وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

درس روشهای پژوهش خبری

باسمه تعالی

دانشکده صدا و سیما

گروه ارتباطات

روشهای پژوهش خبری

 

زمان:دوشنبه ها: از ساعت 14 تا 16

مدرس: دکتر حسن بشیر

drhbashir@gmail.com

 

منابع درس :

1- تحقیق در رسانه های جمعی، تالیف: راجر دی. ویمر و جوزف آر. دومینیک، ترجمه: دکتر کاووس امامی، انتشارات سروش، 1384.

2- کتب و مقالاتی که اطلاعات مربوط به آنها قبل از هر درس اعلام خواهد شد.

شیوه ارزیابی:

1- سمینارها و مقرریهای کلاس: 4 نمره

2- تحقیق پایان ترم: 6 نمره

3- امتحان کتبی نهائی:‌ 10 نمره

تبصره (1): تحقیق پایانی ترم حداقل باید بین 25 تا 30 صفحه و در حد یک مقاله علمی-ترویجی باشد. مقاله با فونت لوتوس 14 و فاصله خطوط single تایپ و به شکل کاغذی و بر روی سی دی در پایان ترم باید تحویل گردد.

تبصره (2): موضوعهای تحقیق باید با مدرس هماهنگی شود.

توجه:

1- ضروری است که دانشجویان عزیز قبل از شروع هر درس، درس مزبور را از کتب و مقالات اعلام شده، و سایر منابع مرتبط مطالعه و آمادگی لازم را داشته باشند، بخشی از بحث ها و پرسشها، قبل از آغاز همان درس انجام خواهد گرفت.

2- برخی از درسها به علت تعطیلات حذف خواهند شد.

 

 

                                 سرفصل درسها:

 

جلسه

سرفصلهای درسها

1

فرایند و مراحل پژوهش

2

تهیه طرحهای پژوهشی

3

تحلیل محتوا: اصول کلی

4

تحلیل محتوا: تعیین متغیرها در تحلیل محتوا

5

تحلیل محتوا:‌ بررسی و ارزیابی نمونه خبری

6

 ارائه گزارش پژوهشی

7

پژوهش در رسانه های چاپی:

مطالعات مطلب گزینی، بررسیهای سیمای خوانندگان، بررسی تطبیقی خوانندگان و غیر خوانندگان، مطالعات رضامندی، سنجش تعداد خوانندگان

8

پژوهش در رسانه های چاپی:

پژوهش در شمارگان نشریه ها، پژوهش در مدیریت رسانه ها، پژوهش در طراحی خبر، پژوهش در خواندنی بودن خبر، روزنامه نگاران پژوهشگر

9

پژوهش در رسانه های الکترونیک:

پژوهشهای رده بندی در اخبار و گزارشات رادیویی و تلویزیونی

10

پژوهش در رسانه های الکترونیک:

پژوهشهای بدون رده بندی در رادیو و تلویزیون

11

تحلیل گفتمان: اصول کلی

12

تحلیل گفتمان: شیوه های اجرائی و تحلیل گفتمانی اخبار

13

پژوهش در تاثیر رسانه ها:

تاثیرهای اجتماعی و ضد اجتماعی محتوای رسانه ها

14

پژوهش در تاثیر رسانه ها:

پژوهشهای رضامندی، بررسیهای برجسته سازی

15

پژوهش در تبلیغات:

(1) پژوهش در آگهی های بازرگانی

16

پژوهش در تبلیغات:

(2) پژوهش در روابط عمومی

 

نظرات 4 + ارسال نظر
مهدی یوسفی شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 19:46

با سلام و خسته نباشید
آقای دکتر مسعودی در وبلاگ خودشان مطلب بنده را نقل کرده‌اند
خواستم بگویم جالب است که اساتید بیرون از دانشگاه که اصلاً ما را هم نمی‌شناسند بیش از اساتید خودمان پیگیر مطالبمان هستند و از آن‌ها نقل می‌کنند
شاید حالا که دکتر مسعودی نقل کرده اعتبار مطلب بیشتر شده است!

درخشان سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 22:51

با سلام و احترام

.....آنچه یافت می نشود آنم آرزوست.
به کلاس ژورنالیسم دانشکده خوش آمدید.
امید که در فرآیند تعلیمتان،متعلمانی رو سپید باشیم.
در همین شروع بسیار قدرتمند، می توان نوید تعاملی پربار را شاهد بود.
آرزوی استمراری از این دست دور از توان شما نیست.باشد که ما پا به پای شما همراه باشیم.
اینچنین بادا.

جناب آقای درخشان
با سلام و تشکر فراوان از لطف شما.
امیدوارم که بتوانم آنچه که یاد گرفته ام بخوبی و با امانت کامل به دانشجویان عزیز منتقل کنم.
البته در این زمینه تعامل استاد و دانشجو مهمترین رمز موفقیت در تحصیل است که انشاء الله همگی در این تعامل رو سفید باشیم.
بشیر

مهدی انصاری چهارشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 22:43 http://parsnevesht.blogfa.com

هو الحی
با سلام و عرض خسته نباشید.
بسیار خوشحال شدم از اینکه اساتید ارتباطات سعی در استفاده از تمام ظرفیت های ارتباطی موجود را دارند.
با تشکر از زحمات شما

دانشجوی رشته ی ارتباطات دانشگاه امام صادق

با سلام و احترام
از لطف شما متشکرم.
تلاش می کنم مشارکت مفیدی داشته باشم.
بشیر

ولدبیگی دوشنبه 8 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 09:22 http://sharif1350.blogfa.com

سلام استاد گرامی خداقوت. بنده طالب یادگیری مطالب علوم ارتباطات هستم الان هم می خواهم در باره پژوهش در خبر یا پژوهش خبری تحقیق کنم لطفا اگر منبع مشخصی مدنظرتان است معرفی فرمایید! با احترام و تشکر

با سلام و احترام
همین کتاب «خبر: تحلیل شبکه ای و تحلیل گفتمان» یکی از کتابهای مفیدی است که می تواند در این زمینه به تحقیق شما کمک کند. از دانشگاه امام صادق (ع) می توانید خریداری کنید.
بشیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد