وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

سرفصلهای درس توسعه و جهانی سازی-دانشگاه امام صادق (ع)-1-90

 

باسمه تعالی

       دانشگاه امام صادق (ع)

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 شورای‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی

کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی:  1391  نیمسال: اول

عنوان دانشکده/ بخش: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

عنوان درس: توسعه و جهانی سازی در فرهنگ و ارتباطات

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی ارشد

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

هدف درس: آشنایی دانشجویان با حوزه های مختلف توسعه و جهانی سازی با رویکردی فرهنگی، ارتباطی و اجتماعی.

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir@gmail.com

کمک استاد: محمد محسن حسن پور

mohsen.hassanpour@gmail.com

 

عناوین سرفصل‌های درس:

هفته

عنوان درس

منابع

اول

معنا و روش شناسی نوسازی و دگرگونی سیاسی

-         1- مولانا، حمید، گذر از نوگرائی ارتباطات و دگرگونی جامعه، ترجمه: یونس شکرخواه، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، چاپ اول، 1371. (صفحات: 36-29)

-         2- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، فصل اول "روش شناسی در زمینه مطالعات نوسازی و توسعه سیاسی"، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1374. (صفحات:15-11)

-         3- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، فصل سوم "تحولات فکری و روش شناختی درباره نوسازی و دگرگونی سیاسی"، نشر قومس، چاپ دوم، 1373. (صفحات: 78-61)

دوم

اهداف نوسازی و نظریه های توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

1- واینر، مایرون هانتینگتون، ساموئل (Myron Weiner and Samuel P. Huntington)،  درک توسعه سیاسی، "اهداف توسعه"، ترجمه: پژوهشکده مطالعات راهبردی، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1379. (صفحات:64-35)

2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، نشر قومس،چاپ دوم، 1373، " نظریه های توسعه سیاسی"، (صفحات: 110-81)

3- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، "نظریه پردازی در غرب و تطابق آن با جهان سوم"، (صفحات: 37-17)

4- بشیر، حسن (1388) «رسانه ها و نوسازی: چارچوپ های نظری»، نقش مطبوعات در فرایند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه، انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، صص 33 – 78.

سوم

مفهوم توسعه سیاسی- اجتماعی

1-      قوام، سید عبدالعلی، «چالش رهیافت ها در مطالعه و بررسی توسعه سیاسی»، چالش های توسعه سیاسی، چاپ اول، نشر قومس، صص 11- 25.

چهارم

”مکتب نوسازی“ (1)

(چشم انداز نوسازی)

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز نوسازی" ترجمه محمود حبیبی مظاهری، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1378. (صفحات: 52-27)

پنجم

”مکتب نوسازی“ (2)

(مطالعات اولیه نوسازی)

سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات اولیه نوسازی"، (صفحات: 78-53).

ششم

مکتب وابستگی

1- سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز وابستگی"،  صفحات: 137-115، و "مطالعات سنتی وابستگی" صفحات: 165-138، و "مطالعات وابستگی جدید" صفحات: 204-166. (جمعا صفحات: 204-115).

2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، "دیدگاه نظریه وابستگی نسبت به توسعه سیاسی"، (صفحات: 225-205)

هفتم

تجدید نظر در مکتب نوسازی

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79)

هشتم

تجدید نظر در مکتب نوسازی

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79)

نهم

تجدید نظر در مکتب نوسازی

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79)

دهم

نوسازی سیاسی در ایران و دیدگاه امام خمینی (ره)

1-      آزاد ارمکی، تقی، اندیشه نوسازی در ایران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، 1379.

2-      اسلام و توسعه، مجموعه مقالات دومین همایش، به اهتمام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، تدوین: پژوهشکده فرهنگ و معارف، ناشر: دفتر نشر معارف، چاپ اول، 1382.

3-      میرمعزی، سید حسین، "مفهوم توسعه و راهبردهای آن از دیدگاه امام خمینی (ره)"، (صفحات: 236-211)

4-      عندلیب، علیرضا، "اصول و مبانی توسعه در اندیشه امام خمینی (ره)"، (صفحات: 248-237)

5-      جهانیان، ناصر، "نقش دولت در توسعه از دیدگاه حضرت امام (ره)“، (صفحات: 278-249)

6-      فوزی، یحیی، "مذهب و نوسازی در ایران:مطالعه موردی مواضع امام خمینی (ره)“، (صفحات:298-279)

یازدهم

جهان سوم و پروژه های اروپا مدار

هتنه، بژورن، تئوری توسعه و سه جهان، ” صدای جهان سوم“ ترجمه: سید احمد موثقی، نشر قومس، چاپ اول، 1381، صفحات: 160-112.

دوازدهم

چیستی جهانی شدن

1-      کتابهای گیدنز

2-      مقالات فصلنامه ارغنون، شماره 24، تابستان 1383.

3-      عاملی، سعید رضا، (1388) «جهانی شدن ها: مفاهیم و نظریه ها»، جهانی شدن: مجموعه مقالات، نویسندگان مختلف، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

سیزدهم

جهانی شدن و فرهنگ

مقالات متفرقه

چهاردهم

جهانی شدن و هویت ملی

1-      مقالات متفرقه

2-      هتنه، بژورن، «جهانی شدن تئوری توسعه»، تئوری توسعه و سه جهان، ترجمه: دکتر سید احمد موثقی، چاپ اول، نشر قومس، 1381

پانزدهم

جهانی شدن و دو فضائی شدن جهان

مقالات مختلف به ویژه مقالات دکتر عاملی به دانشجویان ارائه خواهد شد

شانزدهم

جمع بندی

جمع بندی نهائی

 

 

روش ارزیابی و آزمون

1-      ارائه خلاصه درسها به شکل کاغذی: 2 نمره

2-      ارائه سمینار کلاسی: 2 نمره

3-      مشارکت در مباحث کلاس: 1 نمره

4-      ارائه مقاله علمی: 5 نمره

5-      امتحان کتبی پایان ترم: 10 نمره

  -  ارائه یک مقاله تحقیقی (20 تا 25 صفحه) شامل 6000 تا 7500 (شش هزار تا هفت هزار و پانصد) کلمه ای در یکی ازموضوعات پیشنهادی یا در موضوعی که با مدرس توافق شده باشد.

 - دانشجویان در نوشتن مقاله درباره موضوعات پیشنهادی، باید نوآوری، توجیه منطقی و مسئله محور بودن را لحاظ کنند. (بعبارت دیگر مقاله در حدی باشد که بتوان آنرا در یکی از فصلنامه های علمی ارائه نمود.)

 - مقاله باید با فونت لوتوس14 و فاصله خطوط (single) تایپ و علاوه بر ارائه آنها به شکل کاغذی، به آدرسهای الکترونیکی مدرس ارسال و یا بر روی سی دی تحویل گردد. مقاله ارسالی حتما باید به شکل وورد باشد. پی دی اف مورد پذیرش نخواهد بود.

توجه: امتحان کتبی نیم ترم برای این درس گرفته نخواهد شد.

نحوه ارزیابی :

ردیف

نوع ارزیابی

درصد ارزیابی

سایر توضیحات

1.       

ارائه سمینار کلاسی

2 نمره

 

2.       

انجام تکالیف

2 نمره

 

3.       

امتحانات طول نیمسال

ندارد

 

4.       

امتحان میان نیمسال

ندارد

 

5.       

امتحان پایان نیمسال

10 نمره

 

6.       

تحقیقات درسی و پروژه‌ها

مقاله تحقیقی: 5 نمره

 

7.       

مشارکت در مباحث کلاسی

یک نمره

 

 

جمع نمرات

20 نمره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                          

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد