وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

گزارش برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران

شارا - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران : گزارش برگزاری سیزدهمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران


دوشنبه، 20 دی 1395 - 02:31 کد خبر:27587


سیزدهمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران با حضور جمع کثیری از مسئولان، استادان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط عمومی نوزدهم دی ماه 1395 در مرکز همایشهای بین المللی المپیک برگزار شد.



اشاره
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
- سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران با حضور جمع کثیری از مسئولان، استادان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط عمومی نوزدهم دی ماه 1395 در مرکز همایش‌های بین المللی المپیک برگزار شد.

 

کار اصلی روابط عمومی‌ها تولید محتوا است
 در ابتدای مراسم حسن بشیر دبیر کمیته علمی کنفرانس گفت: سیزدهمین کنفرانس روابط عمومی در شرایطی برگزار می‌شود که در دوازده کنفرانس گذشته تلاش شده است که به بسیاری از موضوع‌های مرتبط با روابط عمومی از جهت‌های مختلف نگاه علمی و کاربردی داشته باشیم. محصول این نگاه مبتنی بر علم و تجربه ده
ها سخنرانی و تعداد زیادی مقاله و تحقیق بوده است که در این زمینه استادان، محققان، مدیران، کارگزاران روابط عمومی با این حوزه مهم آشنایی کافی دارند.
وی ادامه داد: در این مقطع کمیته علمی کنفرانس که از همکاران دانشگاهی و پژوهشگران این حوزه تشکیل می‌شود، نگاهی عمیق‌تر و تخصصی‌تر به یکی از مهمترین حوزه‌های روابط عمومی یعنی بحث مدیریت محتوا و رابطه آن با رویکرد علمی و دانش محور دارد. این بحث می‌تواند تحولی را در دیدگاه به اصل روابط عمومی و محتوای تولیدی آن ایجاد کند که در شرایط جدید تعاملی ارتباط‌گران در فضاهای جدید واقعی و مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی عنوان کرد: در سال جاری استقبال بسیار خوبی از موضوع کنفرانس شده است. بیش از 4
0 مقاله تخصصی به دبیرخانه ارسال شد که رشد علمی و کاربردی را نشان می‌دهد که در این میان 10 مقاله به عنوان مقالات مناسب برای انتشار در کتاب کنفرانس انتخاب شد. علاوه بر آن کنفرانس سال جاری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برگزار می شود. به همین دلیل در تلاش هستیم که نگاهی به وضعیت تولید محتوا به مثابه اقتصاد ارتباط محور بر پایه دانش را مورد بررسی قرار دهیم.
دبیر کمیته علمی کنفرانس اظهار داشت: این هدف یک هدف مهم و گسترده است. مهم از این نظر که کار اصلی روابط عمومی‌ها تولید محتوا است و محتوا نه تنها شامل متون نوشتاری، دیداری و شنیداری است؛ بلکه محتوا یک گستره وسیع متنی است که تمام کنش‌ها، حالات، رفتار، هنجارها و حتی شیوه‌های فکری را نیز شامل می‌شود. همانطور که گفته شد تولید محتوا اساس کار یک روابط عمومی است اما باید دید که مقصود از تولید محتوا چیست. چرا که محتوا تنها یک متن نوشتاری نیست یا اینکه مجموعه‌ای از تصاویر و فیلم‌ها و تبلیغات گوناگون را شامل نمی‌شود، چراکه اینها همه بخشی از محتوا هستند و لازم است که نگاهی عمیق‌تر به محتوا داشته باشیم.
بشیر در ادامه در خصوص پنج حوزه مهم محتوا عنوان کرد: محتوای فکری – علمی، محتوای مدیریتی – تصمیم‌گیری، محتوای نوشتاری – شنیداری – دیداری، محتوای فرهنگی – ارتباطی، محتوای اخلاقی – معنوی.
وی ادامه داد: وضعیت پیش آمده به شدت به ارتباط‌گران تولید کننده و در عین حال توزیع کننده محتوای ارتباطی متکی است. همچنین به بازنگری جدی به ویژه در حوزه محتوا و تولید آن در اشکال مختلف به ویژه نوشتاری، دیداری و شنیداری نیاز دارد که در این زمینه باید به چند ویژگی مهم از جمله ساختار ادبی، ساختار علمی، ساختار مناسب، ساختار صادق توجه کرد.
دبیر کمیته علمی کنفرانس عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین تحول‌هایی که با گسترش کنفرانس‌ها و همایش های روابط عمومی در سطح کشور ایجاد شده این است که تلاش می‌کند، علم و عمل و رویکردهای علمی و کاربردی را در برنامه‌های خود بگنجاند و از مفهوم تبلیغاتی بودن روابط عمومی‌ها و رفتن به سوی ارتباطی بودن آنها عبور کند. تبلیغات در جای خود مناسب است اما تبدیل روابط عمومی‌ها به یک بنگاه تبلیغاتی سازمان خطری است که باید خود سازمانی‌ها جلوی آن را بگیرند.

  ادامه مطلب ...

حسن بشیر: زیاده‌طلبی و آرمان‌گرایی بی‌منطق از موانع تولید علوم انسانی اسلامی

حسن بشیر:

زیاده‌طلبی و آرمان‌گرایی بی‌منطق از موانع تولید علوم انسانی اسلامی

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه هر علم باید یک زیربنای فلسفی داشته باشد که به معنای نگاه عقلانی و استدلالی در آن علم است، تأکید کرد: بدون این نگاه اصولا علم تحقق نمی یابد.

دکتر حسن بشیر استاد دانشگاه امام صادق (ع) و استاد جامعه شناسی ارتباطات بین الملل از دانشگاه لیستر انگلستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به بیان نظرات و دیدگاه های خود درباره علوم انسانی اسلامی پرداخت که در ادامه آمده است.

 

علوم انسانی اسلامی فلسفه است یا نظریه؟

 

هر علم باید یک زیربنای فلسفی داشته باشد که به معنای نگاه عقلانی و استدلالی در آن علم است. بدون این نگاه اصولا علم تحقق نمی یابد. از سوی دیگر، نظریه محصول تلاش روشمند یک علم در یک موضوع خاصی است که به نتیجه قطعی یا نسبتا قطعی می رسد. به عبارت دیگر، نظریه اگر در سطح کلان باشد از نوعی قطعیت برخوردار است و اگر سطح موقعیتی باشد از نسبتا قطعی که می تواند پایایی خود را به شکل نسبی در موقعیت های دیگر به اثبات برساند، برخوردار است.

حال اگر وضعیت شناخت عام از جهان را در سه مفهوم «حوزه مطالعه: Field of Study»، «دیسپلین یا نظم روشمند: Discipline» یا «علم: Science»  متمایز از همدیگر بدانیم که هر کدام بر یک حوزه معرفتی خاص دلالت دارند، می توان گفت که علوم انسانی اسلامی را باید یک «حوزه مطالعه» تا یک علم به معنی جدید و متداول دانست. یکی از ویژگی های حوزه مطالعه این است که اولا هنوز بسیاری از زوایای معرفتی آن به شکل روشن مشخص نشده و از روایی استنباط کافی برخوردار نیست و ثانیا از نظر روشی هنوز به یک ثبات روشی و پایایی روشمند نرسیده است.

به نظر می رسد که در اینجا باید از «مطالعات انسانی اسلامی» تا «علوم انسانی اسلامی» نام برد. ویژگی این نوع نگاه در این است که نخست ما را از چالش بی فایده و ساختارشکن غیرضروری با علوم انسانی و اجتماعی جدید به دور خواهد کرد و فرصت مطالعه عمیق تر را به همه خواهد داد و دوم، از سقوط در نوعی از قطعیت علمی که هنوز قلمرو آن به شکل کافی روشن نیست جلوگیری می کند و سوم، زمینه را برای همگرایی بیشتر اندیشمندان و حتی موضوع های مطرح شده را آماده خواهد ساخت.

 

بقیه در لینک ذیل:

 http://www.talie.ir/?p=37431

مصاحبه با دکتر بشیر، دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

مصاحبه با دکتر بشیر، دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

 

با دکتر حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) و دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در مورد این کنفرانس، اهداف و موضوع های آن به گفتگو نشستیم که حاصل آن چنین می باشد.

سوال:‌ آقای دکتر، تفاوت این کنفرانس با دوازده کنفرانس قبلی چیست؟

پاسخ: سیزدهمین کنفرانس روابط عمومی در شرایطی برگزار می شود که در دوازده کنفرانس گذشته تلاش شده است که به بسیاری از موضوع های مرتبط با روابط عمومی از جهت های مختلف، نگاه علمی و کاربردی داشته باشیم و محصول این نگاه مبتنی بر علم و تجربه، ده ها سخنرانی، تعداد زیادی مقاله و تحقیق و کتاب های متعدد بوده است که قطعا استادان،‌ محققان، مدیران،‌کارگزاران روابط عمومی و علاقمندان به این حوزه مهم با این موارد آشنایی کافی دارند. در این مقطع، کمیته علمی کنفرانس که از همکاران دانشگاهی و پژوهشگران این حوزه تشکیل می شود نگاهی عمیقتر و تخصصی تر به یکی از مهمترین حوزه های روابط عمومی یعنی بحث مدیریت محتوا و رابطه آن با رویکرد علمی و دانش محور دارد. این بحث، می تواند تحولی را در دیدگاه به اصل روابط عمومی و محتوای تولیدی آن ایجاد کند که در شرایط جدید تعاملی ارتباطگران در فضاهای جدید واقعی و مجازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سوال:  رابطه محتوا بار روابط عمومی ها را چگونه تفسیر و تبیین می کنید؟

پاسخ: تولید محتوا اساس کار یک روابط عمومی است. به عبارت دیگر، روابط عمومی ها کاری مهمتر و اساسی تر از تولید محتوا ندارند، اما باید دید که مقصود از تولید محتوا چیست و دارای چه ابعادی است. محتوا، تنها یک متن نوشتاری نیست، یا مجموعه ای از تصاویر و فیلم ها و تبلیغات گوناگون. اینها همه بخشی از محتوا هستند اما لازم است که نگاهی عمیقتر به محتوا داشته باشیم. بنظر من محتوای روابط عمومی می تواند در پنج حوزه مهم مطرح گردد:

(۱) محتوای فکری- علمی: این محتوا یکی از محتواهای مهمی است که روابط عمومی ها باید در مورد آن نه تنها حساس باشند بلکه در بالندگی و توسعه آن مشارکت جدی داشته باشند. مهمترین محتوای یک سازمان شیوه تفکر و روش علمی حاکم بر آن است. این محتوا، خود یک رویکرد دانش محور است که نیازمند سطح مناسبی از مدیریت دانش است.

(۲) محتوای مدیریتی- تصمیم گیری: مدیریت امروز یک دانش است. تصمیم گیری نیز نوعی از دانش مبتنی بر مطالعه گذشته، حال و آینده است که همچنین می تواند نوعی از آینده پژوهی و آینده نگری باشد. محتوای مدیریتی یک متن وسیعی است که از راس سازمان تا آخرین سطوح فردی آن جریان دارد و هر سطح از آن نیازمند نوعی از تصمیم گیری است. بنابراین، محتوای مدیریتی- تصمیم گیری، یک محتوای مهم برای موفقیت یک سازمان است و نیازمند مدیریت و سازماندهی است.

(۳) محتوای نوشتاری، شنیداری و دیداری: این سه مفهوم محتوایی، نزدیکترین مفاهیمی هستند که با مدیریت محتوا در ذهن تجلی پیدا می کنند. این محتواها هم اکنون بیشترین تولیدات روابط عمومی ها را تشکیل می دهند. امروزه این محتوا، محتوای اساسی در اقدامات روابط عمومی ها در نظر گرفته یا حداقل چنین تصور می شود.

(۴) محتوای فرهنگی- ارتباطی:  محتوای فرهنگی-ارتباطی از شاخصترین و تاثیرگذارترین محتواها است. در حقیقت هویت سازمانی در گرو این محتوا است. اصالت سازمانی را تشکیل می دهد و ساختار آن را تعدیل می کند. تفکر فرهنگی و روش ارتباطی یک محتوای تمام عیار است که باید یک سازمان در همه ساختارهای خود و تولیدات دیگر مد نظر قرار دهد. با این محتوای فرهنگی و ارتباطی است که سازمان می تواند جایگاه خود را در جامعه تعریف کند و ماندگار سازد.

(۵) محتوای اخلاقی- معنوی: این محتوا شالوده اساسی یک سازمان را تشکیل می دهد. بدون این محتوای اخلاقی و معنوی، همه محتواهای دیگر خالی از سودمندی کافی خواهند بود. این سودمندی، یک سودمندی دوسویه است. از سویی سازمان را در یک وضعیت «خودتنظیمی» دائمی قرار می دهد و از سوی دیگر رابطه جامعه با سازمان را مورد تجدید نظر دائمی قرار می دهد. اخلاق و معنویت، روح یک سازمان را تشکیل می دهد که باید در همه افراد، محتواها، تصمیم گیری ها و اهداف حضور تام داشته باشد.

 

سوال:  امروزه با توجه به گسترش ارتباطات اینترنتی و شبکه های اجتماعی، محتوا از حالت کلاسیک و یک سویه خارج شده است که هر سازمان در تولید آن نقش اساسی داشت، در این شرایط تولید محتوا را داری چه ویژگی هایی می دانید؟

پاسخ: در اینجا می توان گفت که بیشترین تاکید بر روی تولید محتواهای نوشتاری، دیداری و شنیداری است که با گسترش فضای مجازی این محتواها را در یک فضا و همزمان و در زمانهای مختلف می توان مشاهده کرد. در این زمینه باید به چند ویژگی مهم توجه کرد که بنظرم ویژگی های اساسی در این زمینه هستند:

۱-ساختار ادبی: از نظر همان شیوه های مناسب انشائی و املایی است. امروزه زبان فارسی به دلیل همین بی توجهی، مخصوصا در فضای مجازی دچار یک چالش بزرگی شده است که می تواند منجر به تخریب زبان فارسی شود.

۲-ساختار علمی: محتوای مناسب باید از اصول و خصوصیات علمی بهره مند باشد. علمی بودن به معنای مغلق  گویی و اظهار فضل هایی که به سختی فهمیده می شوند نیست. مقصود اینکه محتوا باید عقلانی،‌ استدلالی، مفید، همراستا با ادب و اخلاق و فرهنگ باشد.

۳-ساختار مناسب: مناسب بودن محتوا به معنای راضی کردن مخاطب به هر قیمت نیست. مناسب بودن محتوا به معنای تطابق آن با واقعیت و نیازهای واقعی است. واقعیت منعکس کننده نوعی از تناسب محتوایی است و تامین نیازهای واقعی بازتاب دهنده ضرورتی است که جامعه به آن توجه دارد. بنابراین محتوای غیر مناسب به معنای محتوای خلاف واقع از یک سو و غیر مفید و غیر ضروری برای جامعه از سوی دیگر است.

۴-ساختار صادق: صداقت روح محتوا را تشکیل می دهد. صداقت با شفافیت و روشنگری نیز همراه است. محتوای صادق،‌ منعکس کننده جریان حاکم بر سازمان است که با خلوص و شفافیت لازم در معرض دیگران قرار می گیرد. صداقت، یک بخش از محتوا نیست، بلکه همه محتوا است.

سوال: آیا فکر می کنید که اصولا با توجه به شاخص هایی که مطرح شدند، آیا می توان تحولی اساسی در محتوای تولیدی روابط عمومی ها ایجاد کرد که معمولا بیش از آنکه به این شاخص ها توجه می کنند به اصل رضایت سازمان توجه می کنند؟

پاسخ: یکی از مهمترین تحول هایی که با گسترش کنفرانس ها و همایش های روابط عمومی ها در سطح کشور ایجاد شده است، و بخصوص این کنفرانس که همانگونه که گفته شد تلاش می کند که علم و عمل و رویکردهای علمی و کاربردی را در برنامه های علمی خود بگنجاند، عبور از مفهوم تبلیغاتچی بودن روابط عمومی ها و رفتن به سوی ارتباطی بودن آنها است. تبلیغات در جای خود مناسب اند،‌ اما تبدیل روابط عمومی به یک بنگاه تبلیغاتی سازمان خطری است که باید خود سازمان ها جلو آن را بگیرند. تحولی که در این زمینه به دلیل همین کنفرانس ها و تولید محتواهای گوناگون در آنها ایجاد شده حرکت به سمت ارتباطی شدن روابط عمومی ها به جای تبلیغاتی بودن آنها است. این حرکت وضعیتی ایجاد کرده است که روابط عمومی ها بیش از آنکه در صدد تبلیغات به هر قیمت باشند،‌ در صدد ارتباطات قیمتی و ارزشمند باشند. به عبارت دیگر، ارتباطات یک قیمت و ارزش واقعی دارد که اگر محقق شود و به دست آید، بالاترین ارزش واقعی یک سازمان را تشکیل می دهد. روابط عمومی های  امروزین به دنبال این ارزش هستند و این ارزش در حال شکل گیری جدی در سازمان ها و روابط عمومی ها است که توسط همه دست اندرکاران روابط عمومی  مورد توجه قرار گرفته است. این خود یک ارزش واقعی به شمار می آید که نتیجه توجه و دقت و کار و تفکر دائمی در حوزه روابط عمومی است که توسط خانواده بزرگ روابط عمومی ها به مثابه یک آرمان بزرگ در حال نهادینه شدن است.

                          

سخنرانان سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران معرفی شدند

سخنرانان سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران معرفی شدند

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اسامی سخنرانان سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران اعلام شد.

 

به گزارش شارا، دبیر کمیته علمی سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران گفت: در این کنفرانس دکتر علی اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر سعید خزایی دکترای آینده پژوهی (فرانسه)، دکتر سعیدرضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و عضو شورای عالی فضای مجازی، دکتر محمدرضا بیات سرمدی مدیر عامل شرکت مشاوره ای iranex در امارات متحده، دکتر امیر سرکندی رییس هیئت مدیره موسسه مطهر نت پارس، دکتر سیدبشیر حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و مهندس سیدحسین قوامی کارشناش ارشد علوم ارتباطات (ارایه مقاله و پژوهش) سخنرانی خواهند کرد.

 

دکتر حسن بشیر افزود: این سخنرانان با موضوع جایگاه فناوری در مدیریت محتوای روابط عمومی های دانش محور، سطوح دانش روابط عمومی جدید و تحولات فناوری های نوین مدیریت دانش،  ضرورت بهره مندی از نرم افزارهای تحت دستگاه های هوشمند در راستای مدیریت محتوا در حوزه روابط عمومی، محتوای پیام و سواد رسانه ای و تاثبر رسانه های نوین در تولید محتوا و انتقال پیام روابط عمومی به ارایه آخرین دیدگاه‌ها و نظرات خواهند پرداخت.

 

دبیر کمیته علمی کنفرانس در پایان گفت: علاوه بر معرفی مقالات برتر، کتاب مجموعه مقالات کنفرانس دوازدهم که دربرگیرنده 14 مقاله علمی در خصوص آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی است منتشر و در اختیار همه شرکت کنندگان در کنفرانس قرار خواهد گرفت.

 

سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران (ICPR1395) با محوریت «روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا»، 19 دیماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی المپیک برگزار می‌شود.

انتشار کتاب دیپلماسی گفتمانی- حسن بشیر

به نام خدا

انتشار کتاب دیپلماسی گفتمانی

پس از بیش از ۵ سال کار روی مفهوم جدید «دیپلماسی گفتمانی» و

ارزیابی ها و رفت و آمدهای مکرر برای ایجاد تعدیلات لازم،

بحمد الله کتاب آن در روز اول دی ماه جاری از طرف انتشارات دانشگاه

امام صادق (ع) منتشر گردید.

 

فهرست مطالب کتاب

دیپلماسی گفتمانی: تعامل سیاست،‌ فرهنگ و ارتباطات

تالیف: حسن بشیر

 

بخش اول: تعامل همگرا؛ چارچوب نظری و مفهومی

 

فصل اول: تعامل همگرا میان سیاست، فرهنگ و ارتباطات

مقدمه

معناشناسی همگرایی

همگرایی ارتباطی و رسانه ای

همگرایی در دنیای جدید

مدل همگرایی سیاست و فرهنگ

فرهنگ سیاسی

سیاست فرهنگی

روابط بین المللی فرهنگی

جمع بندی

 

فصل دوم: نظریة سازنده گرایی: پایه ای برای تعامل

مقدمه

مؤلفه‌ها و مفاهیم اصلی در نظریة سازنده‌گرایی

انواع سازه‌انگاری

۱.سازهانگاری شناختی

۲. سازه‌انگاری افراطی

۳. سازه‌انگاری اجتماعی

جمع بندی

فصل سوم: مفهوم و الگوهای تعامل سیاست و فرهنگ 

مقدمه

فرهنگی شدن سیاست

فرهنگ تعارض و تخالف

فرهنگ تفاهم

مفهوم تعامل

اسباب و شرایط تعامل

1.       توازن کلی

2.       کنشمندی، کنش‌پذیری و قدرت بر عکس‌العمل

3.       داشتن ارزش عقلی

4.       وحدت

5.       اختلاف

 جهانی‌شدن و تعامل

حوزه‌های تأثیرپذیر در عصر جهانی شدن

الگوهای تعامل دین و دولت

1.       حصر منطقی

2.       طبقه‌بندی «دووجهی»

3.       الگوی دووجهی «اسمیت»

4.       الگوی پنج‌ وجهی «پانیکار»

5.       الگوی سه ‌وجهی «وبری»

 الگوهای تعامل دین و دولت در «ایران اسلامی»

1.       «قیصر ـ پاپیسم»

2.       اِراستیانیسم

3.       تقابل

4.       روحانی‌سالاری

5.       دین‌سالاری

جمع بندی

بخش دوم: دیپلماسی های گفتمانی، عمومی، رسانه ای و فرهنگی

 

فصل چهارم: دیپلماسی گفتمانی: پیوند گفتمانی سیاست؛ فرهنگ و ارتباطات

مقدمه

نقش زبان در دیپلماسی گفتمانی

   زبان به مثابه ارتباط

 

   زبان شناسی کاربردی و دیپلماسی گفتمانی

توانش ارتباطی و دیپلماسی گفتمانی

۱-توانش زبان شناختی

۲-توانش کاربرد شناختی

۳-توانش گفتمانی

۴-توانش راهبردی

۵-روانیِ کلام

جوامع گفتمانی  و دیپلماسی گفتمانی

آستانه گفتمانی و دیپلماسی گفتمانی

نظریه مدیریت اضطراب/عدم قطعیت

             عوامل/علل سطحی نظریه ی مدیریت اضطراب/ عدم   

             قطعیت در سازگاری میان فرهنگی:

                  مفهوم/ برداشت از خویشتن، خودشناسی

                       انگیزش به تعامل با میزبانان

                 تعاملات اخلاقی با میزبانان

                 تاثیر اضطراب/عدم قطعیت در ارتباطات موثر

   آستانه گفتمانی و سازگاری گفتمانی

   آستانه گفتمانی و همگرایی ارتباطی

جمع بندی

فصل پنجم: دیپلماسی عمومی: پیوند قدرت سیاسی و قدرت مردمی

            مقدمه

            تفاوت دیپلماسی قدیم و نوین (عمومی)

رویکردهای اساسی در دیپلماسی عمومی

حوزه های تعاملی دیپلماسی

مؤلفه های بین المللی در عصر دیپلماسی

حوزه های فعال سازی دیپلماسی عمومی

رویکردهای عملیاتی دیپلماسی عمومی

جمع بندی

فصل ششم: دیپلماسی رسانه ای: پیوند قدرت سیاسی و قدرت رسانه ای 

            مقدمه

            بسترسازی بحث

            اهداف سیاست خارجی

دیپلماسی رسانه ای

          الف- حوزه مفهومی

(1)                دیپلماسی رسانه ای: مفهوم سازی

(2)                جمع بندی تعاریف دیپلماسی رسانه ای          

ب- حوزه نظری

                        اول: نظریه رویدادهای رسانه ای

                        دوم- نظریه تأثیر سی ان ان

            ج- حوزه کارکردی

رابطه متقابل رسانه و سیاست

اول- تاثیر رسانه در سیاست

بررسی و ارزیابی مدل اول

            بررسی و ارزیابی مدل دوم

دوم- تاثیر سیاست بر رسانه ها

 

الف- نظریه تولید موافقت

ب-نظریه تولید موافقت برای مقامات اجرایی

ج-نظریه تولید موافقت برای نخبگان

جمع بندی

فصل هفتم: دیپلماسی فرهنگی: پیوند قدرت سیاسی و قدرت فرهنگی 

مقدمه

مبانی دیپلماسی فرهنگی

تعریف پیشنهادی دیپلماسی فرهنگی

ویژگی های دیپلماسی فرهنگی

اهداف دیپلماسی فرهنگی

 

جمع بندی

بخش سوم: دیپلماسی گفتمانی در حوزه های بین المللی

 

فصل هشتم: مذاکره بین المللی: تعامل سیاست با ارتباطات میان فرهنگی

مقدمه

تعریف مفاهیم

     ۱-فرهنگ

            ۲-ارتباطات میان‌فرهنگی

تعامل فرهنگ و روابط بین الملل

          ۱-مذاکره

۱-۱- نگر‌ش‌های مختلف به مذاکره

فرهنگ و مذاکره

سطوح و مؤلفه های تعامل فرهنگ و سیاست در مذاکره

                      ۱-فرهنگ سیاسی

                      ۲-فرهنگ راهبردی

                        ۳-زبان

                        ۵-آداب و تشریفات

                   ۶-انگاره‌ها

                   ۷-هویت

تأثیر فرهنگ ایرانی بر مذاکرات: مطالعه موردی

جمع بندی

فصل نهم: گفتمان فرهنگی، روابط بین الملل و ارتباطات بین الملل

مقدمه

تعریف مفاهیم

۱-گفتمان

۲-ارتباطات بین الملل

۳-کنش

بررسی مدل پیشنهادی

اولین مرحله

دومین مرحله    

سومین مرحله     

چهارمین مرحله

پنجمین مرحله 

ششمین مرحله

هفتمین و آخرین مرحله

ترسیم مدل پیشنهادی

توضیح مدل

جمع بندی

بخش چهارم: دیپلماسی گفتمانی در حوزه آموزش و دین

 

فصل دهم: دیپلماسی گفتمانی در بازنمایی ملت ها، ادیان و کشورهای جهان در کتاب های درسی ایران

 

مقدمه

گفتمان، بازنمایی و ایدئولوژی

آموزش و فرهنگ

ارتباطات بین فرهنگی و حساسیت های بین فرهنگی

قانون اساسی به مثابه خط مشی سیاسی، آموزشی و فرهنگ سازی جامعه

چارچوب روشی تحلیل

گفتمان های غالب فرهنگی-سیاسی در نظام آموزشی کشور در سطوح راهنمایی و دبیرستان در رشته انسانی

۱-گفتمان اسلام محوری

۲-گفتمان ادیان الهی وغیر الهی

۳-گفتمان تحریف ادیان و برتری و ناب بودن اسلام

۴- گفتمان همزیستی ادیان

۵- گفتمان زیباگرایی

۶- گفتمان حمایت از فلسطین

۷- گفتمان استعمار ستیزی و توطئه گرایی غرب

۸- گفتمان خصومت آمریکا علیه ایران

۹- گفتمان تیره نمایی

۱۰- گفتمان تبیین جغرافیایی و اجتماعی  کشورها و مناطق جهان

۱۱- گفتمان  وحدت  و تعامل مسلمانان جهان

۱۲- گفتمان تقابل و اختلاف ادیان و پیروان آنها

۱۳- گفتمان حمایت از محرومین

جمع بندی

فصل یازدهم: دیپلماسی گفتمانی در بازنمایی جوامع مختلف جهان در کتاب های درسی ایران

 

مقدمه

بازنمائی و ارتباطات بین فرهنگی

تحلیل محتوا

تحلیل محتوا­ی کتب درسی

جامعه آماری

واحد تحلیل

متغیرها

یافته­ها

فراوانی کشورها

فراوانی قاره ها

گرایش های موضوعی

نتیجه­گیری

فصل دوازدهم: دیپلماسی گفتمانی در گفتمان دینی کتاب های درسی ایران

مقدمه

۱-آموزش و فرهنگ

نظریه گلدمن و الگوی آموزشی

۲-گفتمان، بازنمایی و ایدئولوژی

چارچوب روشی

گفتمان های غالب دینی در نظام آموزشی کشور در سطوح راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی در رشته انسانی

1-                گفتمان اسلام محوری

2-                گفتان ادیان الهی و غیر الهی

3-                گفتمان تاکید بر تحریف ادیان و برتری و ناب بودن اسلام

4-                گفتمان همزیستی ادیان

5-                گفتمان وحدت و تعامل مسلمانان جهان

6-                گفتمان تقابل و اختلاف ادیان و پیروان آنها

جمع بندی کلیه محورهای گفتمانی سه مقطع تحصیلی

تحلیل جداول و نمودارهای به دست آمده

جمع بندی

 

 

 

بخش پنجم: دیپلماسی گفتمانی و مدلهای تعامل سیاست، فرهنگ و ارتباطات در ج. ا. ا.

فصل سیزدهم: دیپلماسی گفتمانی خاورمیانه ای ج. ا. ا.

مقدمه

چارچوب نظری

الف- نقش زبان در شکل گیری گفتمانها

ب- نظریه سازنده گرایی و تعامل گفتمانهای ملی با گفتمانهای فراملی

ب-1- اعتماد متقابل

ب-2- تفاهم متقابل

       ب-3- توانایی متقابل

ج- نقش دیپلماسی فرهنگی- ارتباطی بجای دیپلماسی سیاسی- نظامی

د- رابطه سیاست داخلی (ملی) با سیاست خارجی (بین المللی)

            یکم- فرهنگ سلطه

            دوم- فرهنگ تعارض

            سوم- فرهنگ گفت و گو

            چهارم- فرهنگ همکاری

خاورمیانه و گفتمان ایرانی

            الف- گفتمان ایرانی-خاورمیانه ای قبل از انقلاب اسلامی

الف-1- گفتمان سلطه منطقه ای و وابستگی فرامنطقه ای

                        الف-2- گفتمان برتری نژادی و هویت تاریخی

                        الف-3- گفتمان رهبری منطقه ای و احیای

امپراتوری ایرانی

الف-4- گفتمان ملت باوری و شیعه باوری

ب‌-                 گفتمان ایرانی- خاورمیانه ای بعد از انقلاب اسلامی

ب-1- گفتمان  استقلال گرایی و نفی سلطه منطقه ای و بین المللی

ب-2- گفتمان اسلام گرایی و نفی برتری قومی و نژادی

ب-3- گفتمان همکاری و تعامل بر پایه اعتماد متقابل، تفاهم متقابل و توانائی متقابل.

ب-4- گفتمان وحدت گرایی و انسجام اسلامی و طرد فرقه گرایی و قومیت محوری.

ب-5- گفتمان حمایت قاطع از جنبش فلسطین و محو اسرائیل

ب-6- گفتمان طرد نیروهای خارجی از منطقه

تحلیل گفتمان ایرانی- خاورمیانه ای با توجه به چارچوب نظری

            اول- زبان انقلاب

            دوم- سازنده گرایی و  گفتمان ایرانی

                  الف- سطح مفهومی

ب- سطح تشکیلاتی

ج- سطح ارتباطی

            سوم- ارتباطات میان فرهنگی و نقش دیپلماسی عمومی

            چهارم- فرهنگی شدن سیاست خارجی

            5-گفتمان جامع ملی و فراملی با تاکید بر گفتمان منطقه 

ای ایران

۱- ابعاد گفتمان ملی ایران

            ۱-۱- سیاسی

            ۱-۲- فرهنگی

            ۱-۳- دینی

            ۱-۴- امنیتی

            ۱-۵- نظامی

۲- ابعاد گفتمان منطقه ای ایران

                        ۲-۱- سیاسی

                        ۲-۲- فرهنگی

                        ۲-۳- دینی

                        ۲-۴- امنیتی

                        ۲-۵- نظامی

۳- ابعاد گفتمان بین المللی ایران

                        ۳-۱- سیاسی

                        ۳-۲- فرهنگی

                        ۳-۳- دینی

                        ۳-۴- امنیتی

                        ۳-۵- نظامی

جمع بندی

فصل چهاردهم: مدلهای تعامل همگرا در روابط سیاسی، فرهنگی و ارتباطی ج. ا. ا.

مقدمه

الگوهای تعامل

سطوح تحقق اعتماد، تفاهم و توانایی

اعتماد متقابل

تفاهم متقابل

توانایی متقابل

نقش هویت،‌ منافع و پیشرفت

تعامل متوازن در ساختارهای دولتی و مردمی

تعامل تشکیلات دینی و سیاست خارجی

            1. با سازماندهی اعضا

2. با طراحی برنامه های گوناگون

3. با ارائه خدمات گوناگون

جمع بندی

 فصل پانزدهم: موانع تعامل سیاست، فرهنگ و ارتباطات در جمهوری اسلامی ایران

مقدمه

دیدگاهها و رویکردها در حوزه تعامل سیاست و فرهنگ

رویکردهای اساسی در حوزه تعامل

محورها و دال های اساسی دیدگاهها

موانع تعامل سیاست و فرهنگ

پرونده هسته ای و ارزیابی شیوه تعامل قبل از برجام

پرونده هسته ای و ارزیابی شیوه تعامل در مرحله برجام

جمع بندی