،خسته نباشید.
در رابطه با خلاصه کردن درس ارتباطات و فرهنگ سوالی داشتم این که در جلسات 4و5 منابع و صفحات ذکرشده برای خلاصه کردن یکی است.آیا این جلسات باید بطور یک جا خلاصه شود؟؟
با تشکر.

با سلام و احترام
چون بخش مربوط به کتاب میلنر نسبتا طولانی است در دو بخش ارائه خواهد شد. لذا چون کلاس هم در روز یکشنبه ساعت ۵/۱۰ صبح و هم دو شنبه ساعت ۱۴ خواهیم داشت لذا هر دو درس باید خلاصه شوند. اما طبیعی است چون یکبار کتاب میلنر خلاصه می شود دیگر نیازی به خلاصه کردن آن در درس پنجم نیست.
موفق باشید
بشیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد