باسمه تعالی
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
شورایآموزشی و تحصیلات تکمیلی
کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان
سال تحصیلی: 139۵ نیمسال: اول
عنوان دانشکده: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
دانشگاه امام صادق (ع)
عنوان درس: مطالعات میان فرهنگی (ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی) |
تعداد واحد: 2 |
مقطع درس: کارشناسی |
گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ |
زبان تدریس: فارسی |
|
هدف درس: آشنایی با دو حوزهی «ارتباطات بین الملل» و «ارتباطات میانفرهنگی» به عنوان دو سطح ارتباطی. این درس در دو حوزهی نظری و مسئلهشناسی ارائه میشود. |
استاد درس: دکتر حسن بشیر |
نحوهی ارائهی درس:
روش ارزیابی درس: امتحان نیم ترم: (20 نمره) · مشارکت در مباحث کلاس: 2 نمره · امتحان کتبی: 18 نمره امتحان پایان ترم: (20 نمره) · مشارکت در مباحث کلاس: 2 نمره · امتحان کتبی: 18 نمره
|
عناوین سرفصلهای درس: مطالعات میان فرهنگی (ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی) |
|
|||
|
هفته |
عنوان درس |
منابع |
|
|
اول |
درآمدی بر ارتباطات بین الملل |
معرفی درس، آشنایی با مسائل کلی درس، شیوه ارزیابی و آزمون |
|
|
دوم |
روابط بین الملل و ارتباطات بین المللی |
1-مولانا، حمید (1387) اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی، ترجمه: محمدحسین برجیان، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). فصل اول: صص: 19 تا 49. |
|
|
سوم |
جریان بین المللی اطلاعات |
1-مولانا، حمید (1387) اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی، ترجمه: محمدحسین برجیان، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). فصل اول: صص: 59 تا 80. |
|
|
چهارم |
جریان بین المللی اخبار (اخبار و دیدگاهها) |
1- مولانا، حمید (1387) اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی، ترجمه: محمدحسین برجیان، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). فصل اول: صص: 83 تا 117. |
|
|
پنجم |
تعاملات بین المللی و ارتباطات میان فرهنگی (مطالعه پدیده جهانگردی و تحرک جهانی انسان) |
1-مولانا، حمید (1387) اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی، ترجمه: محمدحسین برجیان، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). فصل اول: صص: 253 تا 273. |
|
|
ششم |
ارتباطات بین المللی و امپریالیسم رسانه ای/فرهنگی با تاکید بر اینترنت |
1-کیم، سینگچول، امپریالیسم فرهنگی در اینترنت، ترجمه و تلخیص: کریم خان محمدی، مقاله غیر منتشره. |
|
|
هفتم |
ارتباطات بین المللی، فرهنگ و دیپلماسی عمومی
|
1-آشنا، حسام الدین، «فرهنگ، ارتباطات و سیاست خارجی، ارائه مدلی برای دیپلماسی عمومی»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق، شماره 21، بهار 1383، صص 227 تا 262. |
|
|
هشتم |
دیپلماسی عمومی: سیاست ها و برنامه های جهانی |
1-بشیر، حسن (1394) دیپلماسی عمومی: سیاست ها و برنامه های جهانی، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع). |
|
|
نهم |
درآمدی بر ارتباطات میان فرهنگی: تاریخ، مفاهیم و جایگاه |
1-رضی ، حسین ،ارتباطات میان فرهنگی (تاریخ، مفاهیم و جایگاه)، مقاله. |
|
|
دهم |
ارتباطات میان فرهنگی و مبادله معنا |
جزوه استاد درس. |
|
|
یازدهم |
نقش زبان در ارتباطات میان فرهنگی |
1-سامووار، لاری، ریچارد پورتر و لیزا استفانی (1379) ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی و سید اکبر میرحسنی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران، فصل پنجم: زبان و فرهنگ، صص209 تا 246. |
|
|
دوازدهم |
نقش ارتباطات غیر کلامی در ارتباطات میان فرهنگی |
1- سامووار، لاری، ریچارد پورتر و لیزا استفانی (1379) ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی و سید اکبر میرحسنی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران فصل پنجم: زبان و فرهنگ، صص247 تا 290. |
|
|
سیزدهم |
حوزه های ارتباطات غیر کلامی |
ریچموند، ویرجینیا پی. و مک کروسکی، جیمز سی. (1387) رفتار غیرکلامی در روابط میان فردی؛ درسنامه ی ارتباطات غیرکلامی، ترجمه: فاطمه سادات موسوی و ژیلا عبدالله پور، زیرنظر و به ویراستاری: غلامرضا آذری، تهران: نشر دانژه. (فصل اول: از ص 81 تا 102) |
|
|
چهاردهم |
موانع عام و عوامل موفقیت ارتباطات میان فرهنگی (بخش اول) |
جزوه استاد درس |
|
|
پانزدهم |
موانع عام و عوامل موفقیت ارتباطات میان فرهنگی (بخش دوم) |
جزوه استاد درس |
|
|
شانزدهم |
مروری بر محورهای اساسی درسهای مطالعات میان فرهنگی |
جمع بندی کلیه درس ها |
|