وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

نتایج تحلیل گفتمان چهار رسانه بین‌المللی در انتخابات ۷ اسفند توسط دکتر بشیر

نتایج تحلیل گفتمان چهار رسانه بین‌المللی در انتخابات ۷ اسفند توسط دکتر بشیر

 

ارتباطات >  ارتباطات و روزنامه‌نگاری - همشهری آنلاین:

دکتر حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در مقاله‌ای، دیپلماسی گفتمانی چهار رسانه بین‌المللی درباره دو انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را به روش تحلیل گفتمان، مورد تحلیل قرار داد.

به گزارش همشهری آنلاین، حسن بشیر در این تحلیل گفتمان، به تحلیل دیپلماسی گفتمانی چهار رسانه بین‌المللی شامل اکونومیست، المانیتور، وال استریت ژورنال و فایننشیال تایمز درباره دو انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با روش پدام که روش پیشنهادی وی به عنوان یک روش عملیاتی تحلیل گفتمان است مورد تحلیل قرار داده است.

 

دکتر بشیر، این دیپلماسی را در چهار حوزه مورد شناسائی قرار داده که دو حوزه مهم آن «ایجاد شکاف در میان روحانیون و دولتمردان ایران» و «تضعیف انتخابات و کاهش مشارکت مردم» است.

 

بر اساس تحلیل گفتمان صورت گرفته، هر یک از این چهار رسانه مورد مطالعه، در تلاش بوده‌اند که به گونه‌ای دیپلماسی گفتمانی ویژه‌ای در مورد انتخابات ایران داشته باشند که به نحوی می‌توان گفت تقسیم کار در طرح مسائل مزبور بوده است.

 

کشف دیپلماسی گفتمانی با روش تحلیل گفتمان (پدام) شیوه‌ای است که توسط دکتر بشیر به عنوان دیپلماسی جدید جهانی برای تسخیر افکار عمومی جهانیان مطرح شده است که بیش از هر چیز بر پایه ساخت گفتمان‌های مختلف و ایجاد ضد جریان‌های گفتمانی متکی است.

 

دکتر بشیر در ضمن ارائه مقاله «دیپلماسی گفتمانی انتخابات و رسانه‌های جهان» در همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات و در تحلیل اطلاعات و تصمیم‌گیری راهبردی، در این باره گفت: رسانه‌های جهانی که منعکس‌کننده سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های قدرتمند هستند با تولید محتواهای مختلف رسانه‌ای و گفتمان‌سازی جهانی همیشه در صدد هستند که گفتمان‌سازی‌های جدید را در جهان مطرح کنند که نتیجه آنها تسخیر افکار عمومی جهانیان است.

 

مقاله دکتر حسن بشیر با عنوان «دیپلماسی گفتمانی انتخابات و رسانه‌های جهان» به عنوان دومین مقاله برگزیده همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات و تصمیم‌گیری راهبردی که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفت.

لینک خبر:

http://hamshahrionline.ir/details/336152/Communication/Journalismcommunicational

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد