باسمه تعالی
دانشگاه امام صادق (ع)
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
شورایآموزشی و تحصیلات تکمیلی
کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان
سال تحصیلی: 1391 نیمسال: اول
عنوان دانشکده/ بخش: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
عنوان درس: توسعه و جهانی سازی در فرهنگ و ارتباطات |
تعداد واحد: 2 |
مقطع درس: کارشناسی ارشد |
گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ |
زبان تدریس: فارسی |
|
هدف درس: آشنایی دانشجویان با حوزه های مختلف توسعه و جهانی سازی با رویکردی فرهنگی، ارتباطی و اجتماعی. |
استاد درس: دکتر حسن بشیر drhbashir@gmail.com کمک استاد: محمد محسن حسن پور mohsen.hassanpour@gmail.com |
عناوین سرفصلهای درس: |
||
هفته |
عنوان درس |
منابع |
اول |
معنا و روش شناسی نوسازی و دگرگونی سیاسی |
- 1- مولانا، حمید، گذر از نوگرائی ارتباطات و دگرگونی جامعه، ترجمه: یونس شکرخواه، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، چاپ اول، 1371. (صفحات: 36-29) - 2- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، فصل اول "روش شناسی در زمینه مطالعات نوسازی و توسعه سیاسی"، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1374. (صفحات:15-11) - 3- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، فصل سوم "تحولات فکری و روش شناختی درباره نوسازی و دگرگونی سیاسی"، نشر قومس، چاپ دوم، 1373. (صفحات: 78-61) |
دوم |
اهداف نوسازی و نظریه های توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی |
1- واینر، مایرون هانتینگتون، ساموئل (Myron Weiner and Samuel P. Huntington)، درک توسعه سیاسی، "اهداف توسعه"، ترجمه: پژوهشکده مطالعات راهبردی، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1379. (صفحات:64-35) 2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، نشر قومس،چاپ دوم، 1373، " نظریه های توسعه سیاسی"، (صفحات: 110-81) 3- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، "نظریه پردازی در غرب و تطابق آن با جهان سوم"، (صفحات: 37-17) 4- بشیر، حسن (1388) «رسانه ها و نوسازی: چارچوپ های نظری»، نقش مطبوعات در فرایند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه، انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، صص 33 – 78. |
سوم |
مفهوم توسعه سیاسی- اجتماعی |
1- قوام، سید عبدالعلی، «چالش رهیافت ها در مطالعه و بررسی توسعه سیاسی»، چالش های توسعه سیاسی، چاپ اول، نشر قومس، صص 11- 25. |
چهارم |
”مکتب نوسازی“ (1) (چشم انداز نوسازی) |
آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز نوسازی" ترجمه محمود حبیبی مظاهری، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1378. (صفحات: 52-27) |
پنجم |
”مکتب نوسازی“ (2) (مطالعات اولیه نوسازی) |
سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات اولیه نوسازی"، (صفحات: 78-53). |
ششم |
مکتب وابستگی |
1- سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز وابستگی"، صفحات: 137-115، و "مطالعات سنتی وابستگی" صفحات: 165-138، و "مطالعات وابستگی جدید" صفحات: 204-166. (جمعا صفحات: 204-115). 2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، "دیدگاه نظریه وابستگی نسبت به توسعه سیاسی"، (صفحات: 225-205) |
هفتم |
تجدید نظر در مکتب نوسازی |
آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79) |
هشتم |
تجدید نظر در مکتب نوسازی |
آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79) |
نهم |
تجدید نظر در مکتب نوسازی |
آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79) |
دهم |
نوسازی سیاسی در ایران و دیدگاه امام خمینی (ره) |
1- آزاد ارمکی، تقی، اندیشه نوسازی در ایران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، 1379. 2- اسلام و توسعه، مجموعه مقالات دومین همایش، به اهتمام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، تدوین: پژوهشکده فرهنگ و معارف، ناشر: دفتر نشر معارف، چاپ اول، 1382. 3- میرمعزی، سید حسین، "مفهوم توسعه و راهبردهای آن از دیدگاه امام خمینی (ره)"، (صفحات: 236-211) 4- عندلیب، علیرضا، "اصول و مبانی توسعه در اندیشه امام خمینی (ره)"، (صفحات: 248-237) 5- جهانیان، ناصر، "نقش دولت در توسعه از دیدگاه حضرت امام (ره)“، (صفحات: 278-249) 6- فوزی، یحیی، "مذهب و نوسازی در ایران:مطالعه موردی مواضع امام خمینی (ره)“، (صفحات:298-279) |
یازدهم |
جهان سوم و پروژه های اروپا مدار |
هتنه، بژورن، تئوری توسعه و سه جهان، ” صدای جهان سوم“ ترجمه: سید احمد موثقی، نشر قومس، چاپ اول، 1381، صفحات: 160-112. |
دوازدهم |
چیستی جهانی شدن |
1- کتابهای گیدنز 2- مقالات فصلنامه ارغنون، شماره 24، تابستان 1383. 3- عاملی، سعید رضا، (1388) «جهانی شدن ها: مفاهیم و نظریه ها»، جهانی شدن: مجموعه مقالات، نویسندگان مختلف، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. |
سیزدهم |
جهانی شدن و فرهنگ |
مقالات متفرقه |
چهاردهم |
جهانی شدن و هویت ملی |
1- مقالات متفرقه 2- هتنه، بژورن، «جهانی شدن تئوری توسعه»، تئوری توسعه و سه جهان، ترجمه: دکتر سید احمد موثقی، چاپ اول، نشر قومس، 1381 |
پانزدهم |
جهانی شدن و دو فضائی شدن جهان |
مقالات مختلف به ویژه مقالات دکتر عاملی به دانشجویان ارائه خواهد شد |
شانزدهم |
جمع بندی |
جمع بندی نهائی |
روش ارزیابی و آزمون
1- ارائه خلاصه درسها به شکل کاغذی: 2 نمره
2- ارائه سمینار کلاسی: 2 نمره
3- مشارکت در مباحث کلاس: 1 نمره
4- ارائه مقاله علمی: 5 نمره
5- امتحان کتبی پایان ترم: 10 نمره
- ارائه یک مقاله تحقیقی (20 تا 25 صفحه) شامل 6000 تا 7500 (شش هزار تا هفت هزار و پانصد) کلمه ای در یکی ازموضوعات پیشنهادی یا در موضوعی که با مدرس توافق شده باشد.
- دانشجویان در نوشتن مقاله درباره موضوعات پیشنهادی، باید نوآوری، توجیه منطقی و مسئله محور بودن را لحاظ کنند. (بعبارت دیگر مقاله در حدی باشد که بتوان آنرا در یکی از فصلنامه های علمی ارائه نمود.)
- مقاله باید با فونت لوتوس14 و فاصله خطوط (single) تایپ و علاوه بر ارائه آنها به شکل کاغذی، به آدرسهای الکترونیکی مدرس ارسال و یا بر روی سی دی تحویل گردد. مقاله ارسالی حتما باید به شکل وورد باشد. پی دی اف مورد پذیرش نخواهد بود.
توجه: امتحان کتبی نیم ترم برای این درس گرفته نخواهد شد.
نحوه ارزیابی :
ردیف |
نوع ارزیابی |
درصد ارزیابی |
سایر توضیحات |
1. |
ارائه سمینار کلاسی |
2 نمره |
|
2. |
انجام تکالیف |
2 نمره |
|
3. |
امتحانات طول نیمسال |
ندارد |
|
4. |
امتحان میان نیمسال |
ندارد |
|
5. |
امتحان پایان نیمسال |
10 نمره |
|
6. |
تحقیقات درسی و پروژهها |
مقاله تحقیقی: 5 نمره |
|
7. |
مشارکت در مباحث کلاسی |
یک نمره |
|
|
جمع نمرات |
20 نمره |
|