وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

«اخلاق فضیلت محور»؛ مبنایی برای ارتباطات و روابط عمومی اسلامی

دبیر کمیته علمی دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در تشریح چگونگی تدوین علم روابط‌عمومی اسلامی، گفت: «اخلاق فضیلت محور» یک رویکرد فلسفی و عملی عمیقی است که توسط علمای اسلامی مطرح شده که می‌تواند مبنایی برای ارتباطات و روابط عمومی اسلامی باشد.


بقیه در لینک ذیل:


http://www.shara.ir/view-1808.html

محمد رسول الله (ص) بنیانگذار و الگوی روابط عمومی اسلامی

کمیته علمی کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی‌ تصمیم گرفت/ انتخاب شعار محمد رسول‌الله (ص) بعنوان بنیانگذار و الگوی روابط عمومی اسلامی

بقیه در لینک ذیل:


http://shahrnews.net/shownews.aspx?newsid=2802

برای دانشجوی عزیز آقای مهرداد حسیبی دعا می کنم

برای دانشجوی عزیز آقای مهرداد حسیبی دعا می کنم

(نفر دست چپ بنده در عکس با پیراهن سفید)


 

امروز یکی از دانشجویان خوب ترم گذشته دانشکده صدا و سیما به من خبر

دادند که یکی از دانشجویان بیماری ناگهانی پیدا کرده اند و در حال معالجه هستند.

واقعا به شدت ناراحت شدم. مهرداد از دانشجویان خوب و خوش فکر و با معرفت ترم گذشته در دانشکده صدا و سیما بود. مانند همه آن دانشجویان، و بقیه دانشجویان عزیزی که در دانشگاههای دیگر دارم، دانشجوی دوست داشتنی بود.

برای ایشان دعا می کنم و امیدوارم که دعای معلم در حق دانشجوی خود، مستجاب گردد.

انشاء الله بزودی همه ما ایشان را صحیح و سالم در دانشکده ملاقات کنیم.

بشیر

25/7/1391

مصاحبه با ایسنا در مورد کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

 

دبیر کمیته علمی کنگره‌ی جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی:

«فیلم موهن» شکاف روابط عمومی میان جهان مسلمان و جهان غیرمسلمان بود
 ایسنا-سرویس: فرهنگی و هنری - رسانه
کد خبر: 91071509625
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵

دبیر کمیته‌ی علمی دومین کنگره‌ی جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
معتقد است که فیلم موهن درباره‌ی پیامبر اسلام (ص) نوعی شکاف روابط عمومی
میان جهان مسلمان و جهان غیرمسلمان بود.

دکتر حسن بشیر در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران
(ایسنا)، با اشاره به این‌که فاصله‌ی ایجادشده میان جهان مسلمان و جهان
غیرمسلمان، فاصله‌ی ارتباطی است، بیان کرد: این فاصله به معنای کمبود
اطلاعات در نقاط مفید، مؤثر و کاربردی است.

بقیه

 http://isna.ir/fa/news/91071509625

نمونه فرم تلخیص درس

باسمه تعالی

نمونه فرم تلخیص درس

نام و نام خانوداگی:

شماره جلسه:

عنوان جلسه:

منبع (به شکل کامل و طبق استاندارد APA نوشته شود):

چکیده‌: (در حدّ 300 واژه- شامل گزیده‌ای از موضوع، سؤالات اصلی، فرضیه هاو یافته‌ ها و روش های مورد استفاده در تهیه فصل یا مقالات)

کلیدواژگان (بین 5 تا 7 واژه کلیدی):

خلاصه: (حداکثر 1500 واژه)

·        چارچوب مفهومی (تعاریف مفاهیم):

·        چارچوب نظری (نظریه‌ها و دیدگاههای مهم):

·        مسائل مهم مطرح شده و راه حلهای ارائه شده:

·        مهمترین یافته‌ها: 

·        نقد و بررسی (به تفکیک نقد نویسنده و نقد دانشجو):

توجه:

1-      نوشته هایی که به صورت نقل قول مستقیم (به عنوان مثال: تعاریف مفهومی) نوشته می شوند حتما باید در میان دوگیومه و با درج منبع و شماره صفحه نوشته شود (به عبارت دیگر مستندسازی شوند).

2-      اگر منبعی مورد استفاد شود که غیر از منبع اصلی باشد، باید در پایان خلاصه بطور کامل و تحت عنوان «منابع» آورده شود.

3-      لطفا تلاش گردد که خلاصه به صورت خوش خط، مطالب مهم با دقت انتخاب و بدون حاشیه نویسی نوشته شوند.

 

 

 



 

سرفصلهای درس ارتباطات بین الملل-دانشگاه امام صادق (ع)- ترم 1-91

 

باسمه تعالی

        دانشگاه امام صادق (ع)

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

شورای‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی

کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی:  1391   نیمسال: اول

عنوان دانشکده/ بخش: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

عنوان درس: مطالعات میان فرهنگی (ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی)

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

هدف درس: آشنایی با دو حوزه‌ی «ارتباطات بین الملل» و «ارتباطات میان‌فرهنگی» به عنوان دو سطح ارتباطی. این درس در دو حوزه‌ی نظری و مسئله‌شناسی ارائه می‌شود.

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir@gmail.com

کمک استاد: محمد صادق نصراللهی

msadegh.nasrollahi@gmail.com

نحوه‌ی ارائه‌ی درس:

1.       پیش‌ مطالعه: دانشجویان محترم باید منابع معرفی شده را پیش از جلسه‌ی کلاس مطالعه‌ نموده و خلاصه‌ی آن را طبق فرم نمونه‌ی تلخیص، به صورت دستی نوشته و در کلاس به کمک استاد تحویل دهند. 

2.       ارائه‌ی سمینار: هر جلسه به شکل تصادفی، یکی از دانشجویان جهت ارائه‌ی سمینار درس انتخاب می‌شود. دانشجوی سمینار‌دهنده باید گزارشی از پیش‌مطالعه‌ی خود ارائه نماید. ارائه‌ی با تسلط، کامل، قابل فهم و با حفظ زمان (15 تا 20 دقیقه) ملاک ارزیابی سمینار می‌باشد.

نکته: مطالعه، خلاصه کردن دروس و ارائه سمینار نیازمند صرف وقت کافی و مناسب دارد که در این زمینه انتظار می رود دانشجویان محترم با علاقه و دقت تحصیلات خود را دنبال نمایند.

3.       تدریس استاد: استاد درس، مطالب عمده‌ و به خصوص گفته نشده در سمینار را ارائه می‌نماید.

4.       مباحثه‌‌ی درسی: در انتهای کلاس نیز، به مدت 20 تا 30 دقیقه، با رویکرد مسئله‌محور، مطالب نظری توسط کمک استاد به صورت تعاملی و مباحثه‌ای با دانشجویان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

5.       ارائه مقاله تخصصی: با توجه به آئین نامه معاونت محترم آموزشی دانشگاه مبنی بر ارائه نمرات هر درس حداکثر پس از ده روز از برگزاری امتحان، حداکثر یک هفته پس از برگزاری امتحان پایان‌ترم، یک مقاله در سطح علمی-ترویجی  بین 5000 تا 6000 (پنج تا شش هزار) کلمه ای درباره موضوعی مرتبط با درس که با مدرس قبلاً مورد توافق قرار گرفته باشد، باید ارائه شود. مقاله باید نوآورانه و مسئله محور باشد. این مقاله همانگونه که تاکید شد پس از یک هفته از برگزاری امتحان پایان ترم، باید در نسخه‌ی Word به ایمیل استاد درس ارسال شود. توصیه می شود که مقاله درس در طول ترم تهیه و تکمیل شود. کمک استاد می تواند در رابطه با چگونگی تهیه مقاله مساعدتهای لازم را معمول و در صورت نیاز کارگاهی زیر نظر استاد درس برای این موضوع پیشنهاد نماید.

 

روش ارزیابی درس:

امتحان نیم ترم:

·        امتحان کتبی: 10 نمره. (3 نمره از نمره‌ی نهایی درس)

·        تلخیص: 6 نمره (8/1 نمره از نمره‌ی نهایی درس)

·        مشارکت در مباحث کلاس:‌ 4 نمره (2/1 از نمره‌ی نهایی)

امتحان پایان ترم:

·        امتحان کتبی: 10 نمره (7 نمره از نمره‌ی کل)

·        تلخیص(بعد از میان ترم): 2 نمره (4/1 نمره از نمره‌ی نهایی)

·        سمینار کلاسی: 2 نمره (4/1 نمره از نمره‌ی نهایی)

·        تبصره: یک سؤال اضافی برای کسانی که سمینار ارائه نکرده‌اند، در امتحان کتبی طرح می‌شود. این سؤال برای دانشجویانی که به صورت موجه سمینار نداده‌اند، 2 نمره و در خصوص افراد غیر موجه، تنها یک نمره دارد.

·        مشارکت در مباحث کلاس:‌ یک نمره (7/0 نمره از نمره‌ی نهایی)

·        مقاله‌ی علمی-ترویجی:‌ 5 نمره. (5/3 نمره از نمره‌ی کل)

·        تبصره:

·        (1) افرادیکه بهر دلیل نمی توانند نسبت به تهیه مقاله اقدام نمایند، باید به سوالات اضافه در امتحان پایانی پاسخ دهند. به عبارت دیگر امتحان کتبی پایان ترم 15 نمره خواهد داشت.

·        (2) افرادی که مایل به نوشتن مقاله می باشند، نمره آنان از 21 محاسبه خواهد شد. به عبارت دیگر عملا نمره مقاله 6 نمره خواهد داشت که یک نمره اضافه به عنوان تشویق خواهد بود. لذا دانشجویانی که مایل به نوشتن مقاله هستند باید هر چه سریعتر نسبت به تعیین عنوان مقاله با همکاری کمک استاد و اعلام آن به استاد جهت تصویب نهایی اقدام نمایند.

 

 

عناوین سرفصل‌های درس: مطالعات میان فرهنگی (ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی)

هفته

عنوان درس

منابع

اول

درآمدی بر ارتباطات بین الملل

1-مولانا، حمید، ارتباطات جهانی در حال گذار: پایان چندگونگی؟، انتشارات سروش، 1384. (مقدمه: صص 1 تا 6؛ فصل اول: تاریخ و مفهوم ارتباطات جهانی: صص 7 تا 54). (فقط این بخش باید خلاصه شود، بقیه منابع برای مطالعه و آشنایی بیشتر است)   

دوم

روابط بین الملل و ارتباطات بین المللی

1-مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل اول: سیاست جهانی در حال گذار، صص 7 تا 34).

2-هابدن، استفن، روابط بین الملل و جامعه شناسی تاریخی، ترجمه: جمشید زنگنه، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، 1379. (فصل سوم: کنت والتز و برداشت وی از نظام روابط بین الملل، صص 63 تا 112).

توجه: هر دو منبع باید مطالعه و خلاصه شوند.

سوم

جریان بین المللی اطلاعات

1-مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل 2: جریان بین المللی اطلاعات: چاچوب بازکاوی، صص 35 تا 52).

چهارم

جریان بین المللی اخبار

1-مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل سوم، اخبار و آرا: طراحی محیط نمادین جهان، صص 53 تا 81)

2- ژوزف استرابهار و دیگران، «چه چیزی خبر را می سازد؟ (مقایسه اخبار سراسری تلویزیونی در هشت کشور جهان)»، ترجمه: حسن بشیر، در کتاب: خبر؛ تحلیل شبکه ای و تحلیل گفتمان، 1389، صص: 27- 65.

پنجم

تعاملات بین المللی و ارتباطات میان فرهنگی (مطالعه پدیده جهانگردی و تحرک جهانی انسان)

1-مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. دو فصل:

(فصل هفتم، تعاملات بین المللی: سیاحت و جهانگردی، صص 167 تا 184). و

(فصل هشتم، حرکت های انسانی بین مرزهای ملی: ارتباطات میان فرهنگی، صص 185 تا 211)

ششم

ارتباطات بین المللی و امپریالیسم رسانه ای/فرهنگی

با تاکید بر اینترنت

1-محمدی، علی، امپریالیسم فرهنگ و هویت فرهنگی، در کتاب: حسن بشیر، گفتارهایی درباره فرهنگ، ارتباطات و توسعه، 1388، دانشگاه امام صادق (ع). از ص 81 تا ص 101. (این منبع باید بطور کامل خلاصه شود. بقیه منابع باید مورد مطالعه و توجه قرار گیرند)

 2-کیم، سینگچول، امپریالیسم فرهنگی در اینترنت، ترجمه و تلخیص: کریم خان محمدی، مقاله غیر منتشره.  

هفتم

ارتباطات بین المللی، فرهنگ و دیپلماسی عمومی

 

1- آشنا، حسام الدین، «فرهنگ، ارتباطات و سیاست خارجی، ارائه مدلی برای دیپلماسی عمومی»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق، شماره 21، بهار 1383، صص 227 تا 262. (فقط این مقاله خلاصه شود. بقیه باید مطالعه شوند)

هشتم

بیداری اسلامی و ارتباطات بین المللی و میان فرهنگی

منبع: مبانی نظری بیداری اسلامی از نگاه امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای (رهبر معظم انقلاب). این کتاب در حال ا نتشار است و مباحث مختلف از منظر ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است.

نهم

درآمدی بر ارتباطات میان فرهنگی: تاریخ، مفاهیم و جایگاه

رضی ، حسین ،ارتباطات میان فرهنگی (تاریخ، مفاهیم و جایگاه)، مقاله.

 

توجه: مقاله باید خلاصه شود.

دهم

رابطه فرهنگ، ارتباطات و ارتباطات میان فرهنگی

گادیکانست، ویلیام بی. و دیگران، بخش اول مقاله: "نظریه پردازی درباره ارتباطات میان فرهنگی"، ترجمه: دکتر پیروز ایزدی، رسانه، سال هفدهم، شماره 3، شماره پیاپی 67، پائیز 1385، صص 97-49.

توجه: بخش اول مقاله باید خلاصه شود (در کلاس بخش اول تعیین خواهد شد.)

یازدهم

ارتباطات میان فرهنگی و مبادله معنا 

فیاض، ابراهیم، رساله دکتری، دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ نشده (موجود در دانشکده)

توجه: فصل مربوط به مبادله معنا در رساله مزبور خلاصه شود.

دوازدهم

نقش زبان در ارتباطات میان  فرهنگی

1-سامووار، لاری، ریچارد پورتر و لیزا استفانی (1379) ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی و سید اکبر میرحسنی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران، فصل پنجم: زبان و فرهنگ، صص209 تا 246.

سیزدهم

نقش ارتباطات غیر کلامی در ارتباطات میان  فرهنگی

1- سامووار، لاری، ریچارد پورتر و لیزا استفانی (1379) ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی و سید اکبر میرحسنی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران فصل پنجم: زبان و فرهنگ، صص247 تا 290. (فقط این بخش باید خلاصه شود، منبع بعدی برای مطالعه بیشتر است)

چهاردهم

حوزه های ارتباطات غیر کلامی

ریچموند، ویرجینیا پی. و مک کروسکی، جیمز سی. (1387) رفتار غیرکلامی در روابط میان فردی؛ درسنامه ی ارتباطات غیرکلامی، ترجمه: فاطمه سادات موسوی و ژیلا عبدالله پور، زیرنظر و به ویراستاری: غلامرضا آذری، تهران: نشر دانژه. (فصل اول: از ص 81 تا 102)

پانزدهم

موانع عام و عوامل موفقیت ارتباطات میان فرهنگی

منابع موردی همزمان با درس

شانزدهم

مروری بر محورهای اساسی درسهای مطالعات میان فرهنگی

جمع بندی کلیه درس ها

 

 

انتشار بیست و نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

بیست‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات بر روی پیشخوان مطبوعات



بیست‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- مهر 91- با پرونده‌های متنوعی در موضوعات اخلاق رسانه‌ای، رسانه‌های دیجیتال،  روابط‌عمومی، مدیریت فرهنگی، مخاطب شناسی و کتاب در 84 صفحه منتشر شد. این ماهنامه به صاحب‌امتیازی و مدیرمسؤولی امیر‌عباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر می‌شود.

«دوران جدید، رسانه‌های جدید و یک پرسش اساسی» عنوان سرمقاله این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به قلم مدیرمسؤول است.

 در این ماهنامه دکتر حسین انتظامی نماینده مدیران مسؤول در هیئت نظارت بر مطبوعات در گفت‌وگو با حمید نورشمسی به طرح دیدگاه‌های خود در مورد لزوم تدوین استراتژی و رتبه‌بندی رسانه‌ها پرداخته است. عکس و تیتر گفت‌وگو با وی؛ «سیاسیون کشور تحت تأثیر رسانه‌های زیرپله‌ای قرار می‌گیرند» بر روی جلد این شماره از ماهنامه نقش بسته است.

گزارش ویژه نگین حسینی از بازی‌های پارالمپیک 20012  با عنوان «نجات معلولیت از حاشیه‌نشینی رسانه‌ای» و تحلیل گفتمانی دیدگاه‌های رسانه‌های خارجی در مورد اجلاس جنبش عدم تعهد با عنوان « دیپلماسی تعهد یا سیاست عدم تعهد» به قلم دکتر حسن بشیر، به همراه تحلیل گفتمانی 15 فیلم سینمای ایران در سال‌های 1340 تا 1380 با عنوان «رسانه ملی و سینما در تعامل و تقابل با صاحبان سرمایه و بخش خصوصی» توسط مجید یوسفی  از دیگر مطالب این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است. همچنین گزارشی از کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی در این ماهنامه به چاپ رسیده است. بخش بیستم و یکم کتاب نگارش در روابط‌عمومی نوشته نوشته تامس.اچ.بیوینز با ترجمه علیرضا باستانی نیز از دیگر مطالب این شماره است که موضوع رادیو و تلویزیون را مورد توجه قرار داده است.

ادامه مطلب ...

سرفصلهای درس توسعه و جهانی سازی-دانشگاه امام صادق (ع)-1-90

 

باسمه تعالی

       دانشگاه امام صادق (ع)

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 شورای‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی

کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی:  1391  نیمسال: اول

عنوان دانشکده/ بخش: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

عنوان درس: توسعه و جهانی سازی در فرهنگ و ارتباطات

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی ارشد

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

هدف درس: آشنایی دانشجویان با حوزه های مختلف توسعه و جهانی سازی با رویکردی فرهنگی، ارتباطی و اجتماعی.

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir@gmail.com

کمک استاد: محمد محسن حسن پور

mohsen.hassanpour@gmail.com

 

عناوین سرفصل‌های درس:

هفته

عنوان درس

منابع

اول

معنا و روش شناسی نوسازی و دگرگونی سیاسی

-         1- مولانا، حمید، گذر از نوگرائی ارتباطات و دگرگونی جامعه، ترجمه: یونس شکرخواه، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، چاپ اول، 1371. (صفحات: 36-29)

-         2- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، فصل اول "روش شناسی در زمینه مطالعات نوسازی و توسعه سیاسی"، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1374. (صفحات:15-11)

-         3- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، فصل سوم "تحولات فکری و روش شناختی درباره نوسازی و دگرگونی سیاسی"، نشر قومس، چاپ دوم، 1373. (صفحات: 78-61)

دوم

اهداف نوسازی و نظریه های توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

1- واینر، مایرون هانتینگتون، ساموئل (Myron Weiner and Samuel P. Huntington)،  درک توسعه سیاسی، "اهداف توسعه"، ترجمه: پژوهشکده مطالعات راهبردی، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1379. (صفحات:64-35)

2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، نشر قومس،چاپ دوم، 1373، " نظریه های توسعه سیاسی"، (صفحات: 110-81)

3- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، "نظریه پردازی در غرب و تطابق آن با جهان سوم"، (صفحات: 37-17)

4- بشیر، حسن (1388) «رسانه ها و نوسازی: چارچوپ های نظری»، نقش مطبوعات در فرایند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه، انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، صص 33 – 78.

سوم

مفهوم توسعه سیاسی- اجتماعی

1-      قوام، سید عبدالعلی، «چالش رهیافت ها در مطالعه و بررسی توسعه سیاسی»، چالش های توسعه سیاسی، چاپ اول، نشر قومس، صص 11- 25.

چهارم

”مکتب نوسازی“ (1)

(چشم انداز نوسازی)

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز نوسازی" ترجمه محمود حبیبی مظاهری، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1378. (صفحات: 52-27)

پنجم

”مکتب نوسازی“ (2)

(مطالعات اولیه نوسازی)

سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات اولیه نوسازی"، (صفحات: 78-53).

ششم

مکتب وابستگی

1- سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز وابستگی"،  صفحات: 137-115، و "مطالعات سنتی وابستگی" صفحات: 165-138، و "مطالعات وابستگی جدید" صفحات: 204-166. (جمعا صفحات: 204-115).

2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، "دیدگاه نظریه وابستگی نسبت به توسعه سیاسی"، (صفحات: 225-205)

هفتم

تجدید نظر در مکتب نوسازی

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79)

هشتم

تجدید نظر در مکتب نوسازی

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79)

نهم

تجدید نظر در مکتب نوسازی

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79)

دهم

نوسازی سیاسی در ایران و دیدگاه امام خمینی (ره)

1-      آزاد ارمکی، تقی، اندیشه نوسازی در ایران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، 1379.

2-      اسلام و توسعه، مجموعه مقالات دومین همایش، به اهتمام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، تدوین: پژوهشکده فرهنگ و معارف، ناشر: دفتر نشر معارف، چاپ اول، 1382.

3-      میرمعزی، سید حسین، "مفهوم توسعه و راهبردهای آن از دیدگاه امام خمینی (ره)"، (صفحات: 236-211)

4-      عندلیب، علیرضا، "اصول و مبانی توسعه در اندیشه امام خمینی (ره)"، (صفحات: 248-237)

5-      جهانیان، ناصر، "نقش دولت در توسعه از دیدگاه حضرت امام (ره)“، (صفحات: 278-249)

6-      فوزی، یحیی، "مذهب و نوسازی در ایران:مطالعه موردی مواضع امام خمینی (ره)“، (صفحات:298-279)

یازدهم

جهان سوم و پروژه های اروپا مدار

هتنه، بژورن، تئوری توسعه و سه جهان، ” صدای جهان سوم“ ترجمه: سید احمد موثقی، نشر قومس، چاپ اول، 1381، صفحات: 160-112.

دوازدهم

چیستی جهانی شدن

1-      کتابهای گیدنز

2-      مقالات فصلنامه ارغنون، شماره 24، تابستان 1383.

3-      عاملی، سعید رضا، (1388) «جهانی شدن ها: مفاهیم و نظریه ها»، جهانی شدن: مجموعه مقالات، نویسندگان مختلف، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

سیزدهم

جهانی شدن و فرهنگ

مقالات متفرقه

چهاردهم

جهانی شدن و هویت ملی

1-      مقالات متفرقه

2-      هتنه، بژورن، «جهانی شدن تئوری توسعه»، تئوری توسعه و سه جهان، ترجمه: دکتر سید احمد موثقی، چاپ اول، نشر قومس، 1381

پانزدهم

جهانی شدن و دو فضائی شدن جهان

مقالات مختلف به ویژه مقالات دکتر عاملی به دانشجویان ارائه خواهد شد

شانزدهم

جمع بندی

جمع بندی نهائی

 

 

روش ارزیابی و آزمون

1-      ارائه خلاصه درسها به شکل کاغذی: 2 نمره

2-      ارائه سمینار کلاسی: 2 نمره

3-      مشارکت در مباحث کلاس: 1 نمره

4-      ارائه مقاله علمی: 5 نمره

5-      امتحان کتبی پایان ترم: 10 نمره

  -  ارائه یک مقاله تحقیقی (20 تا 25 صفحه) شامل 6000 تا 7500 (شش هزار تا هفت هزار و پانصد) کلمه ای در یکی ازموضوعات پیشنهادی یا در موضوعی که با مدرس توافق شده باشد.

 - دانشجویان در نوشتن مقاله درباره موضوعات پیشنهادی، باید نوآوری، توجیه منطقی و مسئله محور بودن را لحاظ کنند. (بعبارت دیگر مقاله در حدی باشد که بتوان آنرا در یکی از فصلنامه های علمی ارائه نمود.)

 - مقاله باید با فونت لوتوس14 و فاصله خطوط (single) تایپ و علاوه بر ارائه آنها به شکل کاغذی، به آدرسهای الکترونیکی مدرس ارسال و یا بر روی سی دی تحویل گردد. مقاله ارسالی حتما باید به شکل وورد باشد. پی دی اف مورد پذیرش نخواهد بود.

توجه: امتحان کتبی نیم ترم برای این درس گرفته نخواهد شد.

نحوه ارزیابی :

ردیف

نوع ارزیابی

درصد ارزیابی

سایر توضیحات

1.       

ارائه سمینار کلاسی

2 نمره

 

2.       

انجام تکالیف

2 نمره

 

3.       

امتحانات طول نیمسال

ندارد

 

4.       

امتحان میان نیمسال

ندارد

 

5.       

امتحان پایان نیمسال

10 نمره

 

6.       

تحقیقات درسی و پروژه‌ها

مقاله تحقیقی: 5 نمره

 

7.       

مشارکت در مباحث کلاسی

یک نمره

 

 

جمع نمرات

20 نمره