وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

شرح درس نقد و تحلیل برنامه های رادیو و تلویزیون- ۱۳۸۸

باسمه تعالی

شرح درس نقد و تحلیل برنامه های رادیو و تلویزیون

برای دانشجویان دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (ع)

(نیمسال اول سال تحصیلی- 1388)

مدرس: دکتر حسن بشیر

پست الکترونیکی: drhbashir@gmail.com

سایت: www.hbashir.blogsky.com

تلفن: دفتر: 88094913    همراه: 09122574418

اقدامات پژوهشی 

1.    خلاصه کردن یک کتاب مربوط با موضوع درس. این کتاب می تواند از فهرست منابع و  کتاب های ضمیمه انتخاب شود. چنانچه دانشجویان محترم کتاب دیگری در نظر داشته باشند می توانند با استاد درس هماهنگ نمایند. این خلاصه باید همراه با امتحان نیم ترم ارائه گردد.

2.    تهیه یک مقاله علمی درزمینه نقد و تحلیل یک برنامه رادیویی و یا تلویزیونی. این مقاله باید از همان هفته های اول درس آغاز و به تدریج با پیشرفت درس نقد و تحلیل تکمیل شود. در این فرآیند دانشجویان نسبت به تکمیل و تعدیل هر چه بیشتر مقاله با همکاری استاد اقدام و نهایتا در روز امتحان پایان ترم مقاله را ارائه نمایند. برای اجتناب از هر گونه تاخیر، شایسته است که دانشجویان به شکل مداوم و روزانه مقاله مزبور را تکمیل نمایند.

3.    خلاصه کتاب و مقاله باید به شکل دیجیتالی با برنامه وورد (پی دی اف قابل قبول نیست) و بر روی سی دی بهمراه نسخه کاغذی آن در روزهای امتحان همراه با برگه امتحانی تحویل گردند.

4.    به لحاظ اهمیت این درس در مطالعات بعدی و توانائی هر چه بیشتر در نقد و تحلیل برنامه های رادیویی و تلویزیونی که یکی از کارهای مهم دانشجویان محترم است، حضور مستمر و کامل در کلاس ضرورت داشته و انتظار می رود که دانشجویان عزیز در این درس از حداقل غیبت استفاده نمایند. بدیهی است حضور مستمر بدون غیبت در کلاس های درس در نمره پایانی تاثیر مثبت خود را خواهد داشت.

روش ارزشیابی

امتحان نیم ترم

1-      خلاصه کتاب: 20 نمره

2-      امتحان کتبی: 80 نمره

امتحان پایان ترم

1-      ارائه مقاله: 30 نمره

2-      امتحان کتبی: 60 نمره

3-      مشارکت در کلاس و ارزیابی استاد از فعالیت های دانشجو: 10 نمره

سرفصلهای درس

جلسه

عنوان درس

منابع

1

معرفی درس، منابع و روش تدریس و آشنایی با مفاهیم تلویزیون در مطالعات فرهنگی و نظریه دریافت

1-      استوری، جان (1385) مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه: حسین پاینده، تهران: نشرآگه. (صفحات: (102- 29)

2

شناخت تلویزیون: ابعاد و محورهای تولیدات تلویزیونی

1-      سلبی، کیت و کاودری، ران (1380) راهنمای بررسی تلویزیون، ترجمه: علی عامری مهابادی، تهران: انتشارات سروش- کانون اندیشه پژوهش های سیما.

3

مخاطبان و مفاهیم "سوژه"، "سوژه شوندگی" و "پاسخ خواهی" (Interpellation) در نظریه آلتوسر.

1-      میلنر، آندرو و برایت، جف (1385) درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه: جمال محمدی، تهران: ققنوس.

2-      استوری، جان (1385) مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه: حسین پاینده، تهران: نشرآگه.

4

 رمزگذاری و رمز گشایی در گفتمان تلویزیون

1-      هال، استوارت (1382) "رمزگذاری و رمز گشایی"، در سایمون دیورینگ، مطالعات فرهنگی (مجموعه مقالات)، ترجمه: نیما ملک احمدی و شهریار وقفی پور، تهران: تلخون.

5

روش نشانه شناسی در تحلیل متن رسانه ای (1)

کتابهای مختلف معرفی شده در نشانه شناسی

6

روش نشانه شناسی در تحلیل متن رسانه ای (2)

کتابهای مختلف معرفی شده در نشانه شناسی

7

روش نشانه شناسی در تحلیل متن رسانه ای (3)

کتابهای مختلف معرفی شده در نشانه شناسی

8

تولید برنامه های رادیوئی: شیوه ها، اصول

1- خجسته، حسن، نویسندگی در رادیو و اصول نوشتار رادیویی، در: محمد پروری، زبان و رسانه: با گرایش به زبان فارسی و رادیو، مجموعه مقالات هم اندیشی زبان و رسانه، تهران: تحقیق و توسعه رادیو، 1384.

2- خجسته، حسن، تاملاتی جامعه شناختی درباره رادیو، تحقیق و توسعه در رادیو، تهرا: 1384.

3- قاضی زاده، علی اکبر، نوشتن برای رادیو، تهران: اداره کل تحقیق و توسعه صدا، 1380.

9

تولید برنامه های تلویزیونی: شیوه ها، اصول

1- فرخ نژاد، رضا، ”نطام نشانه های زبان شناختی در برنامه های نمایشی تلویزیون“، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال سیزدهم، شماره 47، پائیز 1385، صص 212-195.

10

تحلیل موسیقی در رسانه های الکترونیکی

1-      دانسی، مارسل (1387) نشانه شناسی رسانه ها، ترجمه: میرانی، گودرز و دوران، بهزاد، تهران: چاپار: آنیسه نما.

2-      بشیر، حسن، سروی زرگر، محمد (1387) "تعامل فرهنگی در موسیقی عامه پسند ایرانی و غربی" فصلنامه الکترونیکی "رسانه جهانی" (Global Media Journal)، شماره: 5، بهار 1387.

11

سمینار تحلیلی یکی از کارشناسان رادیو و تلویزیون

متعاقبا مشخص می شود.

12

نقد و تحلیل یک برنامه رادیویی

(1)

1- خجسته، حسن، ”نظریه گفتمان و رادیو“، فصلنامه ارتباطات و فرهنگ، شماره پیاپی 1- مجلد 1- شماره 1- زمستان 1382، صص 154-129.

1-      بهرامپور، شعبانعلی، «گفتمان نشریات حزبی»، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، اسفند 1378، صفحه 30.

13

نقد و تحلیل یک برنامه رادیویی

(2)

1- خجسته، حسن، ”نظریه گفتمان و رادیو“، فصلنامه ارتباطات و فرهنگ، شماره پیاپی 1- مجلد 1- شماره 1- زمستان 1382، صص 154-129.

2-      بهرامپور، شعبانعلی، «گفتمان نشریات حزبی»، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، اسفند 1378، صفحه 30.

14

نقد و تحلیل یک برنامه تلویزیونی (1)

بررسی موردی با استفاده از متون مختلف

15

نقد و تحلیل یک برنامه تلویزیونی (2)

بررسی موردی با استفاده از متون مختلف

16

نقد و تحلیل آگهی های تجاری  

1-      بشیر، حسن و جعفری، نادر (1387) "درآمدی بر کاربرد  نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی"، مقاله در حال انتشار در فصلنامه شناخت مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع).

2-      پاینده، حسین، (1385) "بررسی یک آگهی تلویزیونی از منظر مطالعات فرهنگی"، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال دوم، شماره پیاپی 5، بهار و تابستان، 1385.

منابع درس (اصلی و تکمیلی)

1-      ۱- استوری، جان (1385) مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه: حسین پاینده، تهران: نشرآگه.

2-      ۲- گیرو، پی یر (1380) نشانه شناسی، ترجمه: محمد نبوی، تهران: نشر آگه.

3-      ۳- چندلر، دانیل (1386) مبانی نشانه شناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر.

4-      ۴- سجودی، فرزان (1383) نشانه شناسی کاربردی، تهران: نشر قصه.

5-      ۵- ویلیامز، ریموند (1385) تلویزیون: تکنولوژی و شکل فرهنگی، ترجمه: منوچهر بیگدلی خمسه، اداره کل پژوهش سیما.

6-      ۶- آسابرگر، آرتور (1379)  نقد فرهنگی، ترجمه: حمیرا مشیرزاده، تهران: انتشارات باز.

7-      ۷- تامپسون، جان، ب. (1379) ایدئولوژی و فرهنگ مدرن، ترجمه: مسعود اوحدی، تهران: مؤسسه فرهنگی آینده پویان تهران.

8-     ۸- آسابرگر، آرتور (1383) روش های تحلیل رسانه ها، ترجمه: پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.

9-      ۹- آدورنو، تئودور و. و هورکهایمر، ماکس (1383) دیالکتیک روشنگری: قطعات فلسفی، ترجمه: مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران: گام نو. (صنعت فرهنگ سازی: روشنگری به مثابه فریب توده ای، صفحات: 286- 209)

10-   ۱۰- شرکت خبرپراکنی بریتانیا (بی بی سی) (1380) دستور العمل برنامه سازی در رادیو و تلویزیون انگلستان، ترجمه: ناصر بلیغ، تهران: تحقیق و توسعه صدا.

11-    ۱۱- ضیمران، محمد (1382) درآمدی بر نشانه شناسی هنر، تهران: نشر قصه.

12-    ۱۲- فردوسی، حمییید رضا (1376) پست مدرنیسم و نشانه شناسی در ادبیات داستانی، نشر سیاوش.

13-   ۱۳- آسابرگر، آرتور (1380) روایت در فرهنگ عامیانه رسانه و زندگی روزمره، ترجمه: محمدرضا لیراوی، تهران: انتشارات سروش- کانون اندیشه پژوهش های سیما.

14-   ۱۴- دینه سن، آنه ماری (1380) درآمدی بر نشانه شناسی، ترجمان: مظفر قهرمان، آبادان: پرسش.

15-   ۱۵- کالر، جاناتان (1379) فردینان دوسوسور، ترجمه: کورش صفوی، تهران: هرمس.

16-   ۱۶- فرکلاف، نورمن (1379) تحلیل انتقادی گفتمان، مترجمان: فاطمه شایسته پیران و همکاران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.

17-   ۱۷- مک کوایل، دنیس (1385) مخاطب شناسی، ترجمه: مهدی منتظرقائم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها.

18-   ۱۸- ون دایک، تئون ای. (1382) مطالعاتی در تحلیل گفتمان: از دستور تا گفتمان کاوی انتقادی، گروه مترجمان: پیروز ایزدی و همکاران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.

19-   ۱۹- خجسته، حسن (1384) نویسندگی در رادیو و اصول نوشتار رادیویی، در: محمد پروری، زبان و رسانه: با گرایش به زبان فارسی و رادیو، مجموعه مقالات هم اندیشی زبان و رسانه، تهران: تحقیق و توسعه رادیو.

20-   ۲۰- خجسته، حسن (1384) تاملاتی جامعه شناختی درباره رادیو، تهران: تحقیق و توسعه در رادیو.

21-   ۲۱- قاضی زاده، علی اکبر (1380) نوشتن برای رادیو، تهران: اداره کل تحقیق و توسعه صدا.

22-   ۲۲- فرخ نژاد، رضا (1385) ”نطام نشانه های زبان شناختی در برنامه های نمایشی تلویزیون“، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال سیزدهم، شماره 47، پائیز 1385، صص 212-195.

۲۳- خجسته، حسن (1382) "نظریه گفتمان و رادیو"، فصلنامه ارتباطات و فرهنگ، شماره پیاپی 1- مجلد 1- شماره 1- زمستان 1382، صص 154-129.

24-   ۲۴- بهرامپور، شعبانعلی (1378) «گفتمان نشریات حزبی»، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، اسفند 1378، صفحه 30.

25-  ۲۵-  سلبی، کیت و کاودری، ران (1380) راهنمای بررسی تلویزیون، ترجمه: علی عامری مهابادی، تهران: انتشارات سروش- کانون اندیشه پژوهش های سیما. 

        ۲۶- میلنر، آندرو و برایت، جف (1385) درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه: جمال محمدی، تهران: ققنوس.

27-  ۲۷- هال، استوارت (1382) "رمزگذاری و رمز گشایی"، در سایمون دیورینگ، مطالعات فرهنگی (مجموعه مقالات)، ترجمه: نیما ملک احمدی و شهریار وقفی پور، تهران: تلخون.

28-  ۲۸-  دانسی، مارسل (1387) نشانه شناسی رسانه ها، ترجمه: میرانی، گودرز و دوران، بهزاد، تهران: چاپار: آنیسه نما.

29-   ۲۹- بشیر، حسن، سروی زرگر، محمد (1387) "تعامل فرهنگی در موسیقی عامه پسند ایرانی و غربی" فصلنامه الکترونیکی "رسانه جهانی" (Global Media Journal)، شماره: 5، بهار 1387.

3-     ۳۰-  بشیر، حسن و جعفری، نادر (1387) "درآمدی بر کاربرد  نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی"، مقاله در حال انتشار در فصلنامه شناخت مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع).

30-   ۳۱- پاینده، حسین، (1385) "بررسی یک آگهی تلویزیونی از منظر مطالعات فرهنگی"، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال دوم، شماره پیاپی 5، بهار و تابستان، 1385.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد