وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

سرفصلهای درس نقد و تحلیل برنامه های رادیو و تلویزیون

شرح درس نقد و تحلیل برنامه های رادیو و تلویزیون

(دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات- دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

(نیمسال اول سال تحصیلی- 1389)

مدرس: دکتر حسن بشیر

پست الکترونیکی: bashir@isu.ac.ir

سایت: www.hbashir@com

تلفن: دفتر: 88094913 

   

اقدامات پژوهشی 

  1. تشریح یک مفهوم مرتبط با درس از ابعاد مختلف و با استفاده از کتاب های مرتبط. شیوه نگارش و انتخاب مطالب مربوط به مفهوم طبق توضیحات انجام شده، منبع گذاری صحیح، مشخص شدن نقل قول مستقیم و غیرمستقیم و درج کتابنامه کامل (منابع پایانی) باید مورد توجه جدی قرار گیرد. مفاهیم مزبور توسط استاد درس تعیین و به دانشجو ابلاغ خواهد شد.   تشریح یک مفهوم مرتبط و مقاله باید به شکل دیجیتالی با برنامه وورد (پی دی اف قابل قبول نیست) و بر روی سی دی بهمراه نسخه کاغذی آن در روزهای امتحان همراه با برگه امتحانی تحویل گردند.
  2. تهیه یک مقاله علمی در زمینه نقد و تحلیل یک برنامه رادیویی و یا تلویزیونی. این مقاله باید از همان هفته های اول درس آغاز و به تدریج با پیشرفت درس نقد و تحلیل تکمیل شود. در این فرآیند دانشجویان نسبت به تکمیل و تعدیل هر چه بیشتر مقاله با همکاری استاد اقدام و در زمان تعیین شده تحویل گردد. برای اجتناب از هر گونه تاخیر، شایسته است که دانشجویان به شکل مداوم و روزانه مقاله مزبور را تکمیل نمایند. موضوع و عنوان مقاله باید با استاد درس قبلا هماهنگ شده باشد.
  3. به لحاظ اهمیت این درس در مطالعات بعدی و توانائی هر چه بیشتر در نقد و تحلیل برنامه های رادیویی و تلویزیونی که یکی از کارهای مهم دانشجویان محترم است، حضور مستمر و کامل در کلاس ضرورت داشته و انتظار می رود که دانشجویان عزیز در این درس از حداقل غیبت استفاده نمایند.

  

روش ارزشیابی

امتحان نیم ترم

1-      تشریح یک مفهوم مرتبط: 20 نمره

2-      امتحان کتبی: 80 نمره

امتحان پایان ترم

1-      ارائه مقاله: 30 نمره

2-      امتحان کتبی: 70 نمره

موضوع های درسی

جلسه

عنوان درس

منابع

1

معرفی درس، منابع و روش تدریس و آشنایی با مفاهیم تلویزیون در مطالعات فرهنگی و نظریه دریافت

1-      استوری، جان (1385) مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه: حسین پاینده، تهران: نشرآگه. (صفحات: (102- 29)

2

شناخت تلویزیون: ابعاد و محورهای تولیدات تلویزیونی

1-      سلبی، کیت و کاودری، ران (1380) راهنمای بررسی تلویزیون، ترجمه: علی عامری مهابادی، تهران: انتشارات سروش- کانون اندیشه پژوهش های سیما.

3

مخاطبان و مفاهیم "سوژه"، "سوژه شوندگی" و "پاسخ خواهی" (Interpellation) در نظریه آلتوسر.

1-      میلنر، آندرو و برایت، جف (1385) درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه: جمال محمدی، تهران: ققنوس.

2-      استوری، جان (1385) مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه: حسین پاینده، تهران: نشرآگه.

4

 رمزگذاری و رمز گشایی در گفتمان تلویزیون

1-      هال، استوارت (1382) "رمزگذاری و رمز گشایی"، در سایمون دیورینگ، مطالعات فرهنگی (مجموعه مقالات)، ترجمه: نیما ملک احمدی و شهریار وقفی پور، تهران: تلخون.

5

روش نشانه شناسی در تحلیل متن رسانه ای (1)

کتابهای مختلف معرفی شده در نشانه شناسی

6

روش نشانه شناسی در تحلیل متن رسانه ای (2)

کتابهای مختلف معرفی شده در نشانه شناسی

7

روش نشانه شناسی در تحلیل متن رسانه ای (3)

کتابهای مختلف معرفی شده در نشانه شناسی

8

تولید برنامه های رادیوئی: شیوه ها، اصول

1- خجسته، حسن، نویسندگی در رادیو و اصول نوشتار رادیویی، در: محمد پروری، زبان و رسانه: با گرایش به زبان فارسی و رادیو، مجموعه مقالات هم اندیشی زبان و رسانه، تهران: تحقیق و توسعه رادیو، 1384.

2- خجسته، حسن، تاملاتی جامعه شناختی درباره رادیو، تحقیق و توسعه در رادیو، تهرا: 1384.

3- قاضی زاده، علی اکبر، نوشتن برای رادیو، تهران: اداره کل تحقیق و توسعه صدا، 1380.

9

تولید برنامه های تلویزیونی: شیوه ها، اصول

1- فرخ نژاد، رضا، ”نطام نشانه های زبان شناختی در برنامه های نمایشی تلویزیون“، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال سیزدهم، شماره 47، پائیز 1385، صص 212-195.

10

تحلیل موسیقی در رسانه های الکترونیکی

1-      دانسی، مارسل (1387) نشانه شناسی رسانه ها، ترجمه: میرانی، گودرز و دوران، بهزاد، تهران: چاپار: آنیسه نما.

2-      بشیر، حسن، سروی زرگر، محمد (1387) "تعامل فرهنگی در موسیقی عامه پسند ایرانی و غربی" فصلنامه الکترونیکی "رسانه جهانی" (Global Media Journal)، شماره: 5، بهار 1387.

11

سمینار تحلیلی یکی از کارشناسان  (1)

متعاقبا تعیین می شود

12

سمینار تحلیلی یکی از کارشناسان (2)

متعاقبا تعیین می شود

13

نقد و تحلیل یک برنامه رادیویی

1- خجسته، حسن، ”نظریه گفتمان و رادیو“، فصلنامه ارتباطات و فرهنگ، شماره پیاپی 1- مجلد 1- شماره 1- زمستان 1382، صص 154-129.

1-      بهرامپور، شعبانعلی، «گفتمان نشریات حزبی»، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، اسفند 1378، صفحه 30.

14

نقد و تحلیل یک برنامه تلویزیونی

بررسی موردی با استفاده از متون مختلف

15

نقد و تحلیل آگهی های تجاری  

1-      بشیر، حسن و جعفری، نادر (1387) "درآمدی بر کاربرد  نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی"، مقاله در حال انتشار در فصلنامه شناخت مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع).

2-      پاینده، حسین، (1385) "بررسی یک آگهی تلویزیونی از منظر مطالعات فرهنگی"، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال دوم، شماره پیاپی 5، بهار و تابستان، 1385.

16

جمع بندی

مروری بر بحث های گذشته


منابع درس (اصلی و تکمیلی)

1-      استوری، جان (1385) مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه: حسین پاینده، تهران: نشرآگه.

2-      گیرو، پی یر (1380) نشانه شناسی، ترجمه: محمد نبوی، تهران: نشر آگه.

3-      چندلر، دانیل (1386) مبانی نشانه شناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر.

4-      سجودی، فرزان (1383) نشانه شناسی کاربردی، تهران: نشر قصه.

5-      ویلیامز، ریموند (1385) تلویزیون: تکنولوژی و شکل فرهنگی، ترجمه: منوچهر بیگدلی خمسه، اداره کل پژوهش سیما.

6-      آسابرگر، آرتور (1379)  نقد فرهنگی، ترجمه: حمیرا مشیرزاده، تهران: انتشارات باز.

7-      تامپسون، جان، ب. (1379) ایدئولوژی و فرهنگ مدرن، ترجمه: مسعود اوحدی، تهران: مؤسسه فرهنگی آینده پویان تهران.

8-      آسابرگر، آرتور (1383) روش های تحلیل رسانه ها، ترجمه: پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.

9-      آدورنو، تئودور و. و هورکهایمر، ماکس (1383) دیالکتیک روشنگری: قطعات فلسفی، ترجمه: مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران: گام نو. (صنعت فرهنگ سازی: روشنگری به مثابه فریب توده ای، صفحات: 286- 209)

10-   شرکت خبرپراکنی بریتانیا (بی بی سی) (1380) دستور العمل برنامه سازی در رادیو و تلویزیون انگلستان، ترجمه: ناصر بلیغ، تهران: تحقیق و توسعه صدا.

11-    ضیمران، محمد (1382) درآمدی بر نشانه شناسی هنر، تهران: نشر قصه.

12-    فردوسی، حمییید رضا (1376) پست مدرنیسم و نشانه شناسی در ادبیات داستانی، نشر سیاوش.

13-   آسابرگر، آرتور (1380) روایت در فرهنگ عامیانه رسانه و زندگی روزمره، ترجمه: محمدرضا لیراوی، تهران: انتشارات سروش- کانون اندیشه پژوهش های سیما.

14-   دینه سن، آنه ماری (1380) درآمدی بر نشانه شناسی، ترجمان: مظفر قهرمان، آبادان: پرسش.

15-   کالر، جاناتان (1379) فردینان دوسوسور، ترجمه: کورش صفوی، تهران: هرمس.

16-    فرکلاف، نورمن (1379) تحلیل انتقادی گفتمان، مترجمان: فاطمه شایسته پیران و همکاران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.

17-    مک کوایل، دنیس (1385) مخاطب شناسی، ترجمه: مهدی منتظرقائم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها.

18-    ون دایک، تئون ای. (1382) مطالعاتی در تحلیل گفتمان: از دستور تا گفتمان کاوی انتقادی، گروه مترجمان: پیروز ایزدی و همکاران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.

19-    خجسته، حسن (1384) نویسندگی در رادیو و اصول نوشتار رادیویی، در: محمد پروری، زبان و رسانه: با گرایش به زبان فارسی و رادیو، مجموعه مقالات هم اندیشی زبان و رسانه، تهران: تحقیق و توسعه رادیو.

20-    خجسته، حسن (1384) تاملاتی جامعه شناختی درباره رادیو، تهران: تحقیق و توسعه در رادیو.

21-    قاضی زاده، علی اکبر (1380) نوشتن برای رادیو، تهران: اداره کل تحقیق و توسعه صدا.

22-    فرخ نژاد، رضا (1385) ”نطام نشانه های زبان شناختی در برنامه های نمایشی تلویزیون“، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال سیزدهم، شماره 47، پائیز 1385، صص 212-195.

23-   خجسته، حسن (1382) "نظریه گفتمان و رادیو"، فصلنامه ارتباطات و فرهنگ، شماره پیاپی 1- مجلد 1- شماره 1- زمستان 1382، صص 154-129.

24-    بهرامپور، شعبانعلی (1378) «گفتمان نشریات حزبی»، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، اسفند 1378، صفحه 30.

25-    سلبی، کیت و کاودری، ران (1380) راهنمای بررسی تلویزیون، ترجمه: علی عامری مهابادی، تهران: انتشارات سروش- کانون اندیشه پژوهش های سیما.

26-     میلنر، آندرو و برایت، جف (1385) درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه: جمال محمدی، تهران: ققنوس.

27-    هال، استوارت (1382) "رمزگذاری و رمز گشایی"، در سایمون دیورینگ، مطالعات فرهنگی (مجموعه مقالات)، ترجمه: نیما ملک احمدی و شهریار وقفی پور، تهران: تلخون.

28-    دانسی، مارسل (1387) نشانه شناسی رسانه ها، ترجمه: میرانی، گودرز و دوران، بهزاد، تهران: چاپار: آنیسه نما.

29-    بشیر، حسن، سروی زرگر، محمد (1387) "تعامل فرهنگی در موسیقی عامه پسند ایرانی و غربی" فصلنامه الکترونیکی "رسانه جهانی" (Global Media Journal)، شماره: 5، بهار 1387.

30- بشیر، حسن و جعفری، نادر (1387) "درآمدی بر کاربرد  نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی"، مقاله در حال انتشار در فصلنامه شناخت مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع).

31- پاینده، حسین، (1385) "بررسی یک آگهی تلویزیونی از منظر مطالعات فرهنگی"، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال دوم، شماره پیاپی 5، بهار و تابستان، 1385.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد