وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

نشست تبیین رویکردهای گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن

نشست تبیین رویکردهای گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد


منتشر شده در شنبه, 16 آبان 1394 07:27 | پرینت | بازدید: 3



نخستین نشست شورای علمی گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن با هدف تبیین رویکردها و سیاست‌ های علمی اجرایی و شناخت ظرفیت های این پژوهشکده در جهت حول مسئله شهر مشهد، با حضور اعضای شورای علمی و محققان این گروه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن، در ابتدای این نشست که جمعه 15 آبان برگزار شد دکتر حمیدرضا محروقی، ریاست پژوهشکده، وجود اساتید حوزه علوم انسانی خصوصا علوم اجتماعی را امری ضروری در پیشبرد اهداف پژوهشکده دانست و بیان کرد: لازم است که سیاست های گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده بر اساس نیازهای شهر مشهد تبیین شود.

وی افزود: بسیاری از نهادهای علمی در شهر مشهد به تحقیق و پژوهش در خصوص معضلات این شهر می پردازند اما پژوهشکده ای مستقل و منطبق بر استانداردهای علمی وزارت علوم تاکنون وجود نداشته است.

وی همچنین به نبود مطالعات میان رشته ای در شهر مشهد اشاره کرد و گفت: مطالعات اجتماعی و فرهنگی با رویکرد میان رشته ای در حل مسائل شهری دیده نمی شود و تنها به رویکردهایی چون معماری به طور محض توجه شده است.

در ادامه دکتر حسن بلخاری مدیر گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده ثامن گفت: شورای عالی سیاست گذاری "مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام" برخی از مسائل زندگی در شهر مشهد را به طور جدی مورد توجه قرار می دهد اما جای پژوهش های کلیدی در مشهد خالی است و این جای خالی می تواند توسط پژوهشکده نوین شهر ثامن پر شود.

همچنین دکتر محمد امین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران و عضو شورای علمی گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده ثامن، بر ضرورت ورود پژوهشکده ثامن به مسائل تخریب بافت قدیمی اطراف حرم مطهر رضوی و تجاری سازی آنها تاکید کرد و افزود: تجاری سازی اطراف حرم مطهر رضوی به یکی از مشکلات شهر مشهد تبدیل شده و امید است که پژوهشکده نوین شهر ثامن در این حوزه وارد شود. او ضمن انتقاد از تلاش در جهت تجاری سازی معنویت تلاش برای تغییر رویکردها را مهم دانست.

در ادامه این نشست، دکتر هما زنجانی زاده، استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد و دیگر عضو شورای علمی گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده ثامن، گفت: نگاه سیستمی و کل نگر در اقدامات پژوهشی، امری ضروری است و در خصوص بیان راهکار برای معضلات اجتماعی نباید تنها به سخنرانی های علمی بسنده کنیم و کار پژوهشی مستقل لازم است.

دکتر هادی خانیکی، استادیار گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران و عضو دیگر شورای علمی گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده ثامن نیز، مطالعات فرهنگی در شهر مشهد را یکی از ملزومات پژوهشی دانست و یادآور شد: مشهد، پاره ای از خراسان بزرگ است که دعوای میان رشته های جامعه شناسی و سایر رشته های مرتبط باید کنترل شود تا ملزومات کار پژوهشی فراهم شود.

در ادامه، دکتر حسن بشیر، عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و عضو شورای علمی گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده ثامن گفت: برخی از عملکردها در شهر مشهد، افراط و تفریط هایی را به وجود آورده که تخریب فرهنگی بزرگی برای این شهر به شمار می رود و ساختار یکسان سازی و خشک حاکم بر مشهد، کار پژوهشی را اندکی با مشکل مواجه ساخته است.

دکتر غلامرضا صدیق اورعی، جامعه شناس و استاد دانشگاه فردوسی و عضو شورای علمی گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده ثامن، یکی از مشکلات اجتماعی شهر مشهد را کاهش تعلقات شهری عنوان کرد و گفت: ذهنیت مشترکی برای زندگی در مشهد در میان مردم وجود ندارد.

همچنین دکتر علی یوسفی، استاد دانشگاه فردوسی و عضو شورای علمی گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده ثامن شهر مشهد را شهری ساکت دانست و تصریح کرد: مشهد، شهری ساکت و خاموش است و فعالیت های فرهنگی در این شهر تنها به صورت تذکری بوده که تاثیر چندانی بر فضای فرهنگی این شهر ندارد.

همچنین دکتر جبار رحمانی و دکتر علی اصغر محکی دیگر اعضای شورای علمی گروه به طرح دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.

لازم به ذکر است شورای علمی گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشی ثامن با حضور جمعی از اساتید برجسته علوم اجتماعی و ارتباطات کشور برای حل مسائل مشهد و راهبری این گروه هر چهل روز یک بار تشکیل جلسه می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد