خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران سرویس: رسانه
نشستی با عنوان ظرفیتهای رسانهیی جهان اسلام، صبح امروز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با سخنرانی رییس دانشکدهی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) و با حضور جمعی از اساتید، محققان و پژوهشگران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار رسانهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسن بشیر در این نشست طرح پژوهشی را با عنوان ظرفیتهای رسانهیی جهان اسلام که قرار است در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با پنج هدف آشنایی اجمالی با ظرفیتهایی رسانهیی جهان اسلام، تبیین اهمیت ظرفیتهای رسانهیی جهان اسلام، ضرورت بررسی ظرفیتهای رسانهیی جهان اسلام، طرح محورهای مهم در مطالعهی ظرفیت رسانهیی جهان اسلام و تبیین ابعاد طرح تحقیقاتی ظرفیتهای رسانهیی جهان اسلام مورد بررسی قرار گیرد، ارائه کرد.
بشیر در طرح یاد شده با اشاره به پنج تحول مهم جهانی در عصر جدید یعنی تحول جهان از مرحلهی روابط بینالملل و روابط دولت - ملت به مرحلهی ارتباطات بینالملل یعنی ارتباطات انسانی و افکار عمومی، تحول مفهوم ارتباطات از حمل و نقل به تبادل پیام یا به قول پروفسور مولانا همگرایی، تحول مفهوم قدرت از سختافزار به نرمافزار، تحول مفهوم توسعه از تکنولوژیک به انسانی و همچنین تحول مفهوم ملی و بینالمللی، تبدیل سریع پیام ملی به بینالمللی اظهار کرد: با نگاه به این تحولات باید مشخص شود که چگونه و با چه شاخصی باید به ظرفیتهای جهان اسلام توجه شود.
وی همچنین با نگاهی به تحولات جهان اسلام در 50 سال آینده مانند افزایش جمعیت ملل مسلمان، ظهور جمهوریهای بیشتر و غیره افزود: تنوع زبان در کشورهای اسلامی به دلیل مشکل بودن ارتباط با کشورهای دیگر و همچنین مشکل بودن آشنایی کامل به رسانههای زبانهای مختلف ارتباط را سختتر کرده است، چراکه در انتقال پیام و شناخت زبان و بحثهای تاریخی مرتبط با تحولات مفاهیم بسیار مهم و ضروری است.
او در ادامه به وضعیت رسانهها در کشورهای اسلامی پرداخت و دربارهی چرایی ضرورت شناخت رسانههای جهان اسلام، آگاهی و شناخت، ارتباط فعال، دعوت و تبلیغ، ایجاد ضد جریان اطلاعات بینالمللی (از جنوب به شمال)، آشنایی برای ایجاد صداهای متعدد، انتقال تجربیات، خنثی کردن تبلیغات منفی و همکاری برای تنوع صداها را از نکات مهم و قابل توجه دانست.
بشیر در این طرح دربارهی محورهای نگاه به ظرفیت جهان اسلام نیز تاکید کرد: اینکه در ارائهی پیام باید مسلمانان (که میتوانند در هر کشوری مثلا فرانسه حضور داشته باشند) مد نظر قرار گیرند و یا کشورهای اسلامی و یا اینکه کدام رسانه (از قبیل مکتوب، شنیداری، دیداری و الکترونیک اولویت داشته و به انتقال پیام کمک میکنند، هر کدام موضوعی است که میبایست به آنها توجه ویژهای شود.
انتهای پیام
کد خبر: 8609-08446 |