وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

امروز بیش از «سواد رسانه ای» به «سواد تحلیل رسانه ای» نیازمندیم

امروز بیش از «سواد رسانه ای» به «سواد تحلیل رسانه ای» نیازمندیم


 دوشنبه، 17 خرداد 1395 - 10:49 کد خبر:23927

 امروز نیاز ما به «سواد تحلیل رسانه ای» بیش از رویکرد «سواد رسانه ای» است. آنچه که در فهم رسانه ها اتفاق می افتد،‌ فهم مبتنی بر تحلیل محتوای آنها است.


 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روز گذشته (یکشنبه ۱۶/۳/۱۳۹۵) دکتر حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در «همایش ملی روشهای تحلیل اطلاعات» که در سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید، با ارائه مقاله ای با عنوان «دیپلماسی گفتمانی انتخابات و رسانه های جهان» ضمن بررسی چهار رسانه بین المللی (اکونومیست، المانیتور، وال استریت ژورنال، فایننشیال تایمز) درباره دو انتخابات اخیر خبرگان و مجلس شورای اسلامی با روش پدام که روش پیشنهادی دکتر بشیر برای روش عملیاتی تحلیل گفتمان است، گفتمان پنهانی این رسانه ها که به مثابه «دیپلماسی گفتمانی» برای تسخیر افکار عمومی جهانیان می باشد، مورد تحلیل قرار داد

بشیر، ضمن آشکار سازی گفتمان پنهانی این رسانه های جهانی، تاکید کرد که امروز نیاز ما به «سواد تحلیل رسانه ای» بیش از رویکرد «سواد رسانه ای» است. آنچه که در فهم رسانه ها اتفاق می افتد،‌ فهم مبتنی بر تحلیل محتوای آنها است.

وی تاکید کرد که «فهم گفتمانی» محتوای رسانه ها حائز اهمیت است. باید از متون مختلف رسانه ها به گفتمان های مطرح شده توسط آنها پی برد و این خود اقدامی است که نیازمند آموزش های و عمیق در سطح جامعه است.

دکتر بشیر، تاکید کرد که امروزه داشتن «سواد تحلیل گفتمان رسانه ای» به عنوان یک راهبرد فکری- عملیاتی برای تشخیص گفتمان های گوناگون نه تنها برای جامعه ما ضروری است،‌ بلکه با تنوع و گسترش گفتمان های مختلف، یک امر حیاتی و الزامی است.

فهم رسانه ای جامعه، نیازمند فهم عمیق گفتمانی است که این فهم مبتنی بر شناخت معنایی و تحلیل گفتمانی است.

دکتر بشیر، برای تحقق این فهم جدید رسانه ای، نقش دانشگاه ها، مراکز علمی و نیز رسانه ها را در آموزش اینگونه سواد را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت که امروزه سطح آموزش های رسانه ای باید فراتر از انتخاب رسانه مناسب یا تعیین چه چیزی باید خوانده شود باشد و این امر بجز با تحلیل محتوای رسانه ای و سواد تحلیلی امکان پذیر نیست.

در این همایش، مقاله دکتر بشیر به عنوان یکی از مقالات برگزیده این همایش انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.

لینک خبر:

http://www.shara.ir/view/23927

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد