وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

اولین همایش بزرگ ارتباطات اسلامی-ایرانی در روز ملی ارتباطات

 

اولین همایش بزرگ ارتباطات اسلامی-ایرانی به مناسبت روز ملی ارتباطات (روز جهانی جامعه اطلاعاتی) در روز شنبه 28/2/1387 از ساعت 16 تا 30/18 در سالن ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور رئوسای دانشکده ها و مدیران گروههای ارتباطات دانشگاههای کشور و با شرکت بسیاری از اساتید، محققان و دانشجویان ارتباطات برگزار گردید. این حرکت شکوهمند که با تلاش کلیه دانشکده های ذیربط راه اندازی شد، نمادی از وحدت، انسجام، هماهنگی و همدلی اساتید و دانشجویان این رشته مهم در عرصه علوم اجتماعی می باشد. امید است که شاهد بالندگی و گسترش این حرکت در سالهای آینده نیز باشیم. خبر ذیل که توسط ایسنا منتشر شده است، بخشی از این حرکت مهم ارتباطی را نشان می دهد.

 

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

سرویس: جامعه اطلاعاتی - ارتباطات

29/2/1387،  18/5/2008

 

نخستین همایش ارتباطات اسلامی - ایرانی با حضور مدیران گروه و یا روسای دانشکده‌های ارتباطات تهران برگزار شد.

 

 

به گزارش خبرنگار رسانه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این همایش که از سوی کمیته‌ای متشکل از کلیه‌ی دانشکده‌ها و گروه‌های دانشگاهی علوم ارتباطات و نیز با مشارکت فرهنگسرای رسانه در محل دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر حسن بشیر ـ دبیر همایش ـ با تاکید بر این که این همایش را باید اتفاق بزرگی برای مجموعه‌ی ارتباطی کشور بدانیم، اظهار کرد: همت دانشکده‌های مختلف برای حضور در چنین همایشی به مناسبت روز جهانی ارتباطات انصافا شایسته‌ی تقدیر است.

وی با اشاره به موضوع همایش ارتباطات اسلامی ـ ایرانی، آن را بخش مهمی در تحول اجتماعی متناسب با فضای کشور دانست و افزود: دیدگاه اسلامی ـ ایرانی در فرهنگ ما دیدگاهی است که با آن زندگی کرده و نفس می‌کشیم و برای آن نیز بسیار ارزش قائلیم که باید با منطقی مناسب و درست در صحنه‌های مختلف جهانی نیز عرضه کنیم.

در ادامه پرفسور یحیی کمالی‌پور با ابراز خوشحالی از برگزاری گردهمایی استادان و دانشجویان ارتباطات آن را اقدامی مبارک عنوان و تصریح کرد: برگزاری چنین جلسات و همایش‌هایی همیشه جزو دغدغه‌های من بوده است که چرا کسانی که همگی در یک مسیر یعنی تدریس ارتباطات فعالیت می‌کنند، ارتباط مستمر و سازنده‌ای با هم نداشته و نتوانسته‌اند الگویی برای جامعه و دانشجویان باشند.

وی همایش بزرگ ارتباطات اسلامی ـ ایرانی را اولین گام در راه همفکری، همگرایی و تکامل ارتباطات در روابط عمومی کشور خواند و ادامه داد: برگزاری چنین همایشی حتی یکبار در سال برای تبادل‌نظر و چاره‌اندیشی در خصوص مشکلات آموزش در حوزه‌ی ارتباطات کشور بسیار مثبت و سازنده خواهد بود.

به گفته‌ی او ما امروز در یک فضای رسانه‌یی ‌و فرهنگی زندگی می‌کنیم که مردم بدون آگاهی کافی درباره‌ی این فضا و تاثیرات آن نمی‌توانند به درستی زندگی کنند.

وی با اشاره به این که متاسفانه کشور ما اکنون از وجهه خوبی در میان افکار عمومی جهان برخوردار نیست، اضافه کرد: تا زمانی که از درون سامان پیدا نکرده و متحد نشویم و یا از تعامل و نیز استفادهی متناسب از وسایل ارتباطی به ویژه در فضای سایبر آگاه نباشیم، نمی‌توانیم تعامل خوبی با دنیای خارج داشته باشیم.

او از این نشست به عنوان واقعه‌ی‌ تاریخی تاریخ ارتباطات ایران یاد کرد و افزود: این نشست در صورت داشتن راه‌کارهای عملی برای ایجاد رابطه‌ی دو سویه و سازنده میان دانشکده‌های ارتباطات می‌تواند در ادامه راه کشور در حوزه‌ی ارتباطات مثمر ثمر باشد.

پرفسور کمالی‌پور همچنین به خاطر برگزاری چنین همایشی حدود 500 جلد از کتاب‌های حوزه‌ی ارتباطات کتابخانه‌اش را به دانشکده‌های حاضر در همایش تقدیم کرد.

پس از صحبت‌های او، مدیران گروه و روسای دانشکده‌های ارتباطات در میزگردی به بحث درباره‌ی مشکلات موجود در حوزه‌ی رشته‌ی ارتباطات در کشور پرداختند.

دکتر حسینعلی افخمی ـ مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ـ با بیان اینکه 27 اردیبهشت‌ماه در دنیا روز جهانی جامعه‌ی اطلاعاتی نامیده شده و نباید از لفظ روز جهانی ارتباطات درباره‌ی این روز استفاده کرد، روند موجود در دانشگاه علامه طباطبایی برای توسعه‌ی ارتباطات را نامطلوب عنوان و خاطر نشان کرد: این دانشگاه با وجود فعالیت‌های انجام شده مانند تغییر در فصل‌های درسی به دلیل ضعف‌های ساختاری نتوانسته است به رشد مناسب و مطلوب دست یابد.

او کمی‌گرایی ناخواسته در این دانشگاه را در افت کیفیت آموزش در آن موثر دانست و گفت: شکاف‌های موجود فقط به عملکرد دانشگاه‌ها برنمی‌گردد بلکه برخی فشارهای تحمیلی نیز شرایط ایجاد چنین شکاف‌هایی ایجاد می‌کنند، ضمن این که نگاه کلان موجود در کشور مبنی بر تربیت تکنسین به جای پژوهشگر در عرصه‌ی آموزش عالی نیز از دلایل این افت کیفیت به ویژه در حوزه‌های پژوهشی در دانشگاه‌هاست.

در ادامه دکتر امیدعلی مسعودی ـ مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره ـ نیز ضمن تقدیر از برگزاری همایش، نیاز به ورود به حوزه‌ی آکادمیک در حوزه‌ی تبلیغات و ارتباطات از سوی سازمان تبلیغات اسلامی را فسلفه‌ی ایجاد دانشکده‌ی ارتباطات سوره دانست و درباره نحوه‌ی پذیرش دانشجو در این دانشکده نیز توضیحاتی ارایه کرد.

دکتر سیدوحید عقیلی ـ رییس دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات ـ هم برگزاری نشست‌هایی با حضور تمامی مدیران گروه و روسای دانشکده‌های ارتباطات را اقدامی مبارک عنوان و تصریح کرد: چنین جلساتی باید مکانی برای تکیه بر نقاط اشتراک و بررسی راه‌های تعامل بیشر میان دانشکده‌های ارتباطات باشد.

او مدیریت رسانه و اقتصاد رسانه را دو رشته‌ی مغفول این عرصه در کشو دانست و ادامه داد : کمبود تولیدات ارتباطی در زمینه‌ی تالیف و ترجمه از مشکلات دیگر حوزه‌ی‌ ارتباطات در کشور است، ضمن این که پژوهش نیز در این عرصه چندان جدی گرفته نشده و تئوری‌های مطروحه توسط اساتید و دانشجویان کمتر با نگاه به مشکلات جامعه صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد امروز سرمایه‌گذاری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این رشته افزایش یافته که به عقیده من امر مبارکی است که باید در زمینه‌ی بومی‌سازی تئوری‌های ارتباطی و حل مشکلات جامعه از آن بهره گرفت.

دکتر سعیدرضا عاملی ـ رییس دانشکده‌ی مطالعات جهان دانشگاه تهران ـ نیز در ادامه رشته‌ی ارتباطات را جزو رشته‌های مادر، در دنیای امروز دانست و اظهار کرد: اگر از تمامی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های رشته‌ی ارتباطات استفاده شود این رشته می‌تواند به راحتی مدیریت جهان مجازی را به عهده بگیرد.

او اضافه کرد: رشته‌ی ارتباطات نباید از قافله‌ی تحولات جدید عقب بماند، ضمن این که برای دستیابی به درک واقعیت‌های پیرامون حتما باید به داشتن ارتباطات آگاهی داشت.

به عقیده‌ی وی در بحث ارتباطات اسلامی ـ ایرانی نیز جدای از بحث‌های فقهی و کلامی، با توجه به ظرفیت‌های ارتباطی می‌توان به واقعیت‌های این حوزه دست یافت.

این استاد دانشگاه هم‌چنین علم ارتباطات را در حال حاضر در کشور در صورت جذب و علاقمند کردن به این رشته و شکوفایی او علم خوب و مثمرثمری دانست.

دکتر حسام‌الدین آشنا ـ مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) ـ هم رشته‌ی ارتباطات را در حوزه‌های آموزش، پژوهش و مشاوره در کشور قابل بررسی دانست و تصریح کرد: رشته‌ی ارتباطات که اساسش بر حل مشکلات جامعه استوار است، در کشور ما در حوزه‌هایی کاملا مغفول مانده و در حوزه‌هایی نیز به شکل افراطی مورد توجه قرار گرفته است که در نتیجه باعث شده است بسیاری از مولفه‌های امروزی این علم در خدمت جامعه قرار نداشته باشد.

وی پژوهش‌های انجام گرفته در این حوزه را نیز اغلب کتابخانه‌یی دانست و ادامه داد: متاسفانه تحقیقاتی که از سوی دولت برای مسایل مهم سفارش داده می‌شود، اغلب به دانشجویان این رشته واگذار شده و حتی از خدمات مشاوره‌یی اساتید ارتباطات در چنین پروژه‌هایی و نیز برای حل مشکلات جامعه استفاده نمی‌شود.

او همچنین همکاری‌های بین دانشگاهی و نیز همکاری‌های بین‌المللی برای توسعه‌ی رشته‌های ارشد و دکترا در کشور را به عنوان راه‌کارهای عملی برای رشته ارتباطات در کشور ارایه کرد و گفت: توسعه‌ی علم تنها با حضور متخصصان امکان‌پذیر است.

دکتر حسینی ـ رییس دانشکده‌ی صدا و سیما ـ هم فلسفه وجود گروه ارتباطات دانشکده‌ی صدا و سیما را تربیت نیروهای مورد نیاز در رادیو و تلویزیون عنوان کرد و ضمن صحبت درباره رشته‌های موجود در گروه ارتباطات این دانشکده از رشته‌های فلسفه‌ی رسانه، دین و رسانه و هم چنین ارتباطات سلامت به عنوان رشته‌های جدیدالتاسیس آن یاد کرد.

دکتر احمدزاده ـ رییس دانشکده‌ی خبر ـ نیز کمیت‌زدگی در رشته‌ی ارتباطات را از دلایل مهم کاهش کیفیت این رشته در کشور دانست و با اشاره به نقش رقابت در پیشرفت رسانه‌ها اظهار کرد: آیا وقت آن نرسیده است که با بازنگری در قوانین کشور، فضایی برای رقابت با رسانه‌ی ملی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فراهم شود.

او در ادامه با تاکید بر این که باید تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در ابعاد مختلف مثبت و منفی مورد بحث قرار گرفته و سند و چشم‌اندازی از این بحث‌ها برای تصمیم‌گیری در اختیار مسوولان قرار گیرد، ادامه داد: اخلاق در خبر نیز از جمله مواردی است که باید در متون ارتباطی کشور مورد بازنگری قرار گیرد، ضمن اینکه در حوزه‌ی‌ ارتباطات میان فرهنگی نیز که زیرساخت توریسم در کشورها را تشکل می‌دهد باید توجه و تامل بیشتری صورت گیرد.

در ادامه دکتر مهدی محسنیان‌راد ـ استاد ارتباطات ـ نیز گرد هم جمع شدن تمامی دانشکده‌های ارتباطات در کنار هم در 41 سالی که رشته‌ی ارتباطات در کشور به حوزه‌ی آکادمیک وارد شده است را بی‌سابقه عنوان و اضافه کرد: اساس ریشه‌ی ارتباطات در ایران به صورت خوبی شکل گرفت و بر اساس توجه به کیفیت آغاز شد اما متاسفانه در ادامه‌ی راه آنگونه که انتظار بود، پیش نرفت.

دکتر مسعود کوثری ـ مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران ـ هم در جمع‌بندی ‌صحبت‌های مطروحه توسط استادان مختلف برگزای نشست‌های دوره‌یی بین دانشکده‌ها، بازنگری در سرفصل‌های دروس رشته‌ی ارتباطات، داشتن برنامه‌ی سالیانه برای کتاب سال دانشجویی، کتاب سال اساتید و به داوری گذاشتن کتاب‌های اساتید این رشته، تبادل استادان راهنما میان دانشکده‌ها، ‌تبادل در دروس و بازنگری در طریقه‌ی جذب دانشجو در این رشته را از جمله راه‌کارهای پیشنهادی برای حل مشکلات رشته‌ی ارتباطات و تعامل بیش‌تر دانشکده‌های این حوزه در کشور دانست.

در پایان دکتر محمدی ـ استاد ارتباطات ـ نیز از برگزاری این همایش تشکر کرد و جای تالیف، تحقیق و ترجمه در حوزه‌ی ارتباطات کشور را خالی عنوان و اضافه کرد: برای چنین اموری نیز باید نیروهای متخصص تربیت شود تا به پیشرفت در این حوزه نیز بتوان امیدوار بود.

او همچنین استفاده از تجربیات اساتید قدیمی و با سابقه‌ی ارتباطات کشور را نیز در راه پیشرو در این حوزه موثر عنوان کرد.

انتهای پیام

کد خبر: 8702-17047

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد